Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


Je mag iets van andere mensen vinden, maar het is niet ok als je vindt dat ze daarom minder rechten moeten hebben (want: tegen homorechten, vrouwenrechten etc zijn)

Tijgeroog schreef op 09-12-2022 om 11:56:

Je mag iets van andere mensen vinden, maar het is niet ok als je vindt dat ze daarom minder rechten moeten hebben (want: tegen homorechten, vrouwenrechten etc zijn)

Als iemand vindt dat homo’s niet zouden moeten kunnen trouwen zal ik daar tegenin gaan, maar hij mag die mening hebben. Jij vindt dat hij die mening niet mag hebben. Dat is gedachtenpolitie. 

Wij hebben vandaag alle nageltjes paars gelakt voor wie dat wilde, iedereen mocht een handtekening zetten en een paars armbandje krijgen en er waren paarse cupcakes gebakken! Leuke dag op school. Zelf had ik een Quiz gemaakt op Kahood over paarse vrijdag.

Ginevra schreef op 09-12-2022 om 14:04:

[..]

Als iemand vindt dat homo’s niet zouden moeten kunnen trouwen zal ik daar tegenin gaan, maar hij mag die mening hebben. Jij vindt dat hij die mening niet mag hebben. Dat is gedachtenpolitie.

En dat mag ook! Want ook dat is een mening en dus niet strafbaar.

Ginevra schreef op 09-12-2022 om 14:04:

[..]

Als iemand vindt dat homo’s niet zouden moeten kunnen trouwen zal ik daar tegenin gaan, maar hij mag die mening hebben. Jij vindt dat hij die mening niet mag hebben. Dat is gedachtenpolitie.

Dus iemand mag wel vinden dat homo's niet mogen trouwen en transgenders aanstellers zijn, maar iemand anders mag daar op zijn beurt dan weer niet iets van vinden? Apart.

Onverdraagzaamheid moet dus kunnen volgens jou, maar afkeuring van onverdraagzaamheid niet.

MamaE schreef op 09-12-2022 om 09:32:

[..]

Er zijn een heleboel mensen die beweren tolerant te zijn, echter geldt dat alleen als het niet zichtbaar is. Overigens vind ik elkaar aflebberen in het openbaar niet nodig, maar dat geldt voor alle mensen, homo en hetero. Een kus geven prima, hand in hand lopen prima, maar voor uitgebreide tongzoensessies en meer zoek je maar even een ruimte privé op.

Ik ben wel benieuwd wat de school waar de GSA uitgescholden werd en de spullen vernield hiermee gaat doen. Dit is echt niet oké. Zelfs al ben je tegen homorechten of iets dergelijks (wat op zich mag, die vrijheid heb je), dan kun je je alsnog respectvol gedragen.

Getver MamaE. Ik heb kort een homoseksuele relatie gehad, en ik werd doodgegooid met dat soort opvattingen. (geen gelebber alsjeblieft) Zogenaamd gold dat dan altijd ook voor heteroseksuelen. Maar in al mijn lange jaren dat ik in heteroseksuele relaties zat heb ik nog nooit last gehad van dat soort ongevraagde waarschuwingen/ mededelingen. 

Pinokkio schreef op 09-12-2022 om 22:42:

[..]

Getver MamaE. Ik heb kort een homoseksuele relatie gehad, en ik werd doodgegooid met dat soort opvattingen. (geen gelebber alsjeblieft) Zogenaamd gold dat dan altijd ook voor heteroseksuelen. Maar in al mijn lange jaren dat ik in heteroseksuele relaties zat heb ik nog nooit last gehad van dat soort ongevraagde waarschuwingen/ mededelingen.

Nou, ik heb wel eens in de bus gezeten achter een heterostel van rond de 40 dat elkaar echt twintig minuten aan één stuk zat af te lebberen. Ik werd er echt onpasselijk van. 
En ook wel eens in het zwembad dat er dan een stelletje in het bubbelbad komt zitten en dan uitgebreid gaan zitten tongzoenen. Get a room, mensen. 

Homo's heb ik er nog nooit op betrapt. Wel vaker van die onderzoeken/enquêtes over homotolerantie waarin dan gevraagd wordt of je twee zoenende mannen in het openbaar acceptabel vindt. Die enquêtes worden nooit gehouden over hetero's, maar dan zou ik echt 100% hetzelfde invullen.

Ginevra schreef op 09-12-2022 om 11:02:

Een tijd lang hadden sommige mensen die uitspraak van Voltaire in hun motto staan: "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen".

De betekenis daarvan is veel groter dan veel mensen beseffen. Het is makkelijk om voor vrijheid van meningsuiting te zijn als het gaat om meningen waar je achter staat of om meningen die je niet echt kunnen schelen. Maar het gaat natuurlijk om meningen die je afschuwelijk of abject of mensonwaardig vindt.

Vrijheid van meningsuiting betekent dus ook dat je mag zeggen dat je homoseksualiteit zondig vindt, dat je vindt dat homo's niet zouden moeten trouwen of kinderen opvoeden. Ook al ben ik het daar hartstikke mee oneens (en zit ik hier in mijn paarse broek en shirt), mensen mogen dat vinden.
Wat niet mag is pesten, bedreigen, uitschelden etc. Dat is wat anders.


euh nee hoor, meestal niet. Natuurlijk kun je alles denken, maar als je het uitspreekt en/of opschrijft dan is dat  meestal discriminatie. Artikel 1 staat nog altijd boven de vrijheid van meningsuiting. 

