Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

‘Fout’ vriendje

Hoi,

mijn dochter heeft nu sinds een jaar een relatie met een jongen die in een moeilijke thuis situatie zit.Zit sinds zijn 12de bijna altijd alleen,veel verhuizen,moeder heeft veel schulden.Hij gaat bijna nooit naar school heeft ook geen vakantiejob.Is tegen ons zeer gesloten volgens mijn dochter doordat hij nooit een normale thuis situatie heeft gehad.Alhoewel ik niet zo gelukkig ben met deze relatie zijn er niet echt grote problemen alleen maak ik mij zorgen waar dit naartoe gaat.Mijn dochter is 16,doet redelijk goed haar best in school heeft een weekendjob…Het is ook altijd zij die naar hem gaat,hij komt nooit naar ons…Ik heb zelfs niet het gevoel dat ze stapelverliefd zijn maar zij wil hem eerder ‘redden’ heb ik het gevoel.Ik heb haar al eens gezegd dat een relatie van 2 kanten moet komen en dat ze ook eens leuke dingen moeten doen ipv in zijn kamer zitten op de PlayStation.Ze ziet haar vriendinnen enkel in school…Maar hoe meer tegengas ik geef hoe minder ze tegen me zegt en dat wil ik ook vermijden … Iemand tips?Uitzitten?


Gewoon dat vriendje een keer uitnodigen, op een bbq of ander casual iets.

Als hij niet bij jullie thuis wil komen, zou ergens anders afspreken dan kunnen? Ergens samen lunchen of zo? 

Ik heb geen kind, maar ik denk:
Als ze een reddersyndroom heeft, kan ze beter nu op haar bek gaan dan later.
In dat geval is belangrijk dat ze merkt wat de consekwenties zijn:
- gaan vriendinnen iets leuks doen, en vriendje kan niet mee? Dan moet zij een keuze maken.
- heeft hij geen geld? Mamma gaat het niet voor haar betalen.- Gaan haar schoolresultaten achteruit?
Spreek haar daarop aan, zonder het over vriendje te hebben.

Het kan ook een soort gewone verliefdheid zijn, waarbij 2 grote pubers denken dat ze het samen beter weten dan de hele wereld.
Dat gaat dan vanzelf wel na een tijdje over.

Zolang hij haar niet mishandelt of zo: geen tegengas geven. Ze bepaalt zelf wel wat ze samen doen en als dat gamen op zijn kamer is ipv iets wat jij iets leuks vindt, dan is dat zo.

Natuurlijk kun je wel iets zeggen als je merkt dat zij ongelukkig lijkt met de verkering en je kunt afspraken maken over bijvoorbeeld schoolwerk, maar verder valt dit onder het kopje loslaten.
Sterkte!

ik zou het zeker als een havik in de gaten houden. Zonder dat je dochter  dat al te opvallend  merkt. . Maar wat te doen is een ander verhaal. Mijn ( slimme, maar naïeve) dochter is behoorlijk beschadigd door een heel ongezonde relatie die griezelig veel leek op wat  jij nu beschrijft. M’n onderbuikgevoel was al vrij snel niet ok, maar ze zat er tot over haar oren in. Manipulatie. Verbale mishandeling, en msch ook wel fysiek of seksueel. Aan de buitenkant was het een heel lieve beleefde jongen. Maar de realiteit was volstrekt anders. 
Hier ook: ingewikkeld en gebroken gezin, schuldsanering, deels andere cultuur,  wilde niet bij ons thuis komen, isoleerde haar van vriendinnen,  alleen maar gamen en andere activiteiten die volstrekt niet bij haar pasten….

Het is inmiddels uit, maar de problemen  zijn nog niet voorbij. in retrospect weet ik niet wat ik  anders had moeten doen, en of het te voorkomen was geweest. Weet ook niet of ik het goed gedaan heb. 
Maar het was lang zo luchtig niet als wat veel vriendinnen ( en ook mensen hier) me probeerden te laten geloven. 

Enige echte tip: zorg dat ze weet dat ze ALTIJd bij jou terecht kan als er iets is. En dat je haar Nooit  zult inpeperen dat ‘je het toch al zo vaak gezegd had’.
En probeer regelmatig (en zonder haar relatie in daarin te betrekken) dingen ter sprake te brengen over hoe dingen wel of niet horen te gaan in een gezonde relatie. Door t te hebben over iets wat je gelezen hebt. Of wat je ( op tv) ziet. Kijk eens per ongeluk samen naar die ‘sekszusjes voor de klas’ ( kreeg heel goede recensies) of kijk een serie oogappels terug. Food  for thought en voor gesprekken. Maar leg het er niet te dik bovenop.

