Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pesten brugklas


Mensen die makkelijk naar de school wijzen werken er doorgaans zelf niet en hebben dus geen benul van de wet- en regelgeving die de school beperkt in het handelen. Die regels zijn er niet voor niks. Je kunt niet zomaar wat doen. Bovendien: straffen helpt niet of nauwelijks, al is het maar omdat het pesten dan via social media vaak net zo hard doorgaat. Buiten school dus. 
Wat wij doen bij pesten: pesters eerst aanspreken dat het moet stoppen. In zeer stevige bewoordingen. Ouders van pesters naar school en gesprek met kind erbij. Bij bewijs: schorsen. Maar wat het beste werkt: ingrijpen in de groep. De No Blame methode heeft al vaak goed gewerkt. Kost wel veel tijd, maar dan heb je ook wat.
Verder is er bij ons vaak een soort één-tweetje met andere VO-scholen als leerlingen ondanks al onze ingrepen blijven pesten. Neem jij pestende Pietje en vechtende Victor van ons, dan nemen wij treiterende Truus en handtastelijke Harry van jullie over. Dan zijn ze in ieder geval hun meelopers kwijt. 

Zo'n uitwisselingsverdrag voor pesters vind ik een goed idee. Je kunt dan duidelijk consequenties hangen aan gedrag (veelvuldig pesten en niet leerbaar->van school) waarbij je ze uit hun sociale structuur haalt.

Als school om 17.00 uur dicht gaat, kun je ze natuurlijk wel opleggen dat ze dagelijks van 8.00 tot 17.00 aanwezig dienen te zijn en buiten de lessen om bij de conrector op kantoor moeten zitten of zo. Het ding met straffen is, dat je die vaak wel moet vastleggen ergens, zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
Zo is bijvoorbeeld de straf voor te laat komen de volgende dag om acht uur melden, voor spijbelen de gemiste uren dubbel inhalen, voor eruit gestuurd worden een uur nakomen of corvee of zo en bij een schorsing dien je voor de duur daarvan dagelijks van 8-17 uur op school te zitten, zonder naar de les te mogen en zonder contact met medeleerlingen. Schorsen kan echter maar voor een beperkte duur, ik geloof vijf dagen. Dat is wettelijk zo bepaald volgens mij. 

Leene

Leene

08-02-2023 om 11:28

AlisonH schreef op 08-02-2023 om 11:06:

Mensen die makkelijk naar de school wijzen werken er doorgaans zelf niet en hebben dus geen benul van de wet- en regelgeving die de school beperkt in het handelen. Die regels zijn er niet voor niks. Je kunt niet zomaar wat doen. Bovendien: straffen helpt niet of nauwelijks, al is het maar omdat het pesten dan via social media vaak net zo hard doorgaat. Buiten school dus.
Wat wij doen bij pesten: pesters eerst aanspreken dat het moet stoppen. In zeer stevige bewoordingen. Ouders van pesters naar school en gesprek met kind erbij. Bij bewijs: schorsen. Maar wat het beste werkt: ingrijpen in de groep. De No Blame methode heeft al vaak goed gewerkt. Kost wel veel tijd, maar dan heb je ook wat.
Verder is er bij ons vaak een soort één-tweetje met andere VO-scholen als leerlingen ondanks al onze ingrepen blijven pesten. Neem jij pestende Pietje en vechtende Victor van ons, dan nemen wij treiterende Truus en handtastelijke Harry van jullie over. Dan zijn ze in ieder geval hun meelopers kwijt.

Ja dit dus.. wat jij schrijft: ingrijpen in de groep. Volgens mij het enige wat echt definitief gaat helpen. Ik ken de No Blame methode niet maar alles wat je doet om de groep erbij te betrekken lijkt mij goed. Waarom doen scholen dat niet allemaal? Kan dat niet verplicht worden gesteld, zulke methodes. Ik heb niet de illusie dat je al het pest gedrag kunt stoppen. Maar al was het maar voor de helft.

Want hoe je het ook went of keert. Vaak komt het hier op neer dat de gepeste weg gaat om grotere emotionele schade te voorkomen. Wat denk je dat dit voor boodschap afgeeft aan de pester. Die wordt dus een soort beloond? Ha ha.. die slome rare gaat lekker weg. Missie geslaagd. 

Snappen jullie als docenten dan echt niet dat ouders boos zijn op de scholen. Pas als je echt een ingreep in de groep hebt gedaan mag je van mij het hoofd buigen en zeggen we hebben echt alles alles uit de kast getrokken. 

