Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


Misschien ligt het aan mij. Maar het eerste wat ik dacht:  waar is dat progressive Nederland gebleven? Van toen ik weg ging 32 jaar geleden.... En welke idioot stoort zich aan een legging?!

Yumi schreef op 22-08-2024 om 17:38:

[..]

Dan is het toch een ander merk/model wat sommige dames hier dragen want die schijnt wel degelijk door. Heb daar laatst iemand op gewezen, zei dat het mij niet uitmaakt maar dat haar legging doorscheen. Ze zei dat ze het niet wist, maar het boeide blijkbaar ook niet.. week erop droeg ze dezelfde.

je hebt er hele slechte bij zitten H&M bijvoorbeeld. Maar die van gymshark en Aybl zijn hier echt voor gemaakt. 

Zelf draag ik ook graag strongeagle, deze zijn ook nog eens heerlijk zacht. Die van gymshark zijn toch wat ruwer.

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 17:47:

[..]

je hebt er hele slechte bij zitten H&M bijvoorbeeld. Maar die van gymshark en Aybl zijn hier echt voor gemaakt.

Zelf draag ik ook graag strongeagle, deze zijn ook nog eens heerlijk zacht. Die van gymshark zijn toch wat ruwer.

Oke bedankt ga er eens naar kijken

Ysenda schreef op 22-08-2024 om 17:44:

[..]

Het is wettelijk zo geregeld: wie bepaald betaald. Het kan hooguit een vrijwillige bijdrage zijn, onderwijs is gratis binnen het verplichte curriculum.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kosten-voor-kind-in-voortgezet-onderwijs

Niet voor alles.
Beetje normale school vraagt geen exorbitant bedrag voor zo'n gymsetje. 

MamaE schreef op 22-08-2024 om 17:54:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/kosten-voor-kind-in-voortgezet-onderwijs

Niet voor alles.
Beetje normale school vraagt geen exorbitant bedrag voor zo'n gymsetje.

Ouders moeten gym kleding aanschaffen, school mag niet dwingen om dat bij hun te doen.

Daglichtlamp schreef op 22-08-2024 om 17:55:

[..]

Ouders moeten gym kleding aanschaffen, school mag niet dwingen om dat bij hun te doen.

Maar een school mag wel eisen stellen aan de kleding. En als één van de eisen dan is 'er staat een logo van de school op', dan kun je er al snel niet onderuit.

( dit bericht was reactie op muske. Maar per ongeluk gepost als apart bericht. Zie hieronder dus. 

 

MamaE schreef op 22-08-2024 om 18:03:

[..]

Maar een school mag wel eisen stellen aan de kleding. En als één van de eisen dan is 'er staat een logo van de school op', dan kun je er al snel niet onderuit.

Dat mogen ze dan ook niet vragen, dat is gedwongen winkelnering.

Mukske schreef op 22-08-2024 om 13:36:

Ik heb het een keer op de school van mijn jongste aan de stok gehad met een lerares over haar kleding. Dochter zag er voor haar leeftijd zeer volwassen uit zeg maar. Kregen we tijdens zo’n 10-minuten gesprekje de opmerking of ze zich misschien iets bedekter wilde kleden. Dochter droeg altijd topjes met daarover een vestje dat bijna helemaal dicht was dus beslist niet te bloot en daarnaast altijd gewoon een spijkerbroek, geen crop tops of anderszins bloot. Zelfs in de zomer droeg ze geen blote benen naar school en ook dan geen blote topjes oid.
Ben toen flink van leer getrokken en heb duidelijk gemaakt dat niet mijn dochter of haar manier van kleden het probleem was maar dat het overduidelijk een probleem was van iedereen die daar ‘aanstoot’ aan nam.
Mogelijk vinden leraren en/of leerlingen meiden in een sportlegging een afleiding. Hoog tijd voor een gesprek met die, ik denk toch voornamelijk ‘heren’, over hún gedrag en niet dat van de meiden.
Niet iedere vrouw in een legging staat op tiktok haar kont te verkopen. Kennelijk zijn er veel mensen die het onderscheid niet meer kunnen maken.

Disclaimer 1: ik heb niet de hele discussie gelezen. Dus misschien dubbelop
Disclaimer 2: ik bedoel geenszins dat wat ik nu ga vertellen over jouw dochter  gaat  Mukske (vast niet) maar t triggert bij mij wel iets.
(En voor de duidelijkheid: ik ben docent op een VO school)

wij hadden een leerlinge op school a la jouw dochter. Jaar of 14. Klas 2, en zeer volwassen gevormd voor haar leeftijd. De outfits waarin ze op school verscheen waren dusdanig strak en bloot dat menige (mannelijke) collega er daadwerkelijk ongemakkelijk van werd. Mijn TOA ( ik geef een beta vak) heeft me daadwerkelijk gevraagd of ik bij practica haar opstelling wilde controleren omdat hij zich volstrekt gegeneerd voelde als hij over haar tafel leunde om te checken of de voltmeter was aangesloten op de voedingskast. Ik snapte hem, want als ik t deed voelde ik me ook ongemakkelijk. Met mijn neus nog geen 20 cm van haar extreem prominente decolleté. Ik heb op een gegeven moment voorzichtig bij de mentor (jonge vrouw) aangegeven dat ik dacht dat dit misschien toch eens ter sprake moest komen. Toen ze dat deed bleek dat meiske totaal in de stress schoot. Ze vertrok nl elke ochtend in slobberbroek en met dik jogging vest van huis. En trok dan op school de helft van haar outfit uit om volstrekt getransformeerd de school door te struinen. haar moeder wist van  niks, en mocht ook  niks weten ( andere, niets Europese cultuur ook nog eens) . Ik trof  t meiske een keer in de gang  toen ze ( met moeder) stond te wachten op gesprekje met decaan. Ik herkende haar alleen aan de stem. Want in haar dikke vest  en zonder make-up up was ze onherkenbaar…..

even algemeen: ik sta hier heel dubbel in. Natuurlijk hoeven vrouwen/ meisjes zich niet perse aan te passen qua kleding om niemand t hoofd op hol te brengen. Dat is zwaar achterhaald.
Maar. Betekent dat dat je er op school bij mag lopen alsof je in een nachtclub bent? Achter het raam zit?

