Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleine slaapkamer

Beetje afhankelijk van waar de kamer op uitgeeft, maar een puber wil ook wel privacy.  En als ouder moet je ook niet alles willen horen.  Maar een deur uithalen en dan enkel een scherm of gordijn zou ik niet zo snel doen.

Bij ons was het grote bed ook een wens ivm logeetjes.  Zodat er geen niveau verschil zou zijn met een matrasje op de grond naast bed.  

Hier ook een kleine kamer. Ik had een los bureau gemaakt, grote plank, die je in jouw geval geheel langs de 189 onder het raam plaatst, een klein stukje over haar voeteneinde heen. Vast maken met balkjes aan de muur en een poot in het midden, net naast het bed. (of eventueel een schoor)
Dochter had toen een gewoon laag bed met bakken met deksels eronder. Je kunt ook een bed met lades kopen, maar dan kan die poot niet, wel kun je nog een balk aan de voorzijde van het bureau plaatsen, ook helemaal van links naar rechts (10cm naar binnen liggend) dat moet het allemaal wel kunnen houden. (ze moet alleen niet bovenop het bureau gaan zitten bijv.) En zo mega diep hoeft het bureau niet te zijn, dat kan je even samen uitmeten. (ik gok 50 of 60 cm diep)

Eventueel kun je nog boven het bed kastjes maken (bijvoorbeeld keukenkastjes van ikea) leuke ledstrip eronder en daar kan ze dan ook nog kleding kwijt.
Ik zou sowieso eens een keertje bij Ikea kijken, daar hebben ze vaak van die modelwoninkjes gemaakt waarbij ze veel opbergruimte hebben verzonnen, erg leuk om ideetjes op te doen

Evaluna schreef op 09-04-2025 om 15:06:

plattegrondje:

Muur. Raam (lengte totaal 189)

210 Bed (90x200). (50 paadje) Bureau (39x111)
Muur

Muur (100) Deur

Dus bovenaan de korte kant van 189 met een raam rechts.
Onderaan de korte kant met 100 cm muur en rechts de deur.
De "lange" muren zijn 210.
Hopelijk een beetje duidelijk.

Aan de kant van het raam heb je dus 99 cm?

Mijn man heeft op onze pijpela studeerkamer een bureau gemaakt dat bestaat uit een redelijk grote vierkante plaat die vanuit 1 hoek is uitgezaagd met een deel van een cirkel. De verre hoek bij het raam steunt op een tafelpoot, de kant die bij jouw dochters bed zou komen rust dan op een ladenblok en de kant die aan de kant van de muur komt is wat smaller en rust voor de stabiliteit op 2 tafelpoten. Dat stukje is maar 30 cm breed. Het orininele blad was 1 meter bij een meter. Aan de kant van het raam zou ik dan een stuk van 60 cm proberen over te houden in verband met schriften en boeken die tegelijkertijd gebruikt moeten worden.

Als je dan een schuifdeur maakt die tussen bed en muur naar de overloop schuift dan heb je aan de kant van waar jij het het bureau hebt staan in jouw tekening nog een stukje over voor een kledingkast. Als je de draaicirkel van de deur kwijt ben dan kan je die kast best ver naar de deur halen om ruimte te houden voor een bureau.

Ik hoop dat je mijn beschrijving van dat bureau snapt en dat je een handige Harry in de familie hebt die je kan helpen. Zo'n half rond uitgezaagd bureau geeft best ruimte. Het is helaas wel een zelfmaak actie standaard kopen valt niet mee.

zit-sta-hoekbureau-premium.jpg

Dit is ongeveer wat ik bedoel. Wij hebben er dan een ladenkast onder om spullen op te kunnen ruimen. En als je het zelf maakt kan je het smalle stukje naar eigen behoefte aanpassen.

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 15:42 Topicstarter

Het hoek bureau had ik ook al gespot
Keukenkastjes vindt ik niet zo leuk, maar een paar boekenplanken boven het bed moet wel kunnen.

Het bed met lades/ ladeblokken, een hoek bureau, een spiegel...

En dan nog even het roze bladderende behang eraf 🙈 Het gaat een leuk projectje worden 

Als jullie nog meer tips hebben hou ik me aanbevolen!

Is een opklapbaar bureau/ soort plank iets? Nadeel is dat er niets op kan blijven staan.

Evaluna schreef op 09-04-2025 om 15:42:

Het hoek bureau had ik ook al gespot
Keukenkastjes vindt ik niet zo leuk, maar een paar boekenplanken boven het bed moet wel kunnen.

Het bed met lades/ ladeblokken, een hoek bureau, een spiegel...

En dan nog even het roze bladderende behang eraf 🙈 Het gaat een leuk projectje worden

Als jullie nog meer tips hebben hou ik me aanbevolen!

