Reina
20-07-2018 om 16:39
Trek jij je wat aan van preutse pubers?
Wij hebben een heerlijke tuin zonder inkijk. Nu met het mooie weer willen mijn man en ik het liefste streeploos bruin worden. Dus zonnen we vrijwel altijd in ons blootje. Ook als het weer niet zo mooi is, dan is bloot voor ons geen probleem. We hebben ook een kleine sauna en een hottub in de tuin. Daar maken wij en soms ook vrienden die op bezoek zijn gebruik van.
Maar onze dochters (15, 17) vinden het echt niet chill. Ze zeggen dat ze zich doodschamen. Onze jongste (15), een regelrechte dramaqueen, jammert "Ons huis is voor mij geen thuis als jullie hier in je nakie rondlopen".
De oudste is soms ziedend en vind dat wij naar haar respectloos zijn. Ze gaan boos op hun kamer zitten mokken, gaan op allerlei ander gebied (uitvoeren van huishoudelijke taken) dwarsliggen. ("Dat doe ik alleen als jullie je aankleden en respect voor ons tonen....")
Ook vinden ze dat wij ze belemmeren in hun vriendschappen. Want ze durven geen vrienden mee naar huis te nemen. Want als ze er achter komen dan........
Ik heb ook gezegd, als je een vriendin of vriend mee naar huis wil meenemen, stuur even een appje dan trekken we wat aan.
Tot ze zo'n beetje 13-14 waren en ze lichamelijk in de puberteit kwamen hadden ze geen problemen. Ik weet ook dat de preutsheid/schaamte fase ook een onderdeel is van de puberteit. Ik wil daar best rekening mee houden. Maar ik vind dat ze overdrijven.
Ik denk dat het ook te maken heeft met peer pressure. Ik begeleid al meer dan 20 jaar jeudteams op een sportclub. Vroeger was gezamenlijk naakt douchen een vanzelfsprekendheid. Tegenwoordig trekken ze op de wc hun bikini aan voor het douchen of ze douchen in hun ondergoed. Ik weet de tijden zijn wel een beetje aan het veranderen. Toen ik de leeftijd van mijn dochters had droeg ik bij het zonnen nooit een bovenstukje. Niemand die daar raar of negatief op reageerde.
Mijn man zegt als ze zoveel problemen mee hebben, dan wil hij daar wel rekening mee houden door niet meer bloot te zonnen. Maar ik vind dat ze maar aan moeten wennen.
Hoe houden jullie rekening met jullie preutse pubers?
Alkes
20-07-2018 om 22:29
Pubers baas in huus
Sorry maar daar ben je als ouder toch ook bij. Waarom zou je als taxidienst fungeren? Of waarom overleg je niet wat er gekeken wordt op TV?
Dat je bij vakantie rekening houdt met pubers - en ook met kleuters en alles er tussen in- lijkt me redelijk normaal.
Maar nu klinkt het alsof je totaal gemanipuleerd wordt door je kinderen en jij als daad van verzet naakt in de tuin wil zitten.
Ik zou zeggen dat het tijd is voor een gesprek
@Emma
20-07-2018 om 23:13
Sally
"....dat iedereen over het naakt valt, en niet over het feit dat TS ervaart dat de pubers zo'n beetje alles domineren in huis. De vakantie, de televisie, ophalen en wegbrengen, en zelfs dansen op een feestje mag niet."
Als de kinderen alles domineren in huis vinden de ouders dat ze in hun blootje mogen lopen. En als de ouders in hun blootje lopen vinden de kinderen dat ze in hun kamer kunnen gaan zitten mokken en niet hoeven te helpen in huis.
Ik zou zeggen: grow up! Trek je kleren aan en maak contact met je kinderen!
juf Ank
20-07-2018 om 23:31
wat ik apart vind
is dat TS dan op een bepaald moment in de draad zegt nog steeds geen goed argument gehoord heeft. Dat betekent dus dat het respecteren van de mening en wens van de meiden geen goed argument voor haar betekent?
Zet dat af tegen het feit dat ze aan de andere kant zich te laten gebruiken als wandelende portemonnee en zich laten manipuleren met televisie en taxiwerk....ik snap het niet goed.
Zeg, is er geen compromi mogelijk? Je hebt een sauna. Grenst die aan de tuin, heb je ook een dompelbadje oid bij de hot tub? Kun je een deel van de tuin misschien met een schuttinkje o.i.d. afschermen en daar alleen naakt recreeren?
