Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Charlie

Charlie

01-06-2020 om 21:06

Floyd, ook hier in huis discussie

"Die Floyd was overigens een hip-hopper (Big Floyd). Dat is een zeer gevaarlijk beroep, die worden vaak niet oud. Drugs, schietpartijen onderling, auto-ongelukken en soms inderdaad door de politie."

Kun je me uitleggen wat dat precies met deze discussie te maken heeft?

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 13:56

Temet

Het ging eerder al over wel of niet racisme (in NL). Daarbij voerde ik het voorbeeld aan van Antillianen vs. Surinamers waarbij de laatsten het *veel* beter doen. Als de achterstand een gevolg van racisme was zou dat niet logisch zijn (ze hebben immers hetzelfde 'ras'). Mijn stelling: het is een gevolg van hun eigen cultuur.

Vandaar de stap naar hiphopper Floyd:

De hiphopcultuur in de VS (en in mindere mate in NL) is zeer agressief en dreigend, zowel in woord (lyrics) als in daad (drive by shootings etc). Zelfs in Rotterdam vallen de slachtoffers.

Een grote (Big Floyd!) man uit de hiphopcultuur hoeft niet vreemd op te kijken dat hij door anderen als bedreigend en uitdagend wordt ervaren. Als mensen je bedreigend vinden is het niet gek dat ze je harder aanpakken bij arrestaties. Ze zijn gewoon bang voor je. Sommige vinden het leuk als mensen bang voor ze zijn en soms heb je er voordeel van (niemand durft te vragen of je muziek zachter mag), maar soms ook nadeel.

Het aantal hiphoppers dat door agenten wordt gedood is overigens minimaal. Normaal gesproken moorden de hiphoppers elkaar uit. Hoor je weinig over, worden nooit demonstraties over gehouden...

Wat racisme wordt genoemd is in werkelijkheid vaak een botsing van culturen.

Tssss .... Ad

Omdat die 'hiphopper' vermoedelijk een vals briefje van 20 dollar geprobeerd heeft als betaalmiddel te gebruiken is het normaal dat de politie iemand tegen de grond werkt en de nekklem uitoefent tot de dood er op volgt?

We hebben de beelden gezien toch?

Eigen risico omdat je een grote 'hiphopper' bent?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 14:04

AnneJ

Nee, dat zeg ik nergens. Ik vind ook dat die agenten vervolgd moeten worden. Maar dat die aggressieve hiphopcultuur er niks mee te maken heeft maak je mij niet wijs. Daardoor staat alles op scherp zeker als er vervaarlijk uitziende zwarte mannen bij betrokken zijn.

Net zoals de wapencultuur in de VS een probleem is dat voor veel ellende zorgt geldt het zelfde voor de rap/hiphopcultuur. Die wapencultuur nemen we hier dan weer niet over. Da's een voordeel.

Nou dan

Als je dat ziet dan weet je toch dat je er niet zo'n 'korte rokjes argument' bijhaalt!

Niemand, ook niet een grote hiphopper hoort er rekening mee te houden dat het fout afloopt als je in contact komt met de politie.

Natuurlijk kunnen er verzachtende of verzwarende omstandigheden zijn, maar die verwacht je hooguit bij psychotische patienten en niet zoals je nu ook goed kon zien, een hooguit wat aangeschoten grote man.

En als je die niet denkt aan te kunnen dan druk je hem een briefje in de hand wanneer hij zich moet melden bij het bureau.

Het vergrijp is al helemaal niet in verhouding.

bieb63

bieb63

03-06-2020 om 14:30

"Maar ik lees dat het met name ook over de Nederlandse maatschappij zou gaan dat die ook heel racistisch zou zijn, en zelfs institutioneel racistisch.

Daar ben ik het namelijk niet mee eens."

Je vergist je echt Ad. Ik heb jaren op een HRM afd gewerkt. Op veel vacatures kwamen heel veel sollicitaties. Om de hoeveelheid behapbaar te houden werd er op voorhand geschift, zodat er een behapbaar aantal sollicitatiesbrieven/mail waren die echt gelezen werden. De schifting bestond uit:
- leeftijd (te oud)
- opleiding
- slordige brief/mail/CV
- buitenlandse achternaam............
Allemaal gewoon op de 'nee' stapel, wordt verder niet gelezen.

Simpel hoor, mag niet, maar geen haan die er naar kraait. Valt ook niet zo simpel iets aan te doen (oja, die Wet Samen, maar dat werkte natuurlijk ook voor geen meter, dus allang weer afgeschaft). Maar gebeurt gewoon: Hr Jansen met nette CV, 'goede' leeftijd wordt op de leesstapel gelegd. Hr. Mohammed of Singh met nette CV en 'goede' leeftijd gaan linea recta naar de 'nee' stapel.

mwah

"Als mensen je bedreigend vinden is het niet gek dat ze je harder aanpakken bij arrestaties. Ze zijn gewoon bang voor je."

