Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

kind met lichte autisme op 'gewone' middelbare school, zal hij zich staande houden?


Ik zou trouwens als ik jou was even toch na vragen met betrekking tot loting.
Veel regio's waaronder Zuid-Kennermerland en Amsterdam hebben aparte procedures voor leerlingen met meer intensieve zorgondersteuning en LWOO.
Zij gaan voor de loting uit en doen dus niet mee met de loting.

Omdat namelijk niet elke school kan bieden wat die leerling nodig heeft. In Amsterdam wordt dat de hardheidsclausule genoemd. Uiterlijke aanmelding is dus voor dat de reguliere inschrijvingen starten.  

Dit alles is op te vragen bij het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs van jou regio.

Scholen mogen daar vaak niet zelf over beslissen daar zijn afspraken overgemaakt met het samenwerkingsverband.

Lotte, dat is inderdaad de route die ik aan het uitvogelen ben. Wil nu alleen even de cito resultaten van zoon afwachten voor ik ga bellen om advies. Wij hebben gelukkig nog even de tijd (ben vroeg begonnen  ).

Mijn zus stond een paar jaar terug voor de keuze of ze haar autistische zoon, mijn neefje, naar een regulier VO zou laten gaan of niet. Het is regulier geworden. In hun regio (Amsterdam) is de toenmalige "autiVO", die inmiddels niet meer uitsluitend autisten aanneemt, er namelijk een met nogal "assertieve" kinderen. Wat externaliserend zou heten.

Haar zoon is gelukkig op de voorkeursschool in Amsterdam ingeloot en moet wel gehaald en gebracht worden door de PGB'er, maar verder gaan het wel hartstikke goed.

kipp1998 schreef op 29-01-2022 om 20:35:

Ik heb zelf op een zgn. "autisten-VO" gezeten (2012-2014) en kan je op basis van mijn eigen ervaringen wat tips geven.

Je schrijft wat over scholen die op papier anders blijken te zijn. Ja, dat heb ik twee keer ervaren. De eerste middelbare school leek heel leuk, gezellig en intellectueel, die was dat vooral niet. De tweede school, "autisten-VO", zou een veilige, gestructureerde school zijn waar niet wordt gepest. Terwijl deze school nog onveiliger was dan de eerste en waar door de problemen van mijn medeleerlingen lessen steeds werden onderbroken en dus zeker geen structuur was.
Wat zou ik als 12-jarige in 2010 anders hebben willen doen? Eigenlijk niks, ik had wel graag begeleiding vanuit de basisschool gehad bij het kiezen van een VO want mijn ouders kennen niemand, werken niet, en ik mocht nooit van hen naar "clubjes" vanwege dat mijn ouders een hekel hebben aan Nederlanders (en hier alleen zitten omdat hun ouders "arbeidsmigrant" waren terwijl ze nooit meer terugkeerden naar landen met een minder goed sociaal zekerheidsstelsel...)
Achteraf denk ik vooral: leefde ik maar niet in zo'n isolement, dan had ik misschien signalen opgepikt over dat die eerste school zulke leerlingen heeft.

Eerst zat ik dus op een andere school, waar ik het helemaal niet naar mijn zin had. Vooral omdat er een rancuneuze sfeer heerste. Door problemen daar kwam ik in het medische circuit en viel de stempel autisme, waarna ik op die autistenschool werd gezet.

Ik werd op die eerdere middelbare school zwaar gepest. Je schrijft dat je bang bent dat je zoon op het vmbo gepest gaat worden en problemen krijgt met zijn kwetsbaarheid. Maar mijn ervaring is dat dit op het VSO veel meer voorkomt. Van de twee "normale" middelbare scholen kan ik me niemand voor de geest halen die anderen voor het karretje zou spannen om drugs te dealen of andere criminaliteit. Het was meer dat ik domme aanmerkingen moest incasseren. Op mijn VSO was drugsgebruik de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat de enigen die niet rookten of blowden op het schoolplein enkele van de (al weinige) meisjes waren... Ik heb ook regelmatig gehad dat klasgenoten ineens niet op school verschenen en dat onze docent ons dan vertelde dat diegene "fouten heeft gemaakt" en is opgepakt.

