Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuiskomen


Kimdekim schreef op 20-06-2024 om 07:39:

[..]

Wat een gefrustreerde reactie zeg. Dat je je zo druk kan maken over de opvoeding van een ander...

Ik maak me niet druk hoor; moet er eerder om lachen zoals mensen dingen kunnen schrijven.

krulliebollie schreef op 19-06-2024 om 22:15:

mijn dochter (17) drinkt niet. Blowt niet. Rookt niet. Ze weet dat drinken onder de 18 niet mag. Ze zal gerust wel eens een slokje genomen hebben van een oudere vriend(in) maar over het algemeen komt ze afspraken goed na. Op haar 18e verjaardag gaan we samen proosten met een gaasje van iets. Er is toch echt wel steeds aangetoond dat het blijven aangeven van ouders dat alcohol onder 18 niet mag en dat je het niet goed keurt maakt dat ze later een gezondere verstandhouding hebben met alcohol. We gaan het zien.

Persoonlijk vind ik dit dan weer raar. Nu mag het, dus nu vieren we je verjaardag met alcohol. Alsof dat écht hoort bij een volwassen feestje.

Pippeltje schreef op 20-06-2024 om 08:39:

[..]

Ik maak me niet druk hoor; moet er eerder om lachen zoals mensen dingen kunnen schrijven.

Nou gelukkig maar,  is ook veel gezonder dan je druk maken over dingen waar je toch geen invloed op hebt. 

Pippeltje schreef op 20-06-2024 om 02:36:

Iedereen doet het, dus zij ook en oh; ze zijn zo verstandig!!

doei

Wat een gekke reactie. Jij kunt je niet voorstellen dat je open gesprekken hebt met je kind over waarom je iets vind, wat zij er van vinden en dat je daar afspraken over maakt en dat kinderen zich daar aan houden? Heel bijzonder...

DeOnbekende schreef op 20-06-2024 om 09:01:

[..]

Persoonlijk vind ik dit dan weer raar. Nu mag het, dus nu vieren we je verjaardag met alcohol. Alsof dat écht hoort bij een volwassen feestje.

Nou dat is omdat zij dat graag wil. Ze mag dan en wil haar eerste glas met ons doen. Er is dan geen reden meer om te zeggen dat het niet mag want 18 en ik vind het heel fijn dat ze haar eerste glas met ons wil doen. Ze wordt in sept 18 en roept al een paar maanden dat ze bijna 18 is en dan zoveel meer mag en moet. Ze vind het spannend maar ook leuk.

Dochter heeft ( geen extreme) angst voor overgeven van zichzelf en anderen. Dat vindt ze echt heel naar om te zien/ruiken/doen. Ze weet dat je met veel te veel alcohol op kunt overgeven.. wat ze natuurlijk ook wel eens heeft gezien.. we denken dat dit wel maakt dat ze rustig aan zal starten maar ja.. het kan je ook zomaar overvallen hoe drank valt. 

Ik ben in het verleden voor 2 dingen gaan liggen - een neuspiercing en een tattoo.  3x raden wat gebeurde toen het "eindelijk" legaal mocht. 
Met drank en thuiskom tijden ben ik altijd pragmatisch en realistisch omgegaan.  En daar zijn ook nooit problemen van gekomen.  Je leeft voor en de vrienden van je kinderen leven voor.  Veiligheid stond altijd voorop: je loopt/fiets niet alleen en je bent niet dermate dronken dat je situaties niet meer zuiver kan inschatten.

DeOnbekende schreef op 20-06-2024 om 09:01:

[..]

Persoonlijk vind ik dit dan weer raar. Nu mag het, dus nu vieren we je verjaardag met alcohol. Alsof dat écht hoort bij een volwassen feestje.

Sommige halen de alcohol dan uit de kast en anderen nemen weer hun zoon op hun 18de mee naar de hoeren voor een ontmaagding. Soort volwassenenontgroening, wellicht kun je dat zo noemen.

