Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn puber rookt

We zijn erachter gekomen dat onze puber rookt. En waarschijnlijk al langer dan wij denken. We hebben haar betrapt en ze kon er niet meer onder uit. Achteraf waren de signalen er al langer. Ook drinkt ze wel eens stiekem (bijvoorbeeld op kamp) en heeft ze geblowd. Ze zit op het atheneum en kan echt wel zelfstandig nadenken. Ze is redelijk populair maar is ook enorm aan het puberen en grenzen opzoeken. Momenteel hebben we haar weer betrapt. De sigaretten zijn uit de tas en de aanstekers ook maar ze ruikt enorm naar een mix van deo, kauwgom en rook als ze thuis komt. Ik weet dat ze nog steeds rookt. Maar ik keur het echt enorm af. Man en ik roken niet. Hoe gaan we hier mee om? Het gesprek aangaan is niet mogelijk.


Ze zit op het atheneum dus ze kan wel nadenken. In tegenstelling tot het vmbo? 

Je kunt aangeven wat de consequenties zijn van roken en meer niet.  Eigen keuze. 

Foto's van verrookte longen laten opzoeken?

Huis-arrest tot haar 18de?

Haar zakgeld halveren?

soms heb je een puber die zelfstandig na kan denken, maar niet als het gaat om iets wat "alle" pubers in hun ogen doen, en je er bij wil horen

Serieus helpen met stoppen.  Van een verslaving afkomen is verdomd moeilijk. Zeker als puber.

Salomewinterqueen

Salomewinterqueen

09-12-2021 om 20:39 Topicstarter

Dank voor jullie reacties. Ik vind het zo moeilijk. Ik wil open blijven en niet boos zijn maar ik vind het zo erg. Wij zijn hier enorm anti roken en onze andere kinderen hebben dit ook nooit gedaan. Ze weet hoe ongezond het is. Maar toch.

Toen mijn zoon mij ooit vroeg hoe ik het zou vinden als hij zou roken, heb ik simpelweg gezegd: ‘schat, als jij je longen naar de t*r*ng wil roken, steun ik je natuurlijk van harte.’ Ik geloof dat hij het 1x geprobeerd heeft (het bleef een puber) en daarna nooit meer. Zegt hij althans.

Wijs haar op de gevaren inderdaad, meer kan je niet doen. Hoe drukker jij je maakt, hoe aantrekkelijker zij het vindt.

Mijn dochters hebben ook gerookt en ik vond dat echt vreselijk. Ik heb het genegeerd en ze hebben nooit gerookt waar ik bij was, daar schaamden ze zich voor. En al helemaal niet thuis. 

Ik wist hierdoor dat ze zelf ook wel wisten dat ik het er niet mee eens was. Dit heeft van hun 16de tot hun 20ste geduurd. En daarna stopten ze allebei. Dat heeft ze in verhouding ook niet heel veel moeite gekost begreep ik. 

Negeren en net doen of je het niet weet was hier effectief. 

Hoe oud is ze? Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Er zijn genoeg slimme en verstandige pubers die toch gaan roken, mijn stiefzoon is er zo één van wie ik het nooit verwacht had. Je dochter weet zelf ook wel wat de gevaren zijn en zal vanzelf wel een keer willen stoppen. Hopelijk lukt het dan. Maar als ze wil roken doet ze het toch wel. Mijn broer deed het vroeger ook stiekem, daar doe je niets aan. Hij is gestopt toen hij kinderen kreeg. 

Ben bang dat je er niet zoveel aan doet. Ik wist als 14-jarige ook wel dat m'n ouders het verschrikkelijk vonden dat ik ging roken. Maar een puber brein werkt wat dat betreft anders. Er bij horen is meestal het aller belangrijkste wat er is. Uiteindelijk ben ik op m'n 25ste met veel moeite definitief gestopt (na veel eerdere pogingen). Kan alleen maar duimen dat m'n kinderen er nooit aan gaan beginnen.