En ook vraag ik me af of je dan de regels niet kunt aanpassen. Je mag niemand weg sturen van de inspectie. Kan die inspecteur dan niet een paar weken meelopen. Lekker makkelijk.zeggen dat je iemand niet van school mag sturen dat is toch de omgekeerde wereld. Je doet iets strafbaars. Namelijk iemand kapot pesten en jij mag blijven en de ander moet weg.  Alsof je als gepeste nog eens extra gestraft wordt. 

Het emotioneert mij nog steeds als ik er over praat. Het hele gezin heeft hier zo wat een trauma opgelopen. Ik snap Dymo heel goed.. ik word ook woest als ik dit soort verhalen lees 

MamaE schreef op 08-02-2023 om 11:14:

Zo'n uitwisselingsverdrag voor pesters vind ik een goed idee. Je kunt dan duidelijk consequenties hangen aan gedrag (veelvuldig pesten en niet leerbaar->van school) waarbij je ze uit hun sociale structuur haalt.

Als school om 17.00 uur dicht gaat, kun je ze natuurlijk wel opleggen dat ze dagelijks van 8.00 tot 17.00 aanwezig dienen te zijn en buiten de lessen om bij de conrector op kantoor moeten zitten of zo. Het ding met straffen is, dat je die vaak wel moet vastleggen ergens, zodat leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
Zo is bijvoorbeeld de straf voor te laat komen de volgende dag om acht uur melden, voor spijbelen de gemiste uren dubbel inhalen, voor eruit gestuurd worden een uur nakomen of corvee of zo en bij een schorsing dien je voor de duur daarvan dagelijks van 8-17 uur op school te zitten, zonder naar de les te mogen en zonder contact met medeleerlingen. Schorsen kan echter maar voor een beperkte duur, ik geloof vijf dagen. Dat is wettelijk zo bepaald volgens mij.

De regels moet je inderdaad vastleggen in een statuut en o.a. de MR moet er mee instemmen. Verder moet het wel haalbaar zijn in de praktijk. Het klinkt makkelijk van 8 tot 17 uur in het kantoor van bv een conrector zitten maar die persoon moet ook aan het werk en kan niet non stop een leerling met straf in de gaten houden. Schorsen zitten strenge wettelijke bepalingen aan inderdaad. Een leerling op een andere school plaatsen zoals Allison benoemd doen wij ook maar dat neemt het pesten vaak niet weg.

Leene schreef op 08-02-2023 om 11:28:

[..]

Ja dit dus.. wat jij schrijft: ingrijpen in de groep. Volgens mij het enige wat echt definitief gaat helpen. Ik ken de No Blame methode niet maar alles wat je doet om de groep erbij te betrekken lijkt mij goed. Waarom doen scholen dat niet allemaal? Kan dat niet verplicht worden gesteld, zulke methodes. Ik heb niet de illusie dat je al het pest gedrag kunt stoppen. Maar al was het maar voor de helft.

Want hoe je het ook went of keert. Vaak komt het hier op neer dat de gepeste weg gaat om grotere emotionele schade te voorkomen. Wat denk je dat dit voor boodschap afgeeft aan de pester. Die wordt dus een soort beloond? Ha ha.. die slome rare gaat lekker weg. Missie geslaagd.

Snappen jullie als docenten dan echt niet dat ouders boos zijn op de scholen. Pas als je echt een ingreep in de groep hebt gedaan mag je van mij het hoofd buigen en zeggen we hebben echt alles alles uit de kast getrokken.

En ook vraag ik me af of je dan de regels niet kunt aanpassen. Je mag niemand weg sturen van de inspectie. Kan die inspecteur dan niet een paar weken meelopen. Lekker makkelijk.zeggen dat je iemand niet van school mag sturen dat is toch de omgekeerde wereld. Je doet iets strafbaars. Namelijk iemand kapot pesten en jij mag blijven en de ander moet weg. Alsof je als gepeste nog eens extra gestraft wordt.