Moederkareltje schreef op 20-06-2024 om 11:52:

[..]

Sommige halen de alcohol dan uit de kast en anderen nemen weer hun zoon op hun 18de mee naar de hoeren voor een ontmaagding. Soort volwassenenontgroening, wellicht kun je dat zo noemen.

Waarom zou je dat doen?

Poekewiki schreef op 20-06-2024 om 11:50:

Ik ben in het verleden voor 2 dingen gaan liggen - een neuspiercing en een tattoo. 3x raden wat gebeurde toen het "eindelijk" legaal mocht.
Met drank en thuiskom tijden ben ik altijd pragmatisch en realistisch omgegaan. En daar zijn ook nooit problemen van gekomen. Je leeft voor en de vrienden van je kinderen leven voor. Veiligheid stond altijd voorop: je loopt/fiets niet alleen en je bent niet dermate dronken dat je situaties niet meer zuiver kan inschatten.

Dochterlief heeft een heleboel piercings waaronder 2 in haar neus.. kan ik niets van zeggen want die heb ik ook. Wat betreft een tatoeage zeggen wij tegen haar dat ze daarmee moet wachten tot ze een jaar of 25 is. Haar hersenen volgroeid zijn en ze een weloverwogen keus maakt. Mocht zij het met 18 stiekem doen en geheim houden dan kan ik daar weinig tegen doen. Ondanks dat man en ik in de metal zitten.. hebben wij beiden geen tatoeages. Man inmiddels ook geen piercings meer..

Zilver_gray schreef op 20-06-2024 om 11:53:

[..]

?

Waarom zou je dat doen?

Ik heb een tijdje in een Zuid-Amerikaans land gewoon waar dat een redelijk vaste traditie was, heb me er toen ook nogal over verbaasd toen vriend vertelde dat dat een volkomen normaal onderwerp was onder de mannen daar.

Wat is het idee van een eindtijd? Is het veiliger? Kan er minder fout gaan of minder verkeerd gedrag vertoond worden? Kun je niet slapen als je kind niet thuis is, dus is het voor jou? Is het dat je kind frisser is omdat het eerder in bed ligt en overdag moet presteren? Vinden anderen jou een slechte ouder als je geen eindtijd meegeeft?
En wat de consequenties zijn voor je kind bij een eindtijd (moet hij dan alleen fietsen of is sociaal gezien niet geaccepteerd bv als hij eerder dan anderen naar huis moet).

Ik zeg niet of en wat de goede redenen zijn, maar bedenk voor jezelf wat de toegevoegde waarde van een eindtijd is en zo ja, wat dan een daarbij passende eindtijd zou zijn. En wat je wil doen als kind zich daar niet aan houdt (spreek je een flexibele tijd af, is elke minuut te laat al reden voor straf etc). 
Een andere manier van afspreken zou ook kunnen zijn; melden als hij naar huis gaat oid als het je gaat om veiligheid.

krulliebollie schreef op 19-06-2024 om 22:15:

mijn dochter (17) drinkt niet. Blowt niet. Rookt niet. Ze weet dat drinken onder de 18 niet mag. Ze zal gerust wel eens een slokje genomen hebben van een oudere vriend(in) maar over het algemeen komt ze afspraken goed na. Op haar 18e verjaardag gaan we samen proosten met een gaasje van iets. Er is toch echt wel steeds aangetoond dat het blijven aangeven van ouders dat alcohol onder 18 niet mag en dat je het niet goed keurt maakt dat ze later een gezondere verstandhouding hebben met alcohol. We gaan het zien.

Het is heel verleidelijk om dit 'succes' toe te schrijven aan je opvoeding, maar dat is maar zeer beperkt oorzaak - gevolg. Je schrijft verderop ook dat je dochter heel slecht tegen overgeven kan. Dat is een heel goede drijfveer om niet (te) dronken te willen worden. Daarnaast heb je kinderen die minder avontuurlijk zijn aangelegd. Dat is niet zozeer jouw verdienste, maar zit meer in het karakter van het kind.