Zijn er grenzen aan wat ‘ passend’ is als je op school bent? ( of bij de Albert Hein werkt? Op sollicitatiegesprek gaat?)

ik zie bij ons op school soms dingen waarvan ik me serieus afvraag of je dat moet willen. Topjes die eerder lijken op een bh dan een hemdje. Korte broeken waar de billen daadwerkelijk niet in passen. Decollete’s die eerder passen bij een red light district dan een onderwijsinstelling.

Ik vind dat eerlijk gezegd niet passend bij een omgeving waarin je onderwijs volgt. En ik vraag me de laatste tijd wel eens af of het niet prettig zou zijn als er een paar heel algemene regels zouden zijn over wat qua kleding wel of niet passend is. Zodat je waar nodig lichtjes kunt bijsturen zonder dat dat gelijk ongemakkelijk of persoonlijk wordt. Voor zowel jongens als meiden natuurlijk. Want jongens hoeven wat mij betreft ook niet met semi ontbloot bovenlijf rond te lopen. Om maar eens een zijstraat te noemen.

Lastig hoor, dit. Want natuurlijk moeten pubers ook kunnen experimenteren met wie ze zijn en hoe ze zichzelf aan de wereld presenteren. Maar wat mij betreft betekent dat niet perse dat ALLES kan. ( trek t even door in t extreme…is er iemand die echt vindt dat t ok  is om bij hittegolf in bikini of speedo naar school te gaan??)

"is er iemand die echt vindt dat het ok is om bij hittegolf in bikini of speedo naar school te gaan??"

Nee niemand, maar soms is bodypaintkledij bijna in dezelfde categorie passend vind ik. Je ziet ook alles of nog meer net als bij een bikini maar het heeft een ander kleurtje. 

Ingridt, de meesten hier zijn zo te zien niet per se tegen kledingvoorschriften, maar wel als er alleen voorschriften gelden voor meisjes. 

Temet schreef op 22-08-2024 om 19:47:

Ingridt, de meesten hier zijn zo te zien niet per se tegen kledingvoorschriften, maar wel als er alleen voorschriften gelden voor meisjes.

Ik denk dat IngridT ook wel voor is als voorschriften gelden voor jongens en meisjes.  Ze zal ongetwijfeld ook jongens zien die zich exorbitant kleden op een manier die niet past op een school. 

kleding moet passen bij de gelegenheid.  Een legging is bij uitstek voor sport aka de gymles. Daarbuiten  vind ik het niet passen al dragen veel meisjes het als een gewone broek. Doe dan een spijkerbroek of pantalon of een rok tot op de knie. Die laatste ook voor de jongens overigens.
Dat de schouders, de borst en de buik bedekt is. Zonder extreem strak en tekenend te zijn.
Dan kan de uitdagende kleding bij het schoolfeest uit de kast komen.

Kimdekim

Kimdekim

22-08-2024 om 20:38 Topicstarter

Ik vind de pubertijd de tijd bij uitstek voor experimenten van zelfexpressie.  Ik zal nooit zeggen dat de kinderen iets niet mogen dragen.  En ik ben vanuit principe tegen kledingvoorschriften. Meestal schatten ze zelf de gelegenheid goed in.  Mijn dochter is sowieso erg bezig met uiterlijk en mode.  Ik vind dat alleen maar leuk op deze leeftijd. 

Kimdekim schreef op 22-08-2024 om 20:38:

Ik vind de pubertijd de tijd bij uitstek voor experimenten van zelfexpressie. Ik zal nooit zeggen dat de kinderen iets niet mogen dragen. En ik ben vanuit principe tegen kledingvoorschriften. Meestal schatten ze zelf de gelegenheid goed in. Mijn dochter is sowieso erg bezig met uiterlijk en mode. Ik vind dat alleen maar leuk op deze leeftijd.

'meestal schatten ze zelf de gelegenheid goed in' 

De meeste leerlingen wel. Maar  niet allemaal. En  daarom ben ik idd fan van heldere richtlijnen. Die mijn school ( helaas) niet heeft. Omdat men idd bang is voor het soort reacties die ik hier ook lees. 




Jij zou je dochter nooit iets verbieden zeg je. Qua kleding. Maar als zij t altijd prima inschat heb  je natuurlijk wel  gemakkelijk praten. Stel dat t anders was, en ze  als  14 jarige  t NIET goed zou inschatten   en bv  in strapless BH & extreme legging a la eerdere linkjes  de klas in zou willen. Zou je dat dan gewoon ok vinden? Of is t ook een stukje opvoeding om  daar grenzen in aan te geven? ( Als school dat niet doet.?  ) 

( maar goed. Discussie is nu breder dan je oorspronkelijke vraag. Dat school heel specifiek zonder uitleg  1 kledingstuk verbiedt voor meisjes is idd opmerkelijk en raar.)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.