Nou kijk, laat je daar nou aardig de vinger op de zere plek leggen. En volgens mij is precies dat ook al eerder gezegd.

Eigenlijk zeg je dus dat als je behoort tot een cultuur/groep waar de politie (of "men" ) bang voor is, het niet vreemd is dat je een grotere kans loopt het slachtoffer te worden van politiegeweld. Wat ook wel klopt, maar je lijkt toch de indruk te wekken dat je dat niet alleen niet vreemd vindt, maar ook niet zo heel erg. Je lijkt verder de indruk te wekken dat die angst alleen maar door cultuur (van degene die de angst oproept) wordt veroorzaakt.

Best wel lullig dan als je zwart bent, of zo op het oog moslim, en daarbij ook man, want dat maakt de kans dat mensen bang voor je zijn aanzienlijk groter. Dus ja, logisch dan dat je een grotere kans loopt het slachtoffer te worden van politiegeweld.

Je weet hoe dat mechanisme gewoonlijk genoemd wordt, toch? Het begint met een r

Als Floyd een zwarte man was geweest die met een vals briefje van 20 had betaald en *geen* hiphopper was geweest, had hij dan nog geleefd, denk je? Uit werkelijk niets blijkt dat het feit dat hij in de rapscene zat heeft bijgedragen aan zijn dood.

Tot zover maar even.

Groeten,

Temet

bieb63

Met het criterium 'achternaam' houd je straks weinig over. Ik vind het echt absurd en aanklagenswaardig.
Idem voor leeftijd trouwens, je eerste criterium.
Opleiding, werkervaring, slordige brief, dat kan ik me voorstellen.

Tsjor

Jo

Jo

03-06-2020 om 15:03

@ Bieb

Dat zegt veel over het bedrijf waar je hebt gewerkt.

Mijn kinderen hebben Turkse namen. Nooit geen probleem geweest met vinden van stage/werk plek. Of anders gezegd, mijn dochter is door haar tweede stage gesmeekt om na het behalen van haar diploma bij hun te komen werken. En mijn zoon heeft 1x gesolliciteerd in zijn leven en daar ook aangenomen.

Bijzonder. Zelfs de overheid is ervan overtuigd dat sollicitanten met een niet NL achternaam een achterstand hebben bij sollicitaties (op basis van onderzoek) maar gelukkig bestaat het probleem niet want jouw kinderen hebben er nog nooit problemen mee gehad.Gelukkig zijn onderzoeken op meer dan n=1 gebaseerd.

Ad Hombre

De demonstraties in NL richten zich naast steun voor de BLM beweging in de VS ook op het (institutioneel) racisme in Nederland. Jij kunt van mening zijn dat dat een non-existent probleem is, maar dat vindt dus lang niet iedereen. En gelukkig wordt die groep steeds groter en zal het steeds meer op de agenda komen. Ik zou zeggen wen er maar vast aan.

Ad Hombre

De demonstraties in NL richten zich naast steun voor de BLM beweging in de VS ook op het (institutioneel) racisme in Nederland. Jij kunt van mening zijn dat dat een non-existent probleem is, maar dat vindt dus lang niet iedereen. En gelukkig wordt die groep steeds groter en zal het steeds meer op de agenda komen. Ik zou zeggen wen er maar vast aan.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 16:19

Alkes

"En gelukkig wordt die groep steeds groter en zal het steeds meer op de agenda komen. Ik zou zeggen wen er maar vast aan."

Net als de aanhang van de FvD en de PVV bedoel je? Volgens mij is de samenleving nog steeds aan het verrechtsen hoor. Hier en ook in de VS.

Wen er maar vast aan?

Jo

Jo

03-06-2020 om 16:30

@ Alkes

Ik word moe van zulke reacties.
Heb ik ergens geschreven dat er nooit gediscrimineerd wordt bij sollicitaties of in het dagelijkse leven!

Niemand, en dan ook echt niemand is vrij van discriminerend/vooroordelend gedrag.
Geen blanke, geen kleurling, geen Jood, geen Atheïst, etc. etc.

Vooroordelen kunnen ontstaan zijn uit opvoeding, milieu waarin je op groeit, ervaringen in het leven.

Of wil je beweren dat jij nooit vooroordelen hebt over bepaalde bevolkingsgroepen?

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 16:35

Temet

"Eigenlijk zeg je dus dat als je behoort tot een cultuur/groep waar de politie (of "men" ) bang voor is, het niet vreemd is dat je een grotere kans loopt het slachtoffer te worden van politiegeweld. Wat ook wel klopt, maar je lijkt toch de indruk te wekken dat je dat niet alleen niet vreemd vindt, maar ook niet zo heel erg. Je lijkt verder de indruk te wekken dat die angst alleen maar door cultuur (van degene die de angst oproept) wordt veroorzaakt.

