Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener zwangerschap


Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 11:42 Topicstarter

Goede tip ellori, zie dat je daar al iig 2 jaar mag blijven.

Index224 schreef op 02-08-2022 om 11:34:

[..]

Wij hebben niks te willen, dat is de keuze van de zoon van TO en zijn vriendin. Enige wat we kunnen doen is tips geven als het kind wél geboren gaat worden.

Nee hoor, die beslissing is toch nog lang niet definitief? Laten we eerst kijken of ze niet van hun (nogal irreële) plan af te brengen zijn.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 11:43

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 11:41:

[..]

Onbeschermde seks met een minderjarige onder toezicht van jeugdzorg en in een instelling, dat moet wel stoppen. Meisje is zo bang durft met niemand te praten ook niet met haar voogd. Zij heeft geen veilig sociaal netwerk. Waarom gaat to niet samen met zoon en meisje praten met de voogd? Neem de verantwoordelijkheid voor wat je kind heeft gedaan. Hij is ook nog een tiener. Zij moeten het samen oplossen is geen realiteit. Daar zijn zij te jong voor en zij heeft geen ouders waarmee zij kan praten.

Vanaf 16 mag het met consent gewoon hoor. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 11:44

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 11:42:

[..]

Nee hoor, die beslissing is toch nog lang niet definitief? Laten we eerst kijken of ze niet van hun (nogal irreële) plan af te brengen zijn.

Dus op iemand inpraten om die over te halen tot abortus? 

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 11:41:

[..]

Onbeschermde seks met een minderjarige onder toezicht van jeugdzorg en in een instelling, dat moet wel stoppen. Meisje is zo bang durft met niemand te praten ook niet met haar voogd. Zij heeft geen veilig sociaal netwerk. Waarom gaat to niet samen met zoon en meisje praten met de voogd? Neem de verantwoordelijkheid voor wat je kind heeft gedaan. Hij is ook nog een tiener. Zij moeten het samen oplossen is geen realiteit. Daar zijn zij te jong voor en zij heeft geen ouders waarmee zij kan praten.

Getver, wat een nare manier van communiceren (denken?) heb jij toch. TO wil wél graag in gesprek met de voogd, maar dat wil het meisje niet. Het is ook niet zo dat dit al een jaar speelt, het is allemaal hartstikke vers. TO vraagt advies. Geef dat dan, in plaats van alleen maar negatieve opmerkingen die nergens op slaan (want volledig gebaseerd op jouw verwrongen invulling, niet op wat TO hier schrijft).

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 11:44:

[..]

Dus op iemand inpraten om die over te halen tot abortus?

Ja, wel als dat in het belang is van alle partijen, en zeker die van het ongeboren kind!

Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 11:51 Topicstarter

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 11:41:

[..]

Onbeschermde seks met een minderjarige onder toezicht van jeugdzorg en in een instelling, dat moet wel stoppen. Meisje is zo bang durft met niemand te praten ook niet met haar voogd. Zij heeft geen veilig sociaal netwerk. Waarom gaat to niet samen met zoon en meisje praten met de voogd? Neem de verantwoordelijkheid voor wat je kind heeft gedaan. Hij is ook nog een tiener. Zij moeten het samen oplossen is geen realiteit. Daar zijn zij te jong voor en zij heeft geen ouders waarmee zij kan praten.


Heb uiteraard aangeboden om mee te gaan. En volgens mij ben ik mijn verantwoordelijkheid aan het nemen. Echter buiten haar wil om via omwegen haar voogd spreken dat lijkt mij schadelijker voor haar. Ze hebben ons in vertrouwen genomen om dit te vertellen. Wij hebben alles op een rijtje gezet qua scenario’s. En ze gaan morgen naar de huisarts die gaat sws ook het gesprek aan mbt voogd informeren etc.

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 11:46:

[..]

Ja, wel als dat in het belang is van alle partijen, en zeker die van het ongeboren kind!

Het ongeboren kind kan gewoon liefdevol opgroeien en een fijne jeugd krijgen. Er moet alleen wel een goed plan komen. 

Viva-amber schreef op 02-08-2022 om 11:41:

[..]

