Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn 18 jarige

Hoi allen,

Ik heb een zoon van 18 jaar. Hij vind zichzelf volwassen en daarbij hoort in zijn ogen dat je dan volledig je eigen keuzes kunt maken. Hij komt wanneer hij wil, eet thuis wanneer hem dat uit komt. Houdt zich totaal niet aan de regels in huis. Heeft iemand tips om hem te kunnen bereiken? 


letterkoekje schreef op 01-06-2022 om 09:40:

[..]

Ik vind het ge-wel-dig, Egel. Mag dat? Of moet iedereen denken zoals jij?

Ik ook. Deze manier  werkte hier perfect! Al met 2 dagen.

Esther_3

Esther_3

02-06-2022 om 10:02 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 31-05-2022 om 15:52:

Ja hoor, jij gaat ook volledig je gang: je kookt en wast niet meer voor hem (kun je wel zelf nu), koopt geen snacks meer voor hem, brengt hem nergens heen (nee, ik heb al plannen), betaalt geen zakgeld meer (het is op, ga maar ern baantje zoeken), zegt niet wanneer je thuis bent en weggaat.
Dan rustig toekijken wanneer het kwartje valt 😄

Dat vind ik knap als je dat kunt. Maar ik ga daar zeker over nadenken, hoe ik dat eventueel zo zou kunnen aanpakken. 

Egel. schreef op 31-05-2022 om 19:24:

[..]

Nee juist helemaal niet geweldig, maar sfeerverziekend tegen je eigen lieve kind. Tenzij die jongen zich daadwerkelijk super onrespectvol gedraagt, en bovendien er al wel eens -nee een paar keer- gepraat is. Dan heeft het natuurlijk wel wat om een keer iemand ook zo te behandelen, al is het maar om het inzichtelijk te maken. Dan gaat het twee kanten op.

Zelf behandel ik de liefste mensen die er bestaan (= man en kinderen en ouders) liever ook zo fijn mogelijk. Als dat niet van twee kanten komt, kan dat frustreren, dat snap ik.

Ik snap wat je bedoelt Egel, maar je kunt het op verschillende manier brengen naar je kind. Dus op een bozige lik-op-stuk manier, of juist op een grappige manier waardoor het kwartje misschien valt.

De 'denk maar niet dat ik eten voor jou maak als je mij niet netjes behandeld' of de 'ach, goh, had jij mee willen eten vandaag? Dat wist ik niet. Sorry, er niets meer. Ik denk dat je zelf even wat moet maken'.

Jesse_1 schreef op 02-06-2022 om 17:19:

[..]

Ik snap wat je bedoelt Egel, maar je kunt het op verschillende manier brengen naar je kind. Dus op een bozige lik-op-stuk manier, of juist op een grappige manier waardoor het kwartje misschien valt.

De 'denk maar niet dat ik eten voor jou maak als je mij niet netjes behandeld' of de 'ach, goh, had jij mee willen eten vandaag? Dat wist ik niet. Sorry, er niets meer. Ik denk dat je zelf even wat moet maken'.

Ja, dat is ook wel waar.

Ik vind het jammer dat de topicstarter nog helemaal niet heeft gereageerd in haar geopende draadje en alle reacties. 

Topicstarter, wat denk je ervan?

Nou ik ben het helemaal met Egel eens en vind het ook nogal kinderachtig om zo passief agressief met je kind om te gaan, zelfs als grapje. 


Egel. schreef op 02-06-2022 om 17:53:

[..]

Ja, dat is ook wel waar.

Ik vind het jammer dat de topicstarter nog helemaal niet heeft gereageerd in haar geopende draadje en alle reacties.

Topicstarter, wat denk je ervan?

Uhmmmm, twee posten boven je?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.