Het emotioneert mij nog steeds als ik er over praat. Het hele gezin heeft hier zo wat een trauma opgelopen. Ik snap Dymo heel goed.. ik word ook woest als ik dit soort verhalen lees

Pesten is niet strafbaar. Leerlingen hebben recht op onderwijs en leerplicht. Je kunt dus niet zomaar leerlingen wegsturen, hoe graag je het soms ook zou willen. En nee, die inspecteur kan niet een paar weken meelopen. 
Natuurlijk snappen we de boosheid van ouders als hun kind niet veilig is. Het is vreselijk als dat met je kind gebeurt. Maar je moet je als ouder ook realiseren dat de school niet meer kan doen dan ze kan en mag doen. Dus inderdaad, als alles is geprobeerd houdt het op. Neemt niet weg dat niet elke school alles probeert. Maar het is zo’n ongelooflijk complex probleem, dat nog eens enorm wordt verergerd door social media. Ik ben afdelingsleider en zeker een kwart van mijn tijd gaat op aan dit soort zaken. En het lijkt steeds erger te worden. Heel zorgelijk. 

Gingergirl schreef op 08-02-2023 om 11:30:

[..]

De regels moet je inderdaad vastleggen in een statuut en o.a. de MR moet er mee instemmen. Verder moet het wel haalbaar zijn in de praktijk. Het klinkt makkelijk van 8 tot 17 uur in het kantoor van bv een conrector zitten maar die persoon moet ook aan het werk en kan niet non stop een leerling met straf in de gaten houden. Schorsen zitten strenge wettelijke bepalingen aan inderdaad. Een leerling op een andere school plaatsen zoals Allison benoemd doen wij ook maar dat neemt het pesten vaak niet weg.

Ik meen dat het vroeger op mijn school bij de conciërge was. Dan moest je de hele dag bij hem in zo'n hokje gaan zitten. Van glas, dat iedereen ook kon zien dat je straf had. Die conciërge deed ondertussen gewoon zijn werk. 

Ik denk dat bescherming van de ouders een groot probleem is. Zo lang ouders hun kind steunen in het gedrag en de pester zich beschermd voelt, heeft hij/zij vrij spel.

Het deed me denken aan de vermoorde leraar Samuel Paty in Frankrijk een paar jaar geleden. Op zijn school hadden ze na een jaar een herdenking gehouden voor hem en daar had een leerling allah akbar geroepen. School had die ouders gebeld en gezegd dat ze hun kind eens op moesten voeden, waarop de vader had gezegd 'heeft mijn zoon goed gedaan, ik ben trots op hem'. Zo lang de ouders van deze jongen trots op hem zijn en hem steunen in dit gedrag, heb ik niet de illusie dat hij gaat veranderen.

Leene

Leene

08-02-2023 om 12:34

AlisonH schreef op 08-02-2023 om 11:40:

[..]

Pesten is niet strafbaar. Leerlingen hebben recht op onderwijs en leerplicht. Je kunt dus niet zomaar leerlingen wegsturen, hoe graag je het soms ook zou willen. En nee, die inspecteur kan niet een paar weken meelopen.
Natuurlijk snappen we de boosheid van ouders als hun kind niet veilig is. Het is vreselijk als dat met je kind gebeurt. Maar je moet je als ouder ook realiseren dat de school niet meer kan doen dan ze kan en mag doen. Dus inderdaad, als alles is geprobeerd houdt het op. Neemt niet weg dat niet elke school alles probeert. Maar het is zo’n ongelooflijk complex probleem, dat nog eens enorm wordt verergerd door social media. Ik ben afdelingsleider en zeker een kwart van mijn tijd gaat op aan dit soort zaken. En het lijkt steeds erger te worden. Heel zorgelijk.

Ik snap dat aan de ene kant wel. Maar ook gepeste kinderen hebben recht op veilig onderwijs. Er is wel eens een discussie geweest of je pesten niet strafbaar moet stellen. Ik weet dat eigenlijk niet zo goed. Waarmee straf je dan. En ik snap ook heus dat die inspecteur niet mee gaat lopen maar kan er ook een keer out of the box gedacht worden.  Kinderen die gepest worden hebben later veel meer kans op psychische problemen. Al zijn er gelukkig ook die er heel sterk uitkomen. Dat hoop ik dan ook maar voor onze zoon. Maar op dit moment nog steeds veel onzekerheden en regelmatig emotionele terug slagen en twijfels. Maar gelukkig gaat het op school goed en ach hij is nog maar 13. Hopelijk blijft het zo goed gaan.

Heb jij het idee dat het No Blame programma in de meeste gevallen helpt en passen alle of veel scholen dit programma toe?