Zelf 'moest' ik vroeger mee naar naturistencampings. Ik vond het vreselijk en ervaarde dat ook enigszins als een aantasting van mijn integriteit. vanaf dat ik puber was dan wel. Eerder had ik er niet zo'n last van.
Sally MacLennane
20-07-2018 om 23:46
Juf Ank
Jouw compromis vind ik een heel goede. Een naakt-area en een geen-naakt-area.
Maar dan ook de discussie aangaan over televisiegebruik, taxi spelen, een wandelende portemonnee zijn en zo.
Ginny Twijfelvuur
21-07-2018 om 09:20
Je stelt de vraag
En mijn antwoord is: ja, ik hou rekening met de preutsheid van mijn pubers. Meer dan met hun tv voorkeuren, uitstapjes etc.
Phryne Fisher
21-07-2018 om 09:33
Wandelende portemonnee
Zo gaat dat nu eenmaal. Je krijgt kinderen en daar moet je voor zorgen. Een goede regel die het hier (wel) heeft gered is dat na 20.30 uur de tv van mij is. Een zichzelf respecterende puber kijkt ook geen tv meer maar streamt op zijn laptop of iPad met een koptelefoon op. Mijn iPad mag ik dan ook alleen af en toe eens vasthouden
zebra
21-07-2018 om 10:16
het idee
van juf Ank vind ik heel goed, mits dit mogelijk is in jullie tuin. Zo kunnen jullie ongestoord naakt zonnen en hoeven je kinderen er niet mee geconfronteerd te worden als ze dat niet willen.
Over de andere frustraties wat betreft het tv kijken, taxi spelen zou ik met het hele gezin rond de tafel gaan zitten voor een goed gesprek.
Pirata
21-07-2018 om 10:51
Afspraken maken
Je kunt over alles toch afspraken maken? Stuur ze bv. een app als je in je nakie gaat liggen. Als ze thuis zijn trek je weer iets aan.
Over al die andere zaken kun je ook afspraken maken. Natuurlijk hebben pubers rechten, maar ouders ook. Over en weer zaken accepteren, pubers moeten dat vaak nog wel aanleren.
Aagje Helderder
21-07-2018 om 11:54
Beetje anders ea
Het idee was toch juist dat de ouders NIET naakt zouden zijn als er vriendinnen kwamen. Daar wilden ze al rekening mee houden. Een appje is genoeg om te regelen dat er kleren aan zijn.
Ook ander bezoek wordt niet met het bloot geconfronteerd tenzij vooraf afgesproken dat ze samen in de hottub ed gaan.
Ook al heb ik weinig met bloot zijn, ik vind er al met al weinig onrespectvols en niet normaals aan als ouders in hun eigen tuin onzichtbaar voor de buitenwereld bloot willen zijn.
De ouders houden rekening met hun pubers, van de pubers mag ook gevraagd worden rekening te houden met de ouders.
Aagje
Kaaskopje
21-07-2018 om 17:53
Reina: preutsheid
" Ik denk dat die meiden de preutsheid elkaar ook aanpraten."
Ik denk dat het niet vreemd is dat meisjes wat voorzichtiger zijn geworden met openlijk tonen van naakt. Er is nogal wat voorbij gekomen de afgelopen jaren over glurende volwassenen in kleedkamers e.d.. Googel maar eens op kleedkamers filmen". Kinderen van nu groeien op met de vrees van hun ouders dat hun foto's op Darknet belanden. Vrijheid blijheid is ingewikkeld geworden.
Max
22-07-2018 om 14:17
Probleem
""Ik vind dat ik al genoeg rekening hou met de kinderen. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze bezit nemen van het huis.
Ze zijn baas over de TV. Mijn favoriete TV programma's moet ik via uitzending gemist kijken, op op de tablet. By-the-way wij mogen niet bloot, maar ze kijken wel alle pulp-TV programma's zoals Temptation Island.
De vakantiebestemming wordt op de kinderen afgestemd.
In het weekeinde zijn wij taxi-chauffeur om ze weg te brengen naar feestjes/sportclubs etc.
Ze doen precies waar ze zelf zin in hebben, wij zijn alleen maar goed om te betalen en alles te faciliteren."
Volgens mij zit het probleem meer in het hebben van pubers dan in dat stuk naakt.
