Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Tiener op z’n kamer

Dat lijkt me niet het ideale tijdstip voor hulpverlening @Kaassouflee. Zo'n therapiesessie kost ook behoorlijk wat energie. Snap dat je zoon daar extra moe van is. Maar wel fijn dat je zoon gewoon thuis hulpverlening krijgt en niet nog weer ergens heen hoeft.
Dat zware en eenzame gevoel af en toe herken ik helemaal. Je gunt het je kind dat het allemaal wat makkelijker zou gaan maar als ouders is het ook gewoon zwaar. Ik kan er ook wel gefrustreerd van raken, ook al weet ik dat mijn kind er niks aan kan doen.

@zonnig77, mijn zoon van 18 vind het 's avonds leuk om samen een serie of film te kijken. Een wandelingetje vind hij soms ook wel fijn. En ergens iets eten is hij ook altijd voor in.

lampion schreef op 23-10-2024 om 17:26:

Dat lijkt me niet het ideale tijdstip voor hulpverlening @Kaassouflee. Zo'n therapiesessie kost ook behoorlijk wat energie. Snap dat je zoon daar extra moe van is. Maar wel fijn dat je zoon gewoon thuis hulpverlening krijgt en niet nog weer ergens heen hoeft.
Dat zware en eenzame gevoel af en toe herken ik helemaal. Je gunt het je kind dat het allemaal wat makkelijker zou gaan maar als ouders is het ook gewoon zwaar. Ik kan er ook wel gefrustreerd van raken, ook al weet ik dat mijn kind er niks aan kan doen.

Dit was het beste tijdstip met zijn lesrooster…en het zal hem waarschijnlijk wel goede dingen brengen die de rest makkelijker maken. Maar vermoeiend is het wel.

Gelukkig kan ik hier als ‘moeder van’ wel mijn ei kwijt en herkenning vinden, dat maakt het net iets minder zwaar 🤗

Zonnig77

Zonnig77

23-10-2024 om 20:50 Topicstarter

dank voor jullie inzichten 😇
Zoon wil inderdaad wel uiteten, dus dat gaan we sowieso doen. Zoals dit topic ook ooit is gestart… ik kan met vlagen veel moeite hebben met het feit dat zoon zich zoveel terugtrekt en vrijwel altijd op z’n kamer is. Ik was altijd geneigd om weekenden en vakanties vol te proppen met activiteiten en uitstapjes. Hij is nu op een leeftijd dat hij geen zin meer heeft in op pad met mij en dat respecteer ik ook.
Lekker uiteten (of 2x) in de vakantie en het verder dus loslaten. Mee naar de film heeft ie geen zin in, ‘s avonds op de bank een serie/film kijken wil hij niet, om kleding shoppen geeft hij niks. Hij wil chillen op z’n kamer, YouTube uitspelen, af en toe een game en continue contacten via Discourd over ‘onderwerpen die mij niks aan gaan’ 🙃

kaas, fijn dat de hulp is opgestart. Ben benieuwd wat het zoon (en jou) brengt.

lampion, klinkt fijn wat jouw zoon nog graag met je doet. Gaat hij naar school/studie/werk?

Mijn zoon zei vandaag tijdens het avondeten nog: “over minder dan anderhalf jaar ben ik 18, hoe bizar is dat. Dan mag ik officieel alcohol en ben ik benieuwd hoe mijn leven is’. 😅

Geweldig wat een volwassen uitspraak van je zoon Zonnig

Oh en ik snap het helemaal hoor, ff tijd zonder kind om op te laden. Dat is met onze kinderen denk ik nog belangrijker, want je hebt er ook echt meer werk aan.

