Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Grensoverschrijdend gedrag: en de zonen dan?

IMI-x2 schreef op 23-03-2025 om 10:23:

[..]

Oké, ik leef vast in een hoogopgeleide bubbel, maar ik ken maar 2 mannen bij wie ik dit ooit gemerkt heb. Die mannen hoef ik niet in mijn leven. De overige mannen om mij heen vinden het prima dat een vrouw succesvol is en bv. goed verdient. Ik denk echt niet dat die stiekem denken dat vrouwen minder zijn.

Ik leef ook in een hoogopgeleide bubbel en merk het wel. Niet allemaal, maar ze zitten er zeker tussen. 

Denk trouwens ook aan de Vindicat- Minerva- andere corpsjongens. 

Lexus

Lexus

23-03-2025 om 10:34 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 23-03-2025 om 10:23:

[..]

Oké, ik leef vast in een hoogopgeleide bubbel, ou r ik ken maar 2 mannen bij wie ik dit ooit gemerkt heb. Die mannen hoef ik niet in mijn leven. De overige mannen om mij heen vinden het prima dat een vrouw succesvol is en bv. goed verdient. Ik denk echt niet dat die stiekem denken dat vrouwen minder zijn.

Maar zou dat niet heel moeilijk te bepalen zijn? Er zijn genoeg mensen die een braaf en respectvol leven leiden en vrouwen met wie ze werken of leven heel netjes behandelen maar intussen van alles uitvreten op internet of in de sm-kelder. Kijk naar de pelicotzaak En zo kunnen er ook grofgebekte seksistische taal uitslaande 'boeren' zijn die uiteindelijk vrouwen meer respecteren dan je eerst denkt. 

Ennuh, hoogopgeleid heeft er weinig mee te maken hoor. Femicide bijvoorbeeld gebeurt in alle geledingen van de samenleving. Kijk naar het studentencorps waar men het heeft over dat vrouwen sperma emmers zijn wier nekken moeten worden gebroken. Die zijn hoogopgeleid en wellicht je toekomstige collega's

Lexus schreef op 23-03-2025 om 10:34:

[..]

Maar zou dat niet heel moeilijk te bepalen zijn? Er zijn genoeg mensen die een braaf en respectvol leven leiden en vrouwen met wie ze werken of leven heel netjes behandelen maar intussen van alles uitvreten op internet of in de sm-kelder. Kijk naar de pelicotzaak En zo kunnen er ook grofgebekte seksistische taal uitslaande 'boeren' zijn die uiteindelijk vrouwen meer respecteren dan je eerst denkt.

Ennuh, hoogopgeleid heeft er weinig mee te maken hoor. Femicide bijvoorbeeld gebeurt in alle geledingen van de samenleving. Kijk naar het studentencorps waar men het heeft over dat vrouwen sperma emmers zijn wier nekken moeten worden gebroken. Die zijn hoogopgeleid en wellicht je toekomstige collega's

Ik vind jou zo onderhand wel een omgekeerde Tate. Ongelooflijk, hoe negatief jij over mannen denkt!

Mamajome schreef op 22-03-2025 om 13:06:

Hoe moeten we jongens leren wat grensoverschrijdend gedrag is.
Als het al niet duidelijk is wat/welk gedrag grensoverschrijdend is.

Door als ouder van een tiener jongen het gesprek aan te gaan met je kind. Je kunt stellingen hierover vinden online of in boeken. 
En samen over die stellingen gaan praten. Juist alleen al het aangaan van zo’n normale discussie maakt dat het aktief in gedachten komt bij je tiener. 
Veel gedrag normaliter komt voort uit onbewust handelend gedrag, volgen. Denken dat het zo hoort.

Zodra iets eens is besproken, ervoor zitten samen met een ouder, en dingen bewust doornemen en erover spreken maakt dat het achterblijft in de gedachten van een tiener.

En dan maakt het nog niet eens uit of je tot een conclusie komt over iets. Maar juist het erover praten kan heel veel, goede, dingen doen.

Moree schreef op 23-03-2025 om 18:38:

[..]

Door als ouder van een tiener jongen het gesprek aan te gaan met je kind. Je kunt stellingen hierover vinden online of in boeken.
En samen over die stellingen gaan praten. Juist alleen al het aangaan van zo’n normale discussie maakt dat het aktief in gedachten komt bij je tiener.
Veel gedrag normaliter komt voort uit onbewust handelend gedrag, volgen. Denken dat het zo hoort.

Zodra iets eens is besproken, ervoor zitten samen met een ouder, en dingen bewust doornemen en erover spreken maakt dat het achterblijft in de gedachten van een tiener.

En dan maakt het nog niet eens uit of je tot een conclusie komt over iets. Maar juist het erover praten kan heel veel, goede, dingen doen.

Heb je misschien een link naar zo'n website?

Moree schreef op 24-03-2025 om 03:10:

[..]

Het was even zoeken maar er zijn wat sites die ik vond waar wat stellingen opstaan. Deze is voor wat jongere tieners wellicht maar er staan wat goede vragen tussen

https://kaartjekeren.schooltv.nl/?title=R2VlZiBqZSBncmVuemVuIGFhbiE%253D&cards=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%253D&colors=cG8%253D

Ik denk dat een goede eerste stelling om over te praten is: Zijn grenzen voor iedereen gelijk?

Verder nog een aantal sites waarop wat goede dingen te vinden zijn.

https://prezi.com/ufpxytjde6zm/stelling-over-seksueel-grensoverschrijdend-gedrag/

https://www.sensoa.be/lesgeven-over-grenzen-en-weerbaarheid

https://prod-cdn.atria.nl/wp-content/uploads/sites/3/2020/06/22124646/Factsheet-gendernormen-en-geweld-onder-jongeren-Act4Respect.pdf

Deze site is wat ouder maar er staan wel goede dingen op. Ik weet niet of die aflevering van BOOS nog gezien kan worden ( ik woon in het buitenland dus kan het niet checken)
https://nos.nl/regio/zh-rijnmond/artikel/224619-ouders-door-boos-kunnen-we-met-onze-jongens-over-seksueel-grensoverschrijdend-gedrag-praten

Dank je

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.