Reina
20-07-2018 om 16:39
Trek jij je wat aan van preutse pubers?
Wij hebben een heerlijke tuin zonder inkijk. Nu met het mooie weer willen mijn man en ik het liefste streeploos bruin worden. Dus zonnen we vrijwel altijd in ons blootje. Ook als het weer niet zo mooi is, dan is bloot voor ons geen probleem. We hebben ook een kleine sauna en een hottub in de tuin. Daar maken wij en soms ook vrienden die op bezoek zijn gebruik van.
Maar onze dochters (15, 17) vinden het echt niet chill. Ze zeggen dat ze zich doodschamen. Onze jongste (15), een regelrechte dramaqueen, jammert "Ons huis is voor mij geen thuis als jullie hier in je nakie rondlopen".
De oudste is soms ziedend en vind dat wij naar haar respectloos zijn. Ze gaan boos op hun kamer zitten mokken, gaan op allerlei ander gebied (uitvoeren van huishoudelijke taken) dwarsliggen. ("Dat doe ik alleen als jullie je aankleden en respect voor ons tonen....")
Ook vinden ze dat wij ze belemmeren in hun vriendschappen. Want ze durven geen vrienden mee naar huis te nemen. Want als ze er achter komen dan........
Ik heb ook gezegd, als je een vriendin of vriend mee naar huis wil meenemen, stuur even een appje dan trekken we wat aan.
Tot ze zo'n beetje 13-14 waren en ze lichamelijk in de puberteit kwamen hadden ze geen problemen. Ik weet ook dat de preutsheid/schaamte fase ook een onderdeel is van de puberteit. Ik wil daar best rekening mee houden. Maar ik vind dat ze overdrijven.
Ik denk dat het ook te maken heeft met peer pressure. Ik begeleid al meer dan 20 jaar jeudteams op een sportclub. Vroeger was gezamenlijk naakt douchen een vanzelfsprekendheid. Tegenwoordig trekken ze op de wc hun bikini aan voor het douchen of ze douchen in hun ondergoed. Ik weet de tijden zijn wel een beetje aan het veranderen. Toen ik de leeftijd van mijn dochters had droeg ik bij het zonnen nooit een bovenstukje. Niemand die daar raar of negatief op reageerde.
Mijn man zegt als ze zoveel problemen mee hebben, dan wil hij daar wel rekening mee houden door niet meer bloot te zonnen. Maar ik vind dat ze maar aan moeten wennen.
Hoe houden jullie rekening met jullie preutse pubers?
Lotte
20-07-2018 om 16:52
Geluksvogels
Jullie hebben het lang goed gehad, hier in huis had ik al problemen vanaf dat oudste 5 was zoiets.
In toenemende mate, en al snel heb ik me daar langzaamaan aan aangepast. (bijv, kinderen wilden wel bij ons in bed maar niet als we naakt waren enz)
Ik vind het vanzelfsprekend om op deze leeftijd rekening met ze te houden.
Dendy Pearson
20-07-2018 om 16:56
Tuurlijk
Je houdt rekening met je huisgenoten. Dan verwacht je ook van je kinderen neem ik aan.
Bloot zijn doe je dan maar als ze er niet zijn.
Jan
20-07-2018 om 17:00
Rekening houden
Geen twijfel mogelijk. Zij wonen er ook, jezelf prettig voelen in je huis is gewoon belangrijk.
Half a twin
20-07-2018 om 17:11
Streeploos bruin?
Wit is het nieuwe bruin. Zonnebaden is zo 1970.
Hup klrren aan en normaal doen.
Wie nu nog bruin wil zijn heeft echt jaren het nieuws niet gevolgd.
Mijn gezicht en handen kleuren een beetje, voeten soms ook maar streeploos bruin is echt de verkeerde keus.
Lente
20-07-2018 om 17:12
Als ze met bikini en zwembroek geen probleem hebben,
zou ik naar de pubers luisteren.
Hoe belangrijk kan het zijn om streeploos bruin te worden?
Als je pubers moeite hebben met het bloot lopen, dan vind ik de pubers belangrijker.
Als ze ook niet willen dat je in bikini zont, zou ik daar niet naar luisteren.
Ik kan me wel voorstellen dat ze het rondlopen in bikini binnenshuis ook niet zo leuk vinden.
