Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Middelbare school 10 km van huis/ vriendinnen?

We hebben er voor mijn dochter voor gekozen om naar een andere middelbare school te gaan, niet in onze woonplaats, die er wel is, maar 11 km er vandaan.
Nu heb ik er toch problemen mee dat ze geen vriendinnen in de buurt zal krijgen. Mijn man en dochter vinden deze schoolkeuze beter dus hier voor gekozen. Wie herkent dit en hoe gaat dat dan? Ik zou heel graag willen dat mijn dochter toch vriendinnen in onze woonplaats zal hebben voor af te spreken.

Kikki39

Kikki39

11-07-2018 om 15:46 Topicstarter

Ik

Heb zo de twijfel of we hier wel goed aan gedaan hebben.

V@@s

V@@s

11-07-2018 om 15:48

wat is het nadeel van vriendinnen elders?

Ik zie er eigenlijk maar eentje, dat is dat je tot ver in de puberteit kinderen van feestjes moet halen diep in de nacht (terwijl ze in dezelfde stad waarschijnlijk wel zelf naar huis hadden kunnen komen).

Andere activiteit in woonplaats

Je kunt ervoor zorgen dat ze een andere activiteit heeft in haar eigen woonplaats. Vriendinnen doe je niet alleen op school op.

Groet,
Wilma

Kikki39

Kikki39

11-07-2018 om 16:01 Topicstarter

Nadeel

Dat ze na school niet af kan spreken.

Waarom niet?

Dan kom je toch gewoon later thuis? Tsjor

tuurlijk wel

Ik zat ook op 10 km van huis op school. Er kwamen inderdaad niet vaak mensen met mij mee naar huis, maar langs de route naar huis woonde er veel vriendinnen, dus het was altijd gezellig: op elk punt haalde ik wel iemand op en op de terug weg bleef ik wel ergens hangen.

Guera

Guera

11-07-2018 om 16:26

Hier ook

Geen enkel probleem. Ze blijven na school gewoon daar hangen of bij iemand die dicht bij school woont. In avond spontaan even buurten is er minder bij maar ach.....

mijk

mijk

11-07-2018 om 16:29

Wij wonen in stad en ik rijd

Regelmatig een eind om kindereren bij vrienden af te zetten. En er eet er hier af en toe een mee als er s avonds ook iets is. Gezellig. Op een school waar ze niet past maakt ze ook geen vrienden...

Half a twin

Half a twin

11-07-2018 om 16:55

Beide kinderen op VO 10 km van huis

Door de week afspreken gebeurt weinig. Soms blijven ze op school hangen om een groepsopdracht te maken.
In het weekend komen er wel vrienden langs voor schoolwerk of om te chillen.
Dan komen die vrienden wel lang, van voor de lunch tot na het avondeten.
En inderdaad met feestjes moet je taxi spelen. Maar een school moet een kind wel "passen".

Kikki39

Kikki39

11-07-2018 om 18:16 Topicstarter

Tja

Ik had haar het liefst bij onze school om de hoek. Vrienden in de buurt.
Maar Ja, de keuze was anders.
Maar dus niets om me druk over te maken.?

Relax mama

Komt goed, geen zorgen!

Mijn kind gaat ook op een school verweg terwijl dat niet hoeft. Ik vind het ook spannend, maar het komt vast goed!

Half a twin

Half a twin

11-07-2018 om 18:55

Alleen echte vrienden

Na een jaar of 2 tot 3 wordt duidelijk wie de echte vrienden zijn. Die doen de moeite om ook eens bij je dochter langs te komen (al dan niet gebracht door een ouder).
Dit typende zit er op mijn terras een club vriendinnen van mijn dochter, net klaar met 4 VWO.
1 vriendin nog van de basisschool
1 meisje van de sport
1 dochter van mijn vriendin (meiden kennen elkaar sinds de geboorte en zijn dikke vriendinnen.
3 meisjes van school.
Er zitten er 4 op dezelfde school maar inmiddels na de profiel keuze wel in andere klassen.
Het is bere gezellig. Meiden gaan leuk met elkaar om al kende niet iedereen iedereen.

margaretha

margaretha

11-07-2018 om 19:04

vroeger

zat ik zelf op school een kilometer of 12 van ons huis. Daar waren de eerste klassen ongeveer per regio igedeeld, dus kinderen van plaats A zaten bij elkaar en van plaats B zaten in een andere klas enz.
Bij mijn kinderen die een half uur met de trein moesten was dat ook ongeveer zo, dat er min of meer rekening gehouden werd met de richting van waaruit de kideren kwamen.
Passende school is belangrijk, de rest loopt wel los. Met mobieltjes kan er makkelijk even een bericht gegeven worden als ze wat later naar huis komt ivm afspraken met vriendinnen.