Ik hoef dat gewiebel bij een ander niet te zien. Ik heb niets met het vrijheid blijheid-gevoel. Ik wil me niet hoeven generen om wat een ander doet of juist niet doet en heb niets met het naakt van een ander. Zolang je met je kinderen in 1 huis woont moet je rekening houden met meer dan alleen jezelf.
Dees
22-07-2018 om 14:45
Tja
Mijn moeder liep altijd topless en wilde dat ik dat ook deed. Ik irriteerde me aan de vetkwabben van mijn moeder en wilde absoluut zelf niet topless.
Tot ze een keer doorging en door bleef gaan met zeuren. Ik deed toen idd mijn T-shirt uit en bh af. En hoppa de hele buurt werd bij elkaar gegild dat ik eindelijk topless was. Sindsdien zat ik tot ik uit huis ging bij mooi weer op mijn slaapkamer.
Carole
23-07-2018 om 16:12
ik vind het maar gezeur van die pubers
Ik heb volgens mij goed gelezen en ts en haar man zijn alleen bloot in de tuin/sauna/hottub. Dus niet in huis, aan tafel en weet ik wat allemaal. Alleen in de tuin.
Verder zijn ze bereid als de pubers vrienden meenemen en ze appen even, zich netjes te bedekken.
Lijkt mij dat die pubers niet moeten zeuren. Zij hoeven niet bloot. Zij hoeven hun ouders niet eens bloot te zien als ze niet willen, gaan ze maar lekker binnen zitten of naar het zwembad. Tourlijk is het normaal om rekening met elkaar te houden, dus ook met de wensen van de ouders. Laat die mensen toch lekker!
Lou
23-07-2018 om 17:23
Niet hetzelfde waard
Ik vind eigenlijk in dit geval de wensen van de ouders en die van de pubers niet hetzelfde waard. Degene die zich stoort aan blote ouders in het zicht, kan zich niet ineens niet-storen aan blote ouders in het zicht. Blote ouders kunnen wél makkelijk wat kleren aantrekken. Rekening houden met elkaar betekent voor mij in dit verhaal dat je als ouders niet naakt in het zicht van je kinderen bent. De kinderen vinden dat niet prettig, dat zou voor mij voldoende zijn.
Ter vergelijking: als mijn dochter naar rap wil luisteren, doet ze dat buiten mijn gehoorsafstand, omdat ik me stoor aan rapmuziek. Dat ik me stoor aan haar muziek, vind ik dan zwaarder wegen dan dat zij precies die muziek in die kamer wil opzetten. Doe dat maar fijn ergens anders.
Ad Hombre
23-07-2018 om 20:04
Kinderen de baas
Tja, al die zestiger jaren ouders die vinden dat ouders en kinderen gelijke rechten hebben. Ik vind het maar aandoenlijk.
Hier in huis gaan de ouders voor. Wat de ouders willen gebeurt. Als je gelijke rechten wilt moet je wachten tot je het huis uit gaat. We gaan lekker met z'n allen naar een naaktstrand als win dat willen. Hier nog geen naturisme geschikte tuin, maar als die er ooit komt...
Ik las ooit eens van een bewoner van een landelijk vrijstaand huis die van naturisme hield. Toen ze een Vinex wijk om hem heen gingen bouwen verkocht hij braaf zijn grond, maar bedong in de verkoopakte dat kopers geen bezwaar mochten hebben tegen zijn naturisme. Zo geschiedde.
Flanagan
23-07-2018 om 21:40
Vaste dag in de week
Toen mijn ouders geen rekening hielden met de gevoelens van hun pubers door te zeggen dat ze naar het strand gingen maar verzwegen dat dit een naaktstrand was, was ik boos en gekwetst. De behoefte om vrij te zonnen was iets waar ze zich daarvoor niet mee bezigden. Het voelde alsof het door mijn strot werd geduwd.
Ik ging de hele tijd achter de eerste duinen liggen en het was meteen de laatste keer.
Later zelf wel topless gezond maar dat was voor mijn kinderen geboren waren.
Nu zont het grotendeel van de meiden in bikini; topless is niet in. Topless wordt zelfs gezien als riskant; grappenmakers die stiekem foto's maken en die schaamteloos verzenden etc. Ouders waarschuwen hun kinderen voor dergelijke pesterijen.
Het is echt niet vreemd dat je dochters nu zo heftig reageren. Ze leven in een wereld waarin appen en facebooken ook schade kan aanrichten.