MamaE schreef op 09-12-2022 om 22:55:

[..]

Nou, ik heb wel eens in de bus gezeten achter een heterostel van rond de 40 dat elkaar echt twintig minuten aan één stuk zat af te lebberen. Ik werd er echt onpasselijk van.
En ook wel eens in het zwembad dat er dan een stelletje in het bubbelbad komt zitten en dan uitgebreid gaan zitten tongzoenen. Get a room, mensen.

Homo's heb ik er nog nooit op betrapt. Wel vaker van die onderzoeken/enquêtes over homotolerantie waarin dan gevraagd wordt of je twee zoenende mannen in het openbaar acceptabel vindt. Die enquêtes worden nooit gehouden over hetero's, maar dan zou ik echt 100% hetzelfde invullen.

Je gooit dit op in dit draadje, terwijl het totaal niet aan de orde is. Dit gooi je toch ook niet zomaar out of the blue in een gesprek op. Voor mij echt jammerlijk herkenbaar. 

quote i.p.v. typfouten corrigeren.

Gelebber in het zwembad? Alleen toelaatbaar bij pubers.

Bij volwassenen vind ik het storend, ongeacht de combinatie. Inderdaad, doe dat lekker thuis of neem een hotel.

In de bus zag ik een keer twee mensen met Down syndroom die elkaar kusjes gaven (niet lebberend). Een passagier maakte er een opmerking over. Het meisje keek hem aan en riep vrolijk (en keihard): "JALOERS!!!"

Je kon me opvegen. 

Bijtje82 schreef op 14-11-2022 om 23:44:

[..]

Ja, dit is één dag voor deze groep.

Maar bedoel dat het met acties in het algemeen zo veel wordt. Alles moet tegenwoordig een actie, beweging of eigen dag krijgen.

Even googlen en je vind nog meer data.

  • Trans Visibility Day - 31 maart
  • Internationale Dag tegen Homofobie - 17 mei
  • Roze Zaterdag - laatste zaterdag van juni
  • Dag van de biseksualiteit - 23 september
  • Coming Out Day - 11 oktober
  • Paarse Vrijdag - tweede vrijdag van december

Ik denk dat als je al deze dagen zou schrappen om er één dag voor genderdiversiteit van te maken, dat dan de wereld te klein is. Want dan is het eigen hokje weg.

Niemand wil in een hokje gestopt worden, maar we willen wel graag even benadrukken hoe anders we zijn..

En ik bedoel dit echt niet negatief hoor. Het gaat nu toevallig over dit thema, maar hetzfde geldt voor racisme en overige zaken.


Diversity Week, Rijksoverheid, 4-11 oktober.

Diversity Month, nu ik erover nadenk de Amerikaanse mensen die ik volg op Facebook.

Op mijn werk bij de rijksoverheid zijn zoveel homo's en lesbo's, ook in leidinggevende functies, ik weet al bijna 30 jaar niet anders.

Al die aparte dagen en vieringen vind ik ook overdreven. Gewoon één dag, vastgelegd door de Verenigde Naties, dan blijft er ook plek op de kalender een voor "cowboys die niet kunnen jodelen" of andere groeperingen.

En alsjeblieft niet van die acties waarbij bedrijven het seksuele gewoontepatroon van hun medewerkers gaan etaleren.

https://www.adformatie.nl/campagnes/abn-amro-slaat-door-met-campagne-over-seksleven-medewerkers

Mijn buurvrouw heeft twee kinderen, ik ga ervan uit dat ze twee keer seks heeft gehad en voor de rest wil ik het niet weten. Van niemand. Privé, klaar.

troelahoep schreef op 09-12-2022 om 11:42:

[..]

Nou, dat dus. En op die manier bezien vind ik ook wel iets van de sociale dwang om paarse kleding te dragen.

DE sociale dwang? Overhaast generaliseren is echt weer hip hè.

SuzyQFive

SuzyQFive

10-12-2022 om 10:08 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 08-12-2022 om 23:23:

Dochter heeft vandaag met de rest van de GSA de school vast aangekleed voor morgen. Helaas moesten ze belaagd worden door een groepje 5e klussers met homofobe opmerkingen die de spullen stalen en vernielden, continu foto's aan het maken waren van de GSA-leden en op andere manieren aan het pesten waren. Het was meteen duidelijk waarom Paarse Vrijdag nog zo hard nodig is.

Poeh! Wat heeft de school daaraan gedaan? Ik vind dit echt heel heftig!

Cookielover schreef op 10-12-2022 om 09:41:

[..]

DE sociale dwang? Overhaast generaliseren is echt weer hip hè.

Eh nouja..... als je kind naarstig op zoek is naar een paars t-shirt omdat anders mensen er iets van gaan zeggen en daar geen zin in heeft. Terwijl hij zelf niet zonodig iets paars aan hoeft? Dat vind ik wel sociale dwang. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.