Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleine slaapkamer

Dochter heeft een kleine slaapkamer. 
Ik heb bedacht om er een hoger bed in te zetten met lades eronder voor haar kleding en een smal bureautje ertegen over van 39x111 cm. 
Ertussen is dan nog een paadje van 50 cm. 
Zou dat te doen zijn?

Er staat nu een hoogslaper in met een groot bureau eronder. Maar ze wil graag ook haar kleding op haar kamer. Een hoogslaper met een bureau en kast eronder kan natuurlijk ook, maar ik denk dat dat zo vol staat, zo donker. 
Het moet natuurlijk wel praktisch blijven. Lekker chillen op bed doet ze graag en dan is het fijn als de hoogslaper weg is.
Volgend jaar gaat ze naar de brugklas, dus er moet wel huiswerk gemaakt worden en daarom twijfel ik over zo'n klein bureautje.
Wat denken jullie? Of hebben jullie nog andere oplossingen waar ik niet aan gedacht heb?

Een linkje naar het bed:
https://www.ikea.com/nl/nl/p/slakt-bedframe-met-opberger-lattenbodem-wit-s29291956/

Ik lees dat je schrijft 'zo donker'. Lichte meubelen kunnen maken dat het allemaal minder zwaar overkomt. En wat je ook kan doen: een grote spiegel tegen de muur hangen, zodat de kamer OPTISCH groter lijkt.

Succes!

Wat je ook kunt doen is een kledingrek (zeg maar gewoon een stang met kleerhangers eraan) boven het voeteneinde van het bed, voor alle ophangbare kleding. 
En je hebt hele leuke snoeren met ledlampjes waarmee je donkere hoekjes lichter kunt maken

Hier was de oplossing destijds wel om een hoogslaper met bureau en kast te kopen.

SMÅSTAD hoogslaper, wit wit/met bureau met 4 lades, 90x200 cm - IKEA

Onder het bed gedeelte hadden we een ledstrip geplakt om wat extra licht in de ruimte te krijgen. Helaas paste deze niet meer in de kamer die hij nu heeft dus heeft hij nu een malm bed en op de vlizo zolder een bureau. Maar ik vond het ideaal, een bureau, bed en kast in 1.

Hoe ga je die lades opendoen als er maar 50 cm zit zitten de lade en het bureau?

Waar slaap je zelf? Mijn oplossing was ooit ruilen met dochter, toen zij naar de brugklas ging. 

Er paste precies een klein tweepersoonsbed bed in haar oude kamer. Prima voor mij aangezien ik alleen een bed nodig heb. 

Dochter kreeg ruimte voor een bureau en een lekkere fauteuil om te kunnen lezen, zodat ze echt een fijne plek voor zichzelf had en ik vaker de woonkamer voor mijzelf. Grote gedeelde kledingkast stond bij haar.

Daglichtlamp schreef op 09-04-2025 om 13:10:

Hoe ga je die lades opendoen als er maar 50 cm zit zitten de lade en het bureau?

Goed punt! 

Waarom kan "chillen" niet in een hoogslaper?

Mijn zoon heeft een tijdje een hoogslaper gehad waar zijn bureau gedeeltelijk onder stond aan het hoofdeind. Daar stond zijn computer/ laptop en aan het stuk wat onder het bed uitkwam kon hij zitten werken. 

Om ruimte te maken of te houden voor een kast is een bureau wat je onder de hoogslaper kunt rollen als het niet gebruikt wordt misschien ook een idee. Onder het bed werken kan te donker zijn. Mijn dochter had een bureau dat aan een kant wieltjes had, dat kon je dan aan de andere kant makkelijk oppakken en ergens anders heen rollen.  Zeker nu met laptops is dat makkelijk te doen. 

Hoe klein is klein? Past een bed tegen de smalle zijde? Onze oudste heeft dat. Een laag bed en dit bureau (in een andere kleur) bij het hoofdeind er tegenaan. Haar wekker, bril en hypo eten ligt dan op de plankjes aan de rechterkant.
Overigens zitten onze pubers zelden tot nooit aan een bureau, maar maken ze huiswerk (als ze het maken) op bed.

Edit: wat betreft een hoogslaper wilden onze kinderen tegen de tijd dat ze naar de middelbare school gingen liever een laag bed dan een hoog- of middenslaper. Daar plof je toch wat makkelijker op en je kunt ook makkelijker met vrienden op je bed hangen.

50dc5508-23d8-5491-a047-499c5c15690f?$format_dv_desk_132$

Denk je dat je dochter dat bureau daadwerkelijk gaat gebruiken voor huiswerk? Ik vraag het omdat mijn beide kinderen hun bureau vooral gebruikten om allerlei rotzooi op te dumpen, en hun huiswerk in de woonkamer maakten. 

Dat punt over die lades is denk ik in de praktijk wel de doodsteek: die lade zal 80 cm diep zijn, dus die kan je inderdaad niet uittrekken. 

Misschien juist helemaal omkeren: bed plat op de grond, kast voor kleding daarboven aan de muur? Ik zit nu ook te denken aan het Kura bed van Ikea. Dat is een middenhoogslaper, maar hij is keerbaar en dan heb je een bed plat op de grond met een soort frame erboven. Als je dan het trapje gewoon monteert (wat je normaal alleen zou doen als je het bed in de hoge positie hebt), en kasten boven dat bed aan de muur monteert, kan ze met dat trapje aan haar bed bij die kasten. Dat zijn dan wel kasten met alleen planken.