Ik ervoer ook vaak dat er ineens medeleerlingen een woedeuitbarsting kregen en dan helemaal uit hun dak gingen. Waar de docent dan alle aandacht aan schonk en ons dan maar liet toehoren, niemand ging zelfstandig opdrachten zitten maken (de mens is nou eenmaal nieuwsgierig).
Nu 8 jaar later schrik ik nog steeds als iemand begint te schreeuwen of gewoon zijn stem verheft. Bij mijn school waren ook vaak vechtpartijen waarvan ik denk dat op die andere twee scholen de leerlingen dan wel op z'n minst zouden zijn geschorst.
Als ik lees wat jij schrijft denk ik dat jouw zoon enorme problemen zou krijgen met de medeleerlingen van mijn autistenVO.

Door die k*tschool ben ik langdurig/steeds opnieuw ziek geworden en blijven zitten, waarna men inzag dat ik hier eigenlijk niet hoor en naar een ander VO ben gegaan. Waar ik vervolgens wel helemaal ben opgebloeid. Die school had volgens mij bijna 1.000 leerlingen in hetzelfde gebouw. Ik heb daar nooit last van gehad. Meeste contact was met mijn klas/jaargenootjes dus niks verlies van overzicht of zo.
Ik had diverse schoolgenootjes op die autistenschool die ook naar een normaal VO zijn overgestapt om dezelfde reden en vooral aangeven daar eindelijk rust in de klas te ervaren en dus hetzelfde hadden als ik.

Ik zat vroeger vlakbij een "autiVO" op school en herinner me nog goed dat je in de supermarkt daar zo kon zien wie er op die autistenschool zat en wie niet. Het waren vage types. Het viel me ook op dat mijn school super divers was, met leerlingen met veel verschillende afkomsten en subculturen, en dat die autistenschool dan juist vol zat met witte jongens die bijna allemaal voorkeur leken te hebben voor dezelfde kapsels en kledingstijl. Ik heb ook ooit gehoord dat de havo en vwo daar geen normale eindexamens hebben maar alles mondeling doen of zo...


Mijn zus heeft haar autistsche zoon bewust niet naar een inmiddels voormalige autischool (ze nemen daar niet meer alleen autisten aan) laten gaan om redenen die jij noemt. Die dingen als schreeuwen en vechtpartijen zijn "externaliserend gedrag" en mijn neef heeft andere problemen.

234324324 schreef op 04-03-2022 om 22:42:

[..]

Ik zat vroeger vlakbij een "autiVO" op school en herinner me nog goed dat je in de supermarkt daar zo kon zien wie er op die autistenschool zat en wie niet. Het waren vage types. Het viel me ook op dat mijn school super divers was, met leerlingen met veel verschillende afkomsten en subculturen, en dat die autistenschool dan juist vol zat met witte jongens die bijna allemaal voorkeur leken te hebben voor dezelfde kapsels en kledingstijl. Ik heb ook ooit gehoord dat de havo en vwo daar geen normale eindexamens hebben maar alles mondeling doen of zo...


Mijn zus heeft haar autistsche zoon bewust niet naar een inmiddels voormalige autischool (ze nemen daar niet meer alleen autisten aan) laten gaan om redenen die jij noemt. Die dingen als schreeuwen en vechtpartijen zijn "externaliserend gedrag" en mijn neef heeft andere problemen.

Op VSO doen veel leerlingen staatsexamens. Dan is een deel schriftelijk en een deel mondeling. Dit is in plaats van de PTA's die ze op reguliere VO's doen. Daarnaast doen ze ook het centraal schriftelijk eindexamen. Ze krijgen dan per vak een certificaat. Het is daardoor makkelijker om gespreid over meerdere jaren examen te doen.

Ik vind het nogal storend als mensen het bij herhaling over ‘autisten’ en ‘autistisch’ hebben. Is dat iets wat je bewust doet?
Noem het gewoon mensen of kinderen met ASS of autisme.

Voor speciaal onderwijs is het volgens mij al te laat. Mijn zoon had vorig jaar in groep 8 klasgenootjes die al voor kerst wisten dat zij naar een zgn. "OPDC" gaan. Een tussenvoorziening voor kinderen die niet op het speciaal onderwijs terechtkunnen maar ook niet naar de gewone middelbare school kunnen. Zoon wist toen nog niet naar welke school hij gaat, de informatiebijeenkomsten waren allemaal na de kerst...

Wij hebben hier trouwens een vmbo met kinderen uit de stad, omdat het vmbo daar niet veilig is. Misschien is het wat laat, maar kan je je richten op welke van de door jou genoemde vmbo's het veilig is?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.