Waarom plan je geen vaste dag waarop je wel naakt zont? Net als in een sauna/ wellnesscentrum. Daar werken ze ook met badkledingdagen en kledingvrijdagen.
Zo weten je dochters waar ze aan toe zijn en op welke dagen ze niet of juist wel vrienden kunnen uitnodigen.
Zo laat je zien rekening met hen te houden. Dat is voor kinderen belangrijk.
Kaaskopje
24-07-2018 om 02:37
Mening kinderen respecteren
vind ik niet hetzelfde als old school gelijkwaardig willen zijn of zwichten voor gezeur van pubers. Ik vind dat je een ander nooit je naaktheid moet opdringen als die ander zich daar ongemakkelijk door voelt. Ook je eigen kinderen dus niet. Een beetje raar om dat er toch door te duwen, omdat je nu eenmaal meer in te brengen hebt als ouder.
Alkes
24-07-2018 om 07:32
Ad Hombre
Ik zou zeggen geniet vooral van je kinderen zolang ze nog thuiswonen. Met jouw attitude “ouders gaan voor. Wat de ouders willen gebeurt. Als je gelijke rechten wilt moet je wachten tot je huis uit gaat” verwacht ik dat ze dat snel doen. Mochten ze blijven dan wens ik je succes met je 16/17 jarigen.
(Ik vind er niks jaren60 aan om ook rekening te houden met wensen van kinderen, maar gewoon kwestie van aardig zijn)
@Emma
24-07-2018 om 08:01
mening
Over iemands mening kan je discussiëren, en dan nog heb je die van een ander te respecteren.
Over hoe je kinderen zich op een bepaalde leeftijd voelen als je ze ongevraagd jouw naaktheid opdringt hoef je geen discussie te voeren. Wat Alkes zegt: veel succes met je 16-jarige.
Ouders en kinderen hebben sinds de jaren 60 een meer horizontale communicatie met elkaar. Dat suggereert gelijkheid. Het gaat echter ook over waardigheid. Volwassenen hebben daar als het goed is meer ervaring in dan kinderen en dan zorg je dat de kinderen hun waardigheid kunnen ontwikkelen. Soms betekent dat dat je je inhoudt. "Gelijk-waardigheid": leuk om over na te denken
Dendy Pearson
24-07-2018 om 10:02
Ik vind het maar gek
Het is toch de bedoeling dat je kind leert wat zijn/haar grenzen zijn op dit gebied. Dat het nee leert zeggen. Onze jongste wilde toen hij 8 was niet meer dat ik zijn piemel zag. Dat is wat onhandig met onder de douche zetten bijv. Hij wil ook absoluut niet in een kleedkamer in het zwembad, liever prutsen in een klein hokje. Omdat hij anderen niet bloot wil zien.
Soms lastig, maar ik ga daar echt niet moeilijk over doen.
Iemand jouw naaktheid opdringen vind ik echt raar.
Mijn ouders hebben ook zo’n periode van zich vrij willen voelen gehad. Idd meemoeten naar een naaktstrand en ik vergeet nooit meer die morgen op een koude winterdag. Naakte ouders die door de verse sneeuw rolden. Brrrrr
Ad Hombre
24-07-2018 om 10:12
Kinders
Opvoeden van je kinderen betekent dat je ze leert aanpassen. Aan jezelf en aan anderen. Dus als het ze niet zou bevallen (ik heb persoonlijk nog geen protest gehoord) is dat een goede les. Iemand niet dwingen of voor schut zetten tegenover vriendjes is natuurlijk een andere zaak.
Alkes:
"verwacht ik dat ze dat snel doen."
Nou, ik niet. Ik zie ze wel minstens tot hun dertigste thuis bivakkeren. In de tussentijd zijn het onze regels die gelden en niet die van hen. Net zoals ze later in de maatschappij zullen merken dat anderen in veel situaties de regels bepalen en niet zij.
@Emma
24-07-2018 om 10:19
Ja maar Ad
We hebben het hier over pubers van een jaar of 15, 16. Als mijn dochter op haar 25e nog steeds bepaalt wat ik moet doen is dat wat anders natuurlijk.
Lotte
24-07-2018 om 10:33
Volgens mij zijn jouw kinderen nog geen pubers, zo klinkt het iig niet.
Zelfs de meest volgzame en flexibele kinderen gaan puberen en dat betekent oa (als het goed is) juist hun eigen regels ontdekken en die afzetten tegen regels van ouders.
