Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberkamer


Deur dicht en veel succes. Vraag af en toe of ze de lege bekers of bordjes mee neemt naar beneden  en als mijn kast leeg is ga ik ze halen, maar dat is het dan ook. Tot 16 deden we samen een keer in de 4 maanden de hele  zooi opruimen  en schoonmaken.  Daarna was ik het zat. Want na 2 weken was het weer een bende.  Sindsdien  beperk ik me tot een mand schone was neerzetten op de slaapbank en hou ik verder de deur dicht.

Hier ook wekelijks schoonmaakhulp die ook de kamers van de jongens doet. Dus dan moeten ze hun kamer iig opgeruimd hebben (was in mand, afval in prullenbak, afwas naar keuken, losse spullen opgeruimd). Scheelt me zoveel frustratie en opvoedgedoetjes om het op deze manier te doen!

Schoonmaakster komt hier ook één keer per week en dan moet het opgeruimd zijn. Allebei hebben ze een hekel aan rommel om zich heen dus dit is nooit een probleem geweest. Mazzeltje. 

hier drie pubers die dit helemaal vrijwillig zelf bijhouden. Was in de mand doen ze elke dag en poetsen elke twee weken, middelste zelfs elke week. 
ik ben al heel lang alleen met ze en vanuit vroeger zijn ze dit ook gewend. Toen ze klein waren met hulp natuurlijk. Ze helpen hier sowieso goed mee en daar hoef ik niet om te vragen. Ben daar echt heel blij mee. 

Marty1984 schreef op 20-08-2024 om 21:30:

Het kan best zijn kamer zijn, maar het is nog altijd jouw huis.
Waar je liever geen ratten, muizen of ander spul in ziet verschijnen.

Ik zou het merendeel van 't jaar de deur dichtdoen, maar 2 keer per jaar de ergste zooi opruimen vind ik niet gek.
Qua kleding zou ie daarbij nog zijn zin doen. Dat zou ik bij zo'n schoonmaakbeurt gewoon op 1 hoop gooien en hij zoekt zelf maar uit wat vuil, proper, te klein, ... is.

Hij kan beledigt zijn, maar het is wel jullie huis. En ik denk dat je vaat ook wel met enige regelmaat terugwil in de kasten.
Bij ons ging het zo: 2 x per jaar moesten ze grote schoonmaak houden. Of eigenlijk oudste moest dat. Jongste maakte regelmatig haar kamer schoon. En dan was de keuze zelf doen en je laat het resultaat zien of samen doen. En daar was oudste dan ook echt een dag mee bezig met zuchten en steunen, maar koos wel voor zelf doen. Resultaat hoefde niet spik en span, maar wel basis hygienisch. Dan moest bed vd kant en erachter en eronder stofzuigen. De radiator moest erachter met plumeau, op de kast afnemen, ramen lappen, bureau eronder alles weg en stofzuigen, bodem vd kast leegtrekken en dingen weggooien (veel lag op de grond vd kast ipv op planken of aan een hanger) en als het niet meer in zijn (royale) kast pastte, moest hij gaan uitmesten. En ramen moesten open. Een hele dag!

Ik geloof dat er verschillende definities zijn van basishygiëne... 

Ies

Ies

22-08-2024 om 00:06

Ik heb onmiddellijk de wens van zoon om niet meer in zijn kamer te komen gerespecteerd. Ik zou ook echt niet weten waarom niet. Ik zie het niet als een makkelijke weg en zeker niet als de makkelijkste. Ook deed ik het niet voor de lieve vrede. Maar ik zag geen enkele reden om zijn wens niet te respecteren en ik vind zaken als privacy en eigen plek etc erg belangrijk. Zoon hier dus ook 
Maar het was dus niet de makkelijkste weg, ik vond het iei best lastig en heb met een scheef oog wel meegekeken. Me ook wel wat zorgen gemaakt maar echt erg is het geloof ik nooit geweest. Uiteindelijk hield hij het redelijk bij, niet naar mijn maatstaven maar dat hoeft ook niet. Ik geloof ook echt niet dat het zo’n vaart loopt gezondheidstechnisch. Geen vieze etenswaar laten liggen natuurlijk, dat deed zoon niet, anders zou ik mijn zorgen met hem gedeeld hebben. Vocht in huis is vies, en een wc en keuken moeten schoon maar een slaapkamer kan wel wat hebben. 
Dochter vond het altijd best als ik kwam, die zou liever hebben gehad dat ik bij haar gepoetst had, helaas voor haar was dat niet zo. 

Mijn tijd met vier pubers is alweer even geleden. Eens per jaar zo'n zolderkamer schoonmaken - dat lijkt me wat weinig. Mocht er narigheid ontstaan zoals een muizenplaag, lekkage, schimmel of andere overlast, dan kom je daar als ouder erg laat achter. 

Ik verschoonde het bed elke week, raapte kleding van de grond, als die er lag, stofzuigde (ook onder het bed, als het ontwerp van het ledikant dat toeliet). Stoffen deed ik weinig, alleen als vensterbank/bureau leeg waren gemaakt. Meeste was gooiden ze zelf in de wasmand die centraal opgesteld stond.

Boven eten was niet verboden bij ons. Er waren ook weleens vrienden op hun kamer. Een enkele keer stond er wat, het meeste kwam mee terug naar beneden. Daar was het weer nodig

Ik noem die kamers hun biologische experimenten 😬. 

