Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Examens 2024

Ik zag nog geen examentopic van dit jaar  

Vandaag beginnen de examens! Praat hier mee.


Dochter vond vmbo t economie echt heel lastig. Had t ook niet af

Hier nog de nodige spanning hoor… 

Dochter ging het examen zoals gezegd  door omstandigheden met de nodige onvoldoendes in. Vijf van de zeven vakken stond ze voor de examens helaas geen voldoende voor. Door trauma vaak veel stress, totaal geen concentratie en de nodige fysieke klachten en dat maakt zo’n examen wel heel spannend, maar die druk wil ik dus het liefst niet bij haar hebben.

Waar school al het hele jaar aan het hameren is op hoe belangrijk die examens zijn, proberen we thuis die druk er een beetje af te halen. Plan B is Vavo en ieder vak dat nu gehaald wordt, is er hoe dan ook een minder volgend jaar. Bovendien is ze volgend jaar ook sowieso van deze school af. Ook dat stemt positief.

Vorige week begon met wiskunde. Daarvoor stond ze voldoende en ook het examen lijkt voldoende, dus dat was er vast een om weg te strepen. Volgende dag economie, dat was een onvoldoende, examen is hoe dan ook een voldoende, maar of het genoeg gaat zijn om haar onvoldoende op te halen, dat wordt spannend. Vervolgens geschiedenis verpest, dus dat zal een vijf blijven. Nederlands was voldoende en blijft voldoende, afhankelijk van de N-term en de schrijffouten ziet er naar uit dat dit ook een compensatiepunt op gaat leveren.

Het weekend gingen we dus redelijk positief in, daar was ik al heel blij van. Ik zag de bui al hangen dat na de eerste paar examens de tweede week zinloos zou zijn. En dan stoot ze net gisteravond ook nog eens hard haar hoofd, door mijn schuld (had haar niet gezien met een deurtje). Hoofdpijn, misselijk, kon niet meer tegen licht. Afwachten dus maar weer hoe ze op zou staan. Nog wel flinke hoofdpijn, maar leek helder, dus wel naar school gegaan voor 2 examens.

Vanmorgen maatschappijwetenschappen. Dat was een onvoldoende, maar bij het laatste schoolexamen leek het kwartje eindelijk gevallen en die lijn is doorgezet. Hoe dan ook een ruime voldoende waarmee deze onvoldoende is weggepoetst. 

Vanmiddag Engels, weer een onvoldoende, maar geen vak dat normaal een probleem is. Maar aan de andere kant, wel het tweede examen op een dag en dat voor iemand met de concentratie van een goudvis, dat maakte dat ik het wel spannend vond. Ook weer sowieso een voldoende, maar weer afhankelijk van de N term of het genoeg is om de onvoldoende op te halen. Als die N term bijv 0.2 is, dan redt ze het net niet.

Maar hoe groot is de kans dat die N term ver onder de 0 komt? Bij de meeste vakken zit ze sowieso goed met een N term van 1. Als ik naar de afgelopen jaren kijk, zit die N term niet vaak echt onder de 1, maarja zul je zien dat de examens van dit jaar extreem gemakkelijk leken te zijn… 

Klachten zijn er genoeg, maar dat lijkt me niet veel te zeggen. Dochter zelf heeft er nog geen ingediend, maar van klasgenoten en online hoort ze dat veel mensen zomaar klagen, in de hoop dat die N term hoger wordt, maar zo werkt dat niet. Dus wat dat betreft kunnen we alleen maar hopen.

En dan heb je ook nog eens die vragen met: ‘een voorbeeld van een goed antwoord is….’.  Ik denk dat het hier spannend blijft tot 12 juni of misschien wel 2 juli, maar één ding is zeker zoals het er nu uit ziet, kunnen we in ieder geval al 4 tot 5 vakken wegstrepen voor volgend jaar.

Anoniemst schreef op 21-05-2024 om 23:12:

Hier nog de nodige spanning hoor…

Dochter ging het examen zoals gezegd door omstandigheden met de nodige onvoldoendes in. Vijf van de zeven vakken stond ze voor de examens helaas geen voldoende voor. Door trauma vaak veel stress, totaal geen concentratie en de nodige fysieke klachten en dat maakt zo’n examen wel heel spannend, maar die druk wil ik dus het liefst niet bij haar hebben.