Onbeschermde seks met een minderjarige onder toezicht van jeugdzorg en in een instelling, dat moet wel stoppen. Meisje is zo bang durft met niemand te praten ook niet met haar voogd. Zij heeft geen veilig sociaal netwerk. Waarom gaat to niet samen met zoon en meisje praten met de voogd? Neem de verantwoordelijkheid voor wat je kind heeft gedaan. Hij is ook nog een tiener. Zij moeten het samen oplossen is geen realiteit. Daar zijn zij te jong voor en zij heeft geen ouders waarmee zij kan praten.

Ik betwijfel of dat meisje zo bang is dat ze niet met haar voogd durft te praten omdat ze seks heeft gehad (hoezo onbeschermd?). Ik vermoed iets anders.

Het arme kind heeft een enorm jeugdzorgverleden waarin ze steeds is rondgecommandeerd door allerlei volwassenen die niet haar familie zijn en voor haar bestwil steeds van alles regelden waar ze niet per se op zat te wachten. Ze is nu bijna meerderjarig en straks mag ze lekker dingen zelf regelen. 

Ze wil dolgraag zelf voor een kindje zorgen, het beter doen dan haar eigen ouders het bij haar hebben gedaan.

En ze weet dat als ze nu met de voogd in gesprek gaat, die ernstig op haar gaat inpraten, wellicht gaat aansturen op een abortus, en ze heeft helemaal geen zin in dat gesprek. Ze wil in haar coconnetje blijven en dromen over een mooie toekomst: fijn met vriend en kind samenwonen en ze leven nog lang en gelukkig. Ze heeft geen trek in een confronterend gesprek met die voogd. Ik kan me er werkelijk alles bij voorstellen, maar dar gesprek zal er toch echt moeten komen en het liefst zo snel mogelijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

02-08-2022 om 11:53

Jonagold schreef op 02-08-2022 om 11:46:

[..]

Ja, wel als dat in het belang is van alle partijen, en zeker die van het ongeboren kind!

Dat weet je vooraf niet toch?  Dat meisje komt met baby waarschijnlijk wel op haar pootjes terecht. TO hoeft daar niks voor te doen waarschijnlijk, binnenkort zal dat meisje toch een keer haar voogd moeten vertellen dat ze zwanger is en van daaruit verder. Ze zetten ze heus niet op straat. 

Temet schreef op 02-08-2022 om 11:52:

[..]

Ik betwijfel of dat meisje zo bang is dat ze niet met haar voogd durft te praten omdat ze seks heeft gehad (hoezo onbeschermd?). Ik vermoed iets anders.

Het arme kind heeft een enorm jeugdzorgverleden waarin ze steeds is rondgecommandeerd door allerlei volwassenen die niet haar familie zijn en voor haar bestwil steeds van alles regelden waar ze niet per se op zat te wachten. Ze is nu bijna meerderjarig en straks mag ze lekker dingen zelf regelen.

Ze wil dolgraag zelf voor een kindje zorgen, het beter doen dan haar eigen ouders het bij haar hebben gedaan.

En ze weet dat als ze nu met de voogd in gesprek gaat, die ernstig op haar gaat inpraten, wellicht gaat aansturen op een abortus, en ze heeft helemaal geen zin in dat gesprek. Ze wil in haar coconnetje blijven en dromen over een mooie toekomst: fijn met vriend en kind samenwonen en ze leven nog lang en gelukkig. Ze heeft geen trek in een confronterend gesprek met die voogd. Ik kan me er werkelijk alles bij voorstellen, maar dar gesprek zal er toch echt moeten komen en het liefst zo snel mogelijk.

Tja, ik kan me ook wel voorstellen dat het voor het meisje zo voelt als Temet hier geschreven heeft. Er zijn heus wel situaties waarbij de jonge ouders de baby geboren laten worden en waarbij het, met hulp, toch goed gaat. Maar dat weet je niet van tevoren, we hebben geen glazen bol waarin we kunnen kijken. En de jongeren hebben nog een wel erg prille relatie, 2 maanden. Dat is ook wat anders dan wanneer ze nog jong zijn maar elkaar al veel langer kennen/samen zijn. 

