Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Straffen voor taalgebruik

Ik heb een dochter die taal gebruikt die ons hele gezin in problemen brengt. 
Er zijn een aantal incidenten op school geweest waar zij met anderen in de kantine met seksueel taalgebruik sprak. Hier zijn wij door de directie op aangesproken, waarna ik mijn dochter vertelde dat ik niet weer wil horen dat ze deze taal gebruikt. Op school lijkt dit te zijn gestopt. 
Vervolgens was er buiten een akkefietje waar de buurman haar op aansprak. Zij zei “hou je bek, je bent een witte VvD’er dus ik luister niet” waardoor die buurman nu niet meer met ons wil praten. 
Nu is haar contract niet verlengd bij de Dirk en zegt ze dat de hoofdcaissiere een oude witte vrouw is. Echter, ik ben een paar weken terug in de Dirk geweest en hoorde mijn dochter zelf met collega’s praten over een persoon (een docent) toen ik haar tegenkwam op een pad. 
Ik wil mijn dochter een keer goed straffen voor haar taalgebruik maar ik weet niet hoe? Bij deze dus hoe doe ik dat? 


ze zal vanzelf gestraft gaan worden voor haar acties, en dat zal meer effect hebben dan wanneer jij nu een straf bedenkt. Blijf met haar in gesprek over wat haar bezig houdt, en leef voor wat je niet wilt horen.

Hoe oud is ze? In principe doe ik niet aan straffen voor pubers, hooguit een keertje een avond thuisblijven na véél te laat thuiskomen. Ik zou in dit geval veel benieuwder zijn naar het gesprek met je dochter. Waarom roept ze dat soort dingen? Wat denkt ze ermee te bereiken?

Is ze zelf niet wit? Wat is seksueel taalgebruik? Waarom mag zij niet over seks praten? De buur een witte vvder? Zo ja, dan is het toch geen schelden...zoveel vragen 

Is dienstplicht terug invoeren toch misschien niet zo'n slecht idee. 

of stokslagen, een kind met een eigen mening; foei

Ik ben ook een witte vvd-er dus ik zou er niet zo mee zitten. Maar de buurman is duidelijk beledigd. Wel raar dat hij ook meteen niet meer met jullie praat. Kun je niet alsnog met hem praten en uitleggen dat jullie niet achter haar praten staan?

Straf? Tja geen idee. Ik denk niet dat het iets uithaald in dit geval. Ze zal er zelf wel een keer achter komen dat dit voor problemen kan zorgen, ze komt vast een keer de verkeerde persoon tegen. 
Dat kun je haar wel duidelijk maken. En dat je rare taal niet meer in je buurt wil horen ( met daaraan een straf verbinden bijvoorbeeld minder zakgeld/niet uit)

Vaasje

Vaasje

14-08-2021 om 18:54 Topicstarter

Viva-amber schreef op 14-08-2021 om 18:45:

Is ze zelf niet wit? Wat is seksueel taalgebruik? Waarom mag zij niet over seks praten? De buur een witte vvder? Zo ja, dan is het toch geen schelden...zoveel vragen

Ze sprak op school over handelingen en (beroeps)functies. Daarnaast was er ook wat meer concreet seksueel taalgebruik in combinatie met ziektes ervoor.

Vaasje

Vaasje

14-08-2021 om 18:55 Topicstarter

PinkFlower schreef op 14-08-2021 om 18:52:

Ik ben ook een witte vvd-er dus ik zou er niet zo mee zitten. Maar de buurman is duidelijk beledigd. Wel raar dat hij ook meteen niet meer met jullie praat. Kun je niet alsnog met hem praten en uitleggen dat jullie niet achter haar praten staan?

 Straf? Tja geen idee. Ik denk niet dat het iets uithaald in dit geval. Ze zal er zelf wel een keer achter komen dat dit voor problemen kan zorgen, ze komt vast een keer de verkeerde persoon tegen.
Dat kun je haar wel duidelijk maken. En dat je rare taal niet meer in je buurt wil horen ( met daaraan een straf verbinden bijvoorbeeld minder zakgeld/niet uit)

De buurman is razend en sprak mij ook aan op hoe ik mijn dochter heb opgevoed. Maar dit heeft ze niet thuis geleerd.

Vaasje

Vaasje

14-08-2021 om 18:56 Topicstarter

Ambra schreef op 14-08-2021 om 18:40:

ze zal vanzelf gestraft gaan worden voor haar acties, en dat zal meer effect hebben dan wanneer jij nu een straf bedenkt. Blijf met haar in gesprek over wat haar bezig houdt, en leef voor wat je niet wilt horen.