Waar school al het hele jaar aan het hameren is op hoe belangrijk die examens zijn, proberen we thuis die druk er een beetje af te halen. Plan B is Vavo en ieder vak dat nu gehaald wordt, is er hoe dan ook een minder volgend jaar. Bovendien is ze volgend jaar ook sowieso van deze school af. Ook dat stemt positief.

Vorige week begon met wiskunde. Daarvoor stond ze voldoende en ook het examen lijkt voldoende, dus dat was er vast een om weg te strepen. Volgende dag economie, dat was een onvoldoende, examen is hoe dan ook een voldoende, maar of het genoeg gaat zijn om haar onvoldoende op te halen, dat wordt spannend. Vervolgens geschiedenis verpest, dus dat zal een vijf blijven. Nederlands was voldoende en blijft voldoende, afhankelijk van de N-term en de schrijffouten ziet er naar uit dat dit ook een compensatiepunt op gaat leveren.

Het weekend gingen we dus redelijk positief in, daar was ik al heel blij van. Ik zag de bui al hangen dat na de eerste paar examens de tweede week zinloos zou zijn. En dan stoot ze net gisteravond ook nog eens hard haar hoofd, door mijn schuld (had haar niet gezien met een deurtje). Hoofdpijn, misselijk, kon niet meer tegen licht. Afwachten dus maar weer hoe ze op zou staan. Nog wel flinke hoofdpijn, maar leek helder, dus wel naar school gegaan voor 2 examens.

Vanmorgen maatschappijwetenschappen. Dat was een onvoldoende, maar bij het laatste schoolexamen leek het kwartje eindelijk gevallen en die lijn is doorgezet. Hoe dan ook een ruime voldoende waarmee deze onvoldoende is weggepoetst.

Vanmiddag Engels, weer een onvoldoende, maar geen vak dat normaal een probleem is. Maar aan de andere kant, wel het tweede examen op een dag en dat voor iemand met de concentratie van een goudvis, dat maakte dat ik het wel spannend vond. Ook weer sowieso een voldoende, maar weer afhankelijk van de N term of het genoeg is om de onvoldoende op te halen. Als die N term bijv 0.2 is, dan redt ze het net niet.

Maar hoe groot is de kans dat die N term ver onder de 0 komt? Bij de meeste vakken zit ze sowieso goed met een N term van 1. Als ik naar de afgelopen jaren kijk, zit die N term niet vaak echt onder de 1, maarja zul je zien dat de examens van dit jaar extreem gemakkelijk leken te zijn…

Klachten zijn er genoeg, maar dat lijkt me niet veel te zeggen. Dochter zelf heeft er nog geen ingediend, maar van klasgenoten en online hoort ze dat veel mensen zomaar klagen, in de hoop dat die N term hoger wordt, maar zo werkt dat niet. Dus wat dat betreft kunnen we alleen maar hopen.

En dan heb je ook nog eens die vragen met: ‘een voorbeeld van een goed antwoord is….’. Ik denk dat het hier spannend blijft tot 12 juni of misschien wel 2 juli, maar één ding is zeker zoals het er nu uit ziet, kunnen we in ieder geval al 4 tot 5 vakken wegstrepen voor volgend jaar.

Ik vind het wel heel knap van haar hoor, hoe ze het tot nu toe doet! En een N-term van 0,2 komt denk ik echt maar heel zelden voor.

Toen onze oudste in vwo-5 zat (volop in Coronatijd) heeft ze er ook even niet zo goed voorgestaan. Toen tegen haar gezegd dat ze er alles aan moest doen om over te gaan, en dat we het examenjaar dan wel weer zouden zien. Dat ze dan daarna eventueel nog één of meerdere vakken via de Vavo kon doen. Een tussenjaar was ze toch al van plan en dan zou ze in ieder geval van deze school verlost zijn. Uiteindelijk is ze met mooie cijfers in één keer geslaagd. Ik hoop dat jouw dochter ook in één keer klaar is!

Vandaag heel veel succes gewenst aan de examenkandidaten 

Ik lees hier soms wat over de vavo.

Mijn oudste doet nu eindexamen havo. Hij is zelf wel erg optimistisch, maar ik ben wat voorzichtiger. Hij stond er net aan voldoende voor, dus kan zich geen tegenslag veroorloven. Hierna gaat hij een opleiding HBO doen waar hij eigenlijk net niet het goede profiel voor heeft.

