Ciska78
28-09-2022 om 08:18
Ik weet het niet meer
het gaat super slecht met mijn 15 jarige dochter.
Heeft een zeer laag zelfbeeld, vind zichzelf te dik, waardoor ze veel momenten heeft dat ze weinig/niet eet.
Heeft depressieve gevoelens, ziet “schaduwen” in huis, waardoor ze het eng vind alleen te zijn, te gaan slapen, snachts te gaan plassen. Wat er in resulteert dat ze vaak om 2 uur nog wakker is omdat ze afleiding zoekt beeldscherm.
Paniekaanvalle, stress van school, zelfverminking..
Ze ziet het leven niet meer zitten.
ze staat op de wachtlijst voor hulp, maar dit gaat zo traag. De jeugdgids die we eindelijk hebben ziet de spoed er wel van in en school, nadat ze vorige week op schoolreis in Tsjechie naar het ziekenhuis is geweest omdat het niet goed ging, ziet nu eindelijk de spoed er ook wel van in.
Maar ja, ondertussen hebben we nog steeds geen hulp en zitten wij als ouders met ons handen in het haar.Geen idee hoe we momenteel ons meisje kunnen helpen.
Wie heeft er tips, ervaringen, wil met mij mee praten? Ik heb zo de behoefte om mijn ei kwijt te kunnen.
Ciska78
08-07-2023 om 12:06
Vandaag voor het eerst sinds meer dan 8 maanden met dochter naar buiten geweest. Een klein rondje in het centrum gelopen, de hema in. Waar ze zelf douchegel kon ruiken en uitkiezen. Hoe gewoon die dingen voor ons zijn, hoe ongewoon ze tegenwoordig voor dochter zijn.
En hoe fijn het voelde om dit " gewoon" even met haar te kunnen doen.
Ik ben er gewoon emotioneel van nu, niet van de spanning maar dit was gewoon erg fijn en kostbaar.
Jonagold
08-07-2023 om 12:24
Ciska78 schreef op 08-07-2023 om 12:06:
Vandaag voor het eerst sinds meer dan 8 maanden met dochter naar buiten geweest. Een klein rondje in het centrum gelopen, de hema in. Waar ze zelf douchegel kon ruiken en uitkiezen. Hoe gewoon die dingen voor ons zijn, hoe ongewoon ze tegenwoordig voor dochter zijn.
En hoe fijn het voelde om dit " gewoon" even met haar te kunnen doen.
Ik ben er gewoon emotioneel van nu, niet van de spanning maar dit was gewoon erg fijn en kostbaar.
Wat fijn Ciska! Ook voor je dochter, weer een grote stap naar de ‘normale’ wereld.
Layka.12
08-07-2023 om 12:55
Wat ontzettend fijn Ciska!!
Ik kan me heel goed voorstellen dat het even een heel prettige ervaring was.
En dat je nu emotioneel bent is zo logisch.
Al die tijd spanning, angst enz en nu met je kind een boodschapje halen.
Als vanouds als moeder en dochter.
♥️
Lizzyliz
08-07-2023 om 22:53
O wat heerlijk. Even samen naar de Hema. Even ‘normaal’. Wat een topdag voor jullie.
tsjor
09-07-2023 om 10:20
Temet schreef op 07-07-2023 om 11:29:
Ik snap trouwens niet waarom die ots er is. Dat is een maatregel voor als het niet goed gaat met een kind en dat kind of de ouders niet de hulp accepteren die nodig is om de situatie te verbeteren. Maar zowel jullie als je dochter zien in dat er problemen zijn en accepteren de noodzakelijke hulp. Sterker, jij loopt je de benen uit het lijf om te zorgen dat je dochter de nodige hulp krijgt.
Wat is de einddatum van de huidige ots?
Temet, dat is precies een van de misverstanden: het wordt vaak verhaald als: 'zoveel kinderen worden er in Nederland mishandeld', terwijl een deel ervan om 'administratieve redenen' is. Met als ervaringsgegeven, dat een gezinsvoogd te druk (en te onervaren soms) is om die administratieve klusjes dan ook daadwerkelijk te doen.
Dat een OTS en UHP zou moeten bij een instelling voor gesloten jeugdzorg of instelling voor psychiatrie klopt niet. We hebben er indertijd voor gevochten dat ouders ook zelf bij een rechter een opname in een gesloten instelling kunnen aanvragen, juist voor situaties zoals die van Ciska en haar dochter.
Dit is misschien wel interessant om te lezen: https://www.dwangindezorg.nl/wvggz/familie-en-naasten Let wel, 'zorgverantwoordelijke' is iemand van de instelling die de zorg verleent.