De meeste kinderen wil je wel eindeloos in huis hebben maar dat gevoel wordt meestal wel wat minder in pubertijd. (en da's maar goed ook natuurlijk)
Lotte
24-07-2018 om 10:38
Verder
deel ik je opvattingen over opvoeding niet.
Met 2 totaal verschillende kinderen zie ik opvoeding ook steeds meer als een sterk overgewaardeerde bezigheid.
Mijn ene kind zet zich af vanaf de geboorte, niet alleen tegen ons ouders maar tegen de hele wereld. Aanpassen is niet alleen iets dat dit kind niet graag doet maar ook iets dat tegen zijn natuur ingaat, hij kan het heel lastig.
Het andere kind past zich altijd en overal enorm aan, van begin af aan. Dat kind mag daarin juist wel afgeremd zo nu en dan.
(maar ook dat kind zou het afschuwelijk vinden als ik naakt rond zou lopen in huis)
Ginny Twijfelvuur
24-07-2018 om 11:25
Gezonde weerstand tegen bloot
Op een bepaalde leeftijd krijgen kinderen dat (die van mij althans). Dan willen ze niet meer bloot gezien worden en ook liever niet dat ze hun ouders bloot zien.
Wat voor voorberld geef je je kinderen mee als je toch over die grens heen gaat? Ik vind zelfbeschikkingsrecht in dit soort gevallen een groot goed.
Ad Hombre
24-07-2018 om 11:28
Lotte
"Volgens mij zijn jouw kinderen nog geen pubers, zo klinkt het iig niet."
Ik heb inmiddels een puber al vindt hij zichzelf een adolescent.
"Zelfs de meest volgzame en flexibele kinderen gaan puberen en dat betekent oa (als het goed is) juist hun eigen regels ontdekken en die afzetten tegen regels van ouders."
Precies, en daarom moet je dus niet te buigzaam zijn, anders kunnen ze zich niet afzetten
"De meeste kinderen wil je wel eindeloos in huis hebben maar dat gevoel wordt meestal wel wat minder in pubertijd. (en da's maar goed ook natuurlijk)"
Zo is het.
"(maar ook dat kind zou het afschuwelijk vinden als ik naakt rond zou lopen in huis)"
Tot nu toe vinden ze dat allebei heel normaal. Alleen wonen we in een soort glazen doos, dus het naaktlopen is beperkt tot de hogere verdiepingen. Naakstrand vinden ze minder leuk, maar ook dat went na een paar minuten.
Lotte
24-07-2018 om 12:22
Ja daag Ad
Waarom zouden kinderen perse tegen naakt lopen zijn?
En waarom zou het aan je 'opvoeding' liggen als ze hier niet tegen protesteren?
Het zijn net mensen natuurlijk, die kinders.
Verder ligt het erg aan je aard in hoeverre je blij wordt van aanpassen. Mijn ouders waren nogal vrij op een aantal gebieden en uiterlijk gezien paste ik me heus wel aan. Maar ik werd er niet bepaald gelukkig van.
Terwijl ik zelf ook best vrij ben in veel dingen.
Maar niet in combi met mijn ouders, nog steeds niet.
Ad Hombre
24-07-2018 om 12:36
Lotte
"Waarom zouden kinderen perse tegen naakt lopen zijn?"
Ik weet niet. Sommigen hebben er waarschijnlijk meer problemen mee dan anderen.
"En waarom zou het aan je 'opvoeding' liggen als ze hier niet tegen protesteren?"
Heb ik dat gezegd dan?
"Het zijn net mensen natuurlijk, die kinders."
Heb ik iets anders gezegd dan?
"Verder ligt het erg aan je aard in hoeverre je blij wordt van aanpassen. Mijn ouders waren nogal vrij op een aantal gebieden en uiterlijk gezien paste ik me heus wel aan. Maar ik werd er niet bepaald gelukkig van."
Veel pubers en adolescenten zijn sowieso niet erg gelukkig. Voor velen is het een moeilijke tijd, maar de moeilijkheid ligt met name op school en in de sociale relaties. Gebieden waar ouders maar beperkt invloed op hebben. Je kunnen aanpassen is in zulke situaties wel een nuttige vaardigheid. (binnen redelijke grenzen natuurlijk)
"Terwijl ik zelf ook best vrij ben in veel dingen.
Maar niet in combi met mijn ouders, nog steeds niet."
Allemaal redelijk natuurlijk, lijkt me.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.