AlisonH schreef op 08-02-2023 om 11:06:

Mensen die makkelijk naar de school wijzen werken er doorgaans zelf niet en hebben dus geen benul van de wet- en regelgeving die de school beperkt in het handelen. Die regels zijn er niet voor niks. Je kunt niet zomaar wat doen. Bovendien: straffen helpt niet of nauwelijks, al is het maar omdat het pesten dan via social media vaak net zo hard doorgaat. Buiten school dus.
Wat wij doen bij pesten: pesters eerst aanspreken dat het moet stoppen. In zeer stevige bewoordingen. Ouders van pesters naar school en gesprek met kind erbij. Bij bewijs: schorsen. Maar wat het beste werkt: ingrijpen in de groep. De No Blame methode heeft al vaak goed gewerkt. Kost wel veel tijd, maar dan heb je ook wat.
Verder is er bij ons vaak een soort één-tweetje met andere VO-scholen als leerlingen ondanks al onze ingrepen blijven pesten. Neem jij pestende Pietje en vechtende Victor van ons, dan nemen wij treiterende Truus en handtastelijke Harry van jullie over. Dan zijn ze in ieder geval hun meelopers kwijt.

'Geen benul'? Lekker betuttelend zeg! Het enige wat ik hier steeds lees van mensen die WEL in het onderwijs werken is: het kan/mag niet dus dan houdt het op. Er zijn nog altijd tieners die zelfmoord plegen omdat ze worden gepest OP SCHOOL. Wat zeg je dan? Ja, het hield op vanwege wet- en regelgeving, we konden niet anders? Wees eens wat creatiever op die scholen! Met mijn kind is het toevallig heel goed afgelopen, maar reken maar dat ik de school in het openbaar te kakken had gezet als dat niet zo was. 

Als het dan allemaal aan die ouders ligt, pak die dan aan. Bij mijn dochter op school is één van de pesters uiteindelijk verwijderd, nadat hij een meisje bij haar borsten had gepakt en 'dikke tieten' had geroepen. Pappie was advocaat en spande een rechtszaak aan tegen school. Daar kreeg hij spijt van. Niet alleen verloor hij de zaak, maar werkelijk iedereen had het erover wat een waardeloze vader hij was dat hij het kind niet nog een flinke straf bovenop de verwijdering had gegeven. En wat een onopgevoed rotjong hij had geproduceerd, dat meisjes lastig viel (en dat was nog voor MeToo). 

Werk je als ouders niet mee? Prima, maar dan moet je niet gek opkijken als je zelf ten onder gaat mét je pestende kind. 

Leene schreef op 08-02-2023 om 12:34:

[..]

Ik snap dat aan de ene kant wel. Maar ook gepeste kinderen hebben recht op veilig onderwijs. Er is wel eens een discussie geweest of je pesten niet strafbaar moet stellen. Ik weet dat eigenlijk niet zo goed. Waarmee straf je dan. En ik snap ook heus dat die inspecteur niet mee gaat lopen maar kan er ook een keer out of the box gedacht worden. Kinderen die gepest worden hebben later veel meer kans op psychische problemen. Al zijn er gelukkig ook die er heel sterk uitkomen. Dat hoop ik dan ook maar voor onze zoon. Maar op dit moment nog steeds veel onzekerheden en regelmatig emotionele terug slagen en twijfels. Maar gelukkig gaat het op school goed en ach hij is nog maar 13. Hopelijk blijft het zo goed gaan.

Heb jij het idee dat het No Blame programma in de meeste gevallen helpt en passen alle of veel scholen dit programma toe?

Het helpt vaak, maar niet altijd helaas. Ik heb er geen cijfers over. De keren dat het wel werkte was als de groep als geheel best mee wilde werken maar de leerlingen het alleen niet aandurfden om zich ermee te bemoeien. De keren dat het niet werkte was als bijna de hele groep zich tegen het kind had gekeerd. Hartverscheurend. Het meest pijnlijk is dan nog dat een tot het uiterste getergd kind dan uiteindelijk wel reageert en dat zo heftig doet (steken met een scherpe pen laatst) dat je dat ook moet bestraffen. Dit kind had overigens nooit aan iemand verteld dat hij werd gepest en het ging zo subtiel dat je het ook pas ging zien als je het wist. Daar zijn we nu nog mee bezig, en het lijkt erop dat de aanpak wel werkt. Al kan dat ook het afschrikwekkende effect van de pen zijn. 
Ik vind het ongelooflijk moeilijke zaken. Mijn collega’s en ik doen altijd ons best maar soms lukt het niet en dat is heel verdrietig. Vaak helpt ingrijpen gelukkig wel. Dat ik regelmatig leerlingen uit de klas kom trekken als ik signalen krijg dat ze zich niet leuk gedragen helpt ook. 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 12:41:

[..]