Logeren

We hadden best vaak een vriendin te logeren. Dan fietsten ze de volgende dag weer samen naar school.
Of vrijdag met bus naar school en met vriendin mee naar huis. Dan haalden we haar zaterdag weer op.

Alleen woonden we ook uit de buurt van het uitgaansleven. Dat vond ze wel jammer want in de buurt kende ze weinig leeftijdsgenoten waarmee ze uit kon gaan. Wij, ouders, waren daar iets minder rouwig om.

bicyclette

bicyclette

11-07-2018 om 21:41

Kikki

"Ik had haar het liefst bij onze school om de hoek. Vrienden in de buurt."

Dat zou misschien zo zijn als alle kinderen de dichtstbijzijnde school kiezen. Maar dat is over het algemeen niet zo. Bij basisscholen nog wel, maar bij middelbare scholen is de spreiding veel groter. Dus stel dat je dochter wel de school om de hoek had gekozen, dan zou ze daar wellicht vriendinnen krijgen die ergens anders wonen. En ook op haar nieuwe school zal ze echt niet de enige zijn die op 10km afstand woont.

Mijn ervaring is overigens dat het fenomeen 'afspreken na school' toch ook wel anders is op de middelbare school. De meeste leerlingen gaan gewoon na de les naar huis om huiswerk te maken.

Relax, maak je niet zo druk.

Jesse_1

Jesse_1

11-07-2018 om 21:48

Projectie

Je projecteert jouw idee van 'het ideale puberleven' op je dochter.

En ook als ze op een school dichtbij zit, kan het zijn dat haar beste vriendinnen 10 km de andere kant op wonen.
En tegenwoordig is het minder belangrijk dan vroeger om bij elkaar te zijn, omdat er digitaal ook veel contact wordt onderhouden.

Groet, Jesse
(Drie kinderen die elk NIET op de school om de hoek zitten, maar op scholen op 10-13 km afstand)

Jesse_1

Jesse_1

11-07-2018 om 21:48

Ik denk dat het belangrijker is dat ze op een school zit waar ze zich fijn voelt.

Mia9

Mia9

11-07-2018 om 22:02

Hoe het hier gaat

Hi Kiki,
ook wij hadden die keuze voor een school veel dichterbij, maar jongste begint komend jaar op een school op >10km. Ik ken die twijfel, maar probeer die niet te voeden: dit is de keuze die we hebben gemaakt, hier gaan we voor.
Oudste zit op school op 8km, veel vrienden wonen dichterbij, dus er wordt wat vaker daar gechilled, en in het weekend soms hier. Maar het is gewoon helemaal goed zoals het gaat, huis van vriendin dichtst bij school is de vanzelfsprekende plek om naar toe te gaan. Afstanden worden ook kleiner als ze ouder worden, oudste fietst zo 10 km weg om iemand op te zoeken. Komt vast goed!

Kikki39

Kikki39

11-07-2018 om 22:08 Topicstarter

Projectie

Ja dat klopt dat doe ik. Ik heb al helemaal een beeld van hoe het zo leuk zou zijn. Zo ging dat bij mij vroeger ook zo.
Trouwens de school hier om de hoek daar komen alleen kinderen uit onze woonplaats, dus leek me dat ideaal.

Kikki39

Kikki39

11-07-2018 om 22:10 Topicstarter

Heb er ook behoorlijk moeite mee dat ze van de basisschool afgaat, overdreven misschien, maar voor mij niet. Ik heb ook maar 1 kind, weet niet of dat meespeelt.
Maar al die vriendinnen die hier jaren over de vloer zijn gekomen, dat is dan misschien wel afgelopen.

Verschilt

Mijn ene kind had na de overstap naar de middelbare school heel snel zijn oude vrienden ingeruild voor nieuwe vrienden, waarbij hij zich veel beter thuis voelde. Zijn groep breidt zich zelfs uit met vrienden van vrienden. Hij fietst heel wat af. Vanavond heeft hij een feestje op 18 km afstand en blijft slapen bij een vriend op 10 km afstand. Mijn andere kind heeft ook nog steeds contacten in ons eigen dorp, naast de nieuwe vrienden. Beiden gaan op 9 km afstand naar school en kwamen in een klas zonder bekenden. Bij brugpiepers en tweedeklassers haal en breng ik vaak vrienden met fiets weer naar huis. Vanaf de derde kunnen ze makkelijker zelf naar huis.

