Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Opzien tegen en uitkijken naar de zomervakantie


Haha leuk Bakblik, zo heb ik een kind met nachtdienst. Dan word ik wakker van een doordringende speklucht of wat dan ook maar wel iets lekker sterk ruikt met een voorkeur voor gerookt spek. Dan ga ik thee zetten met uitzicht op vieze pannen, gelekt ei enzo en roept ze al vanaf de eettafel dat ze het straks opruimt, echt waar voordat ze gaat slapen. “Echt wel want ik sleur je weer uit bed” denk ik er dan bij, maar zeg niks, geurige jasmijnthee nippend vermengd met gore speklucht op mijn nuchtere maag want ik ben natuurlijk voor de gezelligheid glimlachend aangeschoven aan de eettafel.

Temet schreef op 08-06-2023 om 08:13:



"O, en wij riepen ook altijd in koor: “IN de vaatwasser!” En als die vol is met vieze vaat: aanzetten. Als die vol is met schone vaat: uitruimen. En dat op zo’n Brigitte Kaandorp toontje, dat “aahaanzettuhnnn” en “uitruimehunnn”

kortom, beetje humor. "

In dat verband (voor wie m nog niet kent):


https://www.youtube.com/watch?v=2veD1oePtII

Hilarisch 🤣 

ToetieToover schreef op 08-06-2023 om 14:28:

Haha leuk Bakblik, zo heb ik een kind met nachtdienst. Dan word ik wakker van een doordringende speklucht of wat dan ook maar wel iets lekker sterk ruikt met een voorkeur voor gerookt spek. Dan ga ik thee zetten met uitzicht op vieze pannen, gelekt ei enzo en roept ze al vanaf de eettafel dat ze het straks opruimt, echt waar voordat ze gaat slapen. “Echt wel want ik sleur je weer uit bed” denk ik er dan bij, maar zeg niks, geurige jasmijnthee nippend vermengd met gore speklucht op mijn nuchtere maag want ik ben natuurlijk voor de gezelligheid glimlachend aangeschoven aan de eettafel.

Liefdevol luisterend naar de verhalen die ze opdist over wat ze heeft meegemaakt tijdens de dienst. Af en toe meewarig knikkend en het goedbedoelde volwassen advies op het laatste moment inslikkend? 

Zoon kwam pas helemaal aangeslagen thuis, omdat een klant de (volgens de klant niet goed bereide)hamburger naar zijn hoofd had gegooid. Dan heeft hij geen behoefte aan ouderlijk advies (jij weet toch niet hoe dat werkt in de horeca!) maar moet wel even zijn verhaal kwijt over deze onterechte actie.

Bakblik schreef op 08-06-2023 om 13:45:

[..]

Heb jij al oudere pubers met een baantje?

Zo nee dan hier even een illustratie waar je dan mee te maken krijgt:

Je bent zelf al wakker en een beetje aan het opruimen in huis. De puber heeft gewerkt tot 22.00 gisteravond dus je doet nog even wat rustige dingen hij hoeft niet om 8.00 wakker te worden.

Als je de was staat op te vouwen stommelt hij zijn kamer uit het is inmiddels 10.15.

Je vraagt: Hoe laat moet je vandaag beginnen?

13.00 uur! Dat had ik toch zondag al verteld! De puber sukkelt zijn kamer weer in en valt weer in zijn bed.

Als de vuilniswagen staat de grommen buiten gaat de deur opnieuw open en de puber vraagt hoe laat het is.

10.30! Hoezo?

Ik heb voorafgaand aan mijn dienst nog een gesprek met HR over dat nieuwe plan dat ze hebben om mij tot een soort van leidinggevende te bevorderen.

Puber komt naar het washok en zoekt in de stapel was een zwarte broek.

Hij kleed zich aan en gaat naar beneden voor een soort van brunch, want om 13.00 beginnen houdt in dat je geen lunchpauze hebt op het werk.

Je hoort de koffiezetter en de afzuigkap terwijl je de was die net gedraaid is ophangt. Zo te horen wordt er stevig gegeten.

