Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

kind met lichte autisme op 'gewone' middelbare school, zal hij zich staande houden?

Goedemiddag,
Ik maak deze topic in mij realiserende dat er al vele topics zijn over het onderwerp VMBO/LWOO maar mijn vraag gaat specifiek over het klimaat op een school.
De juf van mijn zoon heeft aangegeven dat hij heel prima naar een VMBO BB en misschien zelfs KB kan met LWOO. Het enige waar wij en zij zich ook wel wat zorgen om maakt is zijn 'kwetsbaarheid' in een groep. Hij is heel gevoelig (kenmerken autisme en ADHD) en wil graag meedoen maar mist soms de aansluiten. Ik ben bang dat hij straks buiten de boot valt, gepest gaat worden, of ingezet wordt door anderen voor....
Herkennen jullie je in dit beeld om maak ik mij zorgen om niks?

Zijn IQ is 86 maar dat komt door de verwerkingssnelheid, de rest ligt op gemiddeld 95 en hij is zwaar dyslectisch.

NB in ons dorp is een grote scholengemeenschap met een apart VMBO gebouw waar alle stromingen inzitten. Er is wel een aparte begeleidingsklas en zij bieden veel profielen. 
In het dorp verderop (30 min fiets) zit ook een grote scholengemeenschap met aparte begeleidingsklas maar minder profielkeuze maar BB/KB en een eigen gebouw. 
Er zijn ook twee kleinere groenscholen in de omgeving één op 30 min fietsen (550 lln) en één (1000 lln) 50 min met openbaar vervoer.

Sorry voor de veelheid aan informatie maar ik hoop dat iemand met wat ervaring mij verder kan helpen en misschien gerust kan stellen.


Wat zeggen de scholen en welke begeleiding kunnen zij bieden?

Ik zou op elke school die een reële optie is navragen hoe open zij staan voor iemand met een beperking én wat hun protocol / werking is. Voor je hem inschrijft.

En ik zou kind niet naar een school van 1.000 leerlingen sturen, want daar verdrinkt hij. Los nog van dat elke dag een uur enkel onderweg vreselijk vermoeiend is.

Irtje

Irtje

29-01-2022 om 17:21 Topicstarter

Dank voor je bericht Marty1984.
Ik ben bezig de scholen te benaderen maar ik merk dat contact moeilijk is en daarnaast hoor ik liever ervaringsverhalen waar ik op moet letten dan een geweldig mooi marketing verhaal dat ze wel moeten waarmaken.

Ik herken je worsteling... 
Toch even contact zoeken met de verschillende scholen en jullie situatie bespreken. Op papier kan het allemaal mooi over komen, maar het is zeker fijn om even met iemand van de leerlingadministratie, of beter nog de zorgcoördinator, te bespreken welke ervaring zij hebben.
Wat kan de IB'er van school nog voor jullie betekenen? Die hebben vaak ook wel zicht op wat eventueel passende scholen zijn.

Ik ben voor onze zoon ook aan het oriënteren op een middelbare school. Zoon valt in de categorie "dubbel bijzonder" met ook ASS als complicerende factor.
Ik heb een heel aantal scholen gemaild en de situatie voorgelegd. Helaas ook veel reacties terug dat ze niet over deze expertise beschikken. En dat waren dan meestal de scholen die "op papier" heel erg passend leken.
En dan werken ze hier ook nog met een centrale loting waardoor je in principe niet direct bij een school in kan schrijven.

Irtje

Irtje

29-01-2022 om 17:55 Topicstarter

Ha Biebeltje,
Hier precies hetzelfde, scholen die er op papier goed uitzien maar dan toch het niet blijken te kunnen leveren. Een voorbeeld van de juf van mijn zoon, zij hadden vroeger goede ervaringen met een school maar die is de afgelopen tijd zo gegroeid dat deze niet meer de zorg kan leveren die zij van hen gewend was. Zij zijn ook nog eens overgegaan op loting wat nu geldt voor bijna alle scholen hier in de buurt. 
Zijn juf is hier ook niet blij mee omdat het daardoor onzeker is op welke school hij terecht kan als hij uitgeloot wordt.

