Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


IngridT schreef op 22-08-2024 om 18:08:

[..]

Disclaimer 1: ik heb niet de hele discussie gelezen. Dus misschien dubbelop
Disclaimer 2: ik bedoel geenszins dat wat ik nu ga vertellen over jouw dochter gaat Mukske (vast niet) maar t triggert bij mij wel iets.
(En voor de duidelijkheid: ik ben docent op een VO school)

wij hadden een leerlinge op school a la jouw dochter. Jaar of 14. Klas 2, en zeer volwassen gevormd voor haar leeftijd. De outfits waarin ze op school verscheen waren dusdanig strak en bloot dat menige (mannelijke) collega er daadwerkelijk ongemakkelijk van werd. Mijn TOA ( ik geef een beta vak) heeft me daadwerkelijk gevraagd of ik bij practica haar opstelling wilde controleren omdat hij zich volstrekt gegeneerd voelde als hij over haar tafel leunde om te checken of de voltmeter was aangesloten op de voedingskast. Ik snapte hem, want als ik t deed voelde ik me ook ongemakkelijk. Met mijn neus nog geen 20 cm van haar extreem prominente decolleté. Ik heb op een gegeven moment voorzichtig bij de mentor (jonge vrouw) aangegeven dat ik dacht dat dit misschien toch eens ter sprake moest komen. Toen ze dat deed bleek dat meiske totaal in de stress schoot. Ze vertrok nl elke ochtend in slobberbroek en met dik jogging vest van huis. En trok dan op school de helft van haar outfit uit om volstrekt getransformeerd de school door te struinen. haar moeder wist van niks, en mocht ook niks weten ( andere, niets Europese cultuur ook nog eens) . Ik trof t meiske een keer in de gang toen ze ( met moeder) stond te wachten op gesprekje met decaan. Ik herkende haar alleen aan de stem. Want in haar dikke vest en zonder make-up up was ze onherkenbaar…..

even algemeen: ik sta hier heel dubbel in. Natuurlijk hoeven vrouwen/ meisjes zich niet perse aan te passen qua kleding om niemand t hoofd op hol te brengen. Dat is zwaar achterhaald.
Maar. Betekent dat dat je er op school bij mag lopen alsof je in een nachtclub bent? Achter het raam zit?

Zijn er grenzen aan wat ‘ passend’ is als je op school bent? ( of bij de Albert Hein werkt? Op sollicitatiegesprek gaat?)

ik zie bij ons op school soms dingen waarvan ik me serieus afvraag of je dat moet willen. Topjes die eerder lijken op een bh dan een hemdje. Korte broeken waar de billen daadwerkelijk niet in passen. Decollete’s die eerder passen bij een red light district dan een onderwijsinstelling.

Ik vind dat eerlijk gezegd niet passend bij een omgeving waarin je onderwijs volgt. En ik vraag me de laatste tijd wel eens af of het niet prettig zou zijn als er een paar heel algemene regels zouden zijn over wat qua kleding wel of niet passend is. Zodat je waar nodig lichtjes kunt bijsturen zonder dat dat gelijk ongemakkelijk of persoonlijk wordt. Voor zowel jongens als meiden natuurlijk. Want jongens hoeven wat mij betreft ook niet met semi ontbloot bovenlijf rond te lopen. Om maar eens een zijstraat te noemen.

Lastig hoor, dit. Want natuurlijk moeten pubers ook kunnen experimenteren met wie ze zijn en hoe ze zichzelf aan de wereld presenteren. Maar wat mij betreft betekent dat niet perse dat ALLES kan. ( trek t even door in t extreme…is er iemand die echt vindt dat t ok is om bij hittegolf in bikini of speedo naar school te gaan??)

Ik werk ook in het VO en ik merk dat er onder sommige meiden ( ik zeg sommigen, niet alle!!) een trend aan het ontstaan is om zo bloot en uitdagend mogelijk er bij te lopen onder het motto niemand mag er iets van zeggen/ eigen keus/ wie kijkt is fout en grensoverschrijdend bezig / niemand kan ons wat maken etc. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. En dat geldt natuurlijk ook voor jongens al merk ik bij ons dat het vooral onder de meiden speelt. Op zich is er niks mis met een legging. Maar er lopen ook meiden bij de gymles rond in leggings die diep in de bilnaad zitten, waar aan de bovenkant de billen er uitkomen voor een deel en aan de voorkant bij het kruis een soort kussentjes genaaid zijn waardoor het dikke schaamlippen lijken. Dan een top je er op waar je borsten bij de minste beweging uitschieten . Tja dat is weer het andere uiterste en ook heel hindelijk naar docenten die nu geregeld beschuldigd worden van " hij zit naar mijn kut te kijken", Misschien zijn dit soort incidenten ook op de school van dochter van TO gebeurd zijn waardoor nu alle leggings niet meer zijn toegestaan, wie zal het zeggen.

