Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Straffen voor taalgebruik


Griebus67 schreef op 15-08-2021 om 11:52:

[..]

Dat weet ik niet, want TO geeft nergens antwoord. Dus ben ik voor het gemak even op het gemiddelde van 13 tot 19 gaan zitten. Maar voor pubers van alle leeftijden geldt dat zij mensen heus niet uitschelden voor witte VVD-er. Die hebben daar hun eigen bloemrijke jargon voor

Ja dat verbaast mij eigenlijk ook wel. Mijn dochter zou hele andere dingen zeggen.

Die ik ook niet okee vind en dat zeg ik haar dan ook: wat je onder je vrienden allemaal roept moet je zelf weten, maar in mijn huis zeggen we geen ….

Meer kun je niet meer doen op die leeftijd.


De buurman zou daarom van mij een bloemetje krijgen. Mogelijk met alleen maar witte bloemen, maar dat ligt een beetje aan onze verstandhouding.

GinnyTwijfelvuur schreef op 15-08-2021 om 14:15:

[..]

Ja dat verbaast mij eigenlijk ook wel. Mijn dochter zou hele andere dingen zeggen.

Die ik ook niet okee vind en dat zeg ik haar dan ook: wat je onder je vrienden allemaal roept moet je zelf weten, maar in mijn huis zeggen we geen ….

Meer kun je niet meer doen op die leeftijd.


De buurman zou daarom van mij een bloemetje krijgen. Mogelijk met alleen maar witte bloemen, maar dat ligt een beetje aan onze verstandhouding.

Haha dat laatste zou ik als buuv wel humor vinden.

Ik ben op fb wel vaker uitgemaakt voor smerige witte vvd-er. Waarop ik die mensen altijd corrigeer met: ik mag dan een witte vvd-er zijn maar ik ben niet smerig, fris gedoucht.

Worden ze nog kwaaier van🤣

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 15:34

PinkFlower schreef op 15-08-2021 om 15:26:

[..]

Haha dat laatste zou ik als buuv wel humor vinden.

Ik ben op fb wel vaker uitgemaakt voor smerige witte vvd-er. Waarop ik die mensen altijd corrigeer met: ik mag dan een witte vvd-er zijn maar ik ben niet smerig, fris gedoucht.

Worden ze nog kwaaier van🤣

Maar waarom dat "witte" erbij vermelden vvd-er zegt toch al genoeg.

Yolo schreef op 15-08-2021 om 15:34:

[..]

Maar waarom dat "witte" erbij vermelden vvd-er zegt toch al genoeg.

Ja geen idee. Misschien vond deze persoon een witte vvd-er erger? Ik heb echt geen flauw idee. En het was nog een gok ook want mijn profielfoto was mijn cavia 🤣

Ik denk dat het wit erbij gehaald wordt vanuit het privilegeprincipe. 

Yolo schreef op 15-08-2021 om 10:13:

[..]

Inderdaad daar irriteer ik mij ook aan.

Geen tips TO, ze komt vanzelf een keer de verkeerde tegen.

Dat lijkt me best een verontrustende gedachte. Het lijkt mij best prettig als dochter nooit hoeft te ontdekken wie die verkeerde ís. Dit als boodschap meegeven kan misschien wel helpen, hoewel ik niet zo zeker ben in dit geval. 

Je mag best duidelijk zijn in wat je van haar verwacht qua taalgebruik, toon, omgangsvormen etc. 
Als ze komt klagen dat school straf geeft voor haar taalgebruik; terecht, je weet wat er mag en wat niet, daar kun je het mee oneens zijn en dat mag, maar je moet je er wel aan houden omdat jij leerling bent en de regels niet bepaalt.
En dat geldt thuis net zo goed. 
Ontslagen op werk hierdoor? Hopelijk heb je ervan geleerd en gedraag je je bij een volgend baantje wel.
Uiteindelijk komt ze er wel achter. Als het niet goedschiks is, dan wel kwaadschiks.
Ik zou overigens wel in gesprek gaan over haar drijfveren. Waarom doet ze dit? Is het cool? Wat hebben mensen fout gedaan dat ze dit verdienen? Hoe zou ze het vinden als mensen zo tegen of over haar zouden praten?

