Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe laat thuiskomen


Kimdekim schreef op 19-06-2024 om 14:22:

[..]

Er zijn ook ouders die hier niet zo zwart wit mee omgaan. En dit was de vraag ook niet.

Maar gelukkig mag iedereen hier reageren op de manier waarop ieder verkiest!

Pippeltje schreef op 19-06-2024 om 16:43:

[..]

Maar gelukkig mag iedereen hier reageren op de manier waarop ieder verkiest!

Gelukkig wel

Toch begrijp ik ook de reactie van Kim, alles wat je verbiedt is des te spannender en je hebt er als ouders ook geen kijk/grip op. Choose your battles…..

Pippeltje schreef op 19-06-2024 om 16:43:

[..]

Maar gelukkig mag iedereen hier reageren op de manier waarop ieder verkiest!

Klopt, vandaar mijn reactie

Ik weet dat het niet dé vraag is van TO, maar ik denk persoonlijk dat er in de huidige tijd maar weinig pubers <18 nooit drinken of gedronken hebben. Kun je er als ouder nog zo bovenop zitten, denk dat dit alleen averechts werkt. 

Een eindtijd stellen voor thuiskomst lijkt mij een stuk realistischer. Ken je zijn vriendengroep of ‘ouders van’, misschien kunnen jullie samen een tijd aanhouden als je het moeilijk vindt zelf een tijdstip af te spreken?

RoodVruchtje schreef op 19-06-2024 om 18:40:

Ik weet dat het niet dé vraag is van TO, maar ik denk persoonlijk dat er in de huidige tijd maar weinig pubers <18 nooit drinken of gedronken hebben. Kun je er als ouder nog zo bovenop zitten, denk dat dit alleen averechts werkt.

Een eindtijd stellen voor thuiskomst lijkt mij een stuk realistischer. Ken je zijn vriendengroep of ‘ouders van’, misschien kunnen jullie samen een tijd aanhouden als je het moeilijk vindt zelf een tijdstip af te spreken?

Hier lijkt het toch alsof het echt een noviteit is dat pubers van 16 drinken.  En op en of andere manier moet er dan ook tig keer gezegd worden dat drinken over 18 ècht niet kan.  En dat dat ècht een probleem is.  Maakt eigenijk niet uit om welke vraag het gaat.  

Mijn ervaring is ook anders.  Alle  vriendinnen en vrienden van mijn dochter drinken. Niet eens de meerderheid maar echt 100%. En dat zijn echt geen probleemjongeren ofzo.  Gewoon leuke,  sociale, verstandige kinderen.  

Kimdekim schreef op 19-06-2024 om 18:51:

[..]

Hier lijkt het toch alsof het echt een noviteit is dat pubers van 16 drinken. En op en of andere manier moet er dan ook tig keer gezegd worden dat drinken over 18 ècht niet kan. En dat dat ècht een probleem is. Maakt eigenijk niet uit om welke vraag het gaat.

Mijn ervaring is ook anders. Alle vriendinnen en vrienden van mijn dochter drinken. Niet eens de meerderheid maar echt 100%. En dat zijn echt geen probleemjongeren ofzo. Gewoon leuke, sociale, verstandige kinderen.

Tja, de maatschappij is nu eenmaal zo (gemaakt) en nee, ik geloof daar persoonlijk helemaal niets van. Ik ben ook voor open-en eerlijkheid, ook als dit alcohol drinken voor je 18e betreft. Verbieden met daaraan straf verbonden werkt mi alleen averechts.

Maar goed, lees alleen in dit draadje sommige reacties al.

RoodVruchtje schreef op 19-06-2024 om 17:21:

[..]

Gelukkig wel

Toch begrijp ik ook de reactie van Kim, alles wat je verbiedt is des te spannender en je hebt er als ouders ook geen kijk/grip op. Choose your battles…..

Maar dat was de vraag toch niet? 

De vraag was hoe laat hij thuis moet zijn...

RoodVruchtje schreef op 19-06-2024 om 18:40:

Ik weet dat het niet dé vraag is van TO, maar ik denk persoonlijk dat er in de huidige tijd maar weinig pubers <18 nooit drinken of gedronken hebben. Kun je er als ouder nog zo bovenop zitten, denk dat dit alleen averechts werkt.

