Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberkamer

geen zwaar onderwerp hoor, wij kunnen er als ouders ook wel om lachen. Maar vraag me toch af hoe dit bij jullie gaat.

Ik bemoei me eigenlijk nooit zo met de zolderkamer van zoon van 15. Ik ga daar in de zomervakantie met natte doek en stofzuiger doorheen, nadat ik dit op tijd heb gemeld. Ik wil dan graag dat de oude schoolspullen in de papierkliko liggen, tassen leeg zijn etc.
Na mijn melding (2x herhaald) vandaag dus gepoetst. Bergen stof weg, een koffer met kleding leeggehaald, een giga collectie aan lege verpakkingen en rondslingerende theezakjes weggegooid.
Ik heb niet eens goed gepoetst, ben gewoon overal omheen gegaan

En nou is hij beledigt. Het is nl zijn kamer. Mijn man zegt dat ik het gewoon niet meer moet doen, die jaarlijkse bezem, lekker de makkelijkste weg kiezen. Ik vind toch echt dat eens per jaar even goed schoonmaken best moet kunnen en ik ben ook niet zo van de makkelijkste weg.

Wat is jullie beleid als het gaat over de puberkamers?


Ik doe de deur dicht, zodat ik het niet zie.

Peaches schreef op 20-08-2024 om 21:26:

Ik doe de deur dicht, zodat ik het niet zie.

Dat dus. 

Ik heb wel eens gezegd dat ik een muis had zien lopen, maar daar trapte ze niet in.

Het kan best zijn kamer zijn, maar het is nog altijd jouw huis.
Waar je liever geen ratten, muizen of ander spul in ziet verschijnen.

Ik zou het merendeel van 't jaar de deur dichtdoen, maar 2 keer per jaar de ergste zooi opruimen vind ik niet gek.
Qua kleding zou ie daarbij nog zijn zin doen. Dat zou ik bij zo'n schoonmaakbeurt gewoon op 1 hoop gooien en hij zoekt zelf maar uit wat vuil, proper, te klein, ... is.

Hier komt om de week de schoonmaakster. De dag ervoor ruimen de pubers (2 jongens) hun kamer op. De ene hoeft nooit wat te doen, want het enige dat hij op z’n kamer doet is slapen en gamen en zijn kleding gaat altijd netjes in de wasmand. De ander leeft voornamelijk op z’n kamer en brengt dan na aansporing en gezucht z’n afwas naar beneden, doet lege verpakkingen in de prullenbak en propt wat op de grond ligt (vooral kleding) in z’n kast.

O oeps, hier komt de schoonmaakster wekelijks, afstoffen, stofzuigen en dweilen, dan moet hij echt wel even zorgen voor iig een lege vloer en zelf z’n bed verschonen. Gebeurt onder heel veel protest. Maar ik zal eens kijken of we dit wat kunnen terug schroeven naar 2 wekelijks/maandelijks oid. Of hij moet het helemaal zelf gaan doen 😅 zal eens peilen wat hij zo vervelend vind, inbreuk op z’n privacy/kamer of t opruimen zelf.

Puberkamer niet betreden zolang er geen insectenplaag/ rattenplaag is uitgebroken. Opruimen en schoonmaken doet puber zelf ( of niet). En er verder rekening mee houden dat als puber ooit de kamer gaat verlaten de kamer gerenoveerd / opgeknapt moet worden.

mijn moeder had een boel kinderen en iedere zaterdag moest iedereen van jong tot oud zijn kamer doen, bed afhalen en verschonen, alles opruimen, stofzuigen, alles met natte doek met emmer sop afnemen en dweilen. Tis nooit ineens een probleem geweest als iemand 15 was. We deden het gewoon ook al hadden we geen zin en deed ik er een uur over toen ik klein was om een nieuwe dekbedovertrek om het dekbed te doen. Ik kroop er helemaal in en dan die rotpuntjes in de hoekjes. Wat een ellende. Mopperen mocht als het maar gebeurde, hoe eerder hoe beter. Ik wil mijn kinderen dit ook meegeven. Geen gezeik, hop hop. Geen schoonmakers over de vloer of servieskasten leeg aantreffen. Niemand heeft polio zeiden ze dan.

Nou ik vind af en toe opruimen en schoonmaken echt geen gekke eis en eens per jaar zelfs erg weinig. Ik vind het gewoon goor, allemaal etensverpakkingen etc. Ik wil geen ongedierte en voorkomen is beter dan genezen. 
Ook al is het de kamer van je puber, het is wel jouw huis en je mag daar best eisen aan stellen. Rommel tot daar aan toe, maar smerigheid vind ik echt wat anders. 

tot de vriendin in beeld kwam maande ik zoon tot opruimen en schoonmaken. Nu is het netjes en hoef ik niet meer te manen.