Zou hij nou evt als hij zakt de Vavo kunnen doen voor alleen de vakken waar hij voor gezakt is + de vakken die hij eigenlijk in zijn profiel had moeten hebben (eigenlijk alleen Wiskunde B ipv wiskunde A)? Dan zou hij in elk geval niet nog een heel jaar hetzelfde moeten doen en tegelijk een betere aansluiting op zijn vervolgopleiding kunnen realiseren. Weet iemand of dat mogelijk is?

Tjod22 schreef op 22-05-2024 om 10:13:

Ik lees hier soms wat over de vavo.

Mijn oudste doet nu eindexamen havo. Hij is zelf wel erg optimistisch, maar ik ben wat voorzichtiger. Hij stond er net aan voldoende voor, dus kan zich geen tegenslag veroorloven. Hierna gaat hij een opleiding HBO doen waar hij eigenlijk net niet het goede profiel voor heeft.

Zou hij nou evt als hij zakt de Vavo kunnen doen voor alleen de vakken waar hij voor gezakt is + de vakken die hij eigenlijk in zijn profiel had moeten hebben (eigenlijk alleen Wiskunde B ipv wiskunde A)? Dan zou hij in elk geval niet nog een heel jaar hetzelfde moeten doen en tegelijk een betere aansluiting op zijn vervolgopleiding kunnen realiseren. Weet iemand of dat mogelijk is?

Volgens mij kan dat wel. De vakken die hij wel gehaald heeft, kan hij certificaten voor krijgen. Voor een volledig diploma kun je de rest op de Vavo doen.  Ik denk ook wel dat hij dan Wiskunde B erbij kan doen. Dan moet hij alleen wel 2 jaar in 1 jaar doen. 

Tjod22 schreef op 22-05-2024 om 10:13:

Ik lees hier soms wat over de vavo.

Mijn oudste doet nu eindexamen havo. Hij is zelf wel erg optimistisch, maar ik ben wat voorzichtiger. Hij stond er net aan voldoende voor, dus kan zich geen tegenslag veroorloven. Hierna gaat hij een opleiding HBO doen waar hij eigenlijk net niet het goede profiel voor heeft.

Zou hij nou evt als hij zakt de Vavo kunnen doen voor alleen de vakken waar hij voor gezakt is + de vakken die hij eigenlijk in zijn profiel had moeten hebben (eigenlijk alleen Wiskunde B ipv wiskunde A)? Dan zou hij in elk geval niet nog een heel jaar hetzelfde moeten doen en tegelijk een betere aansluiting op zijn vervolgopleiding kunnen realiseren. Weet iemand of dat mogelijk is?

Ja, dat kan! Is hier ook een optie die we met school besproken hebben. De huidige school kan leerlingen in sommige gevallen zelfs uitbesteden aan de VAVO, maar ik weet niet welke criteria daarvoor zijn. Iets om met de huidige school te bespreken dus. 

Goed om te lezen. Ik kwam net ook een ander topic helemaal over de vavo tegen. Ik dacht eigenlijk dat vavo gewoon was als je als volwassene nog in avondonderwijs een hoger middelbare school niveau wilde halen, maar er gaat een wereld voor me open, haha.

Ik hoop dat mijn kind gewoon slaagt, maar als dat niet zo is, dan gaan we deze route zeker onderzoeken. Moet de huidige school hier overigens mee akkoord gaan? Die is namelijk vaak niet erg meewerkend en wil vaak koste wat het kost zelf leerlingen binnenboord en op een gedwongen hoog niveau houden. 

Ook even een reactie, heb niet alles gelezen
Dochter doet eindexamen VWO, staat er goed voor, heeft in haar hele middelbare schooltijd denk ik maximaal 5 onvoldoendes gehaald, maar is toch ontzettend zenuwachtig! (vorige week nauwelijks geslapen, eet heel weinig, is alleen maar aan het leren...)
Tot nu toe ging geen één examen echt goed (heeft nu Nederlands, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Kunst gehad, als ze het zelf nakijkt komt ze steeds ronde de 5,5 uit!)

Ik vind het zo lastig te begrijpen dat dit zo moeizaam lijkt te gaan! Probeer haar uiteraard steeds gerust te stellen, help waar kan, breng regelmatig wat te eten tussendoor (fruit of iets lekkers), maar het helpt niet echt.
Zal blij zijn als het voorbij is (en ze uiteraard geslaagd is)

Succes vandaag met de examens gewenst! 