Een eindtijd stellen voor thuiskomst lijkt mij een stuk realistischer. Ken je zijn vriendengroep of ‘ouders van’, misschien kunnen jullie samen een tijd aanhouden als je het moeilijk vindt zelf een tijdstip af te spreken?

Nee; bewezen is dat kinderen die verboden wordt alcohol te drinken tot 18, altijd dat verbod in hun achterhoofd houden en daardoor minder drinken. Dus niet gezegd dat ze het niet zullen doen maar wel minder, minder vaak en later!

Kimdekim schreef op 19-06-2024 om 18:51:

[..]

Hier lijkt het toch alsof het echt een noviteit is dat pubers van 16 drinken. En op en of andere manier moet er dan ook tig keer gezegd worden dat drinken over 18 ècht niet kan. En dat dat ècht een probleem is. Maakt eigenijk niet uit om welke vraag het gaat.

Mijn ervaring is ook anders. Alle vriendinnen en vrienden van mijn dochter drinken. Niet eens de meerderheid maar echt 100%. En dat zijn echt geen probleemjongeren ofzo. Gewoon leuke, sociale, verstandige kinderen.

Maar goed eerlijk is eerlijk, jullie wonen in een gebied waar alcohol drinken zo'n beetje de norm is en als iedereen drinkt is de groepsdruk ook sneller dat je mee gaat doen. Net zoals wanneer niemand in je vriendengroep drinkt, dan is de kans dat 1 het wel doet in zn uppie ook kleiner. En of het allemaal leuke, sociale en verstandige kinderen zijn is ook maar net wat je daar onder verstaat; je hebt al vaker geschreven dat veel vrienden/ vriendinnen van je dochter naast alcohol drinken, ook vapen/ roken en drugs gebruiken, dat noem ik niet verstandig maar goed dat is mijn mening. Je romantiseert het best wel allemaal.

On topic qua thuiskomen zou ik voor doordeweeks wel een eindtijd aanhouden maar in het weekend belangrijker vinden om als groep samen te kunnen reizen ipv alleen over straat.

Garfield77 schreef op 19-06-2024 om 20:28:

[..]

Maar goed eerlijk is eerlijk, jullie wonen in een gebied waar alcohol drinken zo'n beetje de norm is en als iedereen drinkt is de groepsdruk ook sneller dat je mee gaat doen. Net zoals wanneer niemand in je vriendengroep drinkt, dan is de kans dat 1 het wel doet in zn uppie ook kleiner. En of het allemaal leuke, sociale en verstandige kinderen zijn is ook maar net wat je daar onder verstaat; je hebt al vaker geschreven dat veel vrienden/ vriendinnen van je dochter naast alcohol drinken, ook vapen/ roken en drugs gebruiken, dat noem ik niet verstandig maar goed dat is mijn mening. Je romantiseert het best wel allemaal.

On topic qua thuiskomen zou ik voor doordeweeks wel een eindtijd aanhouden maar in het weekend belangrijker vinden om als groep samen te kunnen reizen ipv alleen over straat.

Ik zie dat niet perse als onverstandig om een keer een joint te willen proberen.  Ik zie dat als nieuwsgierigheid.  Als je dagelijks of wekelijks een joint rookt vind ik het een ander verhaal,  maar heel sporadisch zo iets uitproberen vind ik niet meteen heel raar.   Wbt roken zit je er echt naast.  Roken is echt not-done.  Vapen wel. Vaak icm een drankje, dus zeker niet standaard.  Sterker nog vrienden die op school vapen worden uitgelachen. 

Als ik zeg dat het verstandige kinderen zijn kun je dat gerust van me aannemen. Ik ken de kinderen namelijk.  Het zijn allemaal kinderen die maatschappelijk betrokken zijn,  werken, met school bezig zijn,  vriendelijk zijn, sociaal zijn.  Ik vind verstandig niet afhangen van een wel of niet avontuurlijke geest.  

Het zal vast dat de omgeving iets uitmaakt,  maar mijn nichtjes van dezelfde leeftijd wonen in de randstad en daar is alcohol ook heel normaal.  Dus het is niet zo dat het perse alleen in deze regio gebeurt.  

Kimdekim schreef op 19-06-2024 om 20:57:

[..]

Ik zie dat niet perse als onverstandig om een keer een joint te willen proberen. Ik zie dat als nieuwsgierigheid. Als je dagelijks of wekelijks een joint rookt vind ik het een ander verhaal, maar heel sporadisch zo iets uitproberen vind ik niet meteen heel raar. Wbt roken zit je er echt naast. Roken is echt not-done. Vapen wel. Vaak icm een drankje, dus zeker niet standaard. Sterker nog vrienden die op school vapen worden uitgelachen.