Best wel lullig dan als je zwart bent, of zo op het oog moslim, en daarbij ook man, want dat maakt de kans dat mensen bang voor je zijn aanzienlijk groter. Dus ja, logisch dan dat je een grotere kans loopt het slachtoffer te worden van politiegeweld."

Je hebt naast geweldverheerlijkende hiphoppers nog wel meer van die groepen hoor:
- Voetbalhooligans
- Motorgangs
- Pitbulleigenaren

Ik heb er allemaal een hekel aan, alles wat agressief en gewelddadig is. De kleur zal me verder worst wezen, maar als je geweld verheerlijkt bekijk je het maar. Lullig als je tot zo'n groep behoort waarvan de andere leden het voor je verzieken, zeker weten.

"Je weet hoe dat mechanisme gewoonlijk genoemd wordt, toch? Het begint met een r "

Ja, ja... Voetbalhooligans, motorgangs, pitbulleigenaren en geweldverheerlijkende hiphoppers vind je ook onder blanken hoor en aziaten enz. Wel bijna altijd mannen.

"Als Floyd een zwarte man was geweest die met een vals briefje van 20 had betaald en *geen* hiphopper was geweest, had hij dan nog geleefd, denk je? Uit werkelijk niets blijkt dat het feit dat hij in de rapscene zat heeft bijgedragen aan zijn dood."

Die hooligans en motorgangtypes herken je al van veraf aan hun outfit, haardracht en tatoeages, maar inderdaad, je loopt het risico onterecht tot een groep gerekend te worden als je toevallig een leren jekkie aan hebt of als je toevallig dezelfde huidskleur hebt als de hiphoppers die de buurt teisteren. En, waarempel, het was er nog een ook!

Je hoort er niets over omdat het 'racisme' geschreeuw zo luidruchtig is dat niemand durft te bedenken of het misschien niet ook deels aan de superagressieve geweldadige (in dit geval hiphop) cultuur waar het slachtoffer uitkomt. Maar dat is wel zo.

Maar als je racisme zoekt heb ik nog wel een ander geval voor je:

https://www.nytimes.com/2020/05/27/nyregion/amy-cooper-christian-central-park-video.html

Geen hiphopper deze keer en geen agressieve agent, maar een middle class dame waarvan je er hier zoveel tegenkomt.

Reden van het incident? Het slachtoffer vroeg de dader om haar hond aan de lijn te houden.

Hondeneigenaren, breek me de bek niet open...

"Die Floyd was overigens een hip-hopper (Big Floyd). Dat is een zeer gevaarlijk beroep, die worden vaak niet oud. Drugs, schietpartijen onderling, auto-ongelukken en soms inderdaad door de politie."

Je lijkt Jort Kelder wel: de meeste mensen die aan corona overlijden waren toch al oud en op.

skik

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 16:55

skik

"Je lijkt Jort Kelder wel: de meeste mensen die aan corona overlijden waren toch al oud en op."

Brrr, nou heb je me te pakken... Jort Kelder...

Ik vind niet dat George Floyd dood moet voor het uitgeven van een vals biljet, maar ik begrijp wel een beetje in welke wereld deze problematiek speelt. Ik vind het onzinnig om zo hard op racisme te hakken, zonder de giftige sfeer waarin dit soort zaken zich afspelen te noemen en dat dat een belangrijk deel van de zwarte jongerencultuur betreft.

Dit is een interessant artikel over die materie:
https://www.city-journal.org/html/how-hip-hop-holds-blacks-back-12442.html

Deze giftige sfeer:

I got my black shirt on.
I got my black gloves on.
I got my ski mask on.
This shit’s been too long.

I got my 12-gauge sawed-off.
I got my headlights turned off.
I’m ’bout to bust some shots off.
I’m ’bout to dust some cops off. . . .

I’m ’bout to kill me somethin’
A pig stopped me for nuthin’!
Cop killer, better you than me.
Cop killer, fuck police brutality! . . .

Die, die, die pig, die!
Fuck the police! . . .

-- Ice-T Cop Killer

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 16:58

Auteur

Oh, ja, voor je weer begint over racisme.
De auteur van dat stuk over hiphop is zwart.

Triva

Triva

03-06-2020 om 17:01

"Of anders gezegd, mijn dochter is door haar tweede stage gesmeekt om na het behalen van haar diploma bij hun te komen werken."

Je dochter telt niet, die kwam niet op een sollicitatiestapel zonder dat ze haar kende.

Het is echt zo dat bij een teveel vaak geschift wordt op achternaam. De vraag is of jouw zoon ook solliciteerde op een functie met heel veel anderen met gelijke geschiktheid.