Verbieden kan niet, maar ik zou het op geen enkele manier faciliteren. Niet in jouw huis, tuin, balkon toestaan. Niet betalen. Eventueel zakgeld opschorten als ze het daarvan bekostigt. En hopen dat wijsheid inderdaad met de jaren toch nog komt.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-12-2021 om 14:16

MamaE schreef op 10-12-2021 om 10:28:

Verbieden kan niet, maar ik zou het op geen enkele manier faciliteren. Niet in jouw huis, tuin, balkon toestaan. Niet betalen. Eventueel zakgeld opschorten als ze het daarvan bekostigt. En hopen dat wijsheid inderdaad met de jaren toch nog komt.

Dit advies vind ik nonsens. 
Niet betalen, ok, maar zakgeld opschorten? Je puber bepaald toch zelf waaraan het zakgeld spendeert? 
Daarnaast zou ik het gewoon toestaan in de tuin of balkon omdat de pubertijd mij een ideale leeftijd lijkt om een volwassen relatie op te bouwen met je kind; en dus geen relatie waarin zij allerlei geboden opgelegd krijgen.

Wel vreemd dat de reacties alleen over het roken gaan want je zegt dat ze ook blowt en drinkt dus heb je drié problemen . Onze dochter is ook beginnen roken vorige zomer en hoewel we daar niet echt blij mee zijn laten we haar doen . Maar één van de voorwaarden was wel géén alcohol en géén drugs . En bij mijn weten houdt ze zich daaraan ( maar daar ben je natuurlijk nooit echt zeker van) . Aan jullie om te zien wat jullie prioritair willen aanpakken maar wij vinden alcohol en drugs veel gevaarlijker dan sigaretten maar daar heeft iedereen natuurlijk een andere mening over he . Met haar praten blijft wel heel belangrijk , dat zou voor mij toch de eerste stap zijn om het op te lossen . Veel succes !

Valdemar schreef op 10-12-2021 om 14:16:

[..]

Dit advies vind ik nonsens.
Niet betalen, ok, maar zakgeld opschorten? Je puber bepaald toch zelf waaraan het zakgeld spendeert?
Daarnaast zou ik het gewoon toestaan in de tuin of balkon omdat de pubertijd mij een ideale leeftijd lijkt om een volwassen relatie op te bouwen met je kind; en dus geen relatie waarin zij allerlei geboden opgelegd krijgen.

Niet helemaal. Als een kind het zakgeld dusdanig besteedt dat het zichzelf of anderen (potentieel) schade toebrengt kun je daar best paal en perk aan stellen.
Ik wil roken ook niet indirect financieren. En daarbij, kind is waarschijnlijk nog minderjarig, dus mag feitelijk gezien niet eens sigaretten kopen. En geen drank. En geen drugs. Dan kun je als ouders best de geldkraan dicht draaien en zeggen 'als je het per se wil, dan ga je er maar voor werken'. Sowieso is zakgeld geen recht maar een gunst. Genoeg mensen die hun kinderen geen zakgeld kunnen geven omdat ze amper rond kunnen komen.

Valdemar schreef op 10-12-2021 om 14:16:

[..]

Dit advies vind ik nonsens.
Niet betalen, ok, maar zakgeld opschorten? Je puber bepaald toch zelf waaraan het zakgeld spendeert?
Daarnaast zou ik het gewoon toestaan in de tuin of balkon omdat de pubertijd mij een ideale leeftijd lijkt om een volwassen relatie op te bouwen met je kind; en dus geen relatie waarin zij allerlei geboden opgelegd krijgen.

Mijn partner zou ook niet mogen roken op balkon of in de tuin. Daar heb ik last van. Het hele huis stinkt er naar. En als ze dat willen betalen gaan ze er maar voor werken. Geen cent van mij gaat ooit naar sigaretten.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-12-2021 om 01:39

@Suusje:

Jij zou je partner zelfs verbieden om buiten te roken? 
Ik vind het zeer sterke uitspraken die je doet en volgens mij zet je daarmee een relatie onnodig op scherp mocht de situatie zich ooit voordoen. 

Mocht je partner morgen vegetariër worden, zou je het dan ook accepteren dat hij je verplicht om buitenshuis vlees te eten omdat hij geen stukken van een kadaver in huis wenst te hebben? Of verwacht je dan een volwassen reactie van hem?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.