Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleine slaapkamer

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 14:17 Topicstarter

Poekewiki schreef op 09-04-2025 om 13:55:

Mijn dochter's grote wens was een "groot" bed. Maar een kleine kamer, dus daardoor kwam het bureau en de kledingkast ruimte in de knel. Wij hebben dit opgelost door een plank over de hele breedte van de kamer (dwars op het bed). Om te werken aan dit "bureau" moest dochter dan op het voeteneinde van het bed zitten (benen onder de plank). Leg ik dit een beetje logisch uit. We bespaarden zo een bureaustoel (wel niet excellent om heel lang te zitten zonder rugleuning (ze had hiervoor een stevig driehoekig kussen om in de rug te zetten), maar heel vaak werkte ze ook liggend op haar luxe "grote bed". Omdat we dus geen bureaustoel hoefden te plaatsen, bleef er onder de plank naast het bed ruimte om een grote ladekast te zetten voor haar kleding. Een aantal langere jurken, hing ik gewoon in een stuk van mijn kledingkast. Bovenop de plank was er voldoende ruimte voor boeken en decoratiedingetjes. Aan de binnenkant van de slaapkamer deur had ze een grote spiegel. Eigenlijk was het bed optisch veel te groot voor die ruimte, maar ze is er zielsgelukkig mee geweest dat ze haar wens had.
Chillen was dus ook altijd op bed met vriendinnen.

Soms is het allemaal niet ideaal, maar voldoet het wel. Ik heb inderdaad ook gekeken naar een bureau over het voeteneinde heen. Maar dan heb je wel een laag bed nodig. Een bed met twee lades eronder is dan net te hoog.

Dochter wil ook graag een laag bed om te chillen.

Evaluna schreef op 09-04-2025 om 14:14:

Wat een goede tips allemaal! De spiegel is eentje waar ik niet aan had gedacht.
Haar kamer is 189 x 210. Met een deur die naar binnen draait. Het bed kan niet overdwars dus. Heb ik ook naar gekeken, zelfs gekeken naar een kleiner bed, maar dat gaat het ook niet redden.
Ze zit nu in groep 8 en zit weleens aan haar bureau, maar niet veel. Huiswerk wordt in 5 minuten beneden gedaan, maar dat zal vast nog veranderen als ze meer krijgt.
Of de lades open kunnen... Tja, ter hoogte van het bureau zit voor de helft geen lade. Twee lades zullen goed open gaan, de andere twee minder ver. Dat is een minpunt.

De alles-in-een hoogslaper heb ik ook op het oog (gehad). Jammer daar aan vindt ik dat hij vrij laag is. Er zijn hogere hoogslapers. Bovendien past het trapje net niet erbij, dan kan de deur niet meer dicht, maar dat zou mijn vader kunnen oplossen met wat zagen.

Ik ga het haar straks eens voorleggen wat ze er zelf van denkt.

In ons vorige huis hadden we ook zo'n klein kamertje, daar hebben we toen de deur uitgehaald en een vouwdeur ingezet. Dat scheelde weer ruimte achter de deur. Wij hadden wel een vrij goedkope gekocht (ivm huurhuis), toen die stuk was hebben we er een dik donker gordijn in gehangen. Maar bij ons was dat toen de babykamer, ik weet niet of een puber dat nog leuk vindt. Je zou er ook een schuifdeur ipv een draaideur kunnen maken. Maar ik weet niet of ik dat in een huurhuis zou doen.

https://www.praxis.nl/hout-ramen-trappen-deuren/binnendeuren-kozijnen/vouwdeuren/grosfillex-vouwdeur-una-pvc-wit-205x84cm/3049492?channable=02490e6964003330343934393291&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=PMAX%20%7C%20All%20products&utm_id=17784117273&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwtdi_BhACEiwA97y8BB1fe1JVN84t3jAKvA629iMZr1PR9zYdXPG7xoidNaqh7VSZTfoz7BoCd-4QAvD_BwE

Als de lades van boven open zijn en het matras op en spiraal ligt dan verzameld zich heel veel stof in de lades. En bed moet wel op een spiraal of lattenbodem liggen vanwege het droog houden van de matras.  Dingen onder een bed in lades vond ik niet fijn vanwege het stof.  Bij een bureau gedeeltelijk onder een bed heb je minder last van het stof? Je zit aan dat bureau en het stof wappert makkelijk weg, omdat het geen half dichte bak is.

Ben ik weer met mijn Kura - Die Kura in de lengte, een ladenblok oid eronder voor de kleding, en dan een plank tegen de muur naast het bed  als bureau - dat bed is 90 breed, dan heb je een bureau van krap een meter breed dat dus dwars op het bed is geplaatst. Daar kan dan ook een gewone bureaustoel bij die zonder problemen naar achteren kan rollen. De rest van de vloer is dan verder vrij. 