Jo

Jo

03-06-2020 om 17:44

@ Triva

Het gaat ook over discriminatie bij het vinden van stage plekken.

"De vraag is of jouw zoon ook solliciteerde op een functie met heel veel anderen met gelijke geschiktheid."

Daar heeft ook hard voor geleerd, via VMBO, MBO en HBO.
Dat traject heeft behalve met interesse, doorzettingsvermogen, intelligentie niks met huidskleur of afkomst te maken. Achternaam is totaal niet relevant geweest voor zijn aanstelling.

Maar als er op dezelfde vacature een Marokkaan had gesolliciteerd en was afgewezen omdat de opleiding van mijn zoon beter bij de functie paste, dan is het voor de Marokkaan al vaak een indicatie van discriminatie. En zo kun je jezelf heel makkelijk een slachtoffer rol toebedelen.

bieb63

bieb63

03-06-2020 om 17:45

Tjor

"Idem voor leeftijd trouwens, je eerste criterium."

Nou, uh, niet MIJN criterium hè......

Overigens vind ik leeftijdsdiscriminatie toch nèt iets anders. Ook niet oké uiteraard, maar die mensen zijn niet hun hele leven 'op leeftijd' geweest, dus hebben net als anderen, in principe, kansen gehad.

Maar even voortbordurend op die sollicitatie 'schriftingskwestie': Hoe zou men dat nou in de praktijk überhaupt doen. In alle eerlijkheid dan hè. Je hebt een vacature en mega veel sollicitaties. Je schift op 'onzin' sollicitaties, slordige sollicitaties, totaal niet relevante sollicitaties en dan hou je nog steeds heeeeel veel sollicitaties over die in principe zouden kunnen. En dan? Je gaat dan nog een schifting maken (kost heel veel tijd en mss is die er niet) op beste opleiding en/of ervaring. En dan nog hou je heel veel over. Die ga je niet allemaal uitnodigen. Dus hoe gaat men dan schiften in de praktijk. Ben benieuwd....

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2020 om 17:47

Hiphop, Ad

Ook al kan de hiphop wereld gewelddadig en crimineel gedrag meebrengen , is dat nooooit een goede reden om je knie op de nek van een hiphopper te zetten tot hij sterft. Dus dat erbij halen vind ik best bijzonder. Ik vind het neigen naar vergoeilijken dat politiegeweld begrijpelijk is als de reden maar "goed" is.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 18:04

Kaaskopje

Maar dat schrijf ik ook nergens. Leuke stropop!

Emmawee

Emmawee

03-06-2020 om 18:05

Charlie

Je stelt een vraag over discussiërende pubers bij jou thuis. "Hoe is dat bij jullie?".
Nou, je krijgt wél antwoorden, maar niet echt op jouw vraag.

Oudste (17) heeft vandaag Instagram voor een paar weken van zijn telefoon verwijderd. Hij werd moe van alle discussies, maar omdat hij erover nadenkt en argumenten heeft, kan hij niet stoppen met reageren. Dus dan maar even op pauze. Ik vind het knap van hem.

Jongste (13) komt af en toe facts checken, of hij praat ons bij over wat hij heeft gezien en gelezen. Ze hebben geen discussies met ons of met elkaar, maar ze discussiëren wel over andere mensen en wat hun meningen en argumenten zijn.

Ik vind het leuk, al dat argumenteren. Mijn man houdt er helemaal niet van. Die vindt gewoon (kort gezegd) dat iedereen normaal moet doen. Daar valt ook wat voor te zeggen, trouwens.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 18:39

Emmawee

“All of humanity's problems stem from man's inability to sit quietly in a room alone.”

― Blaise Pascal, Pensées

Volgens mij zijn ongeveer alle aspecten van de dood van Floyd wel vrij uitgebreid bekeken en uit niets blijkt dat het feit dat hij een hiphopper was, ertoe heeft geleid dat die agent hem heeft verstikt.

Maar jij weet zeker dat omdat hij een hiphopper was, hij dus het uiterlijk had dat daarmee geassocieerd wordt, en dat die
agent dat eng vond (je lijkt dat reuze begrijpelijk te vinden), en daarom is bij nu dood.

Geen bewijs, maar jou hoeven ze niks te vertellen.

Je trekt rookgordijnen op.. Just world bias is het volgens mij. Rutte heeft er ook een handje van, een vaccin is helaas nog niet in ontwikkeling.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 20:05

Temet

Heb je dat artikel over de hiphop cultuur gelezen?

Nee

Nee, staat daar in dat de agent handelde zoals hij deed uit angst voor hiphoppers?

Groeten,

Temet

Nog daargelaten

Dat de hiphopper in kwestie in zijn eentje was en die agenten met zijn vieren.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2020 om 20:17

Temet

Heel goed. Alleen willen lezen wat in je straatje past maar wel anderen van racisme beschuldigen.

Lafbek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.