Als ik zeg dat het verstandige kinderen zijn kun je dat gerust van me aannemen. Ik ken de kinderen namelijk. Het zijn allemaal kinderen die maatschappelijk betrokken zijn, werken, met school bezig zijn, vriendelijk zijn, sociaal zijn. Ik vind verstandig niet afhangen van een wel of niet avontuurlijke geest.

Het zal vast dat de omgeving iets uitmaakt, maar mijn nichtjes van dezelfde leeftijd wonen in de randstad en daar is alcohol ook heel normaal. Dus het is niet zo dat het perse alleen in deze regio gebeurt.

En wat is " heel sporadisch"? 1 keer per jaar, 1x per maand of elke 2 weken? Het is een niet zo veel zeggende term dat " sporadisch".  En ben je ook niet bij lijkt mij ook al ken je ze. Jij noemt dat avontuurlijk, ik vind het onverstandig. Feit is dat het spreekwoord " jong geleerd oud gedaan" realiteit is. Als ze jong beginnen blijven ze het vaak doen en wordt ook de hoeveelheid meer. Wie er langer mee wacht gebruikt veel matiger of helemaal niet. En ja daar zijn onderzoeken naar gedaan. Los van dat alles is het ook jammer dat als ze zo jong beginnen ze vaak niet beseffen dat het zonder verslavingsmiddelen ook leuk en gezellig kan zijn. Het is maar net wat je elkaar aanpraat en aanleert denk ik.

Garfield77 schreef op 19-06-2024 om 21:47:

[..]

En wat is " heel sporadisch"? 1 keer per jaar, 1x per maand of elke 2 weken? Het is een niet zo veel zeggende term dat " sporadisch". En ben je ook niet bij lijkt mij ook al ken je ze. Jij noemt dat avontuurlijk, ik vind het onverstandig. Feit is dat het spreekwoord " jong geleerd oud gedaan" realiteit is. Als ze jong beginnen blijven ze het vaak doen en wordt ook de hoeveelheid meer. Wie er langer mee wacht gebruikt veel matiger of helemaal niet. En ja daar zijn onderzoeken naar gedaan. Los van dat alles is het ook jammer dat als ze zo jong beginnen ze vaak niet beseffen dat het zonder verslavingsmiddelen ook leuk en gezellig kan zijn. Het is maar net wat je elkaar aanpraat en aanleert denk ik.

Mijn dochter is er heel open over.  Dus ik denk dat ik redelijk op de hoogte ben. Ze hebben misschien 3x in totaal geblowd.

 Het kan best zijn dat in zijn algemeenheid jong geleerd oud gedaan is.  Maar ik denk dat ik mijn kind beter ken dan een algemene regel.  Ik dronk zelf vanaf mijn 15 ( toen was het toegestaan vanaf 16 maar nauwelijks controle) vanaf mijn 25 heb ik nauwelijks nog gedronken en ik denk dat ik nu zeker al 10 jaar helemaal niks meer drink.  

Ik hoef verder ook niemand te verdedigen want het maakt me ook niet uit of iemand op het forum ( die mijn kind niet kent) mijn kind en haar vrienden onverstandig vindt.  Mag.  Doe jij het anders met jouw kind.  

mijn dochter (17) drinkt niet. Blowt niet. Rookt niet. Ze weet dat drinken onder de 18 niet mag. Ze zal gerust wel eens een slokje genomen hebben van een oudere vriend(in) maar over het algemeen komt ze afspraken goed na. Op haar 18e verjaardag gaan we samen proosten met een gaasje van iets. Er is toch echt wel steeds aangetoond dat het blijven aangeven van ouders dat alcohol onder 18 niet mag en dat je het niet goed keurt maakt dat ze later een gezondere verstandhouding hebben met alcohol. We gaan het zien. 

Iedereen doet het, dus zij ook en oh; ze zijn zo verstandig!!

doei

Pippeltje schreef op 20-06-2024 om 02:36:

Iedereen doet het, dus zij ook en oh; ze zijn zo verstandig!!

doei

Wat een gefrustreerde reactie zeg.  Dat je je zo druk kan maken over de opvoeding van een ander...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.