Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Oppassen zusje

Wij hebben 2 dochters van 15 en 8 jaar. Nu willen wij onze dochters een avond alleen thuis laten omdat wij naar een feestje moeten. Wij zijn uiterlijk om 24:00 uur thuis. Het zal de eerste keer zijn dat wij onze dochters alleen laten. We denken dat dit wel moet kunnen gezien de leeftijden. Wat denken jullie?? Wel of niet??


Apiejapie schreef op 11-02-2022 om 18:38:

[..]

Of je leert ze in een veilige omgeving verantwoordelijkheid voor elkaar te dragen. 15 is een normale leeftijd om op te passen. Waar kan dat op een veiligere manier dan in je eigen omgeving bij je eigen gezin?

Ik ga alleen uit van mezelf. Oppassen heb ik nooit gedaan. Ik zou zelf als 15 jarige  de benen hebben genomen zodra mijn ouders het huis waren. 

Moet kunnen als beide kinderen het zien zitten.  Dan gaan ze dit samen doen. 
En als alles goed is gegaan dan heb je ouders geen commentaar als de jongste enthousiast verteld dat ze met haar grote zus nog thee heeft gedronken met chocolade/ cola heeft gedronken met chips toen ze samen een film keken. En dat de afgesproken bedtijd een beetje is overschreden is ook totaal geen probleem. 
Je bent alleen maar trots dat het zo goed is gegaan😉
Alleen dan is het voor herhaling vatbaar, als je alleen maar commentaar hebt dan willen ze nooit meer. 

Wat zeggen de kinderen en dan vooral de oudste?
Hoe ver zijn jullie weg?

En hou er rekening mee dat die 2 in bed liggen om 23u59 en de chipskast geplunderd is  .

Ik zou niet snel een oppas een huis halen bij een 15 jarige, dan krijg je zoals iemand anders al opperde misschien een 14 jarige die zich heftig opgelaten zal voelen of een 16 jarige die met haar vriendje komt, ook ongemakkelijk. Nee als je het niet vertrouwt dan laat je het jongste kind ergens logeren en de oudste gewoon alleen thuis. Zijn de meisjes niet zo leuk met elkaar of zo?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-02-2022 om 21:32

Ik zie het probleem niet. Zelf ging ik vanaf mijn twaalfde oppassen en bij één van de adresjes waren de kinderen jonger dan 1, 5 en 7 jaar; dus ook luiers verversen en flesjes maken. 
Misschien gewoon aan de jongste duidelijk maken dat ze die avond echt moet luisteren naar haar zus. 

Ik zou ook spreken van samen alleen thuis blijven en niet  van de oudste die op de jongste past. Ik zou beide appart vragen of ze het leuk vinden een avondje met zus alleen thuis te zijn. Alleen als ze het beide willen zou ik het doen. Vervolgens zou ik met beide kinderen afspraken maken over wat wel en wat  niet mag zodat het niet zo is dat de oudste gaat beslissen/ de baas gaat spelen over de jongste. Dat kan misschien voor een verstoorde verhouding zorgen.

wij  lieten 15 jarig buurmeisje oppassen op dochter van 5. Soms lag dochter al in bed. Ouders van buurmeisje waren in begin achtervang, dat vonden wij zelf een fijn gevoel. Buurmeisje kenden we  natuurlijk al en dochter ook. 

Ik paste vanaf mijn vijftiende heel vaak op de buurtkinderen. Dus het zou moeten kunnen. Maar goed, niet elke achtjarige luistert even goed naar haar zus. Die inschatting kan ik niet maken.
Ik zou het zelf niet meer geaccepteerd hebben als er een oppas kwam op mijn vijftiende. Die had ik eigenhandig de deur uitgewerkt.
Ik zou wel afspraken maken over wat je van beiden verwacht. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid bij beiden; oudste neemt de leiding, jongste volgt braaf en gaat niet expres zitten klieren.

Doet me trouwens denken aan een vriendin die ik vroeger had. Op haar 15e kwam de oppas voor haar, terwijl op dezelfde avond mijn vriend (wij waren beiden 15) bij mij bleef slapen. Want een contrast was dat zeg! 

Als je als ouders een oppas inhuurt voor je 15-jarige heb je wel erg weinig vertrouwen in je kind én in je eigen opvoeding.

Ze zullen waarschijnlijk niet op tijd in bed liggen en misschien maken ze een zooi van de keuken omdat er ineens smoothies gemaakt moesten worden. Gezellig toch? 

Hier waren ze de eerste keer een stukje jonger. We hebben het langzaam maar zeker opgebouwd. Dus eerst eens uit eten zonder kinderen, dan een feestje, dan een weekend ... Ik gaf ze duidelijke instructies over wie wat wèl of juist niet over een ander te zeggen had en in het begin kwam de buurvrouw nog even kijken of alles goed ging. 

Wat altijd zo was. Want ze vonden het leuk en stoer en wilden laten zien dat ze de verantwoordelijkheid aan konden. 

Ik ken jouw meiden niet, maar een gemiddelde vijftien-jarige kan dit echt wel. En anders moet ze het leren!

Maar als ouder moet je natuurlijk leren om het los te laten. Ook dat wordt mijns inziens wel een beetje tijd. Het gaat snel hoor! Onze oudste dochter moest al op haar 16e een buitenland-stage doen. Die vloog in haar eentje naar de VS en ging daar op een middle school aan de slag 

Valdemar schreef op 11-02-2022 om 21:32:

Misschien gewoon aan de jongste duidelijk maken dat ze die avond echt moet luisteren naar haar zus.

Nee! Oudste is niet de baas, moet niet de oppas spelen en is zeker niet verantwoordelijk voor het gedrag van haar zus.

Mijn ouders deden dat wel bij mij, als oudste van de 3. Ik moest de oudste en de wijste zijn, en mijn brusjes moesten naar mij luisteren. Dat deden ze uiteraard niet. Het heeft de relatie tussen mij en mijn brusjes absoluut geen goed gedaan. Die is pas ruim in de volwassenheid weer een beetje normaal geworden. Nu was bij ons het leeftijdsverschil minimaal (scheelde 15 maanden met de 2e en 3 jaar met nummer 3) maar het principe blijft hetzelfde.

Dus samen alleen thuis blijven, prima. Met vooraf wat regels, en als jullie zelf of een buur bereikbaar is in geval van nood. En inderdaad, chips en cola en tot laat film kijken is allemaal prima, beetje ondeugend zijn en af en toe wat extra speelruimte krijgen is niet verkeerd. Heerlijk juist!

Natuurlijk is de oudste wel de baas die avond. Dat kun je gewoon afspreken met beide kinderen. Ze schelen 7 jaar. 
Mijn oudste paste ook wel eens op jongste. En dan noemde ik oudste  de oppas, kreeg oudste ook een vergoeding voor. En beiden vonden het geweldig. Jongste kreeg veel aandacht van oudste, deden samen spelletjes, geen geplaag zoals anders. Want oudste was een ingehuurde oppas 😉. 
Met een klein leeftijdsverschil werkt dat natuurlijk niet. Dan zijn ze samen verantwoordelijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.