'Geen benul'? Lekker betuttelend zeg! Het enige wat ik hier steeds lees van mensen die WEL in het onderwijs werken is: het kan/mag niet dus dan houdt het op. Er zijn nog altijd tieners die zelfmoord plegen omdat ze worden gepest OP SCHOOL. Wat zeg je dan? Ja, het hield op vanwege wet- en regelgeving, we konden niet anders? Wees eens wat creatiever op die scholen! Met mijn kind is het toevallig heel goed afgelopen, maar reken maar dat ik de school in het openbaar te kakken had gezet als dat niet zo was.

Als het dan allemaal aan die ouders ligt, pak die dan aan. Bij mijn dochter op school is één van de pesters uiteindelijk verwijderd, nadat hij een meisje bij haar borsten had gepakt en 'dikke tieten' had geroepen. Pappie was advocaat en spande een rechtszaak aan tegen school. Daar kreeg hij spijt van. Niet alleen verloor hij de zaak, maar werkelijk iedereen had het erover wat een waardeloze vader hij was dat hij het kind niet nog een flinke straf bovenop de verwijdering had gegeven. En wat een onopgevoed rotjong hij had geproduceerd, dat meisjes lastig viel (en dat was nog voor MeToo).

Werk je als ouders niet mee? Prima, maar dan moet je niet gek opkijken als je zelf ten onder gaat mét je pestende kind.

Misschien was geen benul niet de juiste formulering. Excuses daarvoor. Maar het is wel zo dat veel wat hier wordt geopperd gewoon niet mag - van de wet. Moeten wij dan heel creatief de wet gaan overtreden? Wat stel je voor met “ouders aanpakken” behalve ze naar school halen om ze aan te spreken, wat we al doen? Veilig thuis erop af sturen? Doen we, als daar aanleiding toe is. Opvoedingsondersteuning inschakelen? Proberen we als we dat nodig vinden maar kan niet als ouders dat niet willen. Kind van school sturen? Niet onmogelijk maar ook niet makkelijk. Schorsen? Doen we al. En hoe denk je dat wij ons op school voelen als een kind zelfmoord pleegt? Denk je dat we dan onze schouders ophalen? 
Als een school echt niks doet ben je terecht heel boos. Maar als een school alles doet wat mag binnen de wet en het is niet genoeg, wat dan? 

MamaE schreef op 08-02-2023 om 11:48:

[..]

Ik meen dat het vroeger op mijn school bij de conciërge was. Dan moest je de hele dag bij hem in zo'n hokje gaan zitten. Van glas, dat iedereen ook kon zien dat je straf had. Die conciërge deed ondertussen gewoon zijn werk.

Ik denk dat bescherming van de ouders een groot probleem is. Zo lang ouders hun kind steunen in het gedrag en de pester zich beschermd voelt, heeft hij/zij vrij spel.

Het deed me denken aan de vermoorde leraar Samuel Paty in Frankrijk een paar jaar geleden. Op zijn school hadden ze na een jaar een herdenking gehouden voor hem en daar had een leerling allah akbar geroepen. School had die ouders gebeld en gezegd dat ze hun kind eens op moesten voeden, waarop de vader had gezegd 'heeft mijn zoon goed gedaan, ik ben trots op hem'. Zo lang de ouders van deze jongen trots op hem zijn en hem steunen in dit gedrag, heb ik niet de illusie dat hij gaat veranderen.

Vergeet ook niet dat de mentaliteit tegenwoordig anders is; straf krijgen ...vinden ze alleen maar stoer, het geeft ze status. Vroeger zat je voor lul bij de concierge, nu kijken ze tegen je op. Die leerling die geschorst is krijgt vaak alleen maar meer meelopers. Vroeger als je op school straf kreeg of je werd geschorst; dan kreeg je thuis ook nog eens flink op je lazer. Nu zijn ouders vooral druk met klachtprocedures en rechtzaken tegen de school. 

Het probleem is ook dat veel pesten begint buiten school in de vrije tijd, socialmedia etc. En dan vervolgt het op school en is het voor velen uitsluitend het probleem van school. Ouders spreken elkaar onderling ook zelden aan / willen niet met elkaar in gesprek etc. 