Hier heb ik al jaren de traditie om in een vakantie een nacht naar een hotel te gaan met één zoon. Lekker quality time samen. Komende herfstvakantie ga ik met de jongste naar een B&B en dan gaan we in een klimhal klimmen. En omdat we dan ook in de buurt zijn van mijn vriend heeft die voorgesteld de volgende dag met hem naar Ballorig te gaan. Vriend en ik hebben nu een dik jaar verkering, dit wordt hun eerste uitje. Ik vind het onwijs leuk en spannend! Zij hebben gelukkig een goede klik, ook vriend heeft autisme, ze lijken op elkaar

Zonnig77

Zonnig77

24-10-2024 om 07:28 Topicstarter

wat een fijn vooruitzicht mvtj!
Mijn zoon wilde ook nog wel een stad met mij bezoeken. En dan wel graag in het buitenland. Goede inspiratie voor een verjaardagscadeau, want daar weet hij ook nooit iets voor te vragen..

Zonnig, mijn zoon zit in het eerste jaar van zijn studie aan de universiteit. Het is minder leuk als hij had verwacht maar dat is wel bekend van deze studie. Vanaf volgend jaar wordt het leuker dus even volhouden. Hij is heel sociaal en trekt zich weinig aan van wat anderen vinden. Dus met je moeder wandelen kan gewoon 😉 Hij is daarin heel volwassen. Gaat ook makkelijker contacten aan dan twee jaar geleden.
Leuk dat jouw zoon uit eten wel ziet zitten 🤗
En leuk idee om naar een buitenlandse stad voor zijn verjaardag! 
Een verjaardagskado bedenken vind dochter  ook altijd erg lastig. Ze was altijd bang om niet het goede te kiezen op de een of andere manier. Dit jaar ging het voor het eerst iets makkelijker.

Zonnig77

Zonnig77

28-10-2024 om 20:20 Topicstarter

Hoe is het met de tieners en met jullie?

Ook lekker vakantie? Hier wel en de jongens weten heel goed hoe ze dat willen: in chill modus en liefst omringd door eten (en geen moeder die daarover zeurt. Ik ga 1x met zoons uiteten en neem ze 1x mee naar oma. Verder trekken ze hun eigen plan, al is dat zeer weinig. Ik ga zelf vooral veel lezen, wandelen en opruimen in huis. En me zo min mogelijk proberen te storen aan hangende pubers 😇

Hier is de vakantie alweer voorbij, maar we hadden het fijn samen en dochter is nog uit logeren geweest bij mijn schoonouders.

Kleine tegenslag gehad vanwege een oogontsteking bij dochter na haar operatie maar eigenlijk valt het allemaal nog best mee. Ze heeft voor hetere vuren gestaan, ook al was ze wel even behoorlijk gefrustreerd. 

Ik heb inmiddels de hele podcastserie van geef me de 5 bij autisme geluisterd en ik heb daar heel veel van geleerd. Hoe alles toe te passen, dat is nog even zoeken, maar kennis die je niet hebt kun je sowieso niet toepassen.

Het is wel even heerlijk, zo zonder school. Eind vorige week was er nog een overleg. Er komt een groot overleg met het samenwerkingsverband. En er is nog iets voor het speciaal onderwijs. Een soort traject waar kinderen onder begeleiding aan hun schoolwerk leren te werken dan langzaam weer terug naar school. 
Maar eerst vakantie, ze vermaakt zich wel. Gister wezen wandelen, dat doet haar goed. 

Ik ben vandaag nog kindvrij, de rest van de vakantie zijn ze hier. We hebben een filmavond gepland, verder heb ik voor mezelf een paar afspraken staan maar niet heel belastend. Meestal begin ik een legpuzzel (dat is voor mij een echte vakantie-activiteit) en dan haakt iedereen vroeg of laat wel even, of iets langer, aan om mee te doen. Ik wil de jongens deze vakantie stimuleren om de serie die ze eerder hebben opgenomen van tv eens lekker uit te kijken. 

Zonnig77

Zonnig77

29-10-2024 om 20:15 Topicstarter

kaas, dank voor de inspiratie! Een puzzel doet het hier ook altijd goed. En jullie nemen nog op? Wat leuk! Kunnen jouw kids goed met elkaar?

Jongens hebben hier zowaar een paar uur samen (!) een game zitten doen vandaag. Daarna weer allebei hun eigen kamer, maar toch.