Nu er eenmaal een OTS en UHP is is de vraag: hoe kom je er zo snel mogelijk van af. Dan is het beste advies toch: heel erg meebewegen. Zelf de administratieve klusjes voor ze opknappen of ze motiveren om dat te doen, zoals Ciska78 doet, en ze ondertussen complimenteren dat het dankzij hen allemaal zo goed loopt, dat een UHP en OTS nu niet meer nodig is. Je kunt overwegen om naar de rechter te stappen en te vragen de maatregel te beëindigen, omdat het aantoonbaar niets positiefs oplevert en in feite eerder belemmerend en vertragend werkt. De voogdij-instelling zal er niet blij mee zijn (vreemd genoeg, ze hebben het druk genoeg anders), want het scheelt toch inkomsten.Alleen: daar moet je dan wel tijd en energie voor hebben. Het heeft wel zin om een logboek bij te houden met een kort overzicht van je ervaringen, zodat je straks, als het verzoek tot voortzetting van de maatregel eer ligt, een helder verhaal hebt over zin en onzin ervan.
Op dit moment is een uitstapje naar de Hema echter veel nuttiger eerlijk gezegd.
Tsjor
Temet
09-07-2023 om 15:50
Nav Tsjor: ik.zou geen energie (en geld, vermoed ik) steken in een poging die ots tussentijds te beëindigen. Zoveel last heb je er nu ook weer niet van, vermoed ik. Maar ik zou wel geneigd zijn om verweer te voeren als de GI die ots zou willen verlengen.
Ik weet dat gesloten jeugdzorg ook mogelijk is zonder ots, vandaar ook mijn verbazing over die ots, want die lijkt mij dus nergens voor nodig.
tsjor
09-07-2023 om 16:01
Zou ook mijn advies zijn, geen energie stoppen in nu bestrijden, die energie heb je nodig om alles recht te breien. Maar wel bijvoorbeeld zo'n logboek aanhouden om straks gemotiveerd een verlenging te voorkomen.
Tsjor
Ciska78
10-07-2023 om 12:15
ik ga er zeker nu ook geen energie meer in stoppen.
De UHP loopt eind deze maand af, daar komt wel een verlening voor omdat dochter tot opname in de open plek nog steeds op een gesloten plek blijft zitten.
Deze UHP moet eraf zodra dochter in open zit, dat schijnt geen probleem te zijn volgens de voogd.
De OTS loopt tot februari, geen idee of wie die ook eerder kunnen stopzetten als de UHP ook wordt stopgezet. Kunnen we altijd even informeren.
Temet
10-07-2023 om 13:09
" Deze UHP moet eraf zodra dochter in open zit, dat schijnt geen probleem te zijn volgens de voogd."
Wat die voogd zegt klopt volgens mij niet echt. Ik wil dat met alle plezier uitleggen, ik begon ook al te tikken, maar bedacht me toen dat je daar waarschijnlijk helemaal niet op zit te wachten . Maar vziw moet er altijd een muhp zijn als er een ots is, en het kind verblijft buiten het gezin. Dus kijk niet raar op als die muhp niet wordt beëindigd als je dochter naar een open groep gaat.
Ciska78
13-07-2023 om 09:23
Temet, zou je mij anders een PB willen sturen met uitleg?
Gisteren evaluatie met het CCE gehad, er is een prikkelverwerkingsprofiel gemaakt, wat echt heel veel duidelijkheid geeft over hoe prikkels bij dochter binnenkomen en wat ze hierin nodig heeft, voor nu maar ook voor later.
Verder heeft de orthopedagoog geprobeerd mee te kijken, maar helaas is het haar gewoon niet gelukt om meer dan 1 afspraak te maken op de groep.
Echt heel slecht, maar het is helaas niet anders.
Het "voordeel" is dat de hulpvraag nu naar het CCE heel anders is dan toen we met hun het traject ingingen, dus de noodzaak is iets minder geworden, maar niet weg.
We krijgen vandaag het verslag en advies van het prikkelverwerkingsprofiel. Verder blijft het CCE voorlopig op de achtergrond aanwezig om te kijken of dochter de juiste hulp blijft krijgen. Dus dat is wel erg fijn.
Verder gaat dochter maandag over naar de gesloten/besloten groep. Morgen gaat ze daar mee eten, zaterdag draait ze ook nog een deel mee en dan maandag over. Die middag hebben we ook meteen een opname gesprek voor die groep. We hopen echt dat ze op die groep nog meer stappen kan gaan zetten om dan eindelijk over niet al te lange tijd de overstap naar open te maken.
UnknownCrocodile85
13-07-2023 om 09:42
fijn , dat er beweging is en de goede kant op .
hoe is het met jou ?