Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

puber wil geen contact


Radeloze

Radeloze

22-12-2023 om 12:45 Topicstarter

Roos55 schreef op 22-12-2023 om 12:29:

En dat laat je als vader gebeuren?
En ga je 2 maanden geen face to face contact meer aan
Terwijl het contact tussen vader en moeder goed is ???

Contact tussen vader en moeder is dus niet goed. 

Radeloze schreef op 22-12-2023 om 12:26:

[..]

Ik zal niet ontkennen dat ik ben een aanwezig persoon ben, die zich misschien soms teveel met dingen bemoeit. Ik ben zeker niet perfect, maar alles komt wel uit een goed hart. Wel probeer ik vaak juist contact tussen vader en zoon te stimuleren. Mijn vriend is een stuk minder proactief dan ik, maar ik regel dan wel dat ze samen een weekendje weg gaan. Of zoals nu staat er dus een vakantie voor 2 in de meivakantie gepland naar Rome. Daar ben ik dus niet bij. En ik ben zelf ook vaak de hort op, dus het is niet dat er weinig tijd is met alleen vader en zoon.

Laat het  los. Als je vriend niets doet, dan doet hij maar niets. Jij moet geen dingen gaan regelen als ze dat zelf blijkbaar niet willen.

En als de zoon niet mee wil naar Rome, dan ga je toch met je vriend?

Radeloze

Radeloze

22-12-2023 om 13:10 Topicstarter

Valeria schreef op 22-12-2023 om 13:06:

[..]

Laat het los. Als je vriend niets doet, dan doet hij maar niets. Jij moet geen dingen gaan regelen als ze dat zelf blijkbaar niet willen.

En als de zoon niet mee wil naar Rome, dan ga je toch met je vriend

Ze willen wel (of naja mijn vriend wil wel graag), maar vind het moeilijk om de actiemodus te komen. En ik vind het leuk om vakanties uit te vogelen. Ik ga overigens niet met hem, ik ben dan zelf al op vakantie. Maar dat terzijde. Hopelijk gaat mijn stiefzoon mee en anders helaas niet. 

Radeloze schreef op 22-12-2023 om 13:10:

[..]

Ze willen wel (of naja mijn vriend wil wel graag), maar vind het moeilijk om de actiemodus te komen. En ik vind het leuk om vakanties uit te vogelen. 

Hij is volwassen. Je mag van een man met een kind wel verwachten dat hij zelfstandig in de actiemodus kan komen als hij dat wil. Laat hem zelf dit soort dingen uitzoeken en initiëren, zeker nu.

Ja, dan ben je even minder 'nodig'. 

Zijn hersens zijn nog niet volgroeid op die leeftijd dus wat geduld en het komt in orde. Ooit gaat hij verschillende scenario's overdenken.

Heb ik ook meegemaakt hoor. Het ene moment was pa de toffe peer en ma de heks en het volgende moment had ma weer alles gedaan en was pa dan de goede engel. Een puber moet je wel serieus nemen, maar het is natuurlijk geen gelijke.

Ze hebben nog niet veel gecompliceerde relaties gehad, ze hebben nog geen gezin hoeven besturen enz.

Radeloze schreef op 22-12-2023 om 10:51:

Ik wil er overigens wel aan toevoegen dat de relatie tussen vader en moeder al wel echt aanzienlijk verbeterd was in de afgelopen jaren. Ze gaan samen naar ouderavonden, hebben samen de Open Dag van de middelbare school bezocht en het eindfeest van groep 8. En in de periode dat moeder problemen had met haar man belde ze mijn vriend ook best regelmatig. Maar ik denk wel dat bij beide ouders onderliggend nog veel trauma zit. Ik merk dat mijn vriend ontzettend kwaad kan worden op zijn ex en haar ook vaak de schuld geeft van veel dingen. Hij is het ook met veel dingen in de opvoeding niet eens (en sommige dingen zijn ook echt niet goed gegaan denk ik, 

Je schrijft dit

Dus waarom niet face to face heen en overleggen 

Maar goed ik val in herhaling 

Sorry hoor, maar ik kan er geen touw aan vast knopen. Zoon geeft eerst aan graag mee te willen, maar eenmaal aan de deur krijgt je partner te horen van moeder dat hij niet meer mee wil. Hij ligt te huilen op zijn bed en stormt uiteindelijk naar beneden en geeft zijn vader een klap? Wat heeft zich dan in die tussentijd afgespeeld? Heeft je partner iets geappt naar zoon dat zo'n trigger reactie veroorzaakte? Of heeft moeder iets gezegd tegen zoon, waardoor hij heel boos is geworden op vader? Ik heb het idee dat wij iets van informatie missen. Of hebben jullie zelf geen enkel idee? Ik zou in dat geval dan toch eens met ex gaan praten.