Mijn kinderen zijn wat dat betreft, ondanks dezelfde opvoeding, zeer verschillend. De oudste had en heeft geen belangstelling voor alcohol, roken of drugs, vindt dat gewoon niet lekker en niet interessant. Nu kan ik dus denken: goed gedaan Jonagold! Maar, de jongste is wel nieuwsgierig en vindt het wel lekker, die gaat dus ook regelmatig stappen en drinkt dan vele malen meer dan dat wij als ouders ooit hebben gedaan. Ze heeft ook een tijdje gevapet. Ze zegt dat ze dat niet meer doet, na berichten over hoe ongezond dat is. Vonden wij ook wat van. Maar ja, ze is 21, dus verbieden kan niet (meer). Wel hebben we het dus regelmatig met haar over de risico's. Gelukkig is ze toch ook best verstandig. Ze gaat nooit te ver. En drugs heeft ze ook nooit geprobeerd, dat vind ik dan wel weer fijn. Wij zeggen altijd, houd je hoofd erbij, en wil je wat proberen, dan liever in gezelschap (en dan afspreken dat er in ieder geval eentje nuchter blijft voor het geval dat) dan in je uppie ergens. En natuurlijk altijd alert zijn op pilletjes in je drankje of andere manieren om je te drogeren. Ook daar letten ze met elkaar goed op.

Maar wat ik wou zeggen is dus: het zit meer in het kind zelf dan in je opvoeding, is mijn ervaring.

Jonagold schreef op 20-06-2024 om 17:29:

[..]

Het is heel verleidelijk om dit 'succes' toe te schrijven aan je opvoeding, maar dat is maar zeer beperkt oorzaak - gevolg. Je schrijft verderop ook dat je dochter heel slecht tegen overgeven kan. Dat is een heel goede drijfveer om niet (te) dronken te willen worden. Daarnaast heb je kinderen die minder avontuurlijk zijn aangelegd. Dat is niet zozeer jouw verdienste, maar zit meer in het karakter van het kind.

Mijn kinderen zijn wat dat betreft, ondanks dezelfde opvoeding, zeer verschillend. De oudste had en heeft geen belangstelling voor alcohol, roken of drugs, vindt dat gewoon niet lekker en niet interessant. Nu kan ik dus denken: goed gedaan Jonagold! Maar, de jongste is wel nieuwsgierig en vindt het wel lekker, die gaat dus ook regelmatig stappen en drinkt dan vele malen meer dan dat wij als ouders ooit hebben gedaan. Ze heeft ook een tijdje gevapet. Ze zegt dat ze dat niet meer doet, na berichten over hoe ongezond dat is. Vonden wij ook wat van. Maar ja, ze is 21, dus verbieden kan niet (meer). Wel hebben we het dus regelmatig met haar over de risico's. Gelukkig is ze toch ook best verstandig. Ze gaat nooit te ver. En drugs heeft ze ook nooit geprobeerd, dat vind ik dan wel weer fijn. Wij zeggen altijd, houd je hoofd erbij, en wil je wat proberen, dan liever in gezelschap (en dan afspreken dat er in ieder geval eentje nuchter blijft voor het geval dat) dan in je uppie ergens. En natuurlijk altijd alert zijn op pilletjes in je drankje of andere manieren om je te drogeren. Ook daar letten ze met elkaar goed op.

Maar wat ik wou zeggen is dus: het zit meer in het kind zelf dan in je opvoeding, is mijn ervaring.