Ik heb net met zoon gesproken, (hij heeft nu twee scholen gezien) en geeft aan dat de school met het nieuwe gebouw dat een centraal leerplein heeft waar alle klassen op uitkomen veel fijner aanvoelde dan de kleine knusse school met gangetjes. Dit speelt dus ook mee om het nog ingewikkelder te maken... 

Zo'n centraal leerplein is misschien wel drukker, maar lijkt mij ook overzichtelijker voor je zoon. Dan heeft hij sneller in 1 oogopslag door hoe en wat. Met gangetjes etc. is het toch iets lastiger om een totaalbeeld te kunnen maken.

Ik probeer zelf ook te kijken naar wat voor extra's de school biedt die aansluiten bij de interesses van zoon.

Zit er ook nog verschil in onderwijsmethode? Want daar kan ook nog een heel verschil in zitten en niet iedere methode hoeft even goed uit te pakken voor je zoon. Is het bijvoorbeeld heel traditioneel (zoals ik van mijn eigen middelbare schoolperiode gewend ben), of werken ze meer projectmatig, veel zelfstandig etc.

Zo zie ik het nog wel gebeuren dat zoon ontploft als hij van klas moet veranderen en het even niet meer weet... Dan kijk ik echt niet raar op als hij een woede uitbarsting zou krijgen. Of als ik gebeld word omdat hij gevochten heeft...
Daarom ben ik ook zo gestresst om die hele loting hier... want echt niet elke school zal passend onderwijs kunnen bieden en hij heeft al best wat schade opgelopen...

Verder wat de kans op pesten betreft, daar maak ik me ook wel wat zorgen om bij zoon. Die is zo makkelijk op de kast te jagen. Ik probeer hem daar nu elke keer dat het zich voordoet van bewust te maken zodat hij kan leren op een andere manier te reageren en daarmee een minder aantrekkelijk doelwit te worden.

Irtje

Irtje

29-01-2022 om 19:35 Topicstarter

Iebeltje,
dat is een goed idee, ik ga vanavond kijken of ik op de sites van de scholen iets kan vinden over hun onderwijsmethode. Hij zit nu op het SBO en daar passen ze veel aan op het kind maar dat gaat straks niet meer, dan moet je mee in het stramien.

Ik ben ook bang hoe hij gaat reageren straks, hij is heel gevoelig maar daardoor ook snel boos als iemand iets 'verkeerd' zegt. Ook ik vertel hem telkens dat hij niet alles wat iedereen zegt serieus moet nemen, soms moet je je gewoon omdraaien.

Irtje schreef op 29-01-2022 om 17:55:

Ha Biebeltje,
Hier precies hetzelfde, scholen die er op papier goed uitzien maar dan toch het niet blijken te kunnen leveren. Een voorbeeld van de juf van mijn zoon, zij hadden vroeger goede ervaringen met een school maar die is de afgelopen tijd zo gegroeid dat deze niet meer de zorg kan leveren die zij van hen gewend was. Zij zijn ook nog eens overgegaan op loting wat nu geldt voor bijna alle scholen hier in de buurt.
Zijn juf is hier ook niet blij mee omdat het daardoor onzeker is op welke school hij terecht kan als hij uitgeloot wordt.

Ik heb net met zoon gesproken, (hij heeft nu twee scholen gezien) en geeft aan dat de school met het nieuwe gebouw dat een centraal leerplein heeft waar alle klassen op uitkomen veel fijner aanvoelde dan de kleine knusse school met gangetjes. Dit speelt dus ook mee om het nog ingewikkelder te maken...