Radeloze

Radeloze

22-12-2023 om 13:44 Topicstarter

Duizendpoot schreef op 22-12-2023 om 13:41:

Sorry hoor, maar ik kan er geen touw aan vast knopen. Zoon geeft eerst aan graag mee te willen, maar eenmaal aan de deur krijgt je partner te horen van moeder dat hij niet meer mee wil. Hij ligt te huilen op zijn bed en stormt uiteindelijk naar beneden en geeft zijn vader een klap? Wat heeft zich dan in die tussentijd afgespeeld? Heeft je partner iets geappt naar zoon dat zo'n trigger reactie veroorzaakte? Of heeft moeder iets gezegd tegen zoon, waardoor hij heel boos is geworden op vader? Ik heb het idee dat wij iets van informatie missen. Of hebben jullie zelf geen enkel idee? Ik zou in dat geval dan toch eens met ex gaan praten.

We kunnen er zelf ook geen touw aan vastknopen. Voor ons is het ook super raar dat dit gebeurd is. 

Maar antwoord op je vraag: nee mijn partner heeft niets geappt. We hebben zelf ook werkelijk geen idee wat er nou gebeurd is. En mijn vriend heeft met zijn ex geprobeerd te praten, maar ook zij zegt dat ze geen idee heeft wat er nou aan de hand is. Of dat echt waar, geen idee. Feit is wel dat mijn stiefzoon heel gesloten is en dat het dus al een tijdje niet zo lekker met hem ging. 

Als ik in de schoenen van je vriend stond, was ik allang naar zoon toegereden, en met hem inderdaad face to face gesproken. Want er moet wel iets spelen, waar hij het zelf erg moeilijk mee heeft. Wat dat is, dat weet je, kan je alleen invullen. 
Maar als mijn kind (van 13) huilend op zijn bed ligt, en opeens uithaalt, dan wil je weten wat er speelt. Dan zou ik mij niet laten wegwimpelen bij een deur. Desnoods hem na school of sport proberen te spreken. Niet dat kind dan alles verteld, maar hem wel laten weten dat je er voor hem bent, en hem een dikke knuffel geven. 

Radeloze

Radeloze

22-12-2023 om 16:22 Topicstarter

Labyrinth schreef op 22-12-2023 om 14:08:

Als ik in de schoenen van je vriend stond, was ik allang naar zoon toegereden, en met hem inderdaad face to face gesproken. Want er moet wel iets spelen, waar hij het zelf erg moeilijk mee heeft. Wat dat is, dat weet je, kan je alleen invullen.
Maar als mijn kind (van 13) huilend op zijn bed ligt, en opeens uithaalt, dan wil je weten wat er speelt. Dan zou ik mij niet laten wegwimpelen bij een deur. Desnoods hem na school of sport proberen te spreken. Niet dat kind dan alles verteld, maar hem wel laten weten dat je er voor hem bent, en hem een dikke knuffel geven.

Ja dat ben ik met je eens. Er speelt zeker wat en al een tijd. We probeerden in een eerder stadium dat ook al uit hem te trekken (want het ging niet goed op school, etc), maar hij was super gesloten daarover. Hij begon dan wel te huilen en dan zei hij ik zit niet goed in mijn vel, maar verder niet. 

De reden van de klap was denk ik wel dat mijn vriend zijn stem verhief naar zijn ex. Ik denk dat het stukje loyaliteit wat al eerder werd benoemd wel echt een punt is dat speelt bij hem. Ik vind het verder heel moeilijk om te bedenken wat te doen. De een zegt geef hem rust, de ander weer ga met hem praten. Ik denk persoonlijk dat contact forceren door hem na school ergens "op te wachten" niet gaat werken. Dat dat super averechts uitpakt, maar zeker weten doe ik het ook niet natuurlijk. De hele situatie is in zijn algemeenheid al heel erg raar. 

Radeloze schreef op 22-12-2023 om 16:22:

[..]

 Ik vind het verder heel moeilijk om te bedenken wat te doen. 

Dat hoef jij ook niet; dat is helemaal aan je vriend.

De dochter van een vriend van mij werd door haar moeder tegen haar vader opgezet. Toen ze een jaar of 14 was, stopte het contact. Na een aantal pogingen tot contact werden zijn berichtjes niet meer gelezen. Hij bleef haar daarna een paar keer per jaar een kaart sturen en voor het geval dat die onderschept zou worden, stortte hij op haar verjaardag een bedrag op haar rekening met felicitaties en "mijn deur staat altijd voor je open". Verder niets. Toen ze 17 was, kwam er ineens een bedankje van de dochter en inmiddels gaan ze af en toe samen eten. Dit is precies wat hij had gehoopt, dat ze na verloop van tijd zelf zou gaan nadenken en dan zelf contact zou zoeken.

Ik weet niet in hoeverre de situatie vergelijkbaar is, misschien heb je er wat aan.