@Emma
20-07-2018 om 17:42
Aankleden
Natuurlijk kleed je je aan als je kinderen zich ongemakkelijk voelen. En vroeger was echt niet ideaal en minder preuts hoor. Zelf ben ik erg blij dat de tijd van ongegeneerd in je blootje lopen en andermans piemel te moeten aanschouwen voorbij is. Ik was net zo preuts
Zelf ga ik overigens graag naar de sauna met mijn dochter. Ook toen ze klein was. Een paar jaar wilde ze niet, maar nu ze bijna 18 is wil ze wel weer eens mee.
Reina
20-07-2018 om 18:08
Streeploos bruin is niet het doel
Streeploos bruin worden is voor mij niet het doel maar het gevolg van naakt zonnen.
Naakt is voor mij vrijheid, vrij bewegen, geen plakkende badkleding. Ik vind badkleding ook gewoon onprettig zitten. Ik loop echt niet in mijn blootje door het huis. Ik trek gewoon een kimono of een badjas aan
Streeploos bruin is helemaal 1970, daar heb ik echt geen boodschap aan. Ik maak zelf wel uit kan en mag. Retro is helemaal hip, dus niks mis met 1970.
Ik vind dat ik al genoeg rekening hou met de kinderen. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze bezit nemen van het huis.
Ze zijn baas over de TV. Mijn favoriete TV programma's moet ik via uitzending gemist kijken, op op de tablet. By-the-way wij mogen niet bloot, maar ze kijken wel alle pulp-TV programma's zoals Temptation Island.
De vakantiebestemming wordt op de kinderen afgestemd.
In het weekeinde zijn wij taxi-chauffeur om ze weg te brengen naar feestjes/sportclubs etc.
Ze doen precies waar ze zelf zin in hebben, wij zijn alleen maar goed om te betalen en alles te faciliteren.
Zoals ik al geschreven heb, als ze vrienden mee willen nemen, een appje is genoeg, dan kleden we ons aan. Geen problemen. Ik denk dat een hoop preutsheid gewoon is aangepraat. Onze zoon die inmiddels studeert en op kamers woont wilde ook nooit bloot, maar het interesseerde hem geen bal wat wij deden. Ik denk dat die meiden de preutsheid elkaar ook aanpraten.
IngridT
20-07-2018 om 18:17
Tja. Je vroeg naar de visie van andere ouders?..
Nou, die is vrij unaniem. Jouw pubers zijn niet raar, en het bloot beperken tot momenten waarop ze echt uit de buurt zijn ( en ook niet onverwachts binnen kunnen komen vallen) is wel zo aardig.
Helemaal aan jou natuurlijk wat je je daar van aantrekt ( hahaha. Aantrekt...) ...maar ik vraag me wel af waarom je nieuwsgierig bent naar andermans mening of visie terwijl je klaarblijkelijk totaal niet van plan bent er iets mee te doen.
Ingrid
Naturist
20-07-2018 om 18:27
Kleren aan en normaal doen?
Als je in je blootje wil lopen, doe je dat gewoon. Ik vi d dat de kinderen respect moeten heb en voor de keuze van hun ouders.
Mijn man is opgegroeid met naturisme. Zijn ouders heb en een huisje op een naturisme camping waar wij vanaf het begin samen kwamen. Ik respecteerde mijn schoonouders en mijn man die daar in hun blootje lopen en zij respecteren mij omdat ik in mijn bikini liep. Inmiddels zijn we 13 jaar verder en loop ik ook gewoon in mijn blootje als we daar zijn, heerlijk de zon en de wind op je blote huid en niet de beperkingen van kleding.
Overigens ga ik op het strand zelden topless, geen zin om zo bij iemand op de foto terecht te komen. Maar in afgesloten omgeving? Heerlijk!
Phryne Fisher
20-07-2018 om 18:34
Jee
Geen probleem met sauna of naaktstrand maar ik zou er echt niet mijn schoonouders willen tegenkomen, of welke bekende dan ook.
On topic, binnenshuis houd ik ook rekening met de kinderen die mij niet bloot wensen te zien.
Lou
20-07-2018 om 18:37
Badjas?