Ik herken dat heel erg bij onze zoon, ook autisme. Hij startte op een kleinschalige, groene school en dat gebouw vond hij heel fijn. Maar 2 gangen, aan 1 kant 1 verdieping erop, centraal gelegen aula, praktijklokalen allemaal in dezelfde gang, heel overzichtelijk. De PRO school waar hij daarna kwam was veel onoverzichtelijker, drie verschillende gangen, verspreid door de school allerlei praktijklokalen, op 2 verschillende plekken kluisjes etc. etc. In zijn hoofd werd dit echt een soort chaos. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

29-01-2022 om 20:28

Er loopt op de psyche pijler een topic voor mensen met ass, misschien kun je daar eens polsen. 
Mijn ervaring (zelf ass) met middelbare school is uiterst negatief, maar ondertussen zijn de tijden verandert natuurlijk en is er veel meer aandacht voor mentale problemen bij leerlingen.

Ik heb zelf op een zgn. "autisten-VO" gezeten (2012-2014) en kan je op basis van mijn eigen ervaringen wat tips geven.

Je schrijft wat over scholen die op papier anders blijken te zijn. Ja, dat heb ik twee keer ervaren. De eerste middelbare school leek heel leuk, gezellig en intellectueel, die was dat vooral niet. De tweede school, "autisten-VO", zou een veilige, gestructureerde school zijn waar niet wordt gepest. Terwijl deze school  nog onveiliger was dan de eerste en waar door de problemen van mijn medeleerlingen lessen steeds werden onderbroken en dus zeker geen structuur was.
Wat zou ik als 12-jarige in 2010 anders hebben willen doen? Eigenlijk niks, ik had wel graag begeleiding vanuit de basisschool gehad bij het kiezen van een VO want mijn ouders kennen niemand, werken niet, en ik mocht nooit van hen naar "clubjes" vanwege dat mijn ouders een hekel hebben aan Nederlanders (en hier alleen zitten omdat hun ouders "arbeidsmigrant" waren terwijl ze nooit meer terugkeerden naar landen met een minder goed sociaal zekerheidsstelsel...)
Achteraf denk ik vooral: leefde ik maar niet in zo'n isolement, dan had ik misschien signalen opgepikt over dat die eerste school zulke  leerlingen heeft.

Eerst zat ik dus op een andere school, waar ik het helemaal niet naar mijn zin had. Vooral omdat er een rancuneuze sfeer heerste. Door problemen daar kwam ik in het medische circuit en viel de stempel autisme, waarna ik op die autistenschool werd gezet.

Ik werd op die eerdere middelbare school  zwaar gepest. Je schrijft dat je bang bent dat je zoon op het vmbo gepest gaat worden en problemen krijgt met zijn kwetsbaarheid. Maar mijn ervaring is dat dit op het VSO veel meer voorkomt. Van de twee "normale" middelbare scholen kan ik me niemand voor de geest halen die anderen voor het karretje zou spannen om drugs te dealen of andere criminaliteit. Het was meer dat ik domme aanmerkingen moest incasseren. Op mijn VSO was drugsgebruik de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat de enigen die niet rookten of blowden op het schoolplein enkele van de (al weinige) meisjes waren... Ik heb ook regelmatig gehad dat klasgenoten ineens niet op school verschenen en dat onze docent ons dan vertelde dat diegene "fouten heeft gemaakt" en is opgepakt.

Ik ervoer ook vaak dat er ineens medeleerlingen een woedeuitbarsting kregen en dan helemaal uit hun dak gingen. Waar de docent dan alle aandacht aan schonk en ons dan maar liet toehoren, niemand ging zelfstandig opdrachten zitten maken (de mens is nou eenmaal nieuwsgierig).
Nu 8 jaar later schrik ik nog steeds als iemand begint te schreeuwen of gewoon zijn stem verheft. Bij mijn school waren ook vaak vechtpartijen waarvan ik denk dat op die andere twee scholen de leerlingen dan wel op z'n minst zouden zijn geschorst.
Als ik lees wat jij schrijft denk ik dat jouw zoon enorme problemen zou krijgen met de medeleerlingen van mijn autistenVO.

