Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Jongvolwassene verdient volledig salaris

Geld op de keukentafel achterlaten voor een werkende man met een goed salaris, dat ziet er naar mijn idee minachtend uit. Hoe reageert hij op dit gebaar?

Wél kostgeld betalen en voor het eten geld achterlaten.

watertoren schreef op 22-09-2024 om 16:25:

[..]

Ik zie het verschil niet. Mijn zoon is vanuit hotel mama op zichzelf gaan wonen. Hij was gelijk zelfstandig en ik had ook niet anders verwacht. Hij is geen debiel he, gewoon een jonge man met gezond verstand.

Het verschil is dat de meeste mensen die werken meteen zelfstandig gaan wonen of dat daarvoor zelfs al deden, terwijl die van jou eerst nog een paar jaar bij zijn mama heeft gewoond "om te sparen" - en dan heeft ze meestal ook nog lekker het prakje klaar als ie thuiskomt. Dat is prima hoor, maar wél behoorlijk verwend. 

Kostgeld laten betalen en geen geld achter laten voor brokjes. Een financiële en culinaire stimulans bij de opvoeding is een goede zaak.

DeOnbekende schreef op 22-09-2024 om 17:35:

[..]

Het verschil is dat de meeste mensen die werken meteen zelfstandig gaan wonen of dat daarvoor zelfs al deden, terwijl die van jou eerst nog een paar jaar bij zijn mama heeft gewoond "om te sparen" - en dan heeft ze meestal ook nog lekker het prakje klaar als ie thuiskomt. Dat is prima hoor, maar wél behoorlijk verwend.

Tegenwoordig kan je bijna niet anders.

Twinski schreef op 22-09-2024 om 17:43:

Kostgeld laten betalen en geen geld achter laten voor brokjes. Een financiële en culinaire stimulans bij de opvoeding is een goede zaak.

Brokjes? 🤔

Rozi schreef op 22-09-2024 om 15:01:

[..]

Ik vind het vooral verwend dat jongeren gelijk een koophuis willen hebben. Met een volledig salaris zouden mijn kinderen op zichzelf moeten gaan, evt een studio of kamer oid. Mocht dat niet lukken zouden ze een redelijk bedrag aan kostgeld mogen betalen.

Huh, wat is er verwend aan om meteen een koophuis te willen hebben? Die mensen werken kei hard voor een koophuis, eerder juist niet verwend.

Schommelstoel schreef op 22-09-2024 om 16:16:

[..]

Ik denk niet dat je 'op kamers gaan' moet zien als geld weggooien. Het is vooral een investering in de zelfstandigheid van een kind. Je leert in die paar jaar semi-zelfstandig in een studentenhuis wonen enorm veel. Veel meer dan wanneer je in Hotel Mama blijft en vrijwel alles voor je gedaan wordt. Tot de boodschappen aan toe.

Helemaal eens.

Yumi schreef op 22-09-2024 om 18:07:

[..]

Brokjes? 🤔

Sorry, bedoelde brokkies. Spelling 😟. Hij moet zelf leren bestellen, opwarmen of koken.

Ik stimuleer mijn kinderen juist op kamers te gaan. Of na de studie zelfstandig te gaan wonen. Die periode van levenservaring zal zich terugbetalen. 

Ik ga twee weken op vakantie en geef mijn 19-jarige boodschappengeld. Voor een dagje doe ik dat niet en meestal krijg ik dan geen tikkie achteraf.

DeOnbekende schreef op 22-09-2024 om 17:35:

[..]

Maar zo makkelijk is het tegenwoordig niet meer hoor, meteen als je gaat studeren of met een baan hoppa een guis en weg bij pa en ma. Ik vind het juist niet verwend, ze moeten keihard werken en sparen voor woonruimte, of het nu huur of koop is. Ooit gehoord van de woningtekorten die er nu zijn! Wachtlijsten voor huurwoningen (en dan woon ik in limburg notabene!) 10+ jaar… koophuis? Minimaal halve ton overbieden anders heb je het huis niet. Die ook nog eens 150.000 euro duurder zijn dan toen de huidige generatie bewoners ze kocht. Gekkenwerk. Dan heb ik liever dat ze nog thuis wonen en dus kunnen sparen voor die achterlijk hoge woonlasten dan dat ze op kamers moeten voor een huur waar je 10 jaar terug nog een eengezinswoning voor huurde. Noem t maar verwend😂

OT: ik zou geen geld meer klaarleggen, maar er is hier altijd eten zat in huis om iets in elkaar te flansen. 

Kikki39 schreef op 22-09-2024 om 18:10:

[..]

Huh, wat is er verwend aan om meteen een koophuis te willen hebben? Die mensen werken kei hard voor een koophuis, eerder juist niet verwend.

Jaja. Kinderen die naast het studeren werken om hun kamer te betalen, hun eigen huishouden en eten koken en erna volledig gaan werken, die werken hard. 

De discussie gaat nu heel erg over op jezelf wonen, huren, kopen, verwend zijn etc.

De vraag is of je een volwassen kind dat nog thuis woont maar wel werkt en een volledig inkomen heeft nog volledig moet verzorgen of dat 'datum x zijn we er niet, regel zelf iets te eten' voldoende moet zijn. Ik denk het laatste en wat en hoe kind dat dan regelt, mag het zelf uitzoeken. Kook je iets met wat in huis is, ga ik daar geen geld voor vragen. Koop je zelf iets anders, ga ik dat ook niet terugbetalen. 

Kikki39 schreef op 22-09-2024 om 18:10:

[..]

Ik vind het verwend ja gelijk een koophuis willen hebben. Omdat het niet normaal is vind ik. Ik ben van mening dat je zaken meer leert waarderen als je niet alles gelijk krijgt wat je wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.