Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Paarse Vrijdag - 9 december 2022


Netherfield schreef op 09-12-2022 om 07:16:

Op de scholen van de meiden wordt ook paarse vrijdag gevierd. En na het lezen van dit topic heb ik ook iets paars aangetrokken. Wel jammer dat ik thuiswerk vandaag.

Je hebt in ieder geval een paarse avatar

Tijgeroog schreef op 08-12-2022 om 23:23:

Dochter heeft vandaag met de rest van de GSA de school vast aangekleed voor morgen. Helaas moesten ze belaagd worden door een groepje 5e klussers met homofobe opmerkingen die de spullen stalen en vernielden, continu foto's aan het maken waren van de GSA-leden en op andere manieren aan het pesten waren. Het was meteen duidelijk waarom Paarse Vrijdag nog zo hard nodig is.

Dat gedrag krijg je er heus niet uit met een Paarse Vrijdag. Bij de opvoeding is dat al mis gegaan. 

Ik denk dat veel bereikt is in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw en ik ben bang dat we weer terug in de tijd gaan, ondanks alle rechten op papier.

Kijk alleen al naar het pleasen van landen als Qatar door onze regering... 

Poezenmeisje schreef op 09-12-2022 om 08:02:

[..]

Dat gedrag krijg je er heus niet uit met een Paarse Vrijdag. Bij de opvoeding is dat al mis gegaan.

Ik denk dat veel bereikt is in de jaren '70 en '80 van de vorige eeuw en ik ben bang dat we weer terug in de tijd gaan, ondanks alle rechten op papier.

Er was een keer zo’n hand in hand dag, Rutte liep toen hand in hand met een minister. Collega en ik dachten, dat doen wij ook. Dus wij, twee getrouwde heterovrouwen, hand in hand een rondje op kantoor. Nou, dat werd bijna een rel. Vooral boomers (toch redelijk jong in de 70s-80s), spraken er schande van en mijn collega moest zelfs bij haar leidinggevende op het matje komen! 

Tijgeroog schreef op 09-12-2022 om 00:44:

Zo heb ik dat bij mijn kinderen niet ervaren. Zoon wilde in de lagere klassen liever geen paarse kleding aan op paarse vrijdag, om te voorkomen dat ze dachten dat hij homo was. Paars dragen was dus niet veilig genoeg, geen paars kon prima.
Nu in de 5e (met als de ettertjes hierboven) draagt hij zonder twijfel een paars shirt. Dochter zit als gezegd bij de GSA, die heeft net mijn regenboogvest uit m'n kast gestolen, want ze wil morgen heel vroeg op school zijn.

Tjonge, hier is dat precies net omgekeerd. Maar hier op de school van mijn zoon zijn ook veel queer leerlingen (met name non-binair), misschien speelt dat mee. 

Netherfield schreef op 09-12-2022 om 08:54:

[..]

Er was een keer zo’n hand in hand dag, Rutte liep toen hand in hand met een minister. Collega en ik dachten, dat doen wij ook. Dus wij, twee getrouwde heterovrouwen, hand in hand een rondje op kantoor. Nou, dat werd bijna een rel. Vooral boomers (toch redelijk jong in de 70s-80s), spraken er schande van en mijn collega moest zelfs bij haar leidinggevende op het matje komen!

Er zijn een heleboel mensen die beweren tolerant te zijn, echter geldt dat alleen als het niet zichtbaar is. Overigens vind ik elkaar aflebberen in het openbaar niet nodig, maar dat geldt voor alle mensen, homo en hetero. Een kus geven prima, hand in hand lopen prima, maar voor uitgebreide tongzoensessies en meer zoek je maar even een ruimte privé op.

Ik ben wel benieuwd wat de school waar de GSA uitgescholden werd en de spullen vernield hiermee gaat doen. Dit is echt niet oké. Zelfs al ben je tegen homorechten of iets dergelijks (wat op zich mag, die vrijheid heb je), dan kun je je alsnog respectvol gedragen. 

troelahoep schreef op 09-12-2022 om 09:31:

[..]

Tjonge, hier is dat precies net omgekeerd. Maar hier op de school van mijn zoon zijn ook veel queer leerlingen (met name non-binair), misschien speelt dat mee.

Ik heb het idee dat er de afgelopen jaren veel (openlijk) queer leerlingen bij zijn gekomen. (Mijn zoon zit nu voor het 6e jaar hier op school.) Ik hoor er nu veel meer over, maar dat kan ook komen doordat m'n dochter (2 jaar jonger) er actief mee bezig is en sowieso veel meer kletst over wat er allemaal gebeurt op school. 

MamaE schreef op 09-12-2022 om 09:32:

[..]

Ik ben wel benieuwd wat de school waar de GSA uitgescholden werd en de spullen vernield hiermee gaat doen. Dit is echt niet oké. Zelfs al ben je tegen homorechten of iets dergelijks (wat op zich mag, die vrijheid heb je), dan kun je je alsnog respectvol gedragen.

Ik houd je op de hoogte. Gistermiddag was alleen duidelijk dat ze aangesproken waren, en dat er vandaag steeds een docent of conciërge bij de stand in de aula zou zijn.

Overigens vind ik niet ok als je tegen homorechten bent. Je kunt er tegen zijn om zelf homo te zijn, je kunt er desnoods voor kiezen om  geen vrienden te zijn met homo's, maar anderen benadelen om hun geaardheid (huidskleur, omdat ze abortus willen,...) is niet acceptabel. Daar heb je zelf geen last van, bemoei je er dan ook niet mee.

Netherfield schreef op 09-12-2022 om 08:54:

[..]