Ik denk vanalles.
En TO heeft zich speciaal hiervoor aangemeld zaterdag, en 2 dagen niet gereageerd.
Dus het zal allemaal wel  :

Tatemae schreef op 14-08-2021 om 19:55:

ik zou haar een dikke knuffel geven, en vragen hoe het met het gaat. En dan luisteren, geen tips, adviezen of oordelen. Gewoon luisteren naar je dochter

Klinkt alsof ze daar nood aan heeft

Moet ik aannemen dat ik alle grofgebekte pubers een moeilijke jeugd hebben of niet goed in hun vel zitten? 

Of Vaasje nu zelf  een verveelde puber is, die met slecht weer zich binnen zit te vervelen, of daadwerkelijk de moeder van het meisje, maakt het onderwerp voor mij niet minder interessant. Dat de jeugd altijd al de grenzen tot waar ze kunnen gaan opzoekt, was bij de Neanderthalers waarschijnlijk al een leuke activiteit, maar ik heb met regelmaat her gevoel dat de rem er steeds meer af gaat. Hoe komt dat? Waarom hebben zoveel kinderen geen inwendig stemmetje die influistert dat je bepaalde dingen gewoon niet kunt zeggen? Niet móet zeggen ook. En hoe rot ook, dan kom ik voor een belangrijk deel toch bij de opvoeding en de houding van de ouders uit. 

Grof taalgebruik werd door mij meteen de kop ingedrukt. Mijn man was wel opgegroeid met dat vloeken niet verkeerd was, maar ik vond en vind dat echt vervelend. Het is minder geworden. Mijn oudste dochter vloekt nooit, het zit er gewoon niet in, de jongste ook niet eigenlijk. Ze zegt niet altijd braaf jemig als ze geërgerd is, het begint wel hetzelfde. Het is in hun kindertijd duidelijk gemaakt dat  grove taal onacceptabel is voor mij. 

Heel soms kan ik me ook niet inhouden tegen kinderen van een ander. Naast míjn tuin wil ik xxx niet horen. Doe maar in de tuin van je ouders, niet hier. Kinderen van een jaar of 11-12 kun je daar nog wel mee bereiken. Waarom zeg je xxx? Weet je wat het is?  Oudere jeugd is een ander verhaal. Dan kan het wijzer zijn om ze min of meer te vriend te houden en niet tegen je in het harnas te jagen met een staaltje opvoeden doe je zo. Maar met een eigen kind, 15-16 jaar of niet, zou ik echt wel een stevig gesprek voeren. 


QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

16-08-2021 om 22:41

NinjeTurtle schreef op 16-08-2021 om 22:31:

Ik denk vanalles.
En TO heeft zich speciaal hiervoor aangemeld zaterdag, en 2 dagen niet gereageerd.
Dus het zal allemaal wel :

Komt misschien omdat ze (?) moeder is.  Net als die moeder (?) met dochter op de camping, waarbij getwijfeld wordt of ze dochter bij buurkind Tim kan laten. 







Hen74 schreef op 16-08-2021 om 22:41:

[..]

Komt misschien omdat ze (?) moeder is. Net als die moeder (?) met dochter op de camping, waarbij getwijfeld wordt of ze dochter bij buurkind Tim kan laten.

Je praat in riddles 

Geen idee over wie of wat je het hebt

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

16-08-2021 om 22:49

NinjeTurtle schreef op 16-08-2021 om 22:46:

[..]

Je praat in riddles

Geen idee over wie of wat je het hebt

Oh haha, dacht dat het forum zo klein was dat iedereen alles las.

Topic waar ik zomaar spontaan aan dacht heet 'Camping vriend'. 

Hen74 schreef op 16-08-2021 om 22:49:

[..]

Oh haha, dacht dat het forum zo klein was dat iedereen alles las.

Topic waar ik zomaar spontaan aan dacht heet 'Camping vriend'.

Maar dat is toch niet dezelfde TO of heeft ze dan een 2e account gemaakt?

Sorry ik geloof ook niet dat een tiener/puber iemand uitscheld voor 'Witte VVD'er', politiek boeit ons niet. Ik ben wel benieuwd wat seksueel taalgebruik is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

16-08-2021 om 23:22

kopjechino schreef op 16-08-2021 om 23:19:

[..]

Maar dat is toch niet dezelfde TO of heeft ze dan een 2e account gemaakt?

Sorry ik geloof ook niet dat een tiener/puber iemand uitscheld voor 'Witte VVD'er', politiek boeit ons niet. Ik ben wel benieuwd wat seksueel taalgebruik is.

Ik zeg ook maar wat, weet het natuurlijk niet. Maar die ander was ook maar een eenmalige poster. 

Oh, geen idee.
Even snel gezocht, maar ik zie dat topic niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.