Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber wil geen contact


AnnaPollewop schreef op 22-12-2023 om 17:21:

Een vriendje van mijn jongste zoon, toen 12, was altijd positief over zijn stiefvader als ik naar dingen vroeg. Toch vertrouwde ik dat nooit helemaal, omdat ik wel wat red flags zag waar ik helaas niks mee kon (bv naar een verjaardag gestuurd worden met een gebroken pols, want volgens stiefvader viel het wel mee - maar achteraf bleek het dus wel gebroken) en mijn zoontje vertelde ook wel eens wat maar ook niet genoeg om actie op te zetten (en ik hoopte ook dat zijn eigen vader hem wat zou kunnen beschermen). Vorig jaar sprak mijn zoon hem weer en die stiefvader was dus inderdaad nog steeds een naar stuk vreten, agressief naar hem en ook naar de kleine broertjes al waren die wel zijn eigen kinderen. Best stressend als je stiefvader dreigt de baby, je halfbroertje, door de kamer te smijten. Maar die vuile was hang je niet buiten tenzij je in een dronken bui een oude vriend treft.

Bij het hele verhaal van Radeloze vraag ik me toch wel af er is voorgevallen met die vriend van zijn moeder, dat de jongen zo fel reageert op stemverheffing tegen zijn moeder, geweld gebruikt alsof er opgekropte woede uit moet en verder zich ook heel ongelukkig toont maar niks wil zeggen. Ik vind het maar verdacht.
Maar als hij volwassen is vertelt hij er misschien wel over tegen een vriend.

Ik ben het met je eens dat er mogelijk iets naars speelt wat moeder verzwijgt. 
Of het nu de stiefvader is (waar TO goed contact mee heeft, of heb ik dat niet goed gelezen?) of ruzie tussen moeder en zoon over de reden van de scheiding, wat moeder ook niet graag zal toegeven, er is iets aan de hand en zolang moeder niet meewerkt zal het niet opgelost worden tot zoon oud en zelfstandig genoeg is om zelf te beslissen dat hij antwoorden wil/wil delen waar hij mee zit. 

Vader kan natuurlijk ook zijn excuses bij moeder gaan aanbieden voor het verheffen van zijn stem naar haar toe.
Ik vind het wel voor de hand liggen dat die jongen toch al flink baalde van de situatie zoals die nu is en dit er bovenop kwam.

Zonne2017 schreef op 22-12-2023 om 17:28:

[..]

Ik ben het met je eens dat er mogelijk iets naars speelt wat moeder verzwijgt.
Of het nu de stiefvader is (waar TO goed contact mee heeft, of heb ik dat niet goed gelezen?) of ruzie tussen moeder en zoon over de reden van de scheiding, wat moeder ook niet graag zal toegeven, er is iets aan de hand en zolang moeder niet meewerkt zal het niet opgelost worden tot zoon oud en zelfstandig genoeg is om zelf te beslissen dat hij antwoorden wil/wil delen waar hij mee zit.

Of iets interne psygische problematiek, want de switch in gedrag is toch wel opmerkelijk, inclusief het slaan

TO: hoe is de scheiding tussen ouders tot stand gekomen? Is moeder bedrogen en is dit gezin daardoor uit elkaar gevallen? Speelt er nog woede mee over de scheiding bij zoon?

Verder lees ik over cadeautjes toesturen namens jou ouders en jezelf? Hoe lief en goed bedoeld ook, dit kan voor moeder als een inbreuk voelen en ook te bedreigend. Ook al geloof ik meteen dat de intentie erachter gewoon aardigheid is vanuit jullie kant. Het kan helaas ook als heel pijnlijk ervaren worden door moeder,omdat ze met haar neus op de realiteit gedrukt wordt, dat haar gezin er niet meer is in de kern. Het kan voelen als een inbreuk van haar 'peroonlijke' ruimte, waarin ze niet geconfronteerd wil worden met die realiteit.

Na alles nogmaals gelezen te hebben gaan er bij mij wat rode vlaggen op.

Als jullie als (bio / stief) ouders je zo"n zorgen maken en een duidelijk vermoeden hebben dat er meer speelt ,wat houdt de bio ouder(s) tegen om contact te zoeken met school? 
Die jongen heeft toch een mentor, ga daar gesprek mee aan !
Stel vragen , uit jullie zorgen . De school maakt hem ook mee, zien  en horen meer san jullie wss.
Dit hoeft niet achter zoon zijn rug om. Dit kan hem verteld worden. 
Er zijn echt nog wel stappen te maken .
Al dan niet samen met moeder .

Maak alleen niet de fout om de jongen buiten te sluiten van de stappen die genomen worden. Dat krijg je vroeg of laat keihard terug ...

Roos55 schreef op 22-12-2023 om 13:31:

[..]

Je schrijft dit

Dus waarom niet face to face heen en overleggen

Maar goed ik val in herhaling

Wat bedoel je? Ineens voor de neus staan van zoon terwijl hij aangeeft niet te willen lijkt me juist geen goed idee. Ik denk dat het dan alleen maar meer escaleert. 

Als je met moeder bedoelt is het wat anders. 

Ik zou doorgeven dat de deur altijd open staat voor hem en dat je hem mist  en dan aangeven dat je hem respecteert en hem daarom ruimte en tijd geeft. En dan het iniatief bij hem laten voor minstens 2 maanden. 