Er was een keer zo’n hand in hand dag, Rutte liep toen hand in hand met een minister. Collega en ik dachten, dat doen wij ook. Dus wij, twee getrouwde heterovrouwen, hand in hand een rondje op kantoor. Nou, dat werd bijna een rel. Vooral boomers (toch redelijk jong in de 70s-80s), spraken er schande van en mijn collega moest zelfs bij haar leidinggevende op het matje komen!

Wow, wat bizar! 

Tijgeroog schreef op 09-12-2022 om 10:09:

[..]

Ik houd je op de hoogte. Gistermiddag was alleen duidelijk dat ze aangesproken waren, en dat er vandaag steeds een docent of conciërge bij de stand in de aula zou zijn.

Overigens vind ik niet ok als je tegen homorechten bent. Je kunt er tegen zijn om zelf homo te zijn, je kunt er desnoods voor kiezen om geen vrienden te zijn met homo's, maar anderen benadelen om hun geaardheid (huidskleur, omdat ze abortus willen,...) is niet acceptabel. Daar heb je zelf geen last van, bemoei je er dan ook niet mee.

Ik ben niet tegen homorechten hoor, helemaal niet. Maar vrijheid van meningsuiting betekent dat je ook de vrijheid hebt om daar tegen te zijn. Je mag het in principe met elke wet of regel oneens zijn. Alleen je mag niet handelen in strijd met de wet.
Moreel kun je daar veel van vinden, hoewel ik er ook moeit mee heb om voor een ander te bepalen wat diegene moet denken en vinden. 

MamaE schreef op 09-12-2022 om 09:32:

[..]

Er zijn een heleboel mensen die beweren tolerant te zijn, echter geldt dat alleen als het niet zichtbaar is. Overigens vind ik elkaar aflebberen in het openbaar niet nodig, maar dat geldt voor alle mensen, homo en hetero. Een kus geven prima, hand in hand lopen prima, maar voor uitgebreide tongzoensessies en meer zoek je maar even een ruimte privé op.

Ik ben wel benieuwd wat de school waar de GSA uitgescholden werd en de spullen vernield hiermee gaat doen. Dit is echt niet oké. Zelfs al ben je tegen homorechten of iets dergelijks (wat op zich mag, die vrijheid heb je), dan kun je je alsnog respectvol gedragen.

Als je tegen homorechten bent, ben je tegen mensenrechten. Ik vind dat helemaal niet oké, zelfde met onder andere vrouwenrechten en de rechten van personen van kleur. 

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar het recht op gelijke behandeling en veiligheid van mensen prevaleert. 

Cookielover schreef op 09-12-2022 om 10:25:

[..]

Als je tegen homorechten bent, ben je tegen mensenrechten. Ik vind dat helemaal niet oké, zelfde met onder andere vrouwenrechten en de rechten van personen van kleur.

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar het recht op gelijke behandeling en veiligheid van mensen prevaleert.

Zelfs daar mag je tegen zijn. Je mag ook vinden dat de ene groep mensen beter of meer waard is dan de andere groep. Hoe abject jij en ik en de meeste mensen die opvattingen ook mogen vinden. Zo lang je daar niet naar handelt, mag je dergelijke opvattingen hebben. 

Een tijd lang hadden sommige mensen die uitspraak van Voltaire in hun motto staan: "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen".

De betekenis daarvan is veel groter dan veel mensen beseffen. Het is makkelijk om voor vrijheid van meningsuiting te zijn als het gaat om meningen waar je achter staat of om meningen die je niet echt kunnen schelen. Maar het gaat natuurlijk om meningen die je afschuwelijk of abject of mensonwaardig vindt.

Vrijheid van meningsuiting betekent dus ook dat je mag zeggen dat je homoseksualiteit zondig vindt, dat je vindt dat homo's niet zouden moeten trouwen of kinderen opvoeden. Ook al ben ik het daar hartstikke mee oneens (en zit ik hier in mijn paarse broek en shirt), mensen mogen dat vinden.
Wat niet mag is pesten, bedreigen, uitschelden etc. Dat is wat anders.

MamaE schreef op 09-12-2022 om 10:47:

[..]

Zelfs daar mag je tegen zijn. Je mag ook vinden dat de ene groep mensen beter of meer waard is dan de andere groep. Hoe abject jij en ik en de meeste mensen die opvattingen ook mogen vinden. Zo lang je daar niet naar handelt, mag je dergelijke opvattingen hebben.

Dat is zo, maar ik vind dat er best vaker en sterker tegen die opvattingen geageerd mag worden. Als iedereen zegt 'dat is nou eenmaal vrijheid van meningsuiting' wordt het mensen met dat soort opvattingen veel te makkelijk gemaakt en gaat het van kwaad tot erger. Vandaar dat uitspraken die Janmaat deed en waar toentertijd iedereen over viel, nu helemaal niet bijzonder gevonden worden.

Wat Ginevra schrijft dus. Ik begrijp de behoefte om mensen met dergelijke mensonwaardige opvattingen te 'heropvoeden', maar we moeten er ook voor waken dat niet de meerderheid gaat bepalen wat iedereen moet vinden op straffe van...
Een soort 'gedachtenpolitie' vind ik akeliger dan iemand als Kees van der Staaij zeg maar.

MamaE schreef op 09-12-2022 om 11:39:

Wat Ginevra schrijft dus. Ik begrijp de behoefte om mensen met dergelijke mensonwaardige opvattingen te 'heropvoeden', maar we moeten er ook voor waken dat niet de meerderheid gaat bepalen wat iedereen moet vinden op straffe van...
Een soort 'gedachtenpolitie' vind ik akeliger dan iemand als Kees van der Staaij zeg maar.

Nou, dat dus. En op die manier bezien vind ik ook wel iets van de sociale dwang om paarse kleding te dragen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.