Door die k*tschool ben ik langdurig/steeds opnieuw ziek geworden en blijven zitten, waarna men inzag dat ik hier eigenlijk niet hoor en naar een ander VO ben gegaan. Waar ik vervolgens wel helemaal ben opgebloeid. Die school had volgens mij bijna 1.000 leerlingen in hetzelfde gebouw. Ik heb daar nooit last van gehad. Meeste contact was met mijn klas/jaargenootjes dus niks verlies van overzicht of zo.
Ik had diverse schoolgenootjes op die autistenschool die ook naar een normaal VO zijn overgestapt om dezelfde reden en vooral aangeven daar eindelijk rust in de klas te ervaren en dus hetzelfde hadden als ik.

Mijn zoon heeft ADHD een vindt om lastig aansluiting.  Hij is naar een reguliere middelbare school gegaan en dat gaat goed.  Hij heeft vrienden die net zo zijn als hij een zit leider in zijn vel. 

Irtje

Irtje

29-01-2022 om 22:32 Topicstarter

Wat fijn jullie reacties en inkijkjes in jullie persoonlijke verhalen. Speciaal jij Kipp1998 wat een heftig verhaal. Wel goed dat het uiteindelijk goed is gekomen met de scholen in jou geval.

Jullie hebben gelijk dat grootte of aantallen eigenlijk niks mogen uitmaken. Nu hoor ik wel uit Tango haar verhaal dat het voor haar zoon wel uitmaakte en die van mij gaf dus aan die kleine knusse school niet fijn te vinden. Toen ik vroeg waarom zij hij druk en sfeer....Ik denk dat ik vooral ook moet afgaan op hoe hij zich hierbij voelt.

Ik ga maandag alle scholen weer bellen en laat me niet meer afschepen met terugbel verzoeken. De scholengemeenschap hier in de buurt heeft (op papier) een aardig programma opgezet dat stuurt op maatwerken en talenten. Nu moet ik zeggen dat ik sceptisch ben want oudste zoon zit daar ook en die 'merkt' hier niks van maar dat kan ook aan hem liggen en zijn luie houding die hobbelt gewoon door het onderwijs en daar hebben we ,behalve achter zijn broek aanzitten zoals bij elke puber, geen omkijken naar.  Hij zit trouwens wel op een andere locatie op een ander niveau dus ik heb met andere begeleiders te maken en wordt ook doorverwezen naar de begeleider van VMBO BB/KB.

Irtje

Irtje

29-01-2022 om 22:33 Topicstarter

Kimdekim schreef op 29-01-2022 om 21:30:

Mijn zoon heeft ADHD een vindt om lastig aansluiting. Hij is naar een reguliere middelbare school gegaan en dat gaat goed. Hij heeft vrienden die net zo zijn als hij een zit leider in zijn vel.

Wat fijn om te horen dat het ook goed kan gaan!

Op mijn middelbare school zaten 1000 kinderen. Ik als superverlegen puber vond het heerlijk, ik kon fijn anoniem zijn. In mijn klas had ik vriendinnen. Ik heb geen adhd of ass, voordeel van grote school vond ik ook dat niemand raar opkeek als iemand eens uit zijn plaat ging. Je geeft aan dat op de school in de buurt vmbo een eigen vleugel oid heeft, dat lijkt me wel fijn voor het overzicht en weten waar je moet zijn. 

Even een zijpad over het loten dat enkelen noemen. mocht dat bij jou ook spelen, Irtje, dan moet je navragen of je kind wel mee moet loten. 
in Amsterdam, waar wij wonen, hoefde mijn slechtziende dochter niet mee te loten, maar konden we voor het vreselijke lotingencircus met scholen praten om te vragen of ze haar konden hebben. En zo weet ik dat meer gehandicapte kinderen niet hoefden mee te loten. Zij had al een plek voordat de lotingbegon. 

Ik heb een familielid met ASS die op een gewone middelbare school heeft gezeten en inmiddels afgestudeerd. De ouders hebben op de achtergrond veel voor hem gedaan mbt helpen met plannen/agenda, husiwerk, vriendjes waren thuis altijd welkom, ...etc. In hoeverre ben je zelf in staat om je zoon extra te begeleiden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.