Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Overstap van mavo-havo andere school lastig


Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 09:50 Topicstarter

ja, mijn man zegt dit ook te herkennen, hij kan ook moeilijk een planning en als dat wel lukt lukt het hem niet om uit te voeren. Maar daarom denk ik, herkennen we ons niet allemaal daar een beetje in. Dat heb ik ook met autisme, daar herken ik me ook in en man ook.

Tuurlijk heeft iedereen het wel een beetje. Alleen als je er zelf echt last van hebt, kan het handig zijn om te onderzoeken. 

En kinderen groeien nu natuurlijk op een veel drukkere tijd. Vroeger had ik op de basisschool een klas met 16 kinderen, er was geen sociale media en het leven was een stuk overzichtelijker. Ik denk daarom dat zaken als AD(H)D nu veel meer zichtbaar zijn op jonge leeftijd, en er is veel meer over bekend.

AD(H)D is erfelijk. Je man en jij hebben er op zijn minst trekken van. Dus het is logisch dat jullie dochter er ook op zijn minst trekken van heeft. Voor jullie zijndie trekken normaal, maar voor mensen zonder AD(H)D niet. Ook de dingen waar ze tegenaan loopt. Voor jullie zijn ze misschien normaal, maar dat zijn ze niet.

Wat ik herken van mijn zoon is planningen maken (vaak met hulp) maar de uitvoering lukt niet, enorme drempels om aan het werk te gaan, lang leren maar de stof blijft niet hangen ('s avonds de lesstof nog kennen maar 's ochtends is alles weg, zo frustrerend!), meer tijd nodig hebben voor toetsen. Vergeet jouw dochter soms ook een hele pagina van een toets te maken? Met medicatie gaat dit bij hem allemaal beter. Leren had ineens nut, zijn cijfers schoten omhoog en hij kreeg weer plezier in leren. Tegenwoordig studeert hij aan de universiteit. Wie had dat gedacht? Wie weet wat voor potentieel jouw dochter wel niet heeft, dat er nu nog niet uit komt?

er wordt wel heel hard gedokterd nu en ik zie ook medische onjuistheden voorbij rollen. Ik gok dat de dokteren 1) hun diploma nog niet hebben gehaald en 2) de patiënt in kwestie niet hebben gezien en 3) benodigde testen voor diagnose niet hebben uitgevoerd. 
@TO; je kind kan AD(H)D hebben, dyslexie of gewoon puber zijn. Het kan geen kwaad om te testen om iets uit te sluiten, als daar echt aanleiding voor is. Want ze kan dan bijv extra tijd krijgen bij examens. 
Het is goed om echt eerlijk met haar om de tafel te gaan zitten op een rustig moment en te praten over afgelopen jaar. Wat had ze beter gekund, zijn het dingen die écht niet lukken of is er nog ruimte voor verbetering, omdat er nog niet superhard geprobeerd is. Wat ziet zij zelf als plan voor volgend jaar?

wat hebben jullie al gedaan behalve op het forum info zoeken/halen? Weet je kind bijv als bij welke opleiding ze zich in zou willen schrijven als alternatief en wat daar de voorwaarden zijn? Kennen jullie de procedures op de huidige school wat betreft inspraak of kan er een afspraak gemaakt worden om eens te horen wat zij als advies zouden geven?

dan

dan

17-06-2023 om 11:39

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 09:25:

dat van vrienden en stemmingswisselingen staat bij de kenmerken vandaar dat ik het benoem.

Maar hebben jullie dat dat niet, als je een vergadering of studiedag, lezing op het werk hebt dat je je niet kan concentreren? Alleen als het je echt boeit? Ik ben trouwens ook heel erg snel verveelt.

Maar ik dacht eigenlijk dat heel veel mensen hier last van hebben. Ik weet het niet zo goed. Omdat dochter concentratieproblemen heeft ga je dat dan onderzoeken? Misschien zie ik het verkeerd, maar het klinkt voor mij een beetje overdreven. Moet je dan niet tegen allerlei dingen aanlopen in eh dagelijkse leven?


Ik denk dat de meeste mensen dat wel hebben, moeite hebben met je aandacht erbij houden als iets je interesse niet heeft. Ikzelf in elk geval wel, op de middelbare school deed ik vooral mijn best voor de vakken die me goed lagen zoals de talen en scheikunde, de rest had mijn interesse niet en dat was zeker wel te merken aan mijn cijfers. Ik vond geschiedenis doorgaans niet leuk maar als het over de 2e wereldoorlog ging, dan juist weer wel. Daar heb ik echter nooit iets achter gezocht.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 12:37 Topicstarter

even een heel ander vraagje. Mijn dochter heeft een toets moeten maken 3 weken geleden, veel ervoor moeten leren. Iedereen heeft het cijfer terug, maar leraar is toets kwijt van dochter. Ze moet het dus opnieuw maken, terwijl ze nu net dadelijk voor de toetsweek zit. Kan dit zomaar? Want dit heeft dus weer consequenties voor haar andere leerwerk.

