Kikki39
11-07-2018 om 15:46
Middelbare school 10 km van huis/ vriendinnen?
We hebben er voor mijn dochter voor gekozen om naar een andere middelbare school te gaan, niet in onze woonplaats, die er wel is, maar 11 km er vandaan.
Nu heb ik er toch problemen mee dat ze geen vriendinnen in de buurt zal krijgen. Mijn man en dochter vinden deze schoolkeuze beter dus hier voor gekozen. Wie herkent dit en hoe gaat dat dan? Ik zou heel graag willen dat mijn dochter toch vriendinnen in onze woonplaats zal hebben voor af te spreken.
Half a twin
25-08-2018 om 17:02
Verwateren is niet erg
De meiden zijn naar andere scholen gegaan vanwege andere interesses, een verschillend niveau, andere toekomstplannen (voor zover die er al zijn op 11/12 jarige leeftijd.
Ze hebben een school gekozen die past. Je dochter maar ook haar vriendinnen.
Mijn dochter ging als enige van haar basisschool naar de school waar ze nu zit.
Het brugjaar was qua vriendinnen ook heel erg uitproberen. In haar klas zat nog een meisje uit ons dorp. Dus in het begin werd er samen gefietst die bijna 10 km. Mijn dochter is enorm sportief en ziet dat stukkie fietsen als trainingsritje. Waarom puberaal langzaam fietsen en onderweg volop kletsen en een uur onderweg zijn als het ooj in 25 minuten kan?
Die "vriendin" bleef maar aan dochter trekken tot ruzie aan toe. Had ik ern boze moeder aan de telefoon. En wat moest ik er dan van zeggen? Je dochter is een leuke meid maar zo anders dan de mijne.
Na 2 jaar had dochter een leuk groepje om zich heen verzameld van gelijkgestemden.
Met sommige meiden van de basisschool heeft ze nog contact via snapchat en als ze er een tegenkomt die een stukje dezelfde route moet fietsen dan doen ze dat ook gewoon.
Echt het komt goed maar misschien niet met de meisjes die jij zo graag zag of ziet.
Doordat ze op andere scholen zitten worden de verschillen groter en daar moet ruimte voor zijn. Ruimte die jij haar moet geven.
Tango
25-08-2018 om 17:25
Je dochter is gelukkig
Dat schrijf je, dus wat is dan eigenlijk het probleem? Verder vind ik het bijzonder dat je schrijft dat iedereen toch wil dat je kind veel vriendinnen heeft. Ik wil dat helemaal niet. Ik vind het fijn dat mijn kinderen vrienden of vriendinnen hebben, maar het belangrijkste vind ik dat ze gelukkig zijn. Het ene kind is dat met veel vriendinnen en het andere met enkele. En veel vriendinnen is echt niet altijd een voordeel. Mijn dochter heeft heel veel vriendinnen en daardoor ook heel vaak gedoe. Zoon heeft enkele vrienden en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Die kermis volgende week duurt vast wel meer dan 1 dag en er zal heus wel een dag zijn dat ze met 1 of meerdere van haar oude vriendinnen kan gaan. En misschien kan ze 1 van haar nieuwe contacten op school meevragen. 10 km is niet zover, dus die klasgenoot kan dan misschien naar haar toe komen. Komt vast wel goed.
Heeft je dochter het verder naar haar zin op haar nieuwe school?
Alkes
25-08-2018 om 17:47
inderdaad
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de rest. Stop met invullen van het leven van je dochter. Zij heeft voor deze school gekozen en het zal zeker goed gaan. Misschien duurt het even voordat ze nieuwe vriendinnen maakt, maar dat zal vast gebeuren. Overigens is mijn ervaring - met een inmiddels 19-jarige en 16-jarige - dat die vriendschappen zich ook buiten jouw blikveld af kunnen spelen. Echt een verschil met de basisschool.
MarSy
25-08-2018 om 22:48
1ste
Gaat mijn dochter ook heen.
Als ze zich verveeld dan bemoei ik mij ermee in de trand van app is een vriendin, verder niet.
Haar twee beste vriendinnen gaan allebei naar een andere school dan zij, dochter heeft gekozen voor een school met ruim drie kwartier reistijd verder. Zij is er blij mee en dat is echt het enige dat belangrijk is.