Van mijn vijf eigen kinderen zijn mijn oudste twee dochters altijd netjes geweest op hun kamers en mijn zoon en de jongste twee niet. 
Zoon en oudste dochter zijn inmiddels het huis uit. Mijn middelste houdt haar kamer altijd netjes bij, het gevolg is dat ze alle troep die ze niet in haar kamer wil op de voorzolder zet… Daar heeft ze ook haar kledingkast staan. Woest kan ik daarom worden. Heb ik de boel netjes daar. Kom ik boven om de was te doen. Heeft ze al haar troep daar neergezet… Dan zet ik het gewoon weer terug op haar kamer. Het gaat dan met name over verpakkingen en afwas. 
Haar kledingkast is dan wel weer een zootje en ze heeft de neiging om schone was uit de wasmanden te trekken en dan vervolgens haar vieze ondergoed en sokken daar weer tussen te laten zwerven 🤪. 
Ook hier komt wekelijks hulp (thuiszorg). Dus ze moeten wekelijks een soort van opruimen. Er wordt dan gezogen en gedweild waar ze bij kan. 
Vrijdag zijn de kinderen na twee weken hier thuis op vakantie vertrokken met hun vader en ik heb de jongste (12) nog even geholpen met haar kamer netjes maken… kwam 12 lepels tegen, vijf bakjes en een paar bordjes… in de bakjes nog resten van ontbijtgranen in verschillende staat van ontbinding 🙃

mijn inmiddels jong volwassenen wonen nog thuis.  Beiden hebben 2 kamers.  De kamers op zolder,  hun slaapkamers,  daar kom ik echt nooit.  
Dan hun werkkamer/studeerkamer: daar kom ik weleens voor een praatje.  
Vanaf hun 14e ongeveer ben ik gestopt met hun was doen.  Ze verzamelden de vuile was op de vloer van  hun kamer en dan kwam er opeens een hele berg wasgoed in de wasmanden in de badkamer.  En dan vaak net na mijn vrije dagen.  Beiden hebben een wasmand op hun slaapkamer gekregen.  Met regels: je draait alleen volle wasmachines,  desnoods vul je je was aan met wasgoed uit badkamer.  Was buiten ophangen bij goed weer.  Droger is voor slecht weer en bij een aantal dagen goed weer wacht je niet op slecht weer om makkelijk de droger te gebruiken. Hun schone was werd vervolgens niet in de kast opgeruimd maar het bleef in de wasmand.  Daarom ieder nog een tweede wasmand.  Nu dus 1 voor de vieze was en 1 voor de schone was. Het gaat al zeker 9 jaar zo. 
Daarnaast: na het avondeten wordt door hen alle verzamelde vaat van boven naar de vaatwasser gebracht.  Zij ruimen keuken ook op en zetten vw aan.  Lege verpakkingen en flesjes laten ze soms weken liggen.  Soms ligt er een boterham met interessante schimmelculturen. 1 kind heeft VR set.  Om daarmee goed uit de voeten te kunnen moet de kamervloer goed opgeruimd zijn. 1x per 2 week komt poetshulp.  Wanneer kinderen het aangeven wordt de kamervloer gezogen en gedweild.  Alleen dus hun werkkamer,  die slaapkamers niet.

Ies schreef op 22-08-2024 om 00:06:

Ik heb onmiddellijk de wens van zoon om niet meer in zijn kamer te komen gerespecteerd. Ik zou ook echt niet weten waarom niet. 

Dit vind ik vreemd? Het is toch jouw huis? Je moet ook z'n was doen, het eten verzorgen en de hut betalen. Hoezo mag jij niet in z'n kamer komen, privacy is niet in z'n dagboek neuzen maar een slaapkamer binnen lopen om kleding te brengen of te stofzuigen moet gewoon kunnen?
Mijn moeder kwam juist halverweg mn huiswerk avond wat drinken brengen en ff kletsen!

Koekie1980 schreef op 30-08-2024 om 15:23:

[..]

Dit vind ik vreemd? Het is toch jouw huis? Je moet ook z'n was doen, het eten verzorgen en de hut betalen. Hoezo mag jij niet in z'n kamer komen, privacy is niet in z'n dagboek neuzen maar een slaapkamer binnen lopen om kleding te brengen of te stofzuigen moet gewoon kunnen?
Mijn moeder kwam juist halverweg mn huiswerk avond wat drinken brengen en ff kletsen!

Ik kom ook gewoon in de kamers van mijn kinderen. Met kloppen (en wachten op reactie) als ze er zijn en anders om kleding te brengen o.i.d. Ik ga natuurlijk niet in spullen neuzen. Zij mogen ook op mijn slaapkamer en in onze badkamer komen. Op dezelfde voorwaarden. 

Koekie1980 schreef op 30-08-2024 om 15:23:

[..]

Dit vind ik vreemd? Het is toch jouw huis? Je moet ook z'n was doen, het eten verzorgen en de hut betalen. Hoezo mag jij niet in z'n kamer komen, privacy is niet in z'n dagboek neuzen maar een slaapkamer binnen lopen om kleding te brengen of te stofzuigen moet gewoon kunnen?
Mijn moeder kwam juist halverweg mn huiswerk avond wat drinken brengen en ff kletsen!

Als mijn kind er waarde aan zou hechten dat ik niet in zijn kamer kom, dan zou ik dat ook niet doen. Wel zou ik dan willen dat hij kamer zonder enige aansturing schoon houdt.  Het huis is niet van mij, maar van ons. Ieder gezinslid moet zich daar thuis kunnen voelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.