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 12:37:

even een heel ander vraagje. Mijn dochter heeft een toets moeten maken 3 weken geleden, veel ervoor moeten leren. Iedereen heeft het cijfer terug, maar leraar is toets kwijt van dochter. Ze moet het dus opnieuw maken, terwijl ze nu net dadelijk voor de toetsweek zit. Kan dit zomaar? Want dit heeft dus weer consequenties voor haar andere leerwerk.

Dit is altijd ongelooflijk vervelend! Elke behoorlijke leraar vindt dit vreselijk, want je mag niet zeggen “laat maar zitten die toets” want dan is het programma niet compleet, maar de gevolgen van de fout zijn voor de leerling. Het gebeurt overigens ook dat leerlingen de gemaakte toets meesmokkelen in plaats van  inleveren om zo een herkansing te krijgen maar ik ga ervan uit dat dit niet speelt en de toets is verdwenen. Echt pech dat dit gebeurt. 
maar als antwoord op je vraag: ja, dit mag. Als het goed is zou de stof er nog voldoende in moeten zitten zodat ze niet helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Is het voor een vak waar ze ruimte heeft om een wat lager cijfer te halen? Want dan zou ik focussen op de vakken die ze op moet halen of in ieder geval voldoende moet maken. Gaat het over stof die ook weer in de toetsweek wordt getoetst? Dan helpt het ook bij de voorbereiding voor dat vak.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

17-06-2023 om 12:52

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 12:37:

even een heel ander vraagje. Mijn dochter heeft een toets moeten maken 3 weken geleden, veel ervoor moeten leren. Iedereen heeft het cijfer terug, maar leraar is toets kwijt van dochter. Ze moet het dus opnieuw maken, terwijl ze nu net dadelijk voor de toetsweek zit. Kan dit zomaar? Want dit heeft dus weer consequenties voor haar andere leerwerk.

Hoe zou jij dan willen dat het opgelost wordt?

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 12:37:

even een heel ander vraagje. Mijn dochter heeft een toets moeten maken 3 weken geleden, veel ervoor moeten leren. Iedereen heeft het cijfer terug, maar leraar is toets kwijt van dochter. Ze moet het dus opnieuw maken, terwijl ze nu net dadelijk voor de toetsweek zit. Kan dit zomaar? Want dit heeft dus weer consequenties voor haar andere leerwerk.

Dat is echt heel vervelend. Dochter heeft zoiets ook gehad in vwo5 en het was bewezen niet haar fout. Ze heeft het opnieuw moeten doen. Maar de docent heeft toen wel heel schappelijk nagekeken. 😁

En zoon had het pas ook, hij moest een toets inhalen bij het inhaaluur en die is ook kwijtgeraakt. De docent heeft hem toen het cijfer gegeven wat hij gemiddeld stond. Maar dit is in havo3, dus telt niet mee voor het examen.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 13:07 Topicstarter

ik heb echt geen idee hoe op te lossen, maar het was een toets waar je bijna een heel boek voor moet kennen en hele moeilijke stof. Ze heeft daar nu echt geen tijd voor. Ze staat er wel een 7 voor, maar die 7 heeft ze hard nodig. Nou ja, we zien wel.

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 13:07:

ik heb echt geen idee hoe op te lossen, maar het was een toets waar je bijna een heel boek voor moet kennen en hele moeilijke stof. Ze heeft daar nu echt geen tijd voor. Ze staat er wel een 7 voor, maar die 7 heeft ze hard nodig. Nou ja, we zien wel.

Op de school van mijn kinderen heeft iemand van het mt expres een computer laten crashen (uit boosheid vanwege ontslag) waardoor een heel deel van de scholieren voor bepaalde vakken geen cijfers meer hebben staan. Niet alleen van dat jaar ook het jaar ervoor. Daar is kind nog steeds mee bezig. Dat moet ingehaald worden. Dat werd dus zoeken naar Youtube filmpjes, uittreksels zoeken met eventueel een bijlesje hier en daar, én in overleg met de docent over een geschikt moment om het te doen. Tot nu toe lukt het hem om goede afspraken te maken. Waren docenten dwars gaan liggen, hadden wij even gemaild naar docent met een vriendelijke vraag, anders mentor of daarna directeur. Met een beetje creativiteit kom je een heel end. Straal naar je dochter vertrouwen en betrokkenheid uit want alles moeilijk en zwaar vinden, hopeloos en alles overkomt ons maar.. dat helpt haar niet met de motivatie.

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 13:07:

ik heb echt geen idee hoe op te lossen, maar het was een toets waar je bijna een heel boek voor moet kennen en hele moeilijke stof. Ze heeft daar nu echt geen tijd voor. Ze staat er wel een 7 voor, maar die 7 heeft ze hard nodig. Nou ja, we zien wel.