Als gezaghebbende ouder zou ik wel aan blijven sluiten bij gesprekken op school oid (maar als die met zoon zijn dan wel weer in overleg denk ik). Het is zoon moeilijke situatie. Heel veel sterkte. Ik begrijp dat je hiermee opstaat en naar bed gaat. Misschien ook maar professionele ondersteuning zoeken. Al is het maar bij het ondersteunen van jullie nu het zo loopt. Een klankbord

Roos55 schreef op 21-12-2023 om 18:30:

dus kom op
Vader ga naar moeder en overleg hoe verder . Hoe dit aan te pakken.
Face to face

Maar vader heeft last van vermijding 
Of angst?
Wat doet vader daar aan ? Heeft hij hulp gezocht?

Roos55 schreef op 23-12-2023 om 10:32:

Maar vader heeft last van vermijding
Of angst?
Wat doet vader daar aan ? Heeft hij hulp gezocht?

De vader in dit verhaal klinkt even disfunctioneel als de moeder. 

Nick90 schreef op 23-12-2023 om 11:25:

[..]

De vader in dit verhaal klinkt even disfunctioneel als de moeder.

En dan hebben we het functioneren van moeder ook nog ' van horen zeggen'.

Poezie schreef op 23-12-2023 om 11:26:

[..]

En dan hebben we het functioneren van moeder ook nog ' van horen zeggen'.

Dat wordt er gaandeweg heel subtiel doorheen gevlochten naar mijn idee. Ik denk ook dat TO iets teveel boven op ex en zoon zit. 

Nick90 schreef op 23-12-2023 om 11:28:

[..]

Dat wordt er gaandeweg heel subtiel doorheen gevlochten naar mijn idee. Ik denk ook dat TO iets teveel boven op ex en zoon zit.

Als TO vader net zo disfunctioneel vindt als wij dat vinden (want ik deel je mening Nick) dan snap ik dat ze er bovenop zit. Vader lijkt mij iemand die regelmatig een duwtje nodig heeft.

Maar mijn zorgen zitten meer bij die nieuwe relatie van moeder, want daar heeft de zoon mee te dealen en daar lijkt het gedonder toch mee samen te hangen.

AnnaPollewop schreef op 24-12-2023 om 19:48:

[..]

Als TO vader net zo disfunctioneel vindt als wij dat vinden (want ik deel je mening Nick) dan snap ik dat ze er bovenop zit. Vader lijkt mij iemand die regelmatig een duwtje nodig heeft.

Maar mijn zorgen zitten meer bij die nieuwe relatie van moeder, want daar heeft de zoon mee te dealen en daar lijkt het gedonder toch mee samen te hangen.

Volgens TO heeft zij goed contact met hem en heeft zoon altijd goed met hem gekund, vader is mischien iemand die af en toe een zetje de goede richting op nodig heeft maar dat betekent niet dat ex dat ook nodig heeft en daarnaast klinkt het allemaal nogal bemoeizuchtig en opdringerig, zoals haar ouders die cadeaus voor kerst opsturen naar de jongen zijn huis, ik zou ook eerder denken dat de zoon iets weet wat hij eerder niet wist. 

 Het is niet z'n moeder met wie hij het contact op een lager pitje heeft gezet en TO wil maar al te graag geloven dat het probleem niet bij hun zit maar vooral bij de moeder ligt. Terwijl ik je ex afblaffen in haar eigen huis ook niet echt chic vind. Plus het haten op ex en TO die zegt dat ze echt proberen om niet slecht te spreken over moeder. (Ja onze baby is weer eens wakker dus laat-vroege reactie)

Nick90 schreef op 23-12-2023 om 11:28:

[..]

Dat wordt er gaandeweg heel subtiel doorheen gevlochten naar mijn idee. Ik denk ook dat TO iets teveel boven op ex en zoon zit.

Eens. 

Denk dat TO beter een paar stappen terug kan nemen.

De manier waarop er opeens over in plaats van met TO wordt ‘gepraat’ vind ik niet zo prettig overkomen. Ik vind dat TO in het topic ook kritisch naar haar eigen gedrag kijkt en openstaat voor feedback en daardoor begrijp ik die neiging niet zo. Triggert het wellicht emoties dat dit gedaan wordt? 

Het appje van de zoon is niet in lijn met een zoon die overstuur op bed ligt en een moeder die zegt dat hij niet meer mee wil. 

Een zoon die met zijn vader en andere familieleden opeens geen contact meer heeft en een moeder die het bagatelliseert komt zorgelijk op me over. 

Ik zou daarin iets doorbroken willen zien. Ik ben geen stiefmoeder. Die ervaring heb ik dus niet. Maar ik zou ook willen dat dit gedoe doorbroken wordt want vader lijdt hieronder en ik vind het aannemelijk dat de zoon er ook onder lijdt. Dan kan het qua rol wellicht niet aan jou zijn @to om het op te lossen, maar kan me indenken dat er iemand is die het toch moet aanzwengelen. 

Ik zou denken aan huisarts, school, (een mediator t.b.v. ) een gesprek met moeder , een adviesgesprek met veilig thuis (niet een melding maar een hoe kan ik het beste interveniëren), een neutrale naaste van moeder, etc. Ik zou nadrukkelijo niet alle voorbeelden benaderen, maar 1 die het meest zinnig lijkt. En liefst niet door jou to, maar door je partner aangezien het zijn zoon is.

Niet voor een gevecht, maar voor het doorbreken van de huidige impasse. Ik zou willen weten of mijn zorgen terecht zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.