Sjakie
22-09-2024 om 14:00
Jongvolwassene verdient volledig salaris
Ik stel deze vraag omdat ik echt niet weet waar ik goed aan doe.
sinds mei verdient mijn zoon volledig salaris, eerder als ik wegging dan liet ik geld achter voor eten. Ook als ik bv niet thuis was met het avondeten.
Nu ben ik van mening dat hij dat zelf kan betalen.
Hij betaalt geen kostgeld of iets dergelijks.
wat vinden jullie?
bieb1963
22-09-2024 om 14:06
De vraag is meer hoe belangrijk jij dat wel of niet vindt. En hoe jouw financiële situatie is. Het is ook heel fijn als hij flink kan sparen, want anders kom je nooit aan een koopwoning al is die ieniemini. Ook al gaat hij eerst iets huren (wat tegenwoordig al bijna niet te vinden is), dan nog zal je eigenlijk een ton spaargeld moeten hebben om ook maar iets te kopen ooit en een hypotheek te krijgen. Dus als het even kan zou ik zeggen: laat hem zoveel mogelijk sparen.
Thy
22-09-2024 om 14:22
Als je zoon fulltime werkt en verder niets hoeft te betalen aan jou, vind ik het heel normaal om af en toe te vragen of hij zijn eigen avondeten haalt en betaalt als hij in zijn eentje eet. Hij mag in zijn handen knijpen dat dat alles is.
Schommelstoel
22-09-2024 om 14:22
Uitgaande van een 20+er, zou ik verwachten dat hij in dit soort situaties zelf voor zijn avondeten zorgt. Zeker als het om incidentele momenten gaat.
Of je spreekt af dat hij kostgeld betaalt en dat jij dan op zulke avonden geld of eten achterlaat.
zwaankip
22-09-2024 om 14:27
Een volwassen inwonend kind dat een volledig salaris ontvangt zou echt wel een financiele bijdrage kunnen doen.
watertoren
22-09-2024 om 14:43
Mijn zoon heeft nooit iets te hoeven betalen. Geen eten, kostgeld of wat dan ook. Het was zelfs zo dat hij zo lang hij thuis heft gewoond elke maand nog een bijdrage kreeg. Hij heeft sinds hij werkte goed kunnen sparen zodat hij kon overbieden op een koophuis.
Moxxie
22-09-2024 om 14:50
Ik vind dat een fulltime werkende volwassenen zoon eigenlijk zelf al had moeten zeggen dat hij geen kind meer is waar je geld voor achter moet laten. Dit zal het halve forum wel een rare mening vinden maar ik vind veel jongvolwassenen zo kinderachtig.
Moederkareltje
22-09-2024 om 14:52
Moxxie schreef op 22-09-2024 om 14:50:
Ik vind dat een fulltime werkende volwassenen zoon eigenlijk zelf al had moeten zeggen dat hij geen kind meer is waar je geld voor achter moet laten. Dit zal het halve forum wel een rare mening vinden maar ik vind veel jongvolwassenen zo kinderachtig.
Verwend vooral
Moyrrie
22-09-2024 om 14:56
Mijn dochter werkt onregelmatig en toen ze nog thuis woonde haalde en betaalde ze haar eigen eten, als ze niet met ons at. Dit hebben we nooit zo afgesproken, maar ze wilde zelf al haar eigen eten betalen.
Ik vind het logisch om geen geld meer voor je zoon neer te leggen.
Rozi
22-09-2024 om 15:01
watertoren schreef op 22-09-2024 om 14:43:
Mijn zoon heeft nooit iets te hoeven betalen. Geen eten, kostgeld of wat dan ook. Het was zelfs zo dat hij zo lang hij thuis heft gewoond elke maand nog een bijdrage kreeg. Hij heeft sinds hij werkte goed kunnen sparen zodat hij kon overbieden op een koophuis.
Ik vind het vooral verwend dat jongeren gelijk een koophuis willen hebben. Met een volledig salaris zouden mijn kinderen op zichzelf moeten gaan, evt een studio of kamer oid. Mocht dat niet lukken zouden ze een redelijk bedrag aan kostgeld mogen betalen.
watertoren
22-09-2024 om 15:06
Rozi schreef op 22-09-2024 om 15:01:
[..]
Ik vind het vooral verwend dat jongeren gelijk een koophuis willen hebben. Met een volledig salaris zouden mijn kinderen op zichzelf moeten gaan, evt een studio of kamer oid. Mocht dat niet lukken zouden ze een redelijk bedrag aan kostgeld mogen betalen.
Hij en ik vonden op kamers gaan weggegooid geld. Zelf ben ik ook vanuit het ouderlijk huis naar een koopwoning gegaan. Ik ben juist blij dat hij in zijn eentje een koopwoning heeft kunnen kopen. Als het kan waarom zou je dat dan niet doen?
Mischa83
22-09-2024 om 15:13
watertoren schreef op 22-09-2024 om 15:06:
[..]
Hij en ik vonden op kamers gaan weggegooid geld. Zelf ben ik ook vanuit het ouderlijk huis naar een koopwoning gegaan. Ik ben juist blij dat hij in zijn eentje een koopwoning heeft kunnen kopen. Als het kan waarom zou je dat dan niet doen?
Eens hoor, ik zou ook liever hebben dat ze langer thuis wonen en van daaruit kunnen kopen dan iedere maand geld weggooien aan huur.
In geval van TO zou ik eerst voor mezelf bedenken wat ik redelijk vind qua kosten voor zoon en kosten voor mezelf en dat vervolgens met hem bespreken. Geld achterlaten lijkt mij niet meer nodig nu.
zwaankip
22-09-2024 om 15:15
Mijn kinderen zijn al een hele tijd geleden het huis uit gegaan. Zolang ze geen volledig salaris verdienden betaalde ik alles. Vanaf dat ze wèl een volledig salaris verdienden betaalden ze een bijdrage. Dat was niet veel, juist genoeg om hen te leren dat het leven niet gratis is.
Euphoria
22-09-2024 om 15:23
Zijn er geen boodschappen in huis waarmee zoon een avondmaaltijd kan bereiden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.