Ze is al ontslagen bij de Dirk. Dus daar is ze wel al gestraft.

Ik ben ook wel eens vrij onbeschoft toegesproken door een buurpuberella en ik ging er onmiddellijk vanuit dat haar ouders haar niet zo hadden opgevoed. Heeft die buurman zelf geen kinderen, dat hij denkt dat het aan jullie ligt?
Maar goed, ik zou haar een keer stevig toespreken en duidelijk maken dat je het niet vindt kunnen dat ze zulke dingen zegt, maar straffen zou ik niet doen. Ook uit praktische overwegingen. Het helpt vermoedelijk geen biet en dan moet je steeds strengere straffen gaan inzetten om te laten zien dat het menens is. Dat zou ik in reserve houden voor echt ernstige dingen. Dus ik zou haar een keer flink de mantel uitvegen en het daarbij laten. 

Groeten,

Temet 

De vraag is wat je wil bereiken met je straf. Waarschijnlijk wil je dat ze stopt met haar gedrag. Ik zou er eerder eens wat uitgebreider met haar over in discussie gaan. Wat wil zij nu eigenlijk bereiken met dit gedrag? Wat heeft ze geleerd van haar periode bij de Dirk en het feit dat zit het einde van haar baantje betekent?
Vermoedelijk bereik je met straf hooguit dat zij het stiekemer gaat doen.
Wat mij eerder zorgen zou baren is ook het feit dat er haatdragendheid en boosheid aan het gedrag ten grondslag ligt. Waar komt dat vandaan? Zijn dat 'gewoon' hormonen die rondrazen? Uitprobeer/grensverleggend gedrag wat bij de puberteit hoort voor haar?

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

14-08-2021 om 19:23

Vaasje schreef op 14-08-2021 om 18:54:

[..]

Ze sprak op school over handelingen en (beroeps)functies. Daarnaast was er ook wat meer concreet seksueel taalgebruik in combinatie met ziektes ervoor.

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Gaat het om niet persoonsgerichte scheldwoorden (f*ck en dergelijke), gaat het om uitschelden of maakt ze ongepaste seksuele toespelingen?

Koralinde schreef op 14-08-2021 om 19:23:

[..]

Ik snap het nog steeds niet helemaal. Gaat het om niet persoonsgerichte scheldwoorden (f*ck en dergelijke), gaat het om uitschelden of maakt ze ongepaste seksuele toespelingen?

Schelden met ziektes deed mij denken aan het gebruik van kanker- als voorvoegsel. Dat hoor ik onder de pubers momenteel te pas en te onpas, heel naar! Verder snap ik het ook nog niet helemaal. 

Sowieso blijft staan dat een gesprek mij veel zinvoller lijkt dan (nog meer) straffen. 

Het is tegenwoordig mode onder jongeren om te praten over oude witte mannen, ook wel boomers. Waarschijnlijk heeft je dochter geen probleem met de afkomst en mogelijke politieke voorkeur van je buurman maar wil ze hem hiermee kwetsen/intimideren. Ik keur het overigens niet goed. Het is jammer dat als er in plaats van witte iets als zwart of Jood werd gezegd er wellicht afkeurend op gereageerd zou worden en dat witte dus mode en geaccepteerd is. 

WB de Dirk; supermarkten communiceren vaak erg slecht met hun personeel, zeker met jongeren. Misschien is je dochters contract niet verlengd om iets heel anders. Neemt niet weg dat het erg dom is dat je dochter in de winkel over een docent heeft gepraat en ze hopelijk ook al eens door anderen erop gecorrigeerd is. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

14-08-2021 om 19:37

Vaasje schreef op 14-08-2021 om 18:56:

[..]

Ze is al ontslagen bij de Dirk. Dus daar is ze wel al gestraft.

Als ze dat al als een straf ervaart.  Voor hetzelfde geld trekt ze haar schouders er over op en boeit het haar niets. 

TO, wat zegt ze als je haar vraagt, hoe het eigenlijk écht met haar gaat? En hoe reageert ze, als je haar ZONDER HAAR DIRECT TE VEROORDELEN vraagt hoe zij denkt dat zover is gekomen? En wat de eventuele oorzaak is?

Aan straffen en wijzende vingers hebben pubers (denk ik) niet zo veel. Straffen boeit mijn puber echt helemaal niets.  Ik kom veel dichter bij haar, als ik vraag naar beweegredenen of de omstandigheden van voorvallen zonder te veroordelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.