Ik ben benieuwd naar je reactie op Ingrid, dat vraag ik me namelijk ook af. En daarbij heb je mazzel als je kinderen het prima vinden als je binnen in een badjas loopt als ze vrienden op bezoek hebben. Of bedoelde je dat niet?
Reina
20-07-2018 om 18:47
@IngridT
Ik ben heel benieuwd naar de mening van anderen. Misschien moet ik eigen mening wel bijstellen. Maar ik heb nog niet echt goede argumenten gehoord.
Mijn man vind als het werkelijk een groot punt is dat we ons daar maar even tijdelijk op moeten aanpassen.
Mijn stelligheid komt voort uit het feit, maar ik ben nu op een punt aangekomen, dat ik vind dat ik ook zelf niet meer wil inleveren.
En misschien te impliciet gesteld, moet je als ouder je altijd wat aantrekken van wat de kinderen denken of vinden.
Ik lees dat veel ouders dat wel doen: De kinderen vinden het niet leuk dan moet je dat als ouder niet doen. Moet je ze in alles hun zin geven.
Ze vinden het ook gênant als man en ik een feestje dansen, ze vinden ook het gênant als we samen muziek maken. Ze vinden namelijk alles genant
Reina
20-07-2018 om 18:52
@Lou badjas
Het is echt niet zo dat bloot door het huis lopen te rennen. Ik lig alleen bloot te zonnen, en soms zit ik bloot in de hottub en of sta onder de buitendouche.
Ze vinden het helemaal niet prima dat ik binnen een badjas draag, ze willen niet dat we bloot zijn.
Sally MacLennane
20-07-2018 om 18:54
de druppel
"Ik vind dat ik al genoeg rekening hou met de kinderen. Ze zijn nu op een leeftijd dat ze bezit nemen van het huis.
Ze zijn baas over de TV. Mijn favoriete TV programma's moet ik via uitzending gemist kijken, op op de tablet. By-the-way wij mogen niet bloot, maar ze kijken wel alle pulp-TV programma's zoals Temptation Island.
De vakantiebestemming wordt op de kinderen afgestemd.
In het weekeinde zijn wij taxi-chauffeur om ze weg te brengen naar feestjes/sportclubs etc.
Ze doen precies waar ze zelf zin in hebben, wij zijn alleen maar goed om te betalen en alles te faciliteren."
Volgens mij is het commentaar op jullie naakt zijn de druppel voor je, als ik dit zo lees. Nou heb ik zelf geen mening over het naakt lopen, maar over het algemeen denk ik dt het tijd wordt voor een goed gesprek over grenzen.
Het is tenslotte geen hotel mama (en papa).
Natuurlijk mogen ze hun tv-programma's zien, maar het kan niet de bedoeling zijn dat jullie altijd (echt altijd?) naar de tablet moeten grijpen. Temptation Island mogen ze op hun eigen tablet kijken.
Taxi spelen: alleen als er wat tegenover staat (helpen in huis, een beetje gezellig gedrag zonder dramaqueenneigingen, dat soort dingen).
Vakantiebestemming in overleg, waarbij wel rekening wordt gehouden met de pubers (twee weken gedreins en drama wil je niet), maar waarbij de pubers ook rekening houden met jullie (dus zonder lange gezichten naar dat leuke museum of dat pittoreske kerkje).
Wat het naakt zijn betreft: als de kinderen echt langere tijd bij jullie zijn (bijv. met eten), doe dan een handdoekje om om ze tegemoet te komen. Maar je kunt bijvoorbeeld jullie grens trekken door geen protest te accepteren als ze jullie alleen passeren.
Blijven ze toch eisen stellen en krijg je het gevoel dat jullie jezelf teveel moeten wegcijferen? Om de tafel. En maak dingen zoals tv en taxi wat minder vanzelfsprekend. Er mag best wel wat tegenover staan.
Sally MacLennane
20-07-2018 om 18:55
aanvulling
Je bericht kruiste het mijne
"Ze vinden het helemaal niet prima dat ik binnen een badjas draag, ze willen niet dat we bloot zijn."
Kijk, en dat zou echt mijn grens voorbij zijn als de kinderen dan al gingen muiten. Een badjas is niet naakt. Een badjas is een badjas.
