Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oppassen zusje

Wij hebben 2 dochters van 15 en 8 jaar. Nu willen wij onze dochters een avond alleen thuis laten omdat wij naar een feestje moeten. Wij zijn uiterlijk om 24:00 uur thuis. Het zal de eerste keer zijn dat wij onze dochters alleen laten. We denken dat dit wel moet kunnen gezien de leeftijden. Wat denken jullie?? Wel of niet??


Wow. Ik ken je kinderen totaal niet dus ik kan daar echt helemaal niks over zeggen. De ene 15-jarige is een lief moedertje en leest haar zusje voor en stopt haar in, de volgende maakt er samen een feestje van, nummer 3 negeert haar gewoon totaal en nummer 4 gaat misscchien wel naar haar vriendinnen en laat haar zusje compleet alleen thuis (of erger).
Hoe kunnen wij dat nou beoordelen?
Ik zou een 15-jarige rustig alleen thuis laten tot 12 uur, maar wel met een noodnummer voor als er iets mis gaat (vriendin van mijn dochter had ineens een inbreker in haar huis, gelukkig waren haar ouders bij de buren op bezoek dus vader had de jongeman al snel in zijn kraag gegrepen, ik bedoel maar).
Hoe het met de 8-jarige samen gaat, kun jij veel beter beoordelen.

ligt natuurlijk aan je kinderen. Maar op veel jongere leeftijd ging ik oppassen bij kinderen die jonger waren en die achteraf woonden én er waren toen geen mobieltjes. Ik denk dus niet gauw dat het niet kan. Zou me eerder afvragen waarom het niét zou kunnen dan of het wél kan. Maar alles ligt aan de karakters van de kinderen natuurlijk. 

Als ze het in de regel samen goed kunnen vinden, moet dit kunnen. Een vijftienjarige kan ook betaald oppassen. Ik weet niet waar jullie heen gaan, maar als je wat verder weg gaat, kun je misschien nog een buurvrouw als achterwacht inschakelen.
 

Ik vind dat je de dochter van 15 jaar daar niet mee moet opzadelen. Regel dan een oppas voor die van 8. Stel dat er iets verkeerds gaat. Is je dochter van 15 dan verantwoordelijk? Stel dat er iets gebeurd dan heeft je dochter van 15 misschien haar hele leven een schuldgevoel terwijl het jullie verantwoordelijkheid is. Ik was zelf de jongste in het gezin en wat ondeugend maar je had me echt niet moeten laten letten opeen jongere broer of zus.

Ik zou als ouders even goed de keuze maken of dat je ze samen alleen thuis laat blijven (“samen” verantwoordelijk), of dat oudste op jongste past (oudste verantwoordelijk). Wat verstandig is, is uiteraard aan jullie. Maar het lijken mij prima leeftijden om samen alleen thuis te blijven.

Dat heb ik wel gedaan, vanaf een jaar of 13 en 7. Dan ging ik niet ver weg en was binnen 10 autominuten. Nu hadden mijn dochters ook nooit ruzie als ik niet thuis was, dan gingen ze heel lief met elkaar om.

watertoren schreef op 11-02-2022 om 18:21:

Ik vind dat je de dochter van 15 jaar daar niet mee moet opzadelen. Regel dan een oppas voor die van 8. Stel dat er iets verkeerds gaat. Is je dochter van 15 dan verantwoordelijk? Stel dat er iets gebeurd dan heeft je dochter van 15 misschien haar hele leven een schuldgevoel terwijl het jullie verantwoordelijkheid is. Ik was zelf de jongste in het gezin en wat ondeugend maar je had me echt niet moeten laten letten opeen jongere broer of zus.

Of je leert ze in een veilige omgeving verantwoordelijkheid voor elkaar te dragen. 15 is een normale leeftijd om op te passen. Waar kan dat op een veiligere manier dan in je eigen omgeving bij je eigen gezin? 

Bloemenzee schreef op 11-02-2022 om 18:32:

Ik zou als ouders even goed de keuze maken of dat je ze samen alleen thuis laat blijven (“samen” verantwoordelijk), of dat oudste op jongste past (oudste verantwoordelijk). Wat verstandig is, is uiteraard aan jullie. Maar het lijken mij prima leeftijden om samen alleen thuis te blijven.

Dit vind ik een goede. Als de oudste moet oppassen, zou ik dat alleen doen als ze dat zelf ook echt wil. 

Dat moet prima kunnen op deze leeftijden. Wel zou ik oudste dan betalen.. een oppas voor de jongste is normaal ook niet gratis.

Lisabette schreef op 11-02-2022 om 18:45:

Dat moet prima kunnen op deze leeftijden. Wel zou ik oudste dan betalen.. een oppas voor de jongste is normaal ook niet gratis.

Dat heb ik echt nooit gedaan. Ik vind het normaal dat je incidenteel eens op een jonger zusje past. Dat kwam echt niet wekelijks voor en het enige wat ze eraan hoefde te doen was thuis blijven en de pizza in de oven schuiven.

watertoren schreef op 11-02-2022 om 18:21:

Ik vind dat je de dochter van 15 jaar daar niet mee moet opzadelen. Regel dan een oppas voor die van 8. Stel dat er iets verkeerds gaat. Is je dochter van 15 dan verantwoordelijk? Stel dat er iets gebeurd dan heeft je dochter van 15 misschien haar hele leven een schuldgevoel terwijl het jullie verantwoordelijkheid is. Ik was zelf de jongste in het gezin en wat ondeugend maar je had me echt niet moeten laten letten opeen jongere broer of zus.

En dan huur je iemand in van 14?

Als ze het béide willen, dus vraag het ze apart van elkaar kan het maar ik zou ze het sámen laten doen en geen oppassen noemen. Zorg dat er een buurvrouw paraat staat.

Thomass schreef op 11-02-2022 om 19:09:

Als ze het béide willen, dus vraag het ze apart van elkaar kan het maar ik zou ze het sámen laten doen en geen oppassen noemen. Zorg dat er een buurvrouw paraat staat.

dit

Bloementuin

Bloementuin

11-02-2022 om 19:14 Topicstarter

Bedankt allemaal 😊. Fijn om alle reacties te lezen. Ik vind het best spannend omdat dit de eerste keer zal zijn. Maar allebei onze meiden vinden dat ze dit best kunnen 👍. Toch wilde ik graag even de mening van ouders hier over horen. 

Met mijn kinderen , nu 15,12 en 8 is dat geen enkel Probleem. Toen de oudste 14 werd gestopt met oppasmeisjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.