Kijk ik ben zeker niet voor strenge kledingvoorschriften en je mag zeker je eigen stijl ontwikkelen maar het is ook niet nodig om half naakt rond te lopen op school. Ik draag op mijn werk ook weer andere kleding dan thuis / bij uitgaan etc.

Twee jaar terug was er een tijdje een trent met tshirts met teksten erop als; " lick my pussy", " I dicks",  i love blowjobs " etc. Daar heb ik toen wel een halt op gezet. Fijn als je dat leuk en mode vindt maar dat draag je dan maar thuis.




Gingergirl schreef op 22-08-2024 om 21:34:

[..]

Ik werk ook in het VO en ik merk dat er onder sommige meiden ( ik zeg sommigen, niet alle!!) een trend aan het ontstaan is om zo bloot en uitdagend mogelijk er bij te lopen onder het motto niemand mag er iets van zeggen/ eigen keus/ wie kijkt is fout en grensoverschrijdend bezig / niemand kan ons wat maken etc. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. En dat geldt natuurlijk ook voor jongens al merk ik bij ons dat het vooral onder de meiden speelt. Op zich is er niks mis met een legging. Maar er lopen ook meiden bij de gymles rond in leggings die diep in de bilnaad zitten, waar aan de bovenkant de billen er uitkomen voor een deel en aan de voorkant bij het kruis een soort kussentjes genaaid zijn waardoor het dikke schaamlippen lijken. Dan een top je er op waar je borsten bij de minste beweging uitschieten . Tja dat is weer het andere uiterste en ook heel hindelijk naar docenten die nu geregeld beschuldigd worden van " hij zit naar mijn kut te kijken", 

Ja. Precies Gingergirl.  Dit. 

.dat is ook de reden dat bv mijn mannelijke collegas er  vaak niks van durven te zeggen. Sowieso niet tegen de leerling. Maar vaak zelfs niet tegen een collega of teamleider. Als de dood dat ZIJ door die meiden beschuldigd worden van viespeuk gedrag. 



In t geval van het meisje wat  ik eerder beschreef ben ik door  een mannelijke collega ( die toevallig hoorde wat ik gedaan had. Mentor aanspreken ) echt uit de grond van zn hart bedankt. Dat ik t had aangekaart. 

Ik ben blij dat mijn kinderen naar een middelbare school gingen waar WEL duidelijke kledingvoorschriften golden en werden gehandhaafd. Wat ik me zo herinner: korte broeken en rokjes niet korter dan een  horizontale hand boven de knie. Geen spaghettibandjes (bandjes minimaal zoveel cm breed), geen buik zichtbaar als je je armen omhoog doet, hoe ze te diepe decolleté's omschreven weet ik niet meer, maar die mochten ook niet, en alles voor jongens én meisjes. Dat kan heus wel. 
Ze hadden ook een gymsetjes, een schoolt-shirt en daarbij was er keuze uit een nogal lange en baggy sportshort, een joggingbroek of.... een sportlegging tot over de knie. Grappig he!

Kimdekim

Kimdekim

22-08-2024 om 22:23 Topicstarter

IngridT schreef op 22-08-2024 om 21:15:

[..]

'meestal schatten ze zelf de gelegenheid goed in'

De meeste leerlingen wel. Maar niet allemaal. En daarom ben ik idd fan van heldere richtlijnen. Die mijn school ( helaas) niet heeft. Omdat men idd bang is voor het soort reacties die ik hier ook lees.




Jij zou je dochter nooit iets verbieden zeg je. Qua kleding. Maar als zij t altijd prima inschat heb je natuurlijk wel gemakkelijk praten. Stel dat t anders was, en ze als 14 jarige t NIET goed zou inschatten en bv in strapless BH & extreme legging a la eerdere linkjes de klas in zou willen. Zou je dat dan gewoon ok vinden? Of is t ook een stukje opvoeding om daar grenzen in aan te geven? ( Als school dat niet doet.? )

( maar goed. Discussie is nu breder dan je oorspronkelijke vraag. Dat school heel specifiek zonder uitleg 1 kledingstuk verbiedt voor meisjes is idd opmerkelijk en raar.)

Ik ben sowieso niet van de regels.  En ik vind zelfexpressie heel belangrijk.  Zeker als ze de leeftijd hebben van mijn dochter en zoon. Daarnaast zijn de meeste regels op meisjes gericht. Dus nee ik zou het ze het gewoon lekker zelf uit laten zoeken.  