Zebra04 schreef op 22-05-2024 om 15:45:

Ook even een reactie, heb niet alles gelezen
Dochter doet eindexamen VWO, staat er goed voor, heeft in haar hele middelbare schooltijd denk ik maximaal 5 onvoldoendes gehaald, maar is toch ontzettend zenuwachtig! (vorige week nauwelijks geslapen, eet heel weinig, is alleen maar aan het leren...)
Tot nu toe ging geen één examen echt goed (heeft nu Nederlands, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Kunst gehad, als ze het zelf nakijkt komt ze steeds ronde de 5,5 uit!)

Ik vind het zo lastig te begrijpen dat dit zo moeizaam lijkt te gaan! Probeer haar uiteraard steeds gerust te stellen, help waar kan, breng regelmatig wat te eten tussendoor (fruit of iets lekkers), maar het helpt niet echt.
Zal blij zijn als het voorbij is (en ze uiteraard geslaagd is)

Zal het toch de stress van het presteren zijn bij de examens? Lastig he? Als ouder sta je er ook maar machteloos bij, we kunnen het niet van ze overnemen, ze zullen het zelf moeten doen.

Je doet het goed er voor haar te zijn, veel meer kun je niet doen denk ik.

Vandaag heeft dochter hier haar laatste (voor dit schooljaar, volgend schooljaar de volgende 4 vakken). Het is Wiskunde B waar ze al 6 jaar verschrikkelijk tegenop ziet en zelfs nachtmerries van heeft.

Pfff!

Zebra04 schreef op 22-05-2024 om 15:45:

Ook even een reactie, heb niet alles gelezen
Dochter doet eindexamen VWO, staat er goed voor, heeft in haar hele middelbare schooltijd denk ik maximaal 5 onvoldoendes gehaald, maar is toch ontzettend zenuwachtig! (vorige week nauwelijks geslapen, eet heel weinig, is alleen maar aan het leren...)
Tot nu toe ging geen één examen echt goed (heeft nu Nederlands, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Kunst gehad, als ze het zelf nakijkt komt ze steeds ronde de 5,5 uit!)

Ik vind het zo lastig te begrijpen dat dit zo moeizaam lijkt te gaan! Probeer haar uiteraard steeds gerust te stellen, help waar kan, breng regelmatig wat te eten tussendoor (fruit of iets lekkers), maar het helpt niet echt.
Zal blij zijn als het voorbij is (en ze uiteraard geslaagd is)

Ach wat naar voor je dochter. Voor sommige leerlingen is die hele examenperiode ook zo stressvol dat het de prestaties negatief beïnvloed. Die spanning wordt in zo'n examenjaar ook wel opgebouwd, alles staat in het teken van "Hét eindexamen". Terwijl je ook kunt denken: het zijn gewoon maar toetsen. 

Zou het je dochter helpen om de examens niet na te kijken? 

 

Zilver_gray schreef op 23-05-2024 om 08:50:

[..]

Zal het toch de stress van het presteren zijn bij de examens? Lastig he? Als ouder sta je er ook maar machteloos bij, we kunnen het niet van ze overnemen, ze zullen het zelf moeten doen.

Je doet het goed er voor haar te zijn, veel meer kun je niet doen denk ik.

Vandaag heeft dochter hier haar laatste (voor dit schooljaar, volgend schooljaar de volgende 4 vakken). Het is Wiskunde B waar ze al 6 jaar verschrikkelijk tegenop ziet en zelfs nachtmerries van heeft.

Pfff!

Succes voor je dochter. Hopelijk valt het mee!


Zilver_gray schreef op 23-05-2024 om 08:50:

[..]

Zal het toch de stress van het presteren zijn bij de examens? Lastig he? Als ouder sta je er ook maar machteloos bij, we kunnen het niet van ze overnemen, ze zullen het zelf moeten doen.

Je doet het goed er voor haar te zijn, veel meer kun je niet doen denk ik.

Vandaag heeft dochter hier haar laatste (voor dit schooljaar, volgend schooljaar de volgende 4 vakken). Het is Wiskunde B waar ze al 6 jaar verschrikkelijk tegenop ziet en zelfs nachtmerries van heeft.

Pfff!

Succes voor je dochter!

@ Mugs en @ Zebra04 Dank jullie wel! lief! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.