Je kan zelfs nog iets van een beanbag onder dat bed kwijt, kan je daar ook nog chillen. En omdat dat bed maar 1,40 oid hoog is, zit je niet met je hoofd tegen het plafond als je op je bed zit. Mijn beide kinderen hebben een Kura, ik wilde geen hoogslapers destijds toen ze nog klein waren omdat ik dat een crime vind om op te maken. Ik heb altijd gezegd dat ze alsnog een echte hoogslaper mochten als ze zelf hun bed zouden opmaken, maar ik hoor ze er niet over. 

Die Kura zie je hier: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kura-keerbaar-bed-wit-grenen-80253809/

Als je voor die deur een andere oplossing zou kunnen vinden dan krijg je (relatief natuurlijk) een zee van ruimte meer. Kijk maar eens welke draaicirkel een deur in beslag neemt. Inderdaad, vouwwand (misschien duur), gordijn (houdt geluiden niet tegen maar wel veel goedkoper) of deur anders laten draaien (als het huurhuis is, zal dat van de huisbaas misschien niet mogen).
En anders werken met een paravent (hoe noemen jullie dat in Nederland?) Da's goedkoop en makkelijk. En dan de deur gewoon uit de hengsels halen. 

Jammer dat het niet kan, ik zou je met plezier wat ruimte geven, mijn huis is vééééél te groot!

Heb je een plattegrond van de kamer?

letterkoekje schreef op 09-04-2025 om 14:47:

En anders werken met een paravent (hoe noemen jullie dat in Nederland?) 

Een kamerscherm?

6041_002.webp

Is dit iets? Alleen niet echt ruimte voor kleding. Maar dat kan misschien op een andere slaapkamer of in de gang?

https://www.eurobedden.nl/blake-eenpersoonsbed-bureau-opbergruimte-blauw-witgrenen-cascina

Of een bed met uitschuifbaar bureau, dat had mijn broer vroeger. Dan wordt het wel een middenslaper.

Waar zit de deur en het raam in de kamer?

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 15:00 Topicstarter

De deur moet eruit, en een vouwdeur... Wie weet, ik ga er eens naar kijken!
De kleding wil ze wel perse op haar slaapkamer. Die kast staat nu bij haar zus en dat vindt ze vervelend. 

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 15:01 Topicstarter

Temet schreef op 09-04-2025 om 14:37:

Ben ik weer met mijn Kura - Die Kura in de lengte, een ladenblok oid eronder voor de kleding, en dan een plank tegen de muur naast het bed als bureau - dat bed is 90 breed, dan heb je een bureau van krap een meter breed dat dus dwars op het bed is geplaatst. Daar kan dan ook een gewone bureaustoel bij die zonder problemen naar achteren kan rollen. De rest van de vloer is dan verder vrij.

Je kan zelfs nog iets van een beanbag onder dat bed kwijt, kan je daar ook nog chillen. En omdat dat bed maar 1,40 oid hoog is, zit je niet met je hoofd tegen het plafond als je op je bed zit. Mijn beide kinderen hebben een Kura, ik wilde geen hoogslapers destijds toen ze nog klein waren omdat ik dat een crime vind om op te maken. Ik heb altijd gezegd dat ze alsnog een echte hoogslaper mochten als ze zelf hun bed zouden opmaken, maar ik hoor ze er niet over.

Die Kura zie je hier: https://www.ikea.com/nl/nl/p/kura-keerbaar-bed-wit-grenen-80253809/

Die is ook wel erg leuk en praktisch!

Wieder schreef op 09-04-2025 om 14:50:

[..]

Een kamerscherm?

Ja, inderdaad, een kamerscherm. Dat woord gebruiken wij nooit! Dank je!

TO, is een kamerscherm iets? Want een degelijke vouwdeur, dat kost geld hoor!

Evaluna

Evaluna

09-04-2025 om 15:06 Topicstarter

plattegrondje: 

Muur.               Raam (lengte totaal 189)

210      Bed (90x200).  (50 paadje) Bureau (39x111)
Muur

Muur (100)              Deur

Dus bovenaan de korte kant van 189 met een raam rechts.
Onderaan de korte kant met 100 cm muur en  rechts de deur.
De "lange" muren zijn 210.
Hopelijk een beetje duidelijk.

De alles-in-een hoogslaper heb ik ook op het oog (gehad). Jammer daar aan vindt ik dat hij vrij laag is. Er zijn hogere hoogslapers. Bovendien past het trapje net niet erbij, dan kan de deur niet meer dicht, maar dat zou mijn vader kunnen oplossen met wat zagen.

Ik ga het haar straks eens voorleggen wat ze er zelf van denkt.

Wij hebben destijds voor een van onze kinderen een constructie gemaakt waarbij we een wat lagere hoogslaper 40 cm hoger maakten. Dat gaf heel veel ruimte... Moet je natuurlijk wel een wat hoger plafond hebben.

mut

mut

09-04-2025 om 15:16

schuifdeur zoals je ook wel eens ziet bij kasten ipv vouwdeur zou ook een optie kunnen zijn ( hebben wij in een kleine kamer)

Voor de kleding kun je misschien ook keukenkastjes boven het bed hangen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.