Regels moeten vooral een doel dienen en voor iedereen gelijk zijn. Ik vind er niks mis mee om een zekere mate van bedekking te verwachten. Je gaat naar school, niet naar het strand. Een sportbh is een bh dus ondergoed. Dat draag je ergens onder, niet als topje.
Als je dochter in een outfit die amper meer bedekt dan ondergoed naar school gaat, zou je daar als ouder zeker wat van mogen zeggen. Ook als je niet van de regels en beperkingen bent. 

Ik draag zelf niet graag broeken, maar sportleggings vind ik wel lekker zitten. Die van mij zijn lang, tot op de enkels, niet doorschijnend, ik zou het gek vinden als dat niet zou mogen. 

En daarnaast...soms kun je ook regels hebben om docenten te beschermen. Niet omdat het vieze pedo's zijn, maar wel omdat ze daarvoor kunnen worden aangezien of beschuldigd als je toevallig iemand moet helpen met een practicum waarbij gechargeerd gezegd een uit het decolleté vallende tiet voor je gezicht hangt.

Yumi schreef op 22-08-2024 om 13:00:

[..]

Ik zie deze leggings ook op de sportschool en sommige zitten niet alleen tussen de billen... als ze dan ook nog doorschijnen, is het plaatje compleet. De scrunchlegging accentueert de natuurlijke vormen, en zorgt zeker voor afleiding. Ik zie liever iemand in zijn blootje in de sauna dan in zo'n legging. De "normale" legging trekt men soms zo hoog op, waardoor ik me afvraag of ze komen om te sporten of voor bepaald aandacht. Ik begrijp die school wel.

Bij ons dragen ze zo’n legging gewoon, als normale kleding. 

Persoonlijk vind ik voorschriften met de strekking "dit is een school en geen strandtent " dan weer prima te verdedigen. Mits duidelijk, en niet alleen gericht op de helft van de leerlingen.
Ik vind er niets mis mee dat je tegenover die kinderen uitstraalt dat school wel degelijk iets serieus is en dat er daarmee grenzen zijn aan je zelfexpressie.
Die grenzen zijn er trouwens toch al, want wie in  naar school komt in een t-shirt met bijvoorbeeld een antisemitische leus erop kan ook verwachten te worden teruggefloten

Mevrouw75 schreef op 22-08-2024 om 23:35:

[..]

Bij ons dragen ze zo’n legging gewoon, als normale kleding.

Ja je ziet ze ook steeds meer, een legging waarbij je geen voorstellingsvermogen vermogen nodig hebt, sport bh aan het kan allemaal. Mannen in 'n short met ontbloot bovenlijf, het lijkt de Costa Brava wel. Maar wel boos worden als er iemand naar je kijkt. 

Yumi schreef op 23-08-2024 om 00:18:

[..]

Ja je ziet ze ook steeds meer, een legging waarbij je geen voorstellingsvermogen vermogen nodig hebt, sport bh aan het kan allemaal. Mannen in 'n short met ontbloot bovenlijf, het lijkt de Costa Brava wel. Maar wel boos worden als er iemand naar je kijkt.

Nou die had je vroeger al hoor, van die obese pensionado's die dan in de zomer gaan fietsen en dat de man dan geen shirt aan meent te hoeven trekken om lekker bruin te worden en dan ook gewoon zo op het terras gaan zitten met een pilsje. Waarom denken mensen dat dat normaal is of moet kunnen in het openbaar. Thuis in de tuin prima, maar in het openbaar trek je gewoon even wat aan toch?

MamaE schreef op 23-08-2024 om 00:20:

[..]

Nou die had je vroeger al hoor, van die obese pensionado's die dan in de zomer gaan fietsen en dat de man dan geen shirt aan meent te hoeven trekken om lekker bruin te worden en dan ook gewoon zo op het terras gaan zitten met een pilsje. Waarom denken mensen dat dat normaal is of moet kunnen in het openbaar. Thuis in de tuin prima, maar in het openbaar trek je gewoon even wat aan toch?

Klopt die had je vroeger ook al, maar tegenwoordig zie je alle leeftijden in centrum 
of supermarkt, rondscharrelen in ontbloot bovenlijf.... Zeker met die temperaturen van de afgelopen tijd, heb ik me weleens moeten inhouden om ze niet automatisch naar het deodorant schap te sturen.

nou valt naar mijn idee legging onder normale gepaste gymkleding. 
Maar als ik sommige van bovenstaande reacties lees, kan ik me er wel wat bij voorstellen dat de school wellicht aanvullende regels wil stellen. Wanneer iemand een zeer ongepaste versie van een legging draagt, en dat dan meteen voor iedereen moet gelden.
Normaal gesproken als een school officieel de kleding regels veranderd, worden ook de ouders ingelicht, m.b.t. de aanschaf ervan. Dus dat je dit via je dochter hoort, wijst wel op een noodgreep.