Ik weet niet hoe lang je dochter is, maar is een bed van 180 lang een optie? Dan kun je die aan de korte kant zetten. Er zijn bedden van 80x180 cm

Ik zou dat bureau laten zitten. Mijn pubers hebben het nooit gebruikt en ik zelf ook nooit. Eventueel zo'n laptopbijschuiftafel als je persé iets wil. Ik heb denk ik ergens nog wel wat plaatjes opgeslagen van handige dingen die ik zag, zal eens zoeken 

https://www.eurobedden.nl/opklapbed-juist-eenpersoons-horizontaal-eikenkleur?channable=0292326964004a303720373030204f706b6c6170626564204a7569737420686f72697a6f6e7461616c20312d706572736f6f6e732065696b98&utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=googleshopping&utm_medium=organic&utm_term=J07+700+Opklapbed+Juist+horizontaal+1-persoons+eiken&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIxKLZlJnLjAMVTuLCBB1SkRGoEAQYBiABEgITbvD_BwE

Als je die deur sowieso vervangt door een schuifdeur om meer ruimte te krijgen en je echt een bureau op de kamer wilt, omdat sommige kinderen daar gewoon beter kunnen werken is een opklapbed dan nog een idee?
Opklapbaar bureau is niet handig, dan kan er nooit eens iets creatiefs blijven liggen om te drogen. Een opklapbed is overdag geen sta in de weg en in de nacht slaap je.

Evaluna schreef op 09-04-2025 om 15:06:

plattegrondje:

Muur. Raam (lengte totaal 189)

210 Bed (90x200). (50 paadje) Bureau (39x111)
Muur

Muur (100) Deur

Dus bovenaan de korte kant van 189 met een raam rechts.
Onderaan de korte kant met 100 cm muur en rechts de deur.
De "lange" muren zijn 210.
Hopelijk een beetje duidelijk.

De kamer is niet rechthoekig? Muur van 189, zijmuren van 210, muur van 100?

Of is de onderste muur hetzelfde als de andere korte muur en zit de deur daar nog?

Waar zit het raam op de korte muur? Is er een verwarming onder het raam waardoor je ruimte verliest omdat je er niets onder kan zetten?

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 17:20 Topicstarter

Fenyw schreef op 09-04-2025 om 17:00:

[..]

De kamer is niet rechthoekig? Muur van 189, zijmuren van 210, muur van 100?

Of is de onderste muur hetzelfde als de andere korte muur en zit de deur daar nog?

Waar zit het raam op de korte muur? Is er een verwarming onder het raam waardoor je ruimte verliest omdat je er niets onder kan zetten?

Het is ook niet zo duidelijk. 

Hij is wel rechthoekig. De ene korte zijde is 100 cm muur + raam (verwarming onder het raam)

Andere korte zijde is 100 + deur 

De deur en het raam zitten tegenover elkaar.

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 17:22 Topicstarter

letterkoekje schreef op 09-04-2025 om 14:47:

.

Jammer dat het niet kan, ik zou je met plezier wat ruimte geven, mijn huis is vééééél te groot!

Lief 

Caroline80 schreef op 09-04-2025 om 16:10:

[..]

Ik weet niet hoe lang je dochter is, maar is een bed van 180 lang een optie? Dan kun je die aan de korte kant zetten. Er zijn bedden van 80x180 cm

Een bed van 180 lang zou ik niet doen, lekker slapen doe je in een bed dat minimaal 20 cm langer is dan je zelf bent. Ik heb ooit in  een bed geslapen dat maar 180 lang was dat lag bij een lengte van 170 echt niet lekker. Veel meiden halen die 170 tegenwoordig echt wel. Dan koop je nu in groep 8 een bed en moet je voor ze een diploma heeft alweer een nieuw bed.

Evaluna schreef op 09-04-2025 om 17:20:

[..]

Het is ook niet zo duidelijk.

Hij is wel rechthoekig. De ene korte zijde is 100 cm muur + raam (verwarming onder het raam)

Andere korte zijde is 100 + deur

De deur en het raam zitten tegenover elkaar.

Dat is mooi, dan zal een eventuele hoogslaper of halfhoogslaper dus niet gedeeltelijk het raam blokkeren. 

Je kan natuurlijk best een bureau bij dat raam maken (inderdaad een constructie met een plank), dan zit de radiator wel onder het bureau maar dat is geen ramp, als je maar zorgt dat je er nog bij kan om aan die knop te draaien. Juist lekker voor warme voeten tijdens het huiswerk maken. 

Kastenwand-van-het-opklapbed-Pronto-5.png

Als je voor een opklapbed gaat, zou je ook zo iets kunnen doen. Deze vind ik persoonlijk spuuglelijk, maar was de eerste die ik vond. Het bed is 200x85. Levert toch weer 5 cm ruimte op.😁 Edit, er zit wat ruimte achter het bed, dus die vlieger gaat niet op…
Al denk ik dat in de praktijk het bed wel naar beneden blijft. Maar als ze dan een keer wat extra ruimte op de vloer wil, kan dat.

Schemerlampje schreef op 09-04-2025 om 17:33:

Kastenwand-van-het-opklapbed-Pronto-5.png

Als je voor een opklapbed gaat, zou je ook zo iets kunnen doen. Deze vind ik persoonlijk spuuglelijk, maar was de eerste die ik vond. Het bed is 200x85. Levert toch weer 5 cm ruimte op.😁 Edit, er zit wat ruimte achter het bed, dus die vlieger gaat niet op…
Al denk ik dat in de praktijk het bed wel naar beneden blijft. Maar als ze dan een keer wat extra ruimte op de vloer wil, kan dat.

Spuuglelijk maar wel héééél praktisch. Open vakken voor schoolboeken,  dichte kastjes voor kleding echt een superding in gebruik.😜

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.