 

aanvulling: ik heb t destijds volgens mij allemaal onder een of ander pseudoniem  geplaatst. Maar als je zoekt op ‘ fout vriendje’ ( jaja jouw titel) vind je van alles  terug denk ik.,

Klinkt niet echt als een fout vriendje maar als een jongen die veel te verwerken heeft. 

Wauw. Dus jij noemt dit een 'fout vriendje' omdat hij in een rotsituatie zit? Deze jongen die daar niets aan kan doen en eigenlijk niet eens gekke dingen doet heeft voor jou op basis van zijn achtergrond al afgedaan?
Gelukkig heeft je dochter een groter hart! Wees maar blij dat zij haar eigen keuzes maakt en echt voor iemand gaat.
Voor jou de tip om je maar zeker niet te bemoeien met deze relatie. Daarmee kom je alleen verder van je dochter af te staan.

Als ze dan toch "al" een jaar samen zijn zou ik die kerel wel willen leren kennen en hem een paar keer uitnodigen op de koffie / om te komen eten. En hem onarmen al is het je toekomstige schoonzoon.

Wie weet rent hij na een tijd heel hard weg van zoveel familie-gevoel . En anders weet je tenminste met wie je dochter omgaat.

Als ze zoveel op zijn slaapkamer zitten ... ik hoop dat zij anti-conceptie gebruikt?

Pippeltje schreef op 12-06-2022 om 14:09:

Wauw. Dus jij noemt dit een 'fout vriendje' omdat hij in een rotsituatie zit? Deze jongen die daar niets aan kan doen en eigenlijk niet eens gekke dingen doet heeft voor jou op basis van zijn achtergrond al afgedaan?
Gelukkig heeft je dochter een groter hart! Wees maar blij dat zij haar eigen keuzes maakt en echt voor iemand gaat.
Voor jou de tip om je maar zeker niet te bemoeien met deze relatie. Daarmee kom je alleen verder van je dochter af te staan.

Waarom zo vallen over de titelkeuze en TO daarop afrekenen? Hoe triest zijn situatie ook is, kan hij alsnog een ‘fout’ vriendje zijn voor haar dochter. Het één sluit het ander niet uit natuurlijk?!

Kun je het gooien op een ‘groter hart’ van een meisje van 16, maar laten we eerlijk wezen, hoe naïef zijn pubers op die leeftijd? 

@TO, ik zou dochter en vriend vaker uitnodigen voor eten, BBQ, brunch, whatever om een betere band met hem te kunnen opbouwen. Hij heeft genoeg problemen zo te lezen, dus heeft mss ook geen idee hoe het er normaal gesproken in andere gezinnen aan toe gaat. Op deze manier kweek je ook wat vertrouwen bij je dochter en vice versa. 

Pippeltje schreef op 12-06-2022 om 14:09:

Wauw. Dus jij noemt dit een 'fout vriendje' omdat hij in een rotsituatie zit? Deze jongen die daar niets aan kan doen en eigenlijk niet eens gekke dingen doet heeft voor jou op basis van zijn achtergrond al afgedaan?
Gelukkig heeft je dochter een groter hart! Wees maar blij dat zij haar eigen keuzes maakt en echt voor iemand gaat.
Voor jou de tip om je maar zeker niet te bemoeien met deze relatie. Daarmee kom je alleen verder van je dochter af te staan.

De kans dat dit echt een relatie voor het leven is, is nihil. Laten we eerlijk zijn, hoe veel mensen blijven de rest van hun leven samen met een partner die ze op hun 15e/16e hebben leren kennen tegenwoordig? Grote kans dat ze over 2 jaar weer een ander vriendje heeft. In de tussentijd is het wel normaal te weten en te willen weten met wie je dochter omgaat. Hoef je je niet voor met die relatie te bemoeien, maar het is eigenlijk best vreemd dat in een jaar tijd dat vriendje nog nooit bij dochter thuis is geweest.

Leene

Leene

12-06-2022 om 20:44

Pippeltje schreef op 12-06-2022 om 14:09:

Wauw. Dus jij noemt dit een 'fout vriendje' omdat hij in een rotsituatie zit? Deze jongen die daar niets aan kan doen en eigenlijk niet eens gekke dingen doet heeft voor jou op basis van zijn achtergrond al afgedaan?
Gelukkig heeft je dochter een groter hart! Wees maar blij dat zij haar eigen keuzes maakt en echt voor iemand gaat.
Voor jou de tip om je maar zeker niet te bemoeien met deze relatie. Daarmee kom je alleen verder van je dochter af te staan.