Bij nader inzien: waarschijnlijk toch een slecht plan, want dat is net zo donker als een hoogslaper

Waar maakt ze nu haar huiswerk dan? Genoeg pubers waar het bureau staat te verstoffen omdat ze liever op bed of aan de keukentafel huiswerk maken. Ik zou niet snel kiezen voor een hoogslaper. Maakt de kamer erg krap en benauwd. 

Je zou ook een opklapbare plank aan de wand kunnen maken als bureau. 

Mijn dochter's grote wens was een "groot" bed.  Maar een kleine kamer, dus daardoor kwam het bureau en de kledingkast ruimte in de knel.  Wij hebben dit opgelost door een plank over de hele breedte van de kamer (dwars op het bed).  Om te werken aan dit "bureau" moest dochter dan op het voeteneinde van het bed zitten (benen onder de plank).  Leg ik dit een beetje logisch uit.  We bespaarden zo een bureaustoel (wel niet excellent om heel lang te zitten zonder rugleuning (ze had hiervoor een stevig driehoekig kussen om in de rug te zetten), maar heel vaak werkte ze ook liggend op haar luxe "grote bed".  Omdat we dus geen bureaustoel hoefden te plaatsen, bleef er onder de plank naast het bed ruimte om een grote ladekast te zetten voor haar kleding. Een aantal langere jurken, hing ik gewoon in een stuk van mijn kledingkast. Bovenop de plank  was er voldoende ruimte voor boeken en decoratiedingetjes. Aan de binnenkant van de slaapkamer deur had ze een grote spiegel.  Eigenlijk was het bed optisch veel te groot voor die ruimte, maar ze is er zielsgelukkig mee geweest dat ze haar wens had.
Chillen was dus ook altijd op bed met vriendinnen.  

Hier maken ze huiswerk ofwel op school, ofwel op hun bed, ofwel aan de eettafel beneden. Bureau is voor boeken/schriften/rommel op te dumpen. Totaal overbodig dus eigenlijk.
Als je 50 cm overhoudt, is dat dan inclusief of exclusief de ruimte van de (bureau)stoel? Of kun je die elders kwijt?

onze dochters kamer is 2 × 3,5. Ze heeft een hoogslaper over de breedte staan, en haar kleding in een lage, brede kast onder haar hoogslaper.overdwars bij het voeteneind zeg maar. Zelf geknutseld van 1 4 vaks kallax met daaraan een 2 vaks. 2 hoog, 3 breed dus. Steekt iets uit, maar is niet storend. Op die kast kan ze nog wat spullen uitstallen, en ernaast staat een zitzak met een bijzettafeltje ernaast. Onder dat bijzettafeltje zit een soort tijdschriftenvak, daar staan haar leesboeken in. Een snoer met lampjes over de lengte als sfeerverlichting. Tegenover het bed staat haar bureau, een secretaire. Daarvan kun je de klep dichtklappen waardoor je meer ruimte hebt, maar dat doet ze nooit. 

We hebben nog zo'n kleine kamer, met schuine wand. Daar staat het bed tegen de ene korte wand, en het bureau tegen de andere. En een 4x2 kallax op zn kant tegen de lange schuine wand.

Ik heb de bedden er speciaal op gekocht dat ze over de breedte van de kamer paste. Precies 2 meter, dus het frame mocht niet langer zijn dan het matras.

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 14:14 Topicstarter

Wat een goede tips allemaal! De spiegel is eentje waar ik niet aan had gedacht. 
Haar kamer is 189 x 210. Met een deur die naar binnen draait. Het bed kan niet overdwars dus. Heb ik ook naar gekeken, zelfs gekeken naar een kleiner bed, maar dat gaat het ook niet redden. 
Ze zit nu in groep 8 en zit weleens aan haar bureau, maar niet veel. Huiswerk wordt in 5 minuten beneden gedaan, maar dat zal vast nog veranderen als ze meer krijgt.
Of de lades open kunnen... Tja, ter hoogte van het bureau zit voor de helft geen lade. Twee lades zullen goed open gaan, de andere twee minder ver. Dat is een minpunt.

De alles-in-een hoogslaper heb ik ook op het oog (gehad). Jammer daar aan vindt ik dat hij vrij laag is. Er zijn hogere hoogslapers. Bovendien past het trapje net niet erbij, dan kan de deur niet meer dicht, maar dat zou mijn vader kunnen oplossen met wat zagen.

Ik ga het haar straks eens voorleggen wat ze er zelf van denkt.

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 14:15 Topicstarter

madee schreef op 09-04-2025 om 14:00:

Hier maken ze huiswerk ofwel op school, ofwel op hun bed, ofwel aan de eettafel beneden. Bureau is voor boeken/schriften/rommel op te dumpen. Totaal overbodig dus eigenlijk.
Als je 50 cm overhoudt, is dat dan inclusief of exclusief de ruimte van de (bureau)stoel? Of kun je die elders kwijt?

De stoel moet er nog wel bij. Tenzij hij naast het bureau staat. Ik zou dan een kleine / smalle stoel uitzoeken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.