Dan roept de puber onderaan de trap: Ik krijg net een sms dat mijn bestelling allergiepillen klaar ligt bij de apotheek. Als ik die nog ophaal voordat ik ga werken kan ik er meteen een innemen maar dan heb ik geen tijd om de pan waarin ik een ei heb gebakken schoon te maken.

Oké roep je, poets je tanden en ga maar, ik doe die pan wel, een gebakken eitje hoe vies kan die pan zijn denk je nog. .

Als je dan na het verschonen van je eigen bed beneden komt voor een kop koffie tref je op het aanrecht het lege pakje van de ham, de schaal van het ei en een bord en beker aan. Op het gasfornuis staat DE PAN. Als je van wat dichterbij kijkt zie je dat er een uitsmijter is gemaakt en de ham is meegebakken en afgetopt met geraspte kaas die hier en daar een beetje naast het ei terecht is gekomen.

Terwijl de koffie doorloopt begin je maar vast, dat is niet 1 2 3 klaar.

Zulke dingen gebeuren ook als je niet thuis bent. Dan vind je als je thuiskomt in het washok een hoopje schone was waar 1 broek tussenuit is getrokken en de rest heel langzaam van de plank is gezakt en nu heerlijk op de grond ligt te verkreukelen.

Op een moment dat de puber een keer tegelijkertijd met jou de avondmaaltijd eet begin je een goed gesprek en geeft aan dat je dit soort situaties niet meer wilt. De puber beloofd beterschap. Maar ja het is wel een puber met puberale vaardigheden. Dus na de volgende uitsmijter met ham en kaas zet hij met goede intenties meteen de pan in de gootsteen, laat er water inlopen en haalt de afwasborstel erdoor. Het koude water in de hete panzorgt voor allemaal kleine spettertjes bruin vet op de tegels achter de kraan en de afwasborstel heeft geen losse haren meer maar allemaal aan elkaar gesmolten vezels.

Je haalt je schouders op en leeft nog lang en gelukkig, je krijgt er ook zoveel leuks voor terug!







Edit: zolang de zorgen gaan over de was en de afwas accepteer ik de rommel maar. We hebben vroeger zorgen gehad over leven of dood met 1 van de kinderen. Hij is er nog dus weer genieten ons suf nu; ook van de rotzooi!

Nog een edit: In de kamer van de student waar ik net de zonwering dicht ging doen vond ik een bakje met inhoud dat vorige week vrijdag mee is geweest naar de universiteit. Daar zat toen komkommer in. Hoe de substantie heet die er (na 6 dagen ongekoeld bewaren) nu in zit weet ik niet. Het staat nu beneden in de tuin, vanavond mag iemand met een sterke maag even bekijken of het bakje nog te redden is.

Jahoor, ik heb pubers (momenteel niet met bijbaantje, wel met sport enzo). Ik denk dat ik niet zo zit met rotzooi, zoals ik eerder al meldde, ik ben zelf een enorme rommelkont en man accepteert ook een heleboel rommel. Lijkt me ook jammer om daar een hoop strijd over te voeren. 

troelahoep schreef op 08-06-2023 om 15:08:

[..]

Jahoor, ik heb pubers (momenteel niet met bijbaantje, wel met sport enzo). Ik denk dat ik niet zo zit met rotzooi, zoals ik eerder al meldde, ik ben zelf een enorme rommelkont en man accepteert ook een heleboel rommel. Lijkt me ook jammer om daar een hoop strijd over te voeren.

Echt strijd voeren doe ik niet in die zin dat ik ze er aan de haren bijsleep als de mokken en borden OP in plaats van IN de vaatwasser staan. Soms hebben we weleens even een "gesprekje" als mijn grens van wat accepteer ik nog net wel en wat niet meer erg vaak overschreden is/dreigt te worden. Het gesprekje is meer een monoloog van mijn kant over hoe ik het graag zou zien en een braaf knikken, ja en amen zeggen van de puber en de student.