Ik wist van het bestaan van de leggings uit een linkje hier niet eens af. Ik draag zelf ook een legging om te sporten, gewoon eentje van Under Armour, die zijn normaal aansluitend en niet doorschijnend. Daarboven een sportshirt van hetzelfde merk. Niks raars te zien en normale sportkleding. Als ik nu lees wat er allemaal gedragen wordt lijkt me dat ook niet wenselijk. Inderdaad, alles op zijn tijd. Geen strandkleding naar school, niet bewust de sexy randjes opzoeken. Want dat is wat deze meiden en jongens doen in mijn optiek. De leerkrachten moeten zich ook nog prettig voelen.
Ik vind voorschriften dus helemaal niet gek. Voor meisjes èn jongens.

Kimdekim schreef op 22-08-2024 om 22:23:

[..]

Ik ben sowieso niet van de regels. En ik vind zelfexpressie heel belangrijk. Zeker als ze de leeftijd hebben van mijn dochter en zoon. Daarnaast zijn de meeste regels op meisjes gericht. Dus nee ik zou het ze het gewoon lekker zelf uit laten zoeken.

Tot op zekere hoogte doen ze maar wat ze niet laten kunnen. Hoort er ook een beetje bij. Maar dat er op een school grenzen zijn, vind ik wel terecht. En zeker in deze metoo tijd, is dat zeeeeer ongemakkelijk voor mannelijke docenten. En niet alleen ongemakkelijk, daar wordt dus ook vrolijk misbruik van gemaakt: hij kijkt naar m’n tieten, kut enz, terwijl die docent er niet eens omhéén kan kijken.  

Ik ben helemaal voor kledingvoorschriften. Maar ik denk ook dat het soms lastig in te dammen is.
School is wel een voorbereiding op je (werkende) leven. Als je als jeugdwerker aan de slag wilt is het heel praktisch om besef te hebben welke kleding gepast is en wat niet. 

Laatst hoorde ik van vriend die in het ziekenhuis werkt, daar de laatste mode. Trek een te kleine uniform broek uit het rek en doe daar een zwarte string onder. Doorschijnen gegarandeerd.
En al die meiden doen het schijnbaar, ongeacht cultuur of afkomst.
Dan denk er je er vanaf te zijn met saaie uniformen. Maar helaas. 

Gingergirl schreef op 22-08-2024 om 21:34:

[..]

Ik werk ook in het VO en ik merk dat er onder sommige meiden ( ik zeg sommigen, niet alle!!) een trend aan het ontstaan is om zo bloot en uitdagend mogelijk er bij te lopen onder het motto niemand mag er iets van zeggen/ eigen keus/ wie kijkt is fout en grensoverschrijdend bezig / niemand kan ons wat maken etc. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. En dat geldt natuurlijk ook voor jongens al merk ik bij ons dat het vooral onder de meiden speelt. Op zich is er niks mis met een legging. Maar er lopen ook meiden bij de gymles rond in leggings die diep in de bilnaad zitten, waar aan de bovenkant de billen er uitkomen voor een deel en aan de voorkant bij het kruis een soort kussentjes genaaid zijn waardoor het dikke schaamlippen lijken. Dan een top je er op waar je borsten bij de minste beweging uitschieten . Tja dat is weer het andere uiterste en ook heel hindelijk naar docenten die nu geregeld beschuldigd worden van " hij zit naar mijn kut te kijken", Misschien zijn dit soort incidenten ook op de school van dochter van TO gebeurd zijn waardoor nu alle leggings niet meer zijn toegestaan, wie zal het zeggen.

Kijk ik ben zeker niet voor strenge kledingvoorschriften en je mag zeker je eigen stijl ontwikkelen maar het is ook niet nodig om half naakt rond te lopen op school. Ik draag op mijn werk ook weer andere kleding dan thuis / bij uitgaan etc.

Twee jaar terug was er een tijdje een trent met tshirts met teksten erop als; " lick my pussy", " I dicks", i love blowjobs " etc. Daar heb ik toen wel een halt op gezet. Fijn als je dat leuk en mode vindt maar dat draag je dan maar thuis.

Ik wist hier het bestaan niet eens van! Voel me echt oud nu. Maar belangrijker; waarom zou je dat doen? Wat is er mis met je?


Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.