Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn puber rookt


Valdemar schreef op 12-12-2021 om 01:39:

@Suusje:

Jij zou je partner zelfs verbieden om buiten te roken?
Ik vind het zeer sterke uitspraken die je doet en volgens mij zet je daarmee een relatie onnodig op scherp mocht de situatie zich ooit voordoen.

Mocht je partner morgen vegetariër worden, zou je het dan ook accepteren dat hij je verplicht om buitenshuis vlees te eten omdat hij geen stukken van een kadaver in huis wenst te hebben? Of verwacht je dan een volwassen reactie van hem?

Wat een rare vergelijking. Van roken heb je als partner last. Ik zal het je nog sterker vertellen: als mijn partner gaat roken, is onze relatie per direct over. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-12-2021 om 05:52

ToetieToover schreef op 12-12-2021 om 03:56:

[..]

Wat een rare vergelijking. Van roken heb je als partner last. Ik zal het je nog sterker vertellen: als mijn partner gaat roken, is onze relatie per direct over.

Jij vindt het een rare vergelijking omdat je de morele "last" van de vegetariër minder acht dan de geurhinder die een niet-roker ondervindt. 
Voor mij gaat het in beide gevallen over het eenzijdig opleggen van een levensstijl; iets wat voor mij niet past binnen een relatie.

Maar we dwalen af.

Valdemar schreef op 12-12-2021 om 01:39:

@Suusje:

Jij zou je partner zelfs verbieden om buiten te roken?
Ik vind het zeer sterke uitspraken die je doet en volgens mij zet je daarmee een relatie onnodig op scherp mocht de situatie zich ooit voordoen.

Mocht je partner morgen vegetariër worden, zou je het dan ook accepteren dat hij je verplicht om buitenshuis vlees te eten omdat hij geen stukken van een kadaver in huis wenst te hebben? Of verwacht je dan een volwassen reactie van hem?

In de tuin! Mijn buurman rookte in de tuin en ik rook het in mijn slaapkamer. Ik heb daar last van. Maak je om mijn partner maar geen zorgen. Die heeft al last vd achterburen als die hun houtkachel aanzetten. Waait ook onze slaapkamer in. Hij gaat echt niet roken. 

Tja, het is moeilijk. Roken begint vaak uit nieuwsgierigheid en voor je er erg in hebt ben je verslaafd. Verbieden heeft geen zin want dan doen ze het toch stiekem. Dat het slecht is voor de gezondheid dat weten ze zelf ook wel. Als puber al echt verslaafd is dan denk ik dat er niet veel is wat je kunt doen en zul je je er bij neer moeten leggen en hopen dat puber er op een gegeven moment zelf mee wilt stoppen. Ik zou het roken wel zelf laten betalen, het is erg duur en misschien is dat straks een reden om te stoppen. Ik verbaas me er wel over hoe veel jongeren er in deze tijd nog steeds mee beginnen.

Valdemar schreef op 12-12-2021 om 01:39:

@Suusje:

Jij zou je partner zelfs verbieden om buiten te roken?
Ik vind het zeer sterke uitspraken die je doet en volgens mij zet je daarmee een relatie onnodig op scherp mocht de situatie zich ooit voordoen.

Degene die met roken begint zet zelf de relatie al op scherp.

Precies, dat is echt een no go voor mij.

Wij hebben onze kinderen een geldbedrag in het vooruitzicht gesteld als ze tot hun 21e niet roken. Ze zijn dus dubbeldom als ze het wel zouden doen. 

Maar hoe groot is nu werkelijk de kans dat iemand nog begint met roken als diegene als boven de 25 is, eventueel kinderen heeft etc. Dat zijn hooguit mensen die vroeger verslaafd waren en bij een heftige gebeurtenis een terugval krijgen. 

Vervelend, en moeilijk. Zelf heb ik ook gerookt toen ik 16-19 jaar was. Ook betrapt. Wat mijn ouders toen deden is in gesprek gaan net als jullie geprobeerd hebben en was indd zonder succes.

