Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Hoe kind stimuleren te lunchen…

Hallo.

Misschien kunnen jullie helpen, heeft iemand nog een idee waar wij niet aan gedacht hebben. Kind (13 jaar, 3de klas VO) luncht niet. Dit is al jaren een probleem. Kind heeft een hekel aan boterhammen en eet deze zo min mogelijk. Bolletjes, tosti’s en verse broodjes eet kind overigens wel (als wij erbij zijn, niet uit zichzelf).

Op de basisschool was dit (afhankelijk van het leerjaar) nog wel te behappen. Juffen en meesters die het in de gaten hielden, voor het continurooster thuis lunchen als het kon enz. Maar sinds de middelbare school is het bal. Kind eet alleen als wij zeggen dat het moet; vergeet te eten, heeft geeft zin enz. Wij willen best meeveren, als kind aangeeft iets te willen. Maar ook dat eet kind meestal niet op, of wil kind al snel niet meer. We hebben afspraken gemaakt dat kind na schooltijd kan eten, maar ook dat gebeurt niet. Kind liegt hier dan ook over, zegt wel gegeten te hebben terwijl later blijkt dat dit niet het geval is.
Hongergevoel heeft kind inmiddels denk ik allang niet meer. Alleen, aan het einde van de middag (uur of 16) , als wij thuis komen van werk, is kind bloed chagrijnig als het niet gegegeten heeft, heeft een zeer kort lontje en is moeilijk aanspreekbaar (op de meest simpele dingen). Als kind dan (omdat wij het zeggen) wel wat eet, gaat het daarna een stuk beter. Kind heeft het dus wel nodig, maar heeft zelf de overtuiging van niet. En is hierin (zoals in zoveel) dus heel volhardend (en eigenwijs) in. Uitleg over wat het lichaam (en brein) nodig heeft om te functioneren, hebben wij al heel vaak gegeven natuurlijk.

Iemand nog ideeën om te stimuleren dat kind wel gaat eten?

Moet kind perse boterhammen eten? Ik eet zelf ook nauwelijks boterhammen, ben er echt niet gek op namelijk. Wat ik zelf veel eet als lunch zijn wraps, spring rolls, noodles, kliekje van gisteren, yoghurt met fruit.

Ik zou kind laten eten zodra je thuis komt. Hoi, hier heb je een bord, hoe was je dag?

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:00 Topicstarter

Ellori schreef op 07-01-2025 om 18:55:

Moet kind perse boterhammen eten? Ik eet zelf ook nauwelijks boterhammen, ben er echt niet gek op namelijk. Wat ik zelf veel eet als lunch zijn wraps, spring rolls, noodles, kliekje van gisteren, yoghurt met fruit.

Nee dat hoeft absoluut niet. Er zijn meestal wel kliekjes, er is altijd yoghurt en fruits, er staan altijd kant en klare salades, wraps en crackers, noodles enz. Maar ook als het er ligt eet kind het niet. Alleen als wij het zeggen dus.

Wat wilkind dan meenemen? Die boterhammen eten mijn kinderen ook niet tussen de middag, maar wel pasta salade, of aardappelsalade...

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:02 Topicstarter

Peaches schreef op 07-01-2025 om 18:57:

Ik zou kind laten eten zodra je thuis komt. Hoi, hier heb je een bord, hoe was je dag?

Als een van ons thuis is, doen we dat ook zeker. Alleen meestal is de eerste van ons pas rond 17 uur thuis en kind een stuk eerder. We merken dat kind al eerder moet eten, maar dat doet het dus pas als wij zeggen je gaat nu eten.

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:04 Topicstarter

Ted68 schreef op 07-01-2025 om 19:02:

Wat wilkind dan meenemen? Die boterhammen eten mijn kinderen ook niet tussen de middag, maar wel pasta salade, of aardappelsalade...

Kind wil alleen fruit meenemen. Al het andere al geprobeerd natuurlijk, maar eet het ook niet (en wil het niet meer meenemen).

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:05 Topicstarter

Overigens gaat avondeten altijd heel goed. Het zit hem vooral in het tijd nemen om te eten. Met z’n allen aan tafel eet kind dus stukken beter (behalve boterhammen).

Kun jij zijn/haar telefoon niet instellen op je moet eten tijdstip.
Doen wij met medicatie inname nml ook .

En voedings repen of iets dergelijks?

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:07 Topicstarter

Roos57 schreef op 07-01-2025 om 19:05:

Kun jij zijn/haar telefoon niet instellen op je moet eten tijdstip.
Doen wij met medicatie inname nml ook .

Ook dat negeert kind rustig. Telefoon is op school overigens in de kluis, of vaak thuis (vergeet kind regelmatig). Thuis negeert hij dit.

Kopjekoffi schreef op 07-01-2025 om 19:04:

[..]

Kind wil alleen fruit meenemen. Al het andere al geprobeerd natuurlijk, maar eet het ook niet (en wil het niet meer meenemen).

En wil kind eventueel een grote bak yoghurt met fruit mee? Dat neemt die van mij veel mee naar school. En anders alleen maar fruit, beter fruit dat niets lijkt mij.

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:07 Topicstarter

Roos57 schreef op 07-01-2025 om 19:06:

En voedings repen of iets dergelijks?

Ook geprobeerd, maar werkt ook niet. Komen onaangeroerd terug naar huis helaas. 

Kopjekoffi

Kopjekoffi

07-01-2025 om 19:09 Topicstarter

Ellori schreef op 07-01-2025 om 19:07:

[..]

En wil kind eventueel een grote bak yoghurt met fruit mee? Dat neemt die van mij veel mee naar school. En anders alleen maar fruit, beter fruit dat niets lijkt mij.

Nope, wil geen yoghurt (meer) mee. Fruit eet hij soms wel op, dus moet altijd mee. Maar is niet genoeg (jongen midden in groeispurt) merken we. We hebben ook even een smoothie geprobeerd, werkte 2 dagen. Daarna niet kwam ook dat weer terug. 

Kopjekoffi schreef op 07-01-2025 om 19:07:

[..]

Ook dat negeert kind rustig. Telefoon is op school overigens in de kluis, of vaak thuis (vergeet kind regelmatig). Thuis negeert hij dit.

Als hij dit ook negeert, waarom dan niet zo laten en het aan je zoon zelf laten? Ik weet nog heel goed hoezeer mijn ouders mij destijds hebben gepusht te ontbijten, maar ik hou gewoon niet van ontbijten. 

Inmiddels ben ik 50+ en ontbijt nog steeds niet, maar leef nog steeds 😉

Speelt er nog andere problematiek mee? Lust kind bv heel weinig, angst voor verslikken, angst om dik te worden, medicatie die misschien de eetlust remt, overgevoelig voor bepaalde geuren en structuren ( komt bv veel voor bij ASS), voelt kind zich niet lekker na het eten bv buikpijn/ misselijk waardoor het opziet tegen eten?

OVerigens; ik werk in het VO en de meeste leerlingen lunchen niet of lunchen met gehaald eten maar zelden met eten van thuis. Kan zoiets misschien meespelen?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.