Reina
20-07-2018 om 16:39
Trek jij je wat aan van preutse pubers?
Wij hebben een heerlijke tuin zonder inkijk. Nu met het mooie weer willen mijn man en ik het liefste streeploos bruin worden. Dus zonnen we vrijwel altijd in ons blootje. Ook als het weer niet zo mooi is, dan is bloot voor ons geen probleem. We hebben ook een kleine sauna en een hottub in de tuin. Daar maken wij en soms ook vrienden die op bezoek zijn gebruik van.
Maar onze dochters (15, 17) vinden het echt niet chill. Ze zeggen dat ze zich doodschamen. Onze jongste (15), een regelrechte dramaqueen, jammert "Ons huis is voor mij geen thuis als jullie hier in je nakie rondlopen".
De oudste is soms ziedend en vind dat wij naar haar respectloos zijn. Ze gaan boos op hun kamer zitten mokken, gaan op allerlei ander gebied (uitvoeren van huishoudelijke taken) dwarsliggen. ("Dat doe ik alleen als jullie je aankleden en respect voor ons tonen....")
Ook vinden ze dat wij ze belemmeren in hun vriendschappen. Want ze durven geen vrienden mee naar huis te nemen. Want als ze er achter komen dan........
Ik heb ook gezegd, als je een vriendin of vriend mee naar huis wil meenemen, stuur even een appje dan trekken we wat aan.
Tot ze zo'n beetje 13-14 waren en ze lichamelijk in de puberteit kwamen hadden ze geen problemen. Ik weet ook dat de preutsheid/schaamte fase ook een onderdeel is van de puberteit. Ik wil daar best rekening mee houden. Maar ik vind dat ze overdrijven.
Ik denk dat het ook te maken heeft met peer pressure. Ik begeleid al meer dan 20 jaar jeudteams op een sportclub. Vroeger was gezamenlijk naakt douchen een vanzelfsprekendheid. Tegenwoordig trekken ze op de wc hun bikini aan voor het douchen of ze douchen in hun ondergoed. Ik weet de tijden zijn wel een beetje aan het veranderen. Toen ik de leeftijd van mijn dochters had droeg ik bij het zonnen nooit een bovenstukje. Niemand die daar raar of negatief op reageerde.
Mijn man zegt als ze zoveel problemen mee hebben, dan wil hij daar wel rekening mee houden door niet meer bloot te zonnen. Maar ik vind dat ze maar aan moeten wennen.
Hoe houden jullie rekening met jullie preutse pubers?
Kaaskopje
24-07-2018 om 12:55
Dendy
Naakte ouders die door de verse sneeuw rolden. Brrrrr===
Voor jou waarschijnlijk een mini-trauma, maar ik zit hier te lachen bij het idee ).
Kaaskopje
24-07-2018 om 14:22
Jaar of 11
Mijn dochters waren zo rond hun 11de al behept met puber-preutsheid. Ik ben er sinds een tijdje achter dat ze zich onderling vrijer voelen dan in de buurt van hun ouders. "Dat is toch iets anders", aldus dochter.
Ik had me voorgenomen om minder benepen met bloot om te gaan dan mijn ouders, maar ik vrees dat ik daar maar deels in ben geslaagd. Ik heb tot in mijn haarwortels dat je geen aanstoot mag geven aan anderen. Man loopt bijvoorbeeld weleens in zijn onderbroek in de huiskamer, met de gordijnen open. Ik wil dat niet. Er lopen kleine kinderen rond het huis, daar moet je rekening mee houden.
Op een naaktstrand geef je geen aanstoot aan andere naaktzonners. Op 'gewone' stranden is de kans daarop wel aanwezig. In de openbare ruimte vind ik dat je daar rekening mee hoort te houden. In dat kader vind ik topless op een algemeen strand liggen of lopen nog steeds dubieus. Ik snap de noodzaak ook niet om eerlijk te zijn. Als je een strapless bikini draagt, heb je ook geen witte strepen op je decolleté, nek en rug. Maar goed, in de praktijk maak ik me er echt niet druk om. Iedereen moet het zelf maar weten, zolang ik alles maar aan mag houden .
