Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet het niet meer


ciska, heb je ook nog meerdere kinderen? Lijkt me dan ook heftig voor broer/zussen. Krijgen zij nog contact met haar?

Ciska78

Ciska78

11-11-2022 om 07:45 Topicstarter

Onze dochter is enig kind.
Gisteren voor het eerst serieus gesproken over een opname, iedereen ziet dat het alleen maar slechter gaat ipv beter, maar opname is wel iets wat heel goed uitgezocht moet worden.
Ook gisteren besproken om nog een ophoging van medicatie vanaf maandag, maar dochter gaf meteen aan dat ze dit niet wil, omdat ze dan meer moet drinken en dit wil/mag ze niet.
Het is steeds moeilijker om haar naar beneden te krijgen, woensdag zat ze benenden tijdens het avondeten (niet eten helaas) en moest ze van ons tot een bepaalde tijd aan tafel blijven, maar toen ze doorhad dat er geen consequenties aan zouden zitten als ze naar boven ging is ze opgestapt en naar boven gegaan. Ik kan moeilijk voor de trap gaan liggen.

Alle acvtiviteiten/ontspanningstips ten goede, dochter wil gewoon echt, maar dan ook echt niets en is ook absoluut niet te motiveren tot iets.

Van je dochter verlangen dat ze aan de eettafel aanschuift, kan bij haar binnenkomen als : mijn ouders proberen mij te manipuleren omdat ik moet toekijken hoe zij aan het eten zijn, ook al bedoelen ze het goed want ze zijn bezorgd om mij en ze willen mij aanzetten wat te eten net als zij, dit moeten toekijken zegt eigenlijk  dat ze mij niet begrijpen.

Vroeger was er op dit forum een moeder wiens kind veel last had van prikkels zodat het avondeten er  niet gezellig op werd. In hun geval, koos moeder ervoor het kind het avondeten op zijn kamer te nuttigen, weg uit het spanningsveld. Nu was daar geen situatie van anorexia, dus kind at boven het bord leeg, maar zo haalde de moeder wel de druk weg.
Ik vraag mij af of je dochter de hele dag op haar kamer is? Is zij bang iets te doen uit vrees dat daar iets met ‘gezellig’ eten aan gekoppeld is? (Denk aan een wandeling buiten en een stop bij een theehuis.) Is jullie aanpak gericht op het doel ook iets te gaan eten, terwijl dat nu averechts werkt.
Is ze wel bereid flesjes drink ontbijt te drinken? Drinken kan anders binnen komen dan eten. Misschien is ze wel bang dik te worden van eten, maar staat ze open voor drinken.

Sterkte want deze machteloze situatie zuigt je leeg.

Ciska78

Ciska78

11-11-2022 om 08:57 Topicstarter

Flanagan, dochter zit de hele dag boven, de enige reden dat ze dus beneden aan tafel moet zitten is omdat ze dan even weg is uit haar donkere hol, geen druk over moeten eten. Dit hebben we ook zo benoemd naar haar (op advies van begeleiding).
Drinken gaat niet werken, omdat ze momenteel op het punt is van helemaal niet drinken.

Ze is ook bang om dik te worden, alhoewel ze een slanke dame is, en de stemmen in haar hoofd zeggen ook dat ze niet mag eten/drinke 

Ciska78 schreef op 11-11-2022 om 07:45:

Onze dochter is enig kind.
Gisteren voor het eerst serieus gesproken over een opname, iedereen ziet dat het alleen maar slechter gaat ipv beter, maar opname is wel iets wat heel goed uitgezocht moet worden.
Ook gisteren besproken om nog een ophoging van medicatie vanaf maandag, maar dochter gaf meteen aan dat ze dit niet wil, omdat ze dan meer moet drinken en dit wil/mag ze niet.
Het is steeds moeilijker om haar naar beneden te krijgen, woensdag zat ze benenden tijdens het avondeten (niet eten helaas) en moest ze van ons tot een bepaalde tijd aan tafel blijven, maar toen ze doorhad dat er geen consequenties aan zouden zitten als ze naar boven ging is ze opgestapt en naar boven gegaan. Ik kan moeilijk voor de trap gaan liggen.

Alle acvtiviteiten/ontspanningstips ten goede, dochter wil gewoon echt, maar dan ook echt niets en is ook absoluut niet te motiveren tot iets.

Er komt een punt dat je geen verantwoordelijkheid meer kan dragen voor haar welzijn omdat alle ‘ouderlijke’ middelen worden overruled door de stemmen. Ik zeg dit niet om jouw je machteloosheid nog eens extra in te wrijven maar die realiteit kan ergens ook rust geven: je hebt als ouders van alles geprobeerd. Je hebt hulp ingeschakeld. Je volgt professionele adviezen op. Maar het werkt niet. Op een gegeven moment moet je het wel overdragen. Dan is dat het meest verantwoordelijke, wijze en liefdevolle wat je kunt doen. 

Maar Ciska wat verschrikkelijk voor jullie allemaal dat er geen kentering komt, hartverscheurend als dit echt moet gaan gebeuren.

Ciska78 schreef op 11-11-2022 om 08:57:

Flanagan, dochter zit de hele dag boven, de enige reden dat ze dus beneden aan tafel moet zitten is omdat ze dan even weg is uit haar donkere hol, geen druk over moeten eten. Dit hebben we ook zo benoemd naar haar (op advies van begeleiding).
Drinken gaat niet werken, omdat ze momenteel op het punt is van helemaal niet drinken.