Ik heb vandaag weer een hele berg boodschappen gedaan, die jongens eten echt bizar veel momenteel. Dat groeien zal wel veel energie kosten…

hoe gaan jullie om met slaaptijd in de vakantie? Ik wil (en ga) zelf over het algemeen vroeger naar bed dan de tieners. Mijn oudste kan er echter flink nachtwerk van maken als ik niks zeg. En hij zit al zoveel achter z’n scherm…

@Zonnig, ik ga gewoon naar bed wanneer ik dat wil. Jongste gaat dan meestal ook (vakantie) maar normale dagen gaat hij 21.30 slapen (14 jaar) of probeert het wat te rekken maar ik maak er geen groot punt van. Oudste heb ik al veel langer laten gaan, dat is een nachtdier…ik meld ons altijd even bij hem af, door de deur heen…

Opnemen is met digitale tv zo handig, het blijft een jaar staan en je hoeft zelf niet op te letten wanneer het programma (serie) er voor is: dat zie ik dan wel bij de opnames verschijnen. Wij hebben geen Netflix, Videoland etc. Gewoon Delta met een iets uitgebreider pakket.

Zonnig77 schreef op 29-10-2024 om 20:15:

kaas, dank voor de inspiratie! Een puzzel doet het hier ook altijd goed. En jullie nemen nog op? Wat leuk! Kunnen jouw kids goed met elkaar?

Jongens hebben hier zowaar een paar uur samen (!) een game zitten doen vandaag. Daarna weer allebei hun eigen kamer, maar toch.

Ik heb vandaag weer een hele berg boodschappen gedaan, die jongens eten echt bizar veel momenteel. Dat groeien zal wel veel energie kosten…

hoe gaan jullie om met slaaptijd in de vakantie? Ik wil (en ga) zelf over het algemeen vroeger naar bed dan de tieners. Mijn oudste kan er echter flink nachtwerk van maken als ik niks zeg. En hij zit al zoveel achter z’n scherm…

Hier zijn we ook al een paar weken bezig met een puzzel. Leuk dat meerdere dat doen.

Zonnig, misschien alleen een eindtijd afspreken voor schermtijd, niet voor het slapen? Hier is tot nu toe de regel: na het avondeten geen schermtijd meer. Dan moeten ze zich vermaken met muziek en lezen. In de vakantie is het wat losser en kijken we misschien nog een serie na het avondeten.

Afgelopen maandag mochten de jongens van mij nog opblijven terwijl ik 's avonds in bad ging. Ik was helemaal vergeten een eindtijd af te spreken, maar ze hadden uit zichzelf voor tien uur het licht uitgedaan.

Het is wel even lekker zonder schoolstress maar ik had gehoopt dat de vakantie wat ontspannener zou zijn. Als er niks gepland staat, schiet dochter al gauw in de spanning. Desondanks maken we er maar het beste van. Ik ga ook nog even een (andere) legpuzzel neerleggen, er ligt eentje maar die is net wat te lastig. Een spelletje doen zorgt ook altijd wel voor ontspanning.

Allemaal aan het puzzelen! Hier ligt ook een puzzel. Gisteren bij de therapeut geweest en het over een diagnose traject gehad. Zeker nu ze op school vastloopt. Er speelt nog meer, waardoor er vast ook hechting en trauma doorheen zit. Dochter wil toch duidelijkheid voor zichzelf. 
Helaas heeft de rechter besloten dat er toch contact herstel met haar vader moet komen. Dat geeft haar zoveel stress. Zoveel autistische kenmerken die dan opeens naar voren knallen.
Terwijl ze ook met vriendinnen afspreekt en gaat logeren. Ze heeft zo een rijtje van 4 meiden die ze appt om te logeren..... Dat vind ik dan weer zo knap van haar. Dat lukte mij vroeger echt niet.
Naar bed gaat ze uiterlijk om 21 uur.soms eerder, maar een paar keer later naar bed geeft heel veel gedoe. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.