Sally MacLennane
20-07-2018 om 18:57
alles genant vinden
Pubers vinden het gedrag van hun ouders altijd genant, al droegen ze een burka met hoge col en zaten ze doodstil op een stoel.
Jij als ouder bepaalt in hoeverre je daarin mee gaat. Ik zou zeggen: tot een bepaalde hoogte. Maar niet 100%. Zelfs pubers moeten leren dat hun wil niet altijd wet is.
@Emma
20-07-2018 om 19:05
Integriteit
Kinderen dwingen jouw naaktheid te accepteren grenst bij mij aan aantasten van lichamelijke intergriteit. Samen muziek maken is echt wat anders dan je kind dwingen jullie naaktheid ongevraagd om zich heen te hebben. We leven nou eenmaal in een wereld waarin niet iedereen daarin even vrij is of zich even vrij voelt volgens jouw normen. Ook met kleren aan voel ik me behoorlijk vrij overigens. Respecteer je kinderen, ze zullen het waarderen. Verwijt ze niet dat jij ze al in alles faciliteert, mijn dochter zou zeggen dat ik dat zelf doe en dat ik dat ook kan laten.
Je vraagt onze mening hier op een forum voor ouders, misschien had je op iets anders gehoopt. Wie weet meldt zich nog iemand.
Aagje Helderder
20-07-2018 om 19:20
Hmmm
Ik ben geen naturist maar ik vind dat in dit geval de ouders zich niet kritiekloos aanpassen aan de kinderen. De integriteit van de kinderen wordt nauwelijks geschonden als ze de ouders naakt zien, wel als er op hen drang of zelfs dwang zou worden uitgeoefend om zelf ook naakt te gaan als ze dat zelf niet zouden willen. Dus ik vind het niet gek dat ouders ook zichzelf willen blijven en willen blijven doen wat ze altijd al deden. De kinderen zijn niet de enigen die in dat huis wonen en aanpassing hoeft niet alleen van de ouders gevraagd worden.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat onze kinderen niet moeilijk doen over naakt en ren van beide ouders op de badkamer en ook niet als we van de slaapkamer naar de badkamer lopen. Maar er is een grens aan wat ik zou willen aanpassen voor de kinderen. Dat ze even melden als ze met vriendinnen komen en de ouders zich dan aankleden vind ik al prima.
Aagje
Aagje Helderder
20-07-2018 om 19:25
Mss wat onduidelijk
Ik wilde zeggen dat wat mij betreft ouders zich niet kritiekloos HOEVEN aanpassen aan de kinderen.
En ook dat ik mss weliswaar geluk heb met kinderen die niet moeilijk doen, maar dat ik het van ts en man prima vindt dat ze vrienden en vriendinnen niet met hun naakte lichaam confronteren.
Aagje
BeetjeAnders
20-07-2018 om 20:51
Wederzijds respect
Probeer je heel even te verplaatsen in de tiener die jij ooit was.
Jij komt thuis na school met een vriendje of vriendinnetje en daar zitten dan je ouders in de tuin in hun blote piemel en flamoes.
Ter vergelijking: Stel dat jouw kinderen naakt rond dweilen terwijl iemand op bezoek is van jouw werk of zo.
Het is toch vreemd en ongemakkelijk als ze eerst moeten kijken of de kust veilig is voordat een schoolkennisje naar binnen kan?
Tieners willen niet geconfronteerd worden met onze naaktheid en seksualiteit.
Wij zijn in hun ogen per definitie NIET sexy. Heel gezond is dat.
Ze hebben het al moeilijk genoeg met zichzelf en zijn bang voor gek gezet te worden.
Respecteer hun wens, jullie tijd komt wel weer of ga naar een nudistenkamp/strand.
Alkes
20-07-2018 om 21:03
Hoe erg
Hoe erg is het om niet naakt in tuin te zitten als je weet dat je pubers er moeite mee hebben? Ze zijn waarschijnlijk hooguit nog jaar of 5 thuis en daarna hoef je niks meer van ze aan te trekken.
Maar net als Ingridt krijg ik idee dat jij je pubers overdreven vindt reageren en onze bevestiging daarin wilt hebben.
IngridT
20-07-2018 om 21:23
Reina...