Dat is mijn ervaring ook. Mijn zoon heeft zijn eerste drankje gedronken toen hij 18 was.  Hij heeft ADHD en weet dat hij daarom verslavingsgevoelig is. Daarom drinkt hij niet meer dan 4 biertjes op een avond.   Van hem uit is de vraag ook nooit gekomen om alcohol te proberen.  Drinken die je nou eenmaal niet onder de 18. Mijn dochter kan dus wel met die vraag.  We hebben er goed over gesproken en gevraagd hoe ze het zelf voor zich zag.  Ik kon leven met haar voorstel en zodoende drinkt zij wel ooit.  

Jonagold schreef op 20-06-2024 om 17:29:

[..]

Het is heel verleidelijk om dit 'succes' toe te schrijven aan je opvoeding, maar dat is maar zeer beperkt oorzaak - gevolg. Je schrijft verderop ook dat je dochter heel slecht tegen overgeven kan. Dat is een heel goede drijfveer om niet (te) dronken te willen worden. Daarnaast heb je kinderen die minder avontuurlijk zijn aangelegd. Dat is niet zozeer jouw verdienste, maar zit meer in het karakter van het kind.

Mijn kinderen zijn wat dat betreft, ondanks dezelfde opvoeding, zeer verschillend. De oudste had en heeft geen belangstelling voor alcohol, roken of drugs, vindt dat gewoon niet lekker en niet interessant. Nu kan ik dus denken: goed gedaan Jonagold! Maar, de jongste is wel nieuwsgierig en vindt het wel lekker, die gaat dus ook regelmatig stappen en drinkt dan vele malen meer dan dat wij als ouders ooit hebben gedaan. Ze heeft ook een tijdje gevapet. Ze zegt dat ze dat niet meer doet, na berichten over hoe ongezond dat is. Vonden wij ook wat van. Maar ja, ze is 21, dus verbieden kan niet (meer). Wel hebben we het dus regelmatig met haar over de risico's. Gelukkig is ze toch ook best verstandig. Ze gaat nooit te ver. En drugs heeft ze ook nooit geprobeerd, dat vind ik dan wel weer fijn. Wij zeggen altijd, houd je hoofd erbij, en wil je wat proberen, dan liever in gezelschap (en dan afspreken dat er in ieder geval eentje nuchter blijft voor het geval dat) dan in je uppie ergens. En natuurlijk altijd alert zijn op pilletjes in je drankje of andere manieren om je te drogeren. Ook daar letten ze met elkaar goed op.

Maar wat ik wou zeggen is dus: het zit meer in het kind zelf dan in je opvoeding, is mijn ervaring.

Ik denk dat " avontuurlijk" niet echt een passende term is. Nieuwsgierig naar middelen gebruik is wat anders dan avontuurlijk. Ik heb hele avontuurlijke kinderen en de oudsten houden ook enorm van uitgaan en feestjes maar hebben geen interesse in middelen gebruik. Dan zijn er mensen die van nature nieuwsgierig zijn naar van alles en nog wat, maar nieuwsgierigheid wordt ook getriggerd door wat je mee krijgt in je omgeving. Als je bv van jongs af aan mee krijgt dat leuke momenten altijd samenhangen met middelengebruik, dan is de kans groter dat je dat ook wilt gaan doen want het hoort er bij is het dan vaak.

De rol/ opvoeding van ouders speelt volgens deskundigen wel degelijk een grote rol;

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4391260/ouders-vinden-alcohol-onder-18-oke-wij-zijn-er-niet-slecht-van-geworden

Dit artikel stond onder een ander artikel over alcoholgebruik bij jongeren;

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4478685/zorgen-bij-ggds-om-jongeren-die-steeds-meer-drinken-en-roken

onder dat artikel staat een onderzoek van omroep brabant wat het nut van nix 18 is.  Volgens dat "onderzoek", drinkt 80% van de Brabantse jongeren.  Ik denk juist dat Nix 18 meer drinken in de hand werkt.  Als je wel de kroeg of club in mag kan je een mixje kopen voor 10,-. Als je bij vrienden gaat drinken koop je voor hetzelfde geld 2 flessen goedkope b merk passoa. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.