Ik heb er weinig last van als het een zooitje is, want de kinderen slapen op een andere verdieping dan ik en ik kom daar niet zo vaak. Maar echt versmeren duld ik niet, ik wil geen muizen in huis.  Maar ze moeten hier elke week opruimen, was in de was gooien en de stofzuiger erdoor halen. Bed afhalen doe ik, weer opmaken moeten ze zelf doen. En eens in de twee maanden of zo maak ik het samen met hen een keer echt goed schoon. 

Drie jongens hier die het eigenlijk geen ene mallemoer boeit, maar toch vinden ze het ook wel weer lekker als het dan weer een keer echt schoon en opgeruimd is. Helaas niet lekker genoeg om het zo te houden.

yasmijn27

yasmijn27

20-08-2024 om 22:15 Topicstarter

MamaE schreef op 20-08-2024 om 22:05:

Nou ik vind af en toe opruimen en schoonmaken echt geen gekke eis en eens per jaar zelfs erg weinig. Ik vind het gewoon goor, allemaal etensverpakkingen etc. Ik wil geen ongedierte en voorkomen is beter dan genezen.
Ook al is het de kamer van je puber, het is wel jouw huis en je mag daar best eisen aan stellen. Rommel tot daar aan toe, maar smerigheid vind ik echt wat anders.

Dat is dus ook mijn grens eigenlijk, die lege verpakkingen. Ik kom er wel vaker met stofzuiger hoor, maar dan stofzuig ik echt om alles heen. Zo'n poets ben ik ook niet.Eens per jaar even echt fris zou toch moeten kunnen zonder gedoe. Even die laag stof van de kast enzo.

Zoon vindt dus per nu dat ik er niks meer te zoeken heb en man zegt dat ik het ook maar moet laten ivm de lieve vrede😁

In principe is het opruimen en schoonhouden van de kamer de verantwoordelijkheid van de kinderen zelf. In vakanties help ik ze daar vaak even aan herinneren. Kom ik met de stofzuiger in de buurt dan doe ik vaak wel een even rondje door hun kamers (om de rotzooi heen), heb ik plek over in de wasmachine dan pak ik soms wat kleding van de grond, is het warm dan zet ik nog wel eens een raam open en dat ik het. Dat vinden ze prima. En gelukkig zijn ze niet zo erg dat er echt vieze dingen blijven liggen. Ik zou dat geloof ik niet accepteren. 

Ik zou gewoon stoppen met het echt aan te kondigen of het erover hebben.

Eén of twee keer per jaar loop je zijn kamer in en smijt je alle zichtbare afval weg en neem je alle afwas mee. En trek je eventueel een stofzuiger door de kamer.

In kasten en lades zou ik niet gaan zitten, dus als daar halfopgegeten appels of kruimels liggen is het zijn probleem. Condooms of weed stopt ie als ie slim is dus ook maar in zijn nachtkastje, dan zie je ze niet.

Je ruimt andere kamers af en toe ook op, dus ook zijn kamer. Wekelijks zou ik niet aan beginnen, maar ik zou af en toe toch écht wel zorgen dat lege glazen en 10 ton snoeppapiertjes beneden raken en wie weet dat er zelfs wel eens een kwartier een raam openstaat ...

Maar ik zou het dus gewoon niet specifiek vertellen. Hij ziet die éne avond per jaar vanzelf maar dat het afval weg is.

Mijn pubers moesten zelf schoonmaken. Afval en afwas en vieze kleding dagelijks afvoeren. Ze moesten trouwens ook in huis meehelpen schoonmaken onder mijn toeziende oog. Als je dan toch de verdieping stofzuigt of dweilt waar je eigen puberkamer is, sla je die heus niet over. 

Ik ben een opruimer en manlief is een schoonmaker. Ons huis is dus altijd wel netjes en opgeruimd.
Dochter is  17 en houdt al jaren haar eigen kamer schoon en opgeruimd. Dat doet ze wekelijks. Sinds ze een vriendje heeft wordt het dekbed vaker verschoond. Qua lege verpakkingen/glazen/ bekers valt het erg mee, af en toe een glas of schaaltje. Ik wil nog wel eens een raam opengooien 's morgens en ik leg de schone was op haar bed, verder doe ik niets.
Ze heeft ad(h)d en vindt het niet fijn als het rommelig is dat zal vast meespelen. 
1x per jaar met een stofdoek erdoor zou ik echt niet trekken. Ik zou dan echt wel willen dat het schoon gemaakt wordt, rommel moeten ze zelf weten, dan gaat inderdaad de deur dicht

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.