Heb je het relaas van IngridT gelezen?? 

En nee dit hoeft niet hetzelfde te zijn maar iemand die niet of nauwelijks naar school gaat, geen baantje heeft niet thuis wil komen bij TO. Dan gaan er toch wel 10 alarmbellen af.

Gelukkig heeft je dochter een groot hart schrijf je. Maar TO schrijft dat ze het idee heeft dat dochter helemaal niet zo verliefd is maar lijdt aan het redders syndroom. 

Ik vind jouw reactie er een van grenzeloze naïviteit eerlijk gezegd. Ik denk dat deze ongeruste liefdevol overkomende moeder een sterke intuïtie heeft. Meer dan een 16 jarige die nog aan het begin van haar leven staat.

En TO ik zou luisteren naar mijn onderbuikgevoelens en verder de post van IngridT nog eens heel goed lezen en haar tips opvolgen

Pejeka1 schreef op 12-06-2022 om 18:25:

[..]

De kans dat dit echt een relatie voor het leven is, is nihil. Laten we eerlijk zijn, hoe veel mensen blijven de rest van hun leven samen met een partner die ze op hun 15e/16e hebben leren kennen tegenwoordig? Grote kans dat ze over 2 jaar weer een ander vriendje heeft. In de tussentijd is het wel normaal te weten en te willen weten met wie je dochter omgaat. Hoef je je niet voor met die relatie te bemoeien, maar het is eigenlijk best vreemd dat in een jaar tijd dat vriendje nog nooit bij dochter thuis is geweest.

Pekeja,


ja een ander vriendje.  Maar het ijlt nogal na allemaal
mijn dochter ( net 20, met studie 1 gestopt door Corona en gedoe met t foute vriendje, daarna tussenjaar) is ‘gered/ opgevangen’ door een veel oudere  broer uit t circuit van haar foute vriendje.  Ze is er kwetsbaar als ze was met open ogen ingetuind. Hij is lief voor haar zegt ze.  Maar 8 jaar ouder, uit een andere cultuur, leeft van  een bijstandsuitkering, onderneemt niks om iets van  z’n leven te maken, doet niet veel meer dan gamen en netflixen en wil (net als de vorige) niet bij ons thuiskomen. Hij bepaalt wat er wel en niet gebeurt. Zij  beweegt mee. 

Ze gaat na de zomer aan een nieuwe studie beginnen. En wil gaan samenwonen in zijn 1 kamer appartement dat 10 km van haar vreselijk leuke universiteitsstad ligt. 

De  zorgen zijn nog niet voorbij. 



 


Natje1812

Natje1812

12-06-2022 om 21:22 Topicstarter

Ik maak me zorgen vooral over de toekomst…ze is nu pas 16 en moest ik weten dat dit niet blijft duren dan zou ik al geruster zijn maar ik maak me zorgen over wat ze zal gebeuren als ze er wel blijft aan hangen.Hij wordt 18 in oktober…(nog) geen diploma en ik denk ook niet dat hij die zal halen als hij niet naar school gaat.Ze moeten uit hun huis tegen september …er was al sprake dat hij eventueel alleen zou gaan dienen als hij 18 is maar heeft geen geld…Ik had liever gehad dat ze een vriend had waar ze leuke dingen mee deed,…bioscoop,uitgaan,…

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-06-2022 om 21:23

IngridT schreef op 12-06-2022 om 21:07:

[..]

Pekeja,


ja een ander vriendje. Maar het ijlt nogal na allemaal
mijn dochter ( net 20, met studie 1 gestopt door Corona en gedoe met t foute vriendje, daarna tussenjaar) is ‘gered/ opgevangen’ door een veel oudere broer uit t circuit van haar foute vriendje. Ze is er kwetsbaar als ze was met open ogen ingetuind. Hij is lief voor haar zegt ze. Maar 8 jaar ouder, uit een andere cultuur, leeft van een bijstandsuitkering, onderneemt niks om iets van z’n leven te maken, doet niet veel meer dan gamen en netflixen en wil (net als de vorige) niet bij ons thuiskomen. Hij bepaalt wat er wel en niet gebeurt. Zij beweegt mee.

Ze gaat na de zomer aan een nieuwe studie beginnen. En wil gaan samenwonen in zijn 1 kamer appartement dat 10 km van haar vreselijk leuke universiteitsstad ligt.

De zorgen zijn nog niet voorbij.





Maar dat ligt dan toch ook aan je dochter ipv haar vriendjes?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.