Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kledingvoorschrift


Mevrouw75 schreef op 23-08-2024 om 10:13:

[..]

Blote buik op de brug ongelijke leggers, snap ik, gevaarlijk etc. ‘Te bloot’ en dat is het, nee, snap ik niet.

op een brug ongelijke liggers wil je ook geen wijd t-shirt, want dat blijft bij het draaien gevaarlijk, daar wil je juist iets straks.

Ysenda schreef op 23-08-2024 om 11:20:

[..]

Dit is gewone sportschoolkleding, niets suggestiefs aan. Dit draag ik ook in de sportschool. Al zal ik niet snel kiezen voor zo'n scrunch ik heb er wel een paar, overgenomen van mijn schoondochter die nieuwe had gekocht.

Maar zou ik niet snel aan laten trekken bij een gymles, dat dan weer niet. Of dan wel met een wijder t-shirt er over.

Ik noem het ook niet suggestief he. Maar de outfit in z'n geheel (dus deze broek + deze top) vind ik niet voldoen aan een ondergrens voor de gymles. Is het functioneel? Ja. Hoort het (naar mijn mening) thuis op een middelbare school, gedragen door een minderjarig meisje? Nee.

Ysenda schreef op 23-08-2024 om 11:23:

[..]

op een brug ongelijke liggers wil je ook geen wijd t-shirt, want dat blijft bij het draaien gevaarlijk, daar wil je juist iets straks.

Ook dat ja. 

Lieveheersbeest schreef op 23-08-2024 om 11:31:

[..]

Ik noem het ook niet suggestief he. Maar de outfit in z'n geheel (dus deze broek + deze top) vind ik niet voldoen aan een ondergrens voor de gymles. Is het functioneel? Ja. Hoort het (naar mijn mening) thuis op een middelbare school, gedragen door een minderjarig meisje? Nee.

Wat hoort is altijd nogal subjectief. 

Bakblik schreef op 23-08-2024 om 10:32:

[..]

Terecht, badkleding draag je tijdens het zwemmen en eventueel zonnen maar niet als je gaat eten. Wie is er aansprakelijk als er een kom hete soep op je buik belandt?


Dat is een beetje lastig argument want als iemand zegt "ik doe het op eigen risico", wat dan? Of als iemand een korte broek of korte mouwen draagt en de soep belandt op de bovenbenen armen? Daar kun je ook lang discussie over voeren.

Jouw uitspraak "badkleding draag je tijdens het zwemmen maar niet tijdens het eten" ben ik het helemaal mee eens, maar elke argumentatie daarover kan bediscussieerd worden of een uitzondering voor gevonden worden. Uiteindelijk komt het toch neer op dat een restaurant een bepaalde sfeer wil neerzetten, waar badkleding niet bij past. En dat andere gasten het niet altijd prettig vinden om zicht te hebben op veel bloot of zweterigheid.

Als een beeldige puberella in bikini mag plaatsnemen, dan mag Zweterige Harige Harry van 150 kilo dat ook in zijn zwembroek en dat vindt niet iedereen een smakelijk gezicht tijdens het eten.

Geen restaurant wil die discussie aangaan, dat levert alleen maar ellende op. En dan kun je dus alleen maar de regel instellen "geen badkleding" en je doof houden voor al het geargumenteer dat daarop volgt.

Mevrouw75 schreef op 23-08-2024 om 10:03:

[..]

Voor al die sporten is een sportlegging handig.

Je hebt bij veel sporten en sportclubs gewoon te maken met een voorgeschreven kleding als je daar aan wilt doen moet je dat gewoon dragen. Ik heb medelijden met een wielrenster die in een legging moet rijden. Een broekje met een zeemleer is dan echt comfortabeler.

In mijn eerste post heb ik ook gezegd dat ik het vreemd vind dat een sportlegging niet mag. Ik zou als ouder eerst een goed schrijven hier over willen krijgen voor mijn dochter het niet meer aan mocht. Gewoon een man die beslist wat een meisje mag dragen vind ik ook te gek voor woorden. Dus ik zou het officiële beleid van de school willen weten.

Dit soort dingen zou in de schoolgids moeten staan. Beleid omtrent (gym)kleding moet namelijk schoolbreed gedragen worden en niet afhankelijk zijn van een individuele docent. Als een (gym)docent moeite heeft met bepaalde kleding, kan hij/zij dat bespreken met collega's en de schoolleiding alvorens op eigen houtje regels in te voeren.

Ik begrijp de principiële radicaliteit van een puber, maar open het gesprek aangaan werkt waarschijnlijk beter.

prima regel en ik denk dat jongens ook niet in legging mogen gymmen dus helemaal discriminatie proof!

Bij zoon op school werd in de informatiesessie ook gevraagd om rekening te houden met wat voor gymkleding gedragen wordt. In strakke leggings is weinig te verhullen.

Kimdekim

Kimdekim

23-08-2024 om 12:46 Topicstarter

Ik ben dan toch minder zedig als sommige anderen hier.  Op vakantie eet iedereen gewoon in bikini/ zwembroek en ik vind een legging niet ongepast. Niet tijdens gym en ook niet tijdens schooldagen.  Sterker nog als ik weekenddienst heb draag ik ook vaak een legging naar het werk.  Daarnaast draagt mijn dochter ook wel eens iets,  de horreur, wat haar buik bloot laat of een decolleté laat zien.  Bijna alles wat ze draagt accentueert haar figuur. En ik vind dat helemaal niet ongepast.  