Met tentamen/examen/toetsweken lijkt het bij ons aardig op het gezin uit de jumboreclame van kortgeleden. Dan worden ze echt in de watten gelegd. De puber is net klaar met de examens en de student heeft nu tentamenweken.

Maar dat is toch samenleven met elkaar? Ik hoop tenminste dat je ook nog wat anders terugkrijgt van je kinderen dan vuile vaat en vieze was.

troelahoep schreef op 08-06-2023 om 16:10:

Maar dat is toch samenleven met elkaar? Ik hoop tenminste dat je ook nog wat anders terugkrijgt van je kinderen dan vuile vaat en vieze was.

Ja natuurlijk krijg ik ook nog wat anders terug dan vuile vaat en vieze was. Maar soms is een "gesprekje" over de rommel gewoon even nodig in de hoop dat ze er wat van opsteken.

Mahamah! Ik heb geen schone sokken/onderbroeken/Tshirts meer heb ik maar 1 keer hoeven "teruggooien" met klep wasmand open en roepen: Ik heb ook geen vuile ..... (vul zelf maar in).  Niet dat nu iedere dag alles in de was gaat, er beland nog weleens iets onder het bed of elders waar het niet hoort maar over het algemeen heb ik nu een wat regelmatigere aanvoer van vuile was.

Philou

Philou

08-06-2023 om 16:26 Topicstarter

Bakblik schreef op 08-06-2023 om 16:24:

[..]

Ja natuurlijk krijg ik ook nog wat anders terug dan vuile vaat en vieze was. Maar soms is een "gesprekje" over de rommel gewoon even nodig in de hoop dat ze er wat van opsteken.

Mahamah! Ik heb geen schone sokken/onderbroeken/Tshirts meer heb ik maar 1 keer hoeven "teruggooien" met klep wasmand open en roepen: Ik heb ook geen vuile ..... (vul zelf maar in). Niet dat nu iedere dag alles in de was gaat, er beland nog weleens iets onder het bed of elders waar het niet hoort maar over het algemeen heb ik nu een wat regelmatigere aanvoer van vuile was.

Daar heeft er één iets opgevonden (en ze ontkennen beiden).. ze leveren was in die schoon is. Opeens heb je heel veel was die je dus voor de kat z’n k.. doet. Dus ik ben even in wasstaking. 

Philou schreef op 08-06-2023 om 16:26:

[..]

Daar heeft er één iets opgevonden (en ze ontkennen beiden).. ze leveren was in die schoon is. Opeens heb je heel veel was die je dus voor de kat z’n k.. doet. Dus ik ben even in wasstaking.

Wat heeft dat voor voordeel voor de puber dan? Vuile was kan hij niet aan, schone was inleveren maakt de spoeling schone kleren in de kast alleen maar dunner. De broek van gisteren (baantje in de horeca) met pindasaus vlekken kan hij echt morgen niet nog een dagje aan.

Maar als ik dat zou ontdekken zou ik ook gaan staken, zijn ze nou helemaal betoeterd!

Philou

Philou

08-06-2023 om 16:37 Topicstarter

Bakblik schreef op 08-06-2023 om 16:32:

[..]

Wat heeft dat voor voordeel voor de puber dan? Vuile was kan hij niet aan, schone was inleveren maakt de spoeling schone kleren in de kast alleen maar dunner. De broek van gisteren (baantje in de horeca) met pindasaus vlekken kan hij echt morgen niet nog een dagje aan.

Maar als ik dat zou ontdekken zou ik ook gaan staken, zijn ze nou helemaal betoeterd!

Ik heb geen schone.. x, y, z .. ik ook niet (ligt op een stapel op zijn stoel) hij wil wel die ene sweater aan dus dan lever je vanalles schoon in, zodat de trommel vol is en er gewassen kan worden.. echt he?!

Philou schreef op 08-06-2023 om 16:37:

[..]

