Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.

Nou. Ik heb ook wel eens  met  verbazing gekeken naar een mannelijke mentorleerling  die ik mocht toespreken op de diploma uitreiking en die daar stond in een smoezelige korte en dunne flodderjoggingbroek (denk genre pyjama short, je zag alles bungelen en wiebelen). Met slippers  eronder. Niet veel anders dan z’n  normale outfit overigens. Waarvan ik eigenlijk ook vond dat t van het genre was waar je iets van  zou moeten kunnen zeggen. 

Bij hem was de  het  ‘volstrekte desinteresse’ wat natuurlijk iets heel anders is dan  het ‘bewust de grenzen opzoeken’ wat sommige meiden idd doen.

Punt is dat je met een paar heldere en algemene regels de angel uit dit soort discussies haalt zonder dat het gelijk zo’n zware lading krijgt. 


Kimdekim

Kimdekim

23-08-2024 om 15:00 Topicstarter

IngridT schreef op 23-08-2024 om 14:57:

[..]

Nou. Ik heb ook wel eens met verbazing gekeken naar een mannelijke mentorleerling die ik mocht toespreken op de diploma uitreiking en die daar stond in een smoezelige korte en dunne flodderjoggingbroek (denk genre pyjama short, je zag alles bungelen en wiebelen). Met slippers eronder. Niet veel anders dan z’n normale outfit overigens. Waarvan ik eigenlijk ook vond dat t van het genre was waar je iets van zou moeten kunnen zeggen.

Bij hem was de het ‘volstrekte desinteresse’ wat natuurlijk iets heel anders is dan het ‘bewust de grenzen opzoeken’ wat sommige meiden idd doen.

Punt is dat je met een paar heldere en algemene regels de angel uit dit soort discussies haalt zonder dat het gelijk zo’n zware lading krijgt.


Maar hoezo is het dan bewust grenzen opzoeken? Denk je niet dat die meiden zich gewoon prettig en mooi voelen in wat ze dragen? 

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 15:00:

[..]

Maar hoezo is het dan bewust grenzen opzoeken? Denk je niet dat die meiden zich gewoon prettig en mooi voelen in wat ze dragen?

Voor wie willen ze zich mooi voelen? Laten we wel wezen, vrouwen weten heel goed hoe ze hun looks in kunnen zetten. En begrijp me niet verkeerd, ik ben pro legging, croptop of zo strak mogelijk, valt er voor mij en vele anderen ook nog iets leuks te zien

Bij ons staat in de spelregels van school dat kleding niet storend of onzedelijk mag zijn. En dat er geen beledigende of discriminerende teksten op mogen staan. Maar wanneer is kleding storend of onzedelijk? Ik vind het soms wel wat dubieus hoe leerlingen erbij lopen. Hele korte shirtjes, rokjes of broekjes. En ja, dan gaat het eigenlijk alleen over meisjes. Maar bij de jongens zie ik nauwelijks tot geen “rare” dingen. De broek ergens halverwege de billen zie ik niet veel meer. En jongens hebben vaker een korte broek net iets boven de knie, dan zo kort dat de billen eronderuit komen.
Ik weet dat in ieder geval een oudere mannelijke collega van mij, zich er niet prettig bij voelt. Niet omdat hij daar bepaalde gedachten bij heeft, maar je weet soms niet waar je moet kijken.

Kimdekim

Kimdekim

23-08-2024 om 15:12 Topicstarter

Nick90 schreef op 23-08-2024 om 15:07:

[..]

Voor wie willen ze zich mooi voelen? Laten we wel wezen, vrouwen weten heel goed hoe ze hun looks in kunnen zetten. En begrijp me niet verkeerd, ik ben pro legging, croptop of zo strak mogelijk, valt er voor mij en vele anderen ook nog iets leuks te zien

Maakt dat iets uit voor wie ze zich mooi willen voelen? Jezelf mooi en zelfverzekerd voelen is belangrijk dus in eerste instantie die je dat voor jezelf. 

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 15:00:

[..]

Maar hoezo is het dan bewust grenzen opzoeken? Denk je niet dat die meiden zich gewoon prettig en mooi voelen in wat ze dragen?

Ik refereerde aan wat Gingergirl eerder beschreef. En wat ik echt heel erg herken.  Bij ( nogmaals) een beperkt aantal meiden 

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.


Wij leiden op voor banen in een pakkenomgeving. Kun je stom vinden, maar dat is nou eenmaal hoe die wereld werkt. En op de opleiding doen ze realistische werkopdrachten in een realistische setting met realistische opdrachtgevers, en dat vindt iedereen geweldig. Want er is een grote roep om onderwijs dat aansluit bij de praktijk en dat het zo echt mogelijk is. Maar daar hoort dus ook bij dat de omgeving anders is dan het strand, met andere omgangsvormen en andere regels.

Dus jongens of meisjes met horror-t-shirt met maden die uit een schedel kruipen, of vieze stinkende kleren, daar zeggen we ook vriendelijk wat van. Dat dat in een professionele omgeving niet zo passend is.

En in dat licht vind ik het best gek dat we wél mogen zeggen dat bepaalde teksten of afbeeldingen op t-shirts niet gepast zijn, dat vieze kleding niet gepast is, maar dat je niet zou mogen zeggen dat blote buiken en grotendeels zichtbare borsten ongeschikte dracht is voor de werkomgeving.