Een tuin is geen openbare ruimte, lang leve de vrijheid in principe, maar dan blijf ik toch vinden dat je rekening hoort te houden met gevoelens van gezinsleden of anderen die daar komen of zicht op hebben. Ik zou helemaal niet genieten van het blootlopen als ik wist dat een ander er moeite mee heeft en al helemaal niet als ik het gevoel zou hebben dat buren er uitgebreid naar kunnen kijken (wat bij ts niet het geval is). Ik vind het echt zéér bijzonder om te lezen dat er mensen zijn die vinden dat je in de rol van vader of moeder gevoelens van gêne van je kinderen mag negeren, puur omdat je de volwassene binnen het gezin bent en daarom de regels bepaalt. Als ik die 'regel' al ergens op toepas, dan is het niet op zaken als dit. Er zit totaal geen opvoedwaarde in, tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen.
Ad Hombre
24-07-2018 om 16:13
Tja
Het speelt niet zo bij ons, waarschijnlijk omdat de kinderen er niet zo zwaar aan tillen. Dit voorjaar hadden we een vrijgelegen huis in Griekenland met zwembad. Dan zwemmen en zonnen wij lekker bloot. De jongste hing na een paar dagen zijn zwembroek ook aan de wilgen, maar de puber hield hem de meeste tijd aan.
De gene verdwijnt vanzelf.
Dat iemand het over de noodzaak van topless zonnen heeft is natuurlijk hilarisch. Zonnen is natuurlijk sowieso nutteloos. Maar natte zwemkleding dat is echt heel irritant zoals iedereen weet die het wel eens zonder heeft gedaan.
"tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen."
Met die redenatie mogen we straks niet meer in bikini omdat de 'gevoelens' van de toenemende fanatiek religieuze minderheid meetellen. Nee, dank je.
@Emma
24-07-2018 om 18:18
Haha Ad
Ik zat er al op te wachten: waar blijft de vergelijking met bedekte moslims. En nou moeten wij zeker omder de indruk "omdat wij net zo intolerant zijn?"
Pfff.... 😵🙄 (= gaap en rolleyes)
Ad Hombre
24-07-2018 om 19:12
Emma
Ik denk dat ik er spijt van ga krijgen dat ik jullie emojis heb geleerd ☹️
Kaaskopje
24-07-2018 om 21:17
Ad wat zeg je nú?
"tenzij je er prijs op stelt dat kinderen leren dat hun gevoelens op dit vlak niet meetellen, zolang ze kind zijn en/of thuis wonen."
Met die redenatie mogen we straks niet meer in bikini omdat de 'gevoelens' van de toenemende fanatiek religieuze minderheid meetellen. Nee, dank ===
Ach, begrijp ik nu goed dat jij onderdak biedt aan iemand van een religieuze minderheid en je als je niet in mannenkleren of adamskostuum rondloopt, je graag vrouwenkleding draagt? (Ik had het namelijk over je eigen kinderen, hún gevoelens, thuis.)
Alkes
24-07-2018 om 23:17
Ad
Prima dat jouw kinderen geen bezwaar hebben tegen naakte ouders. Maar dan nog vraag ik me af of ze zich in alles gaan schikken totdat ze huis uitgaan. Zou bijzonder zijn. Maar ongetwijfeld maakt jou dat tot een betere opvoeder dan wij
(De tamelijk idiote opmerking over bikini en religieuze minderheid laten we maar voor wat het is)
Wilgenkatje
26-07-2018 om 16:05
badjas
… als ik overdag aanbel/ binnen loop en iemand met een badjas aantref, is mijn eerste associatie dat deze persoon ziek is (en bij deze temperaturen erg koortsig, trouwens).
Ik zie het al voor me als vrienden van de kinderen van TS binnen komen: nee, mijn ouders zijn niet ziek, ze komen net uit de jacuzzi.
Ah joh, pubers vinden vrijwel alles wat hun ouders doen/aantrekken/zeggen eigenaardig. Daarom is het ook zo mooi dat ze op een dag hun eigen huis zullen hebben. En wie weet op een dag eveneens pubers die zeggen: he pa/ma, moet dat nou?? De geschiedenis herhaalt zich.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.