Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Studiebeurs en kosten vragen

Hoi allemaal,
Mijn oudste is 15 en ik ben even benieuwd hoe het ook alweer allemaal zit..
Ze gaat waarschijnlijk mbo doen, hier zal ze naar toe gaan als ze 16,5 jaar is.
Klopt het dat we dan tot 18 jaar geen collegegeld hoeven te betalen?
En na 18 wel..dus dat zou dan voor het 3e jaar mbo zijn.
Ik lees dat collegegeld meestal rond de 1100 pj is...kun je dit in termijnen betalen?
En krijgen ze dan een basisbeurs als ze nog thuis zou wonen? Moet je de basisbeurs terug betalen, is dit een lening? Of is alleen aanvullende beurs een lening?
Hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.


Alle antwoorden staan op de site van het DUO

je dochter moet schoolgeld betalen na dat ze 18 is geworden. Als ze voor 1 augustus 18 wordt, moet ze het schooljaar wat daarna komt gaan betalen. Als ze na 1 augustus jarig is, hoeft ze pas een jaar later betalen. 
als ze naar het mbo gaat en ze volgt een voltijd opleiding (bol) kan ze bij de start een ov jaarkaart aanvragen. Na het afronden van een mbo opleiding wordt dit omgezet in een gift. Als ze mbo niveau 2 gaat doen is het sowieso een gift. Als ze deels gaat werken krijgt ze geen ov jaarkaart. Ze krijgt dan natuurlijk wel salaris. 

Voor mbo bestaat een basisbeurs. Die krijgt ze pas als ze lesgeld gaat betalen, dus als ze 18 is. OV krijgt ze al bij de start. 
Verder zou ik op de site van duo kijken voor informatie over rechten, plichten en mogelijkheden.

En kijk naar een bbl opleiding. Ga je meteen verdienen.

Ze is nog maar 16 en moet haar hele leven nog werken. Ik zou gewoon naar een fulltime opleiding kijken. 

April2021 schreef op 25-03-2022 om 06:01:

Ze is nog maar 16 en moet haar hele leven nog werken. Ik zou gewoon naar een fulltime opleiding kijken.

Voor sommige kinderen en dat zijn echt niet alleen de onhandelbare exemplaren is dit een fijne oplossing. Je leert veel meer en sneller en op een betere manier. 

Maar goed, ik mag toch ook een tip geven? Iemand anders zegt: lees alles op Duo (geef dan een directe link zodat iemand niet hoeft te zoeken). 

Kerstin75 schreef op 25-03-2022 om 09:02:

[..]

 (geef dan een directe link zodat iemand niet hoeft te zoeken).

Als ze viaforum kunnen intypen in de google zoekbalk kunnen ze dat ook vast met de letters DUO

Granny71 schreef op 25-03-2022 om 09:52:

[..]

Als ze viaforum kunnen intypen in de google zoekbalk kunnen ze dat ook vast met de letters DUO

Als iemand met dit soort vragen komt kun je ook gewoon de link geven. Duo is wel heel erg groot. Ik heb het net zelf geprobeerd en je krijgt een enorme waslijst als je daar MBO invult. Helemaal niet overzichtelijk. Probeer het zelf maar eens. 

Op deze site wordt het stap voor stap uitgelegd: https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/

April2021 schreef op 25-03-2022 om 06:01:

Ze is nog maar 16 en moet haar hele leven nog werken. Ik zou gewoon naar een fulltime opleiding kijken.

Goh, mijn 17-jarige wilde heel graag een bbl opleiding doen. Hij wil namelijk wel graag een vak leren maar niet te veel in de schoolbanken zitten. Prima toch?

Bellejolie schreef op 25-03-2022 om 11:21:

[..]

Goh, mijn 17-jarige wilde heel graag een bbl opleiding doen. Hij wil namelijk wel graag een vak leren maar niet te veel in de schoolbanken zitten. Prima toch?

Natuurlijk is dat prima, maar in deze post word daar toch helemaal niks over gezegd door de op?

Ik zou haar mogelijkheden zo groot mogelijk willen houden.

April2021 schreef op 25-03-2022 om 12:32:

[..]

Natuurlijk is dat prima, maar in deze post word daar toch helemaal niks over gezegd door de op?

Ik zou haar mogelijkheden zo groot mogelijk willen houden.

Nee, ik reageer dan ook niet op de OP.

Verder hebben bbl-leerlingen ook zat mogelijkheden hoor.

Ik proef nogal een waardeoordeel hierin.

Ik vond en vind die site van DUO nou echt niet de meest duidelijke die er bestaat hoor. Ik heb hier eerder ook weleens een vraag gesteld in deze richting omdat ik het bij DUO echt niet kon vinden, of alleen als je inlogt met digid van kind, maar dat lukt natuurlijk ook niet altijd. 
Dochter hier heeft ook MBO gedaan en startte met 17 jaar volgens mij. Eerste jaar had ze dus alleen een OV-kaart. Is een gift. Vanaf 18e jaar moest ze schoolgeld betalen, dit kan in termijnen en je kan ook opgeven van welke rekening dit betaald moet worden. Krijg je tegen die tijd ook een brief over waar dit heel duidelijk in staat. Vanaf het 18e jaar krijg je ook studiefinanciering. Dit is een gift als je binnen 10 jaar je opleiding afrond, tijd genoeg dus. Rond je niet af, dan moet te het terugbetalen. 
Maar het kan zijn dat het inmiddels veranderd is hoor, de bedragen gaan ook veranderen hoorde ik van de week. 

Een schooljaar loopt van 1 augustus tm 31 juli. Je gaat schoolgeld betalen in het jaar nadat je 18 bent geworden. Die is ongeveer €1100 en vergeet de bijkomende kosten niet zoals boeken, laptop, werkkleding en evt andere materialen die nodig zijn voor de studie. 
Ze krijgt vanaf 1 september in het schooljaar dat ze start een OV kaart, als ze binnen tien jaar een diploma haalt is dat een gift, anders moet ze het terug gaan betalen. 
Vanaf de maand na de maand waarin ze 18 is geworden krijgt ze ook studiefinanciering, die is €89 per maand als ze nog thuis woont. Als jullie een laag inkomen hebben kan ze ook nog een aanvullende beurs krijgen. De hoogte daarvan hangt af van jullie inkomen. Ze kan er ook nog bij lenen. 
Het schoolgeld mag in 10 termijnen betaald worden. 

Gemberkoekje

Gemberkoekje

25-03-2022 om 16:22 Topicstarter

Bedankt voor de info...dus een mbo opleiding is wel grotendeels betaalbaar met de basisbeurs begrijp ik als ze thuis blijft wonen. Dan is het dus geen ramp als je geen grote spaarrekening hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.