‘Ik ben heel benieuwd naar de mening van anderen. Misschien moet ik eigen mening wel bijstellen. Maar ik heb nog niet echt goede argumenten gehoord.’
Nou. Lijkt me duidelijk: Dat jouw pubers heel normaal zijn? Dat het volstrekt niet raar is dar ze daar niet tegen kunnen? Blote ouders in en om het huis?
Een veel beter argument kan ik eigenlijk niet bedenken. Jij wel?
Ingrid
Phryne Fisher
20-07-2018 om 21:30
Visite
Ik zou het ook heel vreemd vinden als ik hoor dat mijn kind bij een vriendin op bezoek was en daar allerlei volwassenen naakt rondhobbelden. Zal vast heel normaal zijn, maar mijn kind hoeft daar dan niet meer te komen.
Kaaskopje
20-07-2018 om 21:39
Daar moeten ze maar aan wennen?
Dat kun je ook omdraaien. Jullie moeten er aan wennen dat je het huis deelt met kinderen die al dat bloot niet prettig vinden. Niet streeploos bruin willen worden vind ik puberaler dan de oproep om rekening met elkaar te houden.
Sally MacLennane
20-07-2018 om 21:49
toch bijzonder...
...dat iedereen over het naakt valt, en niet over het feit dat TS ervaart dat de pubers zo'n beetje alles domineren in huis. De vakantie, de televisie, ophalen en wegbrengen, en zelfs dansen op een feestje mag niet.
wil40
20-07-2018 om 21:50
Ouders van vriendin.
Die zaten vroeger ook bloot in de tuin. Handdoekje paraat als er iemand aan kwam.
Mijn vriendin kondigde mijn bezoek eerst aan. Moeder trok dan iets aan, vader niet.
Nou, we zeiden hallo om de hoek en gingen naar haar kamer.
Vriendin vond het ook maar niets, die blote ouders, mij boeide het niet zo. Ik vond hoogstens dat oudere lijven toch wel erg lelijk waren.
Ik zou wel rekening houden met de wens van mijn kind. Maar even in de hottub en even zonnen in je blootje moet kunnen. Daarna een jurkje of een badjas aan, moet kunnen. Ook trekken jullie wat aan als er vrienden van de kinderen komen. Jullie huppelen niet poedelnaakt door het huis en de dochters hoeven niet mee te doen aan naakt buiten zitten.
En ik neem aan dat jullie daar niet de hele dag liggen te braden?
Ik zou er nog een gezellig gesprek aan wagen en duidelijk maken dat even bloot bubbelen en braden moet kunnen.
Lotte
20-07-2018 om 22:03
Bloot
Ik vind ook dat bloot moet kunnen, maarja, mijn kinderen denken daar dus (van kleins af aan) anders over.
Ik respecteer dat. Natuurlijk doe ik niet alles wat mijn kinderen willen, maar hier doe ik toch mijn best voor. (al zouden ze me liefst nog een tikje preutser zien. Maar, ja, die middenweg.)
Misschien omdat ik dat zelf als kind ook sterk ervoer, en daar niet in werd gehoord. Dat vond ik echt verschrikkelijk.
Het is gewoon inschikken, voor iedereen, dat samenwonen. Als je dezelfde normen hebt gaat dat vanzelf, soms is het lastig.
Maar hee, pubers zijn toch vaak weinig thuis? Tijd genoeg lijkt me om naakt te zonnen. Ik plan bepaalde dingen ook als ze niet thuis zijn.
Kaaskopje
20-07-2018 om 22:28
Rest ook gezien - tv en lapjes
Wat de televisie betreft zou je kunnen overwegen om een tweede in huis neer te zetten, waar je kinderen mogen kijken als de huiskamer-tv niet hun smaak laat zien.
Op zich begrijp ik dat jullie het fijn vinden om naakt in de tuin te kunnen liggen en zitten, maar het feit dat jullie daar zo vrij wonen zou voor mij al een grote luxe zijn. Wel of geen badkleding maakt dat niet meer of minder. Het lijkt mij daarom niet een zware vorm van vrijheid inleveren, als je stopt met naakt recreëren in de tuin. Een bikini en zwembroek zijn maar kleine lapjes stof, maar voor je kinderen een groot verschil, waar ze zich meer bij op hun gemak voelen dan zonder die lapjes.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.