Decembermamma schreef op 23-08-2024 om 12:30:

prima regel en ik denk dat jongens ook niet in legging mogen gymmen dus helemaal discriminatie proof!

Bij zoon op school werd in de informatiesessie ook gevraagd om rekening te houden met wat voor gymkleding gedragen wordt. In strakke leggings is weinig te verhullen.

Toch heb ik er wat moeite mee als je als vrouw je lichaam moet verhullen. Mag je niet zien dat een vrouw borsten heeft? Of billen, of benen? Kan een panty met een aansluitend jurkje dan ook niet? Waar ligt de grens en wie bepaald dat? 

Anne1234! schreef op 23-08-2024 om 12:48:

[..]

Toch heb ik er wat moeite mee als je als vrouw je lichaam moet verhullen. Mag je niet zien dat een vrouw borsten heeft? Of billen, of benen? Kan een panty met een aansluitend jurkje dan ook niet? Waar ligt de grens en wie bepaald dat?

Ja en kijk eens hoeveel energie hier in gaat zitten: we zijn er al dagenlang over aan het praten. Ik denk dat er weinig vaders zijn die al dagen moeten praten over wat goede gymkleding voor hun zonen is. We hebben nog een lange weg te gaan. 

Tuinfluiter schreef op 23-08-2024 om 12:16:

[..]

Je hebt bij veel sporten en sportclubs gewoon te maken met een voorgeschreven kleding als je daar aan wilt doen moet je dat gewoon dragen. Ik heb medelijden met een wielrenster die in een legging moet rijden. Een broekje met een zeemleer is dan echt comfortabeler.

In mijn eerste post heb ik ook gezegd dat ik het vreemd vind dat een sportlegging niet mag. Ik zou als ouder eerst een goed schrijven hier over willen krijgen voor mijn dochter het niet meer aan mocht. Gewoon een man die beslist wat een meisje mag dragen vind ik ook te gek voor woorden. Dus ik zou het officiële beleid van de school willen weten.

Die wielrenster moet helemaal niet in een legging sporten, die mag gewoon in een speciale broek fietsen. 

Decembermamma schreef op 23-08-2024 om 12:30:

prima regel en ik denk dat jongens ook niet in legging mogen gymmen dus helemaal discriminatie proof!

Bij zoon op school werd in de informatiesessie ook gevraagd om rekening te houden met wat voor gymkleding gedragen wordt. In strakke leggings is weinig te verhullen.

Ik vind het een onzinregel. Eén sportlegging is juist bijzonder comfortabel om in te bewegen. 

Ik vind het echt heel erg dat er altijd gezeik is over meisjes-/dameskleding. 

Tja, ik heb een paar keer meegemaakt dat een studente haar afstudeerpresentatie, dus echt de laatste formele presentatie om een hbo-diploma te halen, deed met een blote buik in croptop. Of een bloesje dat zo diep was uitgesneden dat het decollete ruim onder het breedste punt van haar boezemomtrek eindigde. In beide gevallen met een openhangend jasje eroverheen, maar ik vind dat dus echt geen professonieel gezicht.
Ik heb wel eens overlegd met collega's of we daar nou wat van moeten zeggen of niet, ik vind dat je een student een dienst bewijst door uit te leggen dat je in een zakelijke omgeving (we leiden op voor corporate omgeving) beter een gewone bloes of shirt kunt dragen.
Maar ik heb een paar collega's die vrij fanatiek vinden dat we niks te zeggen hebben over wat meisjes aantrekken. Deels snap ik dat argument wel maar toch vind ik het doorgeschoten om als opleiding daar geen enkele feedback op te mogen geven.

Kimdekim

Kimdekim

23-08-2024 om 14:40 Topicstarter

Ginevra schreef op 23-08-2024 om 13:58:

Tja, ik heb een paar keer meegemaakt dat een studente haar afstudeerpresentatie, dus echt de laatste formele presentatie om een hbo-diploma te halen, deed met een blote buik in croptop. Of een bloesje dat zo diep was uitgesneden dat het decollete ruim onder het breedste punt van haar boezemomtrek eindigde. In beide gevallen met een openhangend jasje eroverheen, maar ik vind dat dus echt geen professonieel gezicht.
Ik heb wel eens overlegd met collega's of we daar nou wat van moeten zeggen of niet, ik vind dat je een student een dienst bewijst door uit te leggen dat je in een zakelijke omgeving (we leiden op voor corporate omgeving) beter een gewone bloes of shirt kunt dragen.
Maar ik heb een paar collega's die vrij fanatiek vinden dat we niks te zeggen hebben over wat meisjes aantrekken. Deels snap ik dat argument wel maar toch vind ik het doorgeschoten om als opleiding daar geen enkele feedback op te mogen geven.

Maar waarom zou je dat doen? Hoe vreselijk is het om tijdens de presentatie maar een blote buik te kijken? Ik heb sowieso geen last van wat anderen dragen.  En ik vind het opvallend het dan weer gaat over vrouwen of meisjes die zich sexy of ongepast kleden. Nooit over mannen en jongens. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.