Ze is ook bang om dik te worden, alhoewel ze een slanke dame is, en de stemmen in haar hoofd zeggen ook dat ze niet mag eten/drinke

Begrijp mij niet verkeerd; momenteel vraagt je of ze naar beneden komt tijdens etenstijd. Vraag haar of ze uit haar kamer kan komen om een andere reden of activiteit.  Denk aan samen een grote legpuzzel maken of tuin snoeien, bloembollen kopen in een tuincentrum, iets  wat niets met eten te maken heeft. 

En tijdens avondeten, kan ze op haar kamer blijven.  Desnoods met een mini rozijnen bol. Lijkt mij voor jullie ook prettiger want nu bepaalt zij de sfeer aan tafel en voelen jullie je extra machteloos.

Ciska78 schreef op 11-11-2022 om 08:57:

Flanagan, dochter zit de hele dag boven, de enige reden dat ze dus beneden aan tafel moet zitten is omdat ze dan even weg is uit haar donkere hol, geen druk over moeten eten. Dit hebben we ook zo benoemd naar haar (op advies van begeleiding).
Drinken gaat niet werken, omdat ze momenteel op het punt is van helemaal niet drinken.

Ze is ook bang om dik te worden, alhoewel ze een slanke dame is, en de stemmen in haar hoofd zeggen ook dat ze niet mag eten/drinke

Precies die stemmen vertellen haar dat, daarom helpen de adviezen van Flanagan niet. Die stemmen moeten het eerst minder voor het zeggen krijgen.

Even voor de duidelijkheid: weten haar "stemmen" dat ze van water niet aankomt?

Flanagan schreef op 11-11-2022 om 13:50:

[..]

Begrijp mij niet verkeerd; momenteel vraagt je of ze naar beneden komt tijdens etenstijd. Vraag haar of ze uit haar kamer kan komen om een andere reden of activiteit. Denk aan samen een grote legpuzzel maken of tuin snoeien, bloembollen kopen in een tuincentrum, iets wat niets met eten te maken heeft.

En tijdens avondeten, kan ze op haar kamer blijven. Desnoods met een mini rozijnen bol. Lijkt mij voor jullie ook prettiger want nu bepaalt zij de sfeer aan tafel en voelen jullie je extra machteloos.

Flanagan, haar stemmen houden dit tegen!

Aiden schreef op 11-11-2022 om 14:01:

[..]

Flanagan, haar stemmen houden dit tegen!

Aiden, ik begrijp dat de stemmen haar tegen houden iets te eten. Iedere keer als ze aan tafel aanschuift maar niets eet omdat de stemmen haar dit verbieden, hebben de stemmen de strijd om macht gewonnen. Om het contact met hun dochter niet te verliezen, noemde ik contact momenten die buiten de macht van de stemmen om gaan. Momenten waarin de stemmen niet aangeven dat ze niet mag eten of drinken omdat ze niet in de keuken is of iets aangereikt krijgt.

Trouwens, iemand die te weinig drinkt, zal eerder last krijgen van hoofdpijn. Een argument om haar in ieder geval tot drinken te bewegen.


Heel veel sterkte voor iedereen hier! Wat een hartverscheurende verhalen.

Ciska78

Ciska78

11-11-2022 om 17:38 Topicstarter

Flanagan, het probleem is groter dan het niet eten/drinken, de stemmen zeggen haar nu wat ze wel/niet mag doen, hoe goed je advies ook bedoeld is, de reden dat ze nu niet eet en drinkt is omdat ze daarmee hoopt zelfmoord te plegen.

Ook zorgen de stemmen ervoor dat ze niet tot iets buitenshuis te porren is, en als ze dan toch wel iets buitenshuis doet ( want wonder boven wonder handbalt ze nog), staat daar tegenover dat ze zichzelf daarna of daarvoor moet beschadigen.

Aankomende maandag hebben we tussenevaluatie en dan gaan we ook een plan B bespreken.

Ciska78 schreef op 11-11-2022 om 17:38:

Flanagan, het probleem is groter dan het niet eten/drinken, de stemmen zeggen haar nu wat ze wel/niet mag doen, hoe goed je advies ook bedoeld is, de reden dat ze nu niet eet en drinkt is omdat ze daarmee hoopt zelfmoord te plegen.

Ook zorgen de stemmen ervoor dat ze niet tot iets buitenshuis te porren is, en als ze dan toch wel iets buitenshuis doet ( want wonder boven wonder handbalt ze nog), staat daar tegenover dat ze zichzelf daarna of daarvoor moet beschadigen.

Aankomende maandag hebben we tussenevaluatie en dan gaan we ook een plan B bespreken.

Dit is toch niet vol te houden zo? Hoelang moeten jullie hier nog in mee gaan? Dat is niet op te brengen!


UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

11-11-2022 om 18:33

Ciska 

Leene

Leene

11-11-2022 om 20:43

wat erg allemaal. Weet niet wat ik moet zeggen. Ik wilde maar dat er toverstokjes bestonden. Wat een moeilijke zware weg voor jullie en je dochter 

Ciska een dikke knuffel voor jullie en voor alle anderen hier die het nodig hebben 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.