Zelf had ik ook een school verweg, ging altijd prima. Ik heb overi8geen horde vriendinnen, nooit gehad ook. Heb nog 1 vriendin van de basisschool en geen vriendinnen van middelbare meer, wel weer anderen die ik later heb leren kennen.
braam
25-08-2018 om 23:29
hier wel gestimuleerd
Ik heb wel gestimuleerd dat ze contact houdt met in ieder geval de beste vriendin van de basisschool. Ik zoek daar wel een balans in, ik zeg het af en toe, iets als "anders vraag je of Marietje mee gaat de stad in?", maar zeker niet vaak. Ik vind het ook een goed iets om te leren, dat goede vriendschappen waardevol zijn, en dat die niet altijd vanzelf blijven, dat het de moeite waard is om daar wat moeite voor te doen. Maar als ze gisteren al de oude vriendinnen gevraagd heeft, zou ik er nu inderdaad niet meteen weer over beginnen, even wat afstand nemen voor nu.
Maar iedere situatie is anders, er zijn ook wel vriendschappen verwaterd omdat ze echt niet meer goed bij elkaar pasten. Dat is ook prima, dan ga ik niet meer stimuleren om dat goed te maken. Maar helemaal loslaten dit, als ze nog maar 12 zijn, dat past ook niet bij mij, ik denk helemaal niet dat dat hoeft. Maar proberen je zorgen een beetje los te laten, dat zou wel goed zijn, want daar schiet je echt niets mee op. En ook niet met "hadden we nu maar..." denken. Je weet niet hoe het gegaan was als je een andere keus had gemaakt, dus dat heeft echt geen zin.
Anoniem
25-08-2018 om 23:56
Eens met de rest
Ben het eens met de rest. Probeer het te laten gaan. Als zij die contacten zou willen laten verwateren, prima, als ze zelf contact wil houden, ook goed.
Als kind woonde ik ook in een dorp en ik ging samen met 1 klasgenootje 15km verderop naar het vo. Een jaar later wisselde ik van school en was ik de enige. De eerste jaren kwam ik nog regelmatig klasgenootjes van de basisschool tegen, maar sommige. Heb ik nooit meer gezien. Ook de rest verwaterde? Een probleem? Totaal niet. Ik kreeg gewoon nieuwe contacten.
Ook in mijn dorp was ieder jaar een kermis. Klasgenoten uit de stad vonden het ook gewoon leuk om daar mee heen te gaan en dat vond ik weer leuk.
Mijn oudste zit sinds de tweede op een school hier 50 km vandaan, de brugklas deed ze nog iets dichter bij huis. Zij gaat nu naar de 5e en heeft eigenlijk in het echt geen contact meer met de kinderen van haar basisschool. Op social media nog wel, maar haar echte vriendengroep zit nu verder weg. Vindt ze heerlijk, ze weet zelfs zeker dat ze mij niet tegen komt als ze met haar vrienden is
Natuurlijk is 50 km wat extreem, maar qua reistijd is het minder dan een uur en qua reistijd is ze echt geen uitzondering. Ze spreken gewoon af waar het uitkomt.
Middelste is dichter bij gebleven en zijn basisschoolvrienden wonen allemaal in de wijk waar wij ook wonen. Hij ging wel naar een andere school dan de meesten en nu ziet hij die oude vrienden gewoon wanneer het uit komt. Op bepaalde momenten zie je toch dat ze elkaar weer opzoeken. Andere momenten is dat minder.
Jongste gaat komende week naar de brugklas, ook 50 km verderop. Ze spreekt nu haar oude klas nog per app. Haar beste vriendin woont hier in de straat en die spreekt ze nog vaak. Toch zullen ze komende week allebei andere dingen aan hun hoofd hebben.
Misschien is juist dat direct willen afspreken met nieuwe vriendinnen wel een vorm van onzekerheid. Een soort heel hard proberen meteen nieuwe vriendinnen te krijgen. Jouw dochter klinkt een stuk meer ontspannen, die is daar niet krampachtig mee bezig. Dat komt vast goed.
Kikki39
26-08-2018 om 10:29
Bedankt...
Dochter wil de vierdaagse lopen met oude vriendinnen, maar de eerste haakt af, want als ze nu weer samen zouden afspreken om de vierdaagse te lopen dan moest ze daarna weer afscheid nemen en dat was dan te moeilijk. Nou Ja, ik snap dat dan niet. Ben weer benieuwd of er iemand overblijft.
Maar Goed, bedankt allemaal voor de reactie's, ik heb daar veel aan. Ik kan nu toch niets doen dan het op zijn beloop laten en dan kijken we over een tijd hoe het gaat. Het zal wel goed komen, maar is mijn eigen onzekerheid.
Tijgeroog
26-08-2018 om 13:29
1 week
Ze zitten allemaal net 1 week op een nieuwe school. Ze zijn hard bezig om een nieuw plekje in een nieuwe klas te vinden en ik snap wel dat het dan ook lastig is om de aandacht te verdelen. Over een paar weken ziet het er allemaal weer anders uit.
Het komt wel goed. Laat het los en geniet er van dat je dochter blij is met haar nieuwe school.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.