Battle-Royale schreef op 02-08-2022 om 11:53:

[..]

Dat weet je vooraf niet toch? Dat meisje komt met baby waarschijnlijk wel op haar pootjes terecht. TO hoeft daar niks voor te doen waarschijnlijk, binnenkort zal dat meisje toch een keer haar voogd moeten vertellen dat ze zwanger is en van daaruit verder. Ze zetten ze heus niet op straat.

Hier denk je dan weer wat makkelijk, volgens mij. Dat meisje is opgegroeid in jeugdzorg en heeft geen eigen vangnet. Zeker als ze ook tienermoeder wordt, is de kans dat ze vanzelf "wel op haar pootjes terecht" komt, niet zo groot als bij de meeste andere jonge vrouwen van haar leeftijd. En dat is heel verdrietig. De ellende is ook nog eens dat dit soort problemen vaak intergenerationeel zijn. En dat wil je proberen te doorbreken. Haar voogd kent de statistieken ook; de kans dat ze op haar pootjes terecht komt, is waarschijnlijk groter als ze nu nog niet moeder wordt. Maar dat is voor haar waarschijnlijk moeilijk voor te stellen. En een eigen kind geeft haar wel wat ze nooit heeft gehad; onvoorwaardelijke liefde.


Temet heeft waarschijnlijk gelijk; ze wil dat gesprek uitstellen, omdat ze ook wel weet hoe dat gaat lopen. En dat is niet leuk.

Rosaline

Rosaline

02-08-2022 om 12:02 Topicstarter

Particulier huren is geen optie. Zelfs al zouden ze stoppen met school en werken. Je betaald zo 1000,-/1200,- euro huur. En de overige lasten dan nog niet meegerekend. Het is hier drama mbt huurwoningen, denk in heel NL wel. 

  1. En ze is niet bang vh gesprek met voogd. Maar ze wilt eerst zelf nadenken en met de dokter in gesprek. Het is geen meisje wat moeite heeft met communiceren of wat angstig overkomt. Zoals iemand anders al schreef. Ze heeft negatieve ervaringen met pleeg/jeugdzorg etc. En wilt dit niet voor haar kindje.
    Grote kans idd dat de baby ook onder jeugdzorg gaat vallen. (En dat wilt ze absoluut niet). Ook al is mijn zoon 18. En ook al is zijzelf volgend jaar 18. Op t moment van zwangerschap en bevalling is ze 17. 


Het is hier eerder gezegd laten ze contact opnemen met het Fiom , daar kunnen ze je door verwijzen voor een Fiom keuze gesprek. Op de website van het FIOM staat ook veel informatie.
Dit gesprek is gratis en onafhankelijk. Ze geven geen advies maar gaan wel in gesprek over de verschillende keuzes. Zijn vriendin is degene die uiteindelijk beslist.
Aan jullie is het belangrijkste duidelijk te maken wat jullie wel of niet kunnen.
Een goed website is ook tienermoeders.nl , daar staan hulpverleners op maar ook veel informatie over rechten en plichten, erkenning etc. Mocht ze besluiten om de zwangerschap uit te dragen is dat ook goed informatie voor je zoon.

Rosaline schreef op 02-08-2022 om 12:02:

Particulier huren is geen optie. Zelfs al zouden ze stoppen met school en werken. Je betaald zo 1000,-/1200,- euro huur. En de overige lasten dan nog niet meegerekend. Het is hier drama mbt huurwoningen, denk in heel NL wel.

  1. En ze is niet bang vh gesprek met voogd. Maar ze wilt eerst zelf nadenken en met de dokter in gesprek. Het is geen meisje wat moeite heeft met communiceren of wat angstig overkomt. Zoals iemand anders al schreef. Ze heeft negatieve ervaringen met pleeg/jeugdzorg etc. En wilt dit niet voor haar kindje.
    Grote kans idd dat de baby ook onder jeugdzorg gaat vallen. (En dat wilt ze absoluut niet). Ook al is mijn zoon 18. En ook al is zijzelf volgend jaar 18. Op t moment van zwangerschap en bevalling is ze 17.


Goed bezig 

Fijn dat ze jou vertrouwen. Huisarts is prima om mee te beginnen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.