Kimdekim

Kimdekim

23-08-2024 om 15:15 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 23-08-2024 om 15:11:

Bij ons staat in de spelregels van school dat kleding niet storend of onzedelijk mag zijn. En dat er geen beledigende of discriminerende teksten op mogen staan. Maar wanneer is kleding storend of onzedelijk? Ik vind het soms wel wat dubieus hoe leerlingen erbij lopen. Hele korte shirtjes, rokjes of broekjes. En ja, dan gaat het eigenlijk alleen over meisjes. Maar bij de jongens zie ik nauwelijks tot geen “rare” dingen. De broek ergens halverwege de billen zie ik niet veel meer. En jongens hebben vaker een korte broek net iets boven de knie, dan zo kort dat de billen eronderuit komen.
Ik weet dat in ieder geval een oudere mannelijke collega van mij, zich er niet prettig bij voelt. Niet omdat hij daar bepaalde gedachten bij heeft, maar je weet soms niet waar je moet kijken.

Dat is omdat mannen de norm zijn.  Dus als wat korter is dan wat zij dragen wordt als onzedelijk gezien.  Wat is er nou sexy of ongepast aan een bovenbeen? Of een navel?

Nick90 schreef op 23-08-2024 om 15:07:

[..]

Voor wie willen ze zich mooi voelen? Laten we wel wezen, vrouwen weten heel goed hoe ze hun looks in kunnen zetten. En begrijp me niet verkeerd, ik ben pro legging, croptop of zo strak mogelijk, valt er voor mij en vele anderen ook nog iets leuks te zien

Ook zo'n seksistische vraag die alleen aan meisjes en vrouwen gesteld wordt.

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.

Omdat die presentatie hoort bij je opleiding voor een commerciële functie, dan mag je van studenten verwachten dat zij zich dan al gepast kleden want je wil je laten zien dat je weet hoe het hoort op de betreffende werkvloer. En dan gaat het niet om wel of niet hakken dragen. Bij een mannelijke student verwacht ik in dit geval geen bouwvakkersdecolleté of een zichtbare onderbroek. 

Dat jij er geen last van hebt is prima, maar anderen hebben dat wel en een student wordt voorbereid op een werkomgeving waar dat soort codes wel van toepassing zijn.

Ik zie hier op kantoor ook geen leggings, anders dan in de sportschool. Heren lopen hier niet in korte broek, dames niet met blote schouders. Wordt ook niet gewaardeerd want onze klanten zijn conservatief en daar moeten we rekening mee houden. 

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.

Als een jongen in een haltershirt met sportbroek zijn afstudeerscriptie staat te presenteren, mag je daar evengoed wat van zeggen. Dat is geen passende kleding voor de gelegenheid.

Ik neem aan dat de afstuderenden ook stage hebben gelopen? Dan leg je als stagebegeleider van de opleiding toch ook uit wat als professionele kleding beschouwd wordt en wat niet?

Ik begeleid regelmatig stagiairs op mijn werk, en in een van de mails vooraf staat echt wel het een en ander over kledingnormen en persoonlijke hygiëne. We zijn door schade en schande wijs geworden...

Ysenda schreef op 23-08-2024 om 15:16:

[..]

Omdat die presentatie hoort bij je opleiding voor een commerciële functie, dan mag je van studenten verwachten dat zij zich dan al gepast kleden want je wil je laten zien dat je weet hoe het hoort op de betreffende werkvloer. En dan gaat het niet om wel of niet hakken dragen. Bij een mannelijke student verwacht ik in dit geval geen bouwvakkersdecolleté of een zichtbare onderbroek.

En zoals ik al zei: mannen krijgen net zo goed commentaar als hun kleding echt ongeschikt is voor de werkvloer. Je kan het allemaal heel stom vinden dat er überhaupt kledingnormen gelden in bepaalde bedrijven maar dat is een heel andere discussie. Er zijn nou eenmaal werkomgevingen waar je niet alles mag dragen wat je zelf leuk of mooi of comfortabel vindt.

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 14:40:

[..]

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen. En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens.

Dat is volgens mij niet helemaal waar. Elke zomer is dezelfde discussie over mannen in een korte broek op het werk. Zelfs op nu.nl mag je je mening geven daarover. Feit is gewoon dat de kleding van vrouwen over het algemeen veel meer gevarieerd is. Daar valt ook wat vaker wat aan 'mis te doen' dan de man die toch redelijk standaard broek + shirt/overhemd draagt. Die hebben niet te maken met decolleté, lengte van de jurk, inkijk van de oksels. Maar over het algemeen hoef je niet uit te spreken dat je niet in een speedo op je werk verschijnt want dat gebeurt gewoon niet, bij wijze van. 

En met een sportlegging hoeft natuurlijk niets mis te zijn, als het een normale is, maar ik had dus wel direct een bepaald beeld in mijn hoofd van type legging waar het weleens om zou kunnen gaan

Kimdekim schreef op 23-08-2024 om 15:00:

[..]

Maar hoezo is het dan bewust grenzen opzoeken? Denk je niet dat die meiden zich gewoon prettig en mooi voelen in wat ze dragen?

Precies, gewoon een sportlegging dragen is natuurlijk niet bewust de grenzen opzoeken. En ook geen desinteresse.

Mischa83 schreef op 23-08-2024 om 15:15:

[..]

Ook zo'n seksistische vraag die alleen aan meisjes en vrouwen gesteld wordt.

Jongens doen er nl ook alles aan om zich zo aantrekkelijk mogelijk tentoon te stellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.