Nee, niet bij school of sport opwachten, dan overval je hem ermee en je handelt daarmee ook niet zuiver. Als met rust laten niet goed voelt voor je vriend, wat ik me wel kan voorstellen hoewel ik denk dat maximaal een maandje geen kwaad kan, dan is de enige weg in mijn ogen via zijn ex. Zoals anderen ook zeggen is het wellicht zijn beste optie om contact met haar te zoeken en haar te vertellen dat het hem helemaal niet lekker zit en dat hij zich zorgen maakt om zijn zoon. Ze kunnen hopelijk samen overleggen hoe ze hun zoon met zijn problemen kunnen helpen. Dit is sowieso nodig want spijbelen en slechte cijfers wijzen er echt wel op dat er iets aan de hand is en je hebt idealiter beide ouders nodig die op 1 lijn zitten om problemen te kunnen tackelen. 

Ik denk dat er echt iets is voorgevallen tussen het appje en het ophaalmoment aan de deur. Dat weet alleen de moeder en het is jammer dat zij daarover zwijgt. Misschien was er een ruzie tussen die twee en heeft moeder zich iets laten ontvallen dat zoon nog niet wist wat hem erg heeft geraakt. Ik vind de reeks gebeurtenissen namelijk opmerkelijk. Eerst een ontspannen appje, vervolgens een huilende zoon die niet mee wil en zijn vader een klap geeft (mogelijk) ter verdediging van zijn moeder.

Mag ik een brutale vraag stellen? Is het zo dat zijn vader en moeder nog getrouwd waren toen jij in de picture kwam en dat zoon dat tot voor kort nog niet wist? Dat hij er onlangs achter gekomen is? Het zou veel van het veranderde gedrag van zoon kunnen verklaren. Maar ook dat ex zo boos is en de boot afhoudt bij vader. 
Als dat het geval is dan is het probleem vrees ik niet makkelijk op te lossen. 

Zonne2017 schreef op 22-12-2023 om 16:55:

Nee, niet bij school of sport opwachten, dan overval je hem ermee en je handelt daarmee ook niet zuiver. Als met rust laten niet goed voelt voor je vriend, wat ik me wel kan voorstellen hoewel ik denk dat maximaal een maandje geen kwaad kan, dan is de enige weg in mijn ogen via zijn ex. Zoals anderen ook zeggen is het wellicht zijn beste optie om contact met haar te zoeken en haar te vertellen dat het hem helemaal niet lekker zit en dat hij zich zorgen maakt om zijn zoon. Ze kunnen hopelijk samen overleggen hoe ze hun zoon met zijn problemen kunnen helpen. Dit is sowieso nodig want spijbelen en slechte cijfers wijzen er echt wel op dat er iets aan de hand is en je hebt idealiter beide ouders nodig die op 1 lijn zitten om problemen te kunnen tackelen.

Ik denk dat er echt iets is voorgevallen tussen het appje en het ophaalmoment aan de deur. Dat weet alleen de moeder en het is jammer dat zij daarover zwijgt. Misschien was er een ruzie tussen die twee en heeft moeder zich iets laten ontvallen dat zoon nog niet wist wat hem erg heeft geraakt. Ik vind de reeks gebeurtenissen namelijk opmerkelijk. Eerst een ontspannen appje, vervolgens een huilende zoon die niet mee wil en zijn vader een klap geeft (mogelijk) ter verdediging van zijn moeder.

Mag ik een brutale vraag stellen? Is het zo dat zijn vader en moeder nog getrouwd waren toen jij in de picture kwam en dat zoon dat tot voor kort nog niet wist? Dat hij er onlangs achter gekomen is? Het zou veel van het veranderde gedrag van zoon kunnen verklaren. Maar ook dat ex zo boos is en de boot afhoudt bij vader.
Als dat het geval is dan is het probleem vrees ik niet makkelijk op te lossen.

Dan is het waarschijnlijk niet op te lossen. 

Een vriendje van mijn jongste zoon, toen 12, was altijd positief over zijn stiefvader als ik naar dingen vroeg. Toch vertrouwde ik dat nooit helemaal, omdat ik wel wat red flags zag waar ik helaas niks mee kon (bv naar een verjaardag gestuurd worden met een gebroken pols, want volgens stiefvader viel het wel mee - maar achteraf bleek het dus wel gebroken) en mijn zoontje vertelde ook wel eens wat maar ook niet genoeg om actie op te zetten (en ik hoopte ook dat zijn eigen vader hem wat zou kunnen beschermen). Vorig jaar sprak mijn zoon hem weer en die stiefvader was dus inderdaad nog steeds een naar stuk vreten, agressief naar hem en ook naar de kleine broertjes al waren die wel zijn eigen kinderen. Best stressend als je stiefvader dreigt de baby, je halfbroertje, door de kamer te smijten. Maar die vuile was hang je niet buiten tenzij je in een dronken bui een oude vriend treft.

Bij het hele verhaal van Radeloze vraag ik me toch wel af er is voorgevallen met die vriend van zijn moeder, dat de jongen zo fel reageert op stemverheffing tegen zijn moeder, geweld gebruikt alsof er opgekropte woede uit moet en verder zich ook heel ongelukkig toont maar niks wil zeggen. Ik vind het maar verdacht.
Maar als hij volwassen is vertelt hij er misschien wel over tegen een vriend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.