Ik zou het eerlijk vinden als ze deze toets een week na haar toetsweek mag maken ipv ervoor en het consequenties heeft voor haar andere vakken.

Ik zou ook absoluut niet accepteren als ze met een ander voorstel zouden komen

Kleinduimpje schreef op 17-06-2023 om 13:07:

ik heb echt geen idee hoe op te lossen, maar het was een toets waar je bijna een heel boek voor moet kennen en hele moeilijke stof. Ze heeft daar nu echt geen tijd voor. Ze staat er wel een 7 voor, maar die 7 heeft ze hard nodig. Nou ja, we zien wel.

Is dit niet precies hoe problemen echt ontstaan? Je ziet een moeilijkheid aankomen. Daar kun je nog wat mee. Jullie kunnen in overleg met school, bijvoorbeeld, over het moment van herkansen. Vragen hoe zij willen meedenken met hoe dit probleem zo schappelijk mogelijk wordt opgelost. 

Maar je kunt nu nog iets doen ipv “het wel zien”. En je dochter kan het gebruiken.

Dat ze mogelijk niet overgaat, zien jullie ook al maanden aankomen en dat de bijles niet voldoende hielp ook. Dan is het MBO een idee achter de hand, maar daar lijken jullie je ook niet helemaal in verdiept te hebben om te zien of ze daarheen kan als ze dit jaar niet overgaat. Dat jullie sowieso geen echt scenario lijken te hebben hiervoor, verrast me ook, moet ik eerlijk zeggen. 

Klopt die indruk? Want ik ben er natuurlijk niet bij.

BritgetJones007 schreef op 17-06-2023 om 14:24:

[..]

Ik zou het eerlijk vinden als ze deze toets een week na haar toetsweek mag maken ipv ervoor en het consequenties heeft voor haar andere vakken.

Ik zou ook absoluut niet accepteren als ze met een ander voorstel zouden komen

Dit zou in iedere andere periode volstrekt redelijk en mogelijk zijn, maar aan het einde van het schooljaar niet. Even voor het idee: wij hebben op vrijdag 7 juli de laatste toetsen. Maandag inhalen wat er gemist is. Dinsdagochtend moeten alle cijfers binnen zijn, dinsdagmiddag en woensdag rapportvergaderingen, donderdag rapport uitreiken en vrijdag revisie (nieuwe informatie die de beslissing van de rapportvergadering zou kunnen beïnvloeden). Dan vakantie. Om een week te hebben na de toetsweek zou je dat hele proces een week naar voren moeten halen - een week lestijd. Dit jaar kan dat al niet meer, alle planningen staan vast. Dat gaat gewoon niet en dat zou je toch echt moeten accepteren.
Overigens zou ik in een geval als dit (ben afdelingsleider) zeker mee willen denken hoe dit opgelost kon worden met maximaal profijt voor de leerling. Maar dan moet ik het wel weten. Dat is dus ook de aangewezen weg: docent, als dat niet helpt mentor, als dat niet helpt afdelingsleider. 
Voor TO: heeft je dochter dit dilemma al aan mensen voorgelegd? Docent, mentor, teamleider? 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

17-06-2023 om 15:00 Topicstarter

oh


Doemijdieglazenbol schreef op 17-06-2023 om 14:39:

[..]

Is dit niet precies hoe problemen echt ontstaan? Je ziet een moeilijkheid aankomen. Daar kun je nog wat mee. Jullie kunnen in overleg met school, bijvoorbeeld, over het moment van herkansen. Vragen hoe zij willen meedenken met hoe dit probleem zo schappelijk mogelijk wordt opgelost.

Maar je kunt nu nog iets doen ipv “het wel zien”. En je dochter kan het gebruiken.

Dat ze mogelijk niet overgaat, zien jullie ook al maanden aankomen en dat de bijles niet voldoende hielp ook. Dan is het MBO een idee achter de hand, maar daar lijken jullie je ook niet helemaal in verdiept te hebben om te zien of ze daarheen kan als ze dit jaar niet overgaat. Dat jullie sowieso geen echt scenario lijken te hebben hiervoor, verrast me ook, moet ik eerlijk zeggen.

Klopt die indruk? Want ik ben er natuurlijk niet bij.

Ik denk dat het hier iets anders overkomt. "We zien wel" bedoel ik niet zo. Dochter gaat maandag natuurlijk eerst navraag doen en dan kijken we verder. Dan kijk ik wat ik verder kan doen, maar misschien doet de leerkracht eerst iets waar we mee akkoord gaan.


En over de mbo, daar zijn we allang geweest en ze is ingeschreven, dus ik snap niet zo goed waar je gelezen hebt dat we daar niets aan hebben gedaan 

Ik doe het allemaal niet goed geloof ik.🙃

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.