Als iemand niet wil veranderen kan je die persoon ook niet ergens van af krijgen. Bij mij kwam het besef iets later zelf nog dat ik slecht bezig was en ben op m’n 19de gestopt. Ik vertrouw erop dat jouw dochter dat ook vanzelf doet zodra ze de huidige kring op school minder gaat zien. Helemaal aangezien je aangeeft dat ze zelf goed kan nadenken

Onze dochter begon op haar 14e ook te roken en op haar 15e dronk ze wel eens wat. Natuurlijk hebben we het opvoedkundige praatje gehouden, maar daar had ze geen boodschap aan. Ze is nu 19 en rookt nog steeds maar alleen nog in het weekend, want het werd toch wel prijzig. Ik heb er niet zoveel moeite mee. Ze rookt niet in het bijzijn van ons. Dit hebben we haar niet verboden, maar ze doet het gewoon niet. Blowen willen we absoluut niet hebben. Ze heeft het een keer geprobeerd, maar daarna nooit weer.

o ja, door dat roken was wel de consequentie dat ze haar rijlessen zelf moest betalen. 

Dat rijlessen betalen omdat ze :niet roken" . Onzin. Heel veel ouders zijn er in mijn tijd echt ingeluisd. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-01-2022 om 23:03

Het gesprek aangaan is niet mogelijk schrijf je
Waarom niet
Juist wel het gesprek aangaan
Ook over drinken en blowen 

In deze tijd... tja.. Ik vind dat gedoe met ALS JE NIET ROOKT..OF NOET DRINKT..

Niet zo zinvol...

Ik snap dat je dit vervelend vindt.  Hoe ik zou reageren staat een valt bij de leeftijd van mijn kind en ook wel bij het karakter. 

Ik weet 100% zeker dat mijn dochter voor haar 18de gaat drinken.  Ondanks dat ik het liever niet heb.  Met haar heb ik nu een compromis gesloten.  Ze is nu 14 en de jongste van haar klas. Als haar beste vriendin 16 wordt ( ze is dan zelf 15,5) mag ze drinken maar alleen bier of wijn en een vooraf afgesproken hoeveelheid.  Zelf dacht ze aan 2 glazen.  Worden dat er ook wel eens 3? Vast wel.  Maar ik ben wel blij dat wij hierover kunnen praten.  Zelf ben ik overigens geheelonthouder dus van huis uit krijgt ze het niet mee.

Met roken zou ik hetzelfde proberen. Ik zou het iig niet verbieden. Ik zou het fijn vinden als ze het gevoel hebben dat ze iig bij me terecht kunnen ook als ze iets doen wat ik niet leuk/ verstandig vind. 

Kimdekim schreef op 09-01-2022 om 17:46:

Ik snap dat je dit vervelend vindt. Hoe ik zou reageren staat een valt bij de leeftijd van mijn kind en ook wel bij het karakter.

Ik weet 100% zeker dat mijn dochter voor haar 18de gaat drinken. Ondanks dat ik het liever niet heb. Met haar heb ik nu een compromis gesloten. Ze is nu 14 en de jongste van haar klas. Als haar beste vriendin 16 wordt ( ze is dan zelf 15,5) mag ze drinken maar alleen bier of wijn en een vooraf afgesproken hoeveelheid. Zelf dacht ze aan 2 glazen. Worden dat er ook wel eens 3? Vast wel. Maar ik ben wel blij dat wij hierover kunnen praten. Zelf ben ik overigens geheelonthouder dus van huis uit krijgt ze het niet mee.

Met roken zou ik hetzelfde proberen. Ik zou het iig niet verbieden. Ik zou het fijn vinden als ze het gevoel hebben dat ze iig bij me terecht kunnen ook als ze iets doen wat ik niet leuk/ verstandig vind.

Nooit bij stilgestaan dat de ouders van haar vriendin misschien gewoon NIX18 aanhouden? Omdat je kind de jongste is hoef je toch niet 2,5 jaar eerder te starten met het toestaan? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.