Ik heb geen schone.. x, y, z .. ik ook niet (ligt op een stapel op zijn stoel) hij wil wel die ene sweater aan dus dan lever je vanalles schoon in, zodat de trommel vol is en er gewassen kan worden.. echt he?!

Aha, de trommel moet vol, dus hoe meer je inlevert hoe eerder er wordt gewassen.

Ik heb (heel flauw volgens sommigen) een paar jaar geleden met wederzijdse goedkeuring een schema gemaakt van wat ik op welke dag was en dat dat dan een dag later weer schoon is. Maandag wit, dinsdag beddengoed, woensdag donkerbont, donderdag lichtbont, vrijdag de speciaaltjes (dunne truitjes die voorzichtig gewassen moeten worden/ de enkele rode T-shirts) zaterdag na de wedstrijden de sportwas. Iedereen heeft een printje aan de binnenkant van de kastdeur. Er staat sinds een jaar of 2 wel een disclaimer op: Dat ik als hoofd van de wasserij naar gelang de weersomstandigheden goed of minder goed zijn het schema kan aanpassen. Met 4 personen heb ik eigenlijk nooit halve trommels.

Philou

Philou

08-06-2023 om 16:48 Topicstarter

ik weet alleen nog niet wie dat doet en ze zijn solidaire met elkaar. Het grappige is dat ze elkaar soms aan de keukentafel verraden. Dan hoor je opeens wie gespijbeld heeft, wie verliefd is, wie de kantjes er vanafloopt. Ben benieuwd wanneer ik dit te horen krijg 🤣

Philou schreef op 08-06-2023 om 16:48:

ik weet alleen nog niet wie dat doet en ze zijn solidaire met elkaar. Het grappig is dat ze elkaar soms aan de keukentafel verraden. Dan hoor je opeens wie gespijbeld heeft, wie verliefd is, wie de kantjes er vanafloopt. Ben benieuwd wanneer ik dit te horen krijg 🤣

Nog geen digitaal systeem op school waarmee een uurtje afwezigheid meteen bij de verzuimcoördinator ligt die dat meteen doorspeelt naar de ouders?

Mijn jongste zat op een school waar wij van alles mail/een telefoontje kregen. Als hij zou spijbelen dan wist ik dat al voordat hij thuis zou zijn. Samen een spijbelgeheim bewaren voor mama hoefde hier echt niet, mama wist het al!

troelahoep schreef op 08-06-2023 om 15:08:

[..]

Jahoor, ik heb pubers (momenteel niet met bijbaantje, wel met sport enzo). Ik denk dat ik niet zo zit met rotzooi, zoals ik eerder al meldde, ik ben zelf een enorme rommelkont en man accepteert ook een heleboel rommel. Lijkt me ook jammer om daar een hoop strijd over te voeren.

Wel een beetje gemakzuchtig om de “strijd” van een ander af te doen met ‘jammer om daar een hoop strijd over te voeren’. Zeker als je er zelf niks in herkent  

Heeft niet iedereen af en toe ergens een “strijd” over? Omdat het om wat voor reden dan ook belangrijk voor iemand is? Mag je toch best soms een punt van maken? Zullen kinderen in de rest van hun leven ook nog wel meemaken in hun relaties, op hun werk en bij zichzelf vermoedelijk.  Leren ze vast wel van dat als ze later groot zijn het ook niet heel moeilijk is om rekening te houden met iets dat heel belangrijk is voor iemand anders.

Zolang het geen slechte sfeer of dagenlange ruzies oplevert, en de reprimande niet erger dan het vergrijp is strijd ik, de ene keer met humor en de andere keer met wat meer ergernis, tijdens vakanties en weekenden absoluut tegen de zwijnenstal die de kinderen van de keuken kunnen maken.  

Bakblik schreef op 08-06-2023 om 13:45:

[..]

Heb jij al oudere pubers met een baantje?


Als ik jouw post lees denk ik: troelahoep is net als mijn man. Die gaat zich dus echt niet druk zitten maken over dit soort dingen. Hij doet het zelf ook zo, en wat maakt het uit? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.