40er

40er

11-07-2018 om 23:02

Kiezen

Heb jij gekozen of je dochter?
Mijn zoon heeft zelf gekozen voor een school verder op. Dat hij verder moet fietsen vind hij geen probleem, ik heb toch zelf voor deze school gekozen mam!
Maar, als er een feestje is 's avonds dan brengen en halen we ook zonder probleem hoor.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-07-2018 om 23:11

Haar eigen keus

De school waarheen ze zal gaan is de keus van je dochter en haar vader. Jij had haar liever dichtbij gehad met de vertrouwde vriendinnen, en de overstap naar de volgende school voelt voor jou lastig - het is tijd een fase achter je te laten. Dat is even slikken. En dat zal het vaker zijn.
Gun je dochter de ruimte haar eigen weg te gaan, stel je niet te veel voor hoe het volgens jou het fijnste zal zijn, ze is jou niet...

Sterkte. Het gaat wennen. En het gaat altijd anders dan je denkt...

joe

joe

12-07-2018 om 02:13

en wat wilde je dochter?

hi Kikkie, heeft je dochter hierzelf ook een stem in gehad? je schrijft dat jij en je man gekozen hebben etc.... Maar wat wilde je dochter in eerste instantie ?

Groet Joe

afspreken

Mijn kinderen spraken de eerste jaren op de middelbare school sowieso weinig af na schooltijd. Ze spraken hun vrienden op school of inderdaad via telefoon. Nu pas in de bovenbouw zie ik af en toe iemand langskomen.
Mijn zoon zit (zat inmiddels op een school 500m verderop. Zijn meeste vrienden wonen echter niet in onze woonplaats, maar in buurtgemeentes, sommigen 10 km verderop. Dus dan moet je of wat meer fietsen of vaker ergens blijven slapen.
Ik zou me er geen zorgen over maken.

Triva

Triva

12-07-2018 om 07:58

tja

Mijn zoon wilde ook, als enige, naar een andere school. De meeste medeleerlingen gingen naar de school op loopafstand of een ándere school in de plaats waar hij naar toe ging.

Nu gaat het hier wel om een jongen maar je weet helemaal niet of alle kinderen uit jouw woonplaats in die woonplaats blijven of is er maar 1 basisschool? Je moet dit gewoon loslaten en inderdaad we leven wel in een tijd dat je elkaar niet de hele dag hoeft te zien om vriendinnen te zijn, daar hebben we skype voor etc.

De eerste keer dat mijn zoon met iemand moest samenwerken voor een groot project was natuurlijk net met iemand die precies dezelfde afstand van school woonde maar de andere kant op. Ik heb hem een paar keer gebracht en gehaald maar dat kan ook zo zijn als jouw dochter op de school om de hoek zit en bevriend raakt met iemand die ook 10 km moet fietsen.

Het zal idd zo zijn dat ze gewoon in die plaats afspreekt na school op een dag met minder lesuren en dan naar huis fietst. Het wordt pas lastig als haar vriendin 10 km de andere kant op woont, niet als die in het dorp woont waar de school staat.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-07-2018 om 12:24

dochter heeft zelf gekozen

'Mijn man en dochter vinden deze schoolkeuze beter dus hier voor gekozen' schrijft TS. Hoe kijkt je dochter er zelf tegenaan, dat ze de vertrouwde vriendinnen minder ziet? Misschien is ze toe aan andere contacten?

Kikki39

Kikki39

12-07-2018 om 12:40 Topicstarter

Dochter

Heeft er volgens mij niet zo heel veel problemen mee. Dus zou je zeggen wat maak jij je dan druk. Toch vind ik het lastig.

Kikki39

Kikki39

12-07-2018 om 12:41 Topicstarter

Ik

Heb zelf altijd een hele vriendengroep in mijn buurt gehad. Na het eten kwamen we allemaal bij elkaar. Dat zal zij dus niet hebben.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

12-07-2018 om 12:55

koester je herinneringen Kikki

...je dochter gaat haar eigen weg. Met andere contacten, andere tijdbesteding. Er komen nieuwe tijden. Alle goeds gewenst met het wennen hieraan.

En goed te horen dat je dochter zin heeft in de nieuwe school. Succes voor haar, en nu eerst een mooie vakantie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.