Gingergirl schreef op 08-02-2023 om 13:13:

[..]

Vergeet ook niet dat de mentaliteit tegenwoordig anders is; straf krijgen ...vinden ze alleen maar stoer, het geeft ze status. Vroeger zat je voor lul bij de concierge, nu kijken ze tegen je op. Die leerling die geschorst is krijgt vaak alleen maar meer meelopers. Vroeger als je op school straf kreeg of je werd geschorst; dan kreeg je thuis ook nog eens flink op je lazer. Nu zijn ouders vooral druk met klachtprocedures en rechtzaken tegen de school.

Herkenbaar. Kind gestraft wegens vuurwerk afsteken in de fietsenstalling. Boze vader: “belachelijk dat ze daar voor moet nablijven tot vijf uur!” Gepest op social media tussen klasgenoten, leerlingen op het matje; boze ouders want waar bemoeit de school zich mee.  Vechtpartijen worden uitgelokt om ze op TikTok te kunnen zetten. Straf hebben is stoer. Helpt allemaal niet. 

AlisonH schreef op 08-02-2023 om 13:18:

[..]

Herkenbaar. Kind gestraft wegens vuurwerk afsteken in de fietsenstalling. Boze vader: “belachelijk dat ze daar voor moet nablijven tot vijf uur!” Gepest op social media tussen klasgenoten, leerlingen op het matje; boze ouders want waar bemoeit de school zich mee. Vechtpartijen worden uitgelokt om ze op TikTok te kunnen zetten. Straf hebben is stoer. Helpt allemaal niet.

O ja, nablijven? Ouders stieren boos de school in en nemen hun kind gewoon mee. 

Ik merk ook dat er veel gedoe is tussen leerling bv in het weekend, in de buurt of op social media, er zijn dan allerlei gedoetjes en ruzies en de verwachting is dan dat school het op maandag oplost. Dat is niet realistisch. 

Ik kreeg onlangs een telefoontje van een ouder; haar zoon ( brugklas) was op zaterdag met buiten voetballen gepest door 2 jongen die ook op onze school zitten. Heel naar incident met schelden, duwen bal kapot etc. Of ik deze 2 jongen even straf kon gaan geven....ehh. Kijk ik betreur uiteraard het incident maar onderneem als je kind dit overkomt in het weekend zelf actie: ga naar die ouders toe m, doe aangifte . We hebben het op school extra in de gaten gehouden maar ze op school nergens op kunnen betrappen. En ik kan geen strafmaatregel uitdelen voor iets dat in het weekend gebeurd.

ik snap de boosheid en de emotie, die voel ik zelf ook.
Iemand de hele dag bij de conciërge neerzetten? Kan voor een paar dagen, langer niet. Ouders bellen inspectie en inspectie sommeert ons het kind in de onderwijszetting terug te plaatsen. 1 keer konden we een pester( niet mijn mentorleerling) 2 maanden onderwijs op afstand geven. Na die maanden begon het getreiter opnieuw. In die 2 maanden heeft hij op social media zijn pestgedrag gewoon voortgezet. Ouders op school, screenshots laten zien. Tja, ons kind heeft recht op privacy. Dus wij monitoren zijn gedrag op social media niet. Melding gedaan bij de politie, tot op heden niks mee gedaan.
Ik verzin dit niet. 
Ouders zouden veel harder moeten worden aangepakt, alleen redt de school dat simpelweg niet.
En creatief met de wet omgaan? Hoe dan? 

Dymo schreef op 08-02-2023 om 12:41:

[..]

'Geen benul'? Lekker betuttelend zeg! Het enige wat ik hier steeds lees van mensen die WEL in het onderwijs werken is: het kan/mag niet dus dan houdt het op. Er zijn nog altijd tieners die zelfmoord plegen omdat ze worden gepest OP SCHOOL. Wat zeg je dan? Ja, het hield op vanwege wet- en regelgeving, we konden niet anders? Wees eens wat creatiever op die scholen! Met mijn kind is het toevallig heel goed afgelopen, maar reken maar dat ik de school in het openbaar te kakken had gezet als dat niet zo was.


Wat bedoel je met creatief de wet toepassen? 
En de school te kakken zetten is jouw recht, maar die ouders? Zou je die ook openbaar te kakken zetten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.