Oester
13-09-2018 om 13:07
Dochter zit met iets...
Ik wil graag jullie advies over het volgende probleem:
Dochter van 16 heeft een goed contact met de begeleider van een vrijetijdsclubje waar ze lid van is. Ze kennen elkaar al jaren, maar sinds de zomer is het contact intensiever geworden. Met hem appt ze nu dagelijks meerdere keren. Dat zint me al niet zo, het is een man van ongeveer 30, maar ik heb geen aanwijzigingen dat er iets "ongepasts" aan de hand is.
Welnu, deze man vertelde ons een paar dagen geleden dat onze dochter met "iets" zat. Hij kon niet vertellen wat het was, want dat mocht niet van haar. Maar hij heeft haar wel aangeraden het ons te vertellen.
Tot nog toe heeft mijn dochter nog steeds niets verteld en hebben wij geen idee wat er zou kunnen zijn. Ja, ze zit niet goed in haar vel dat zie ik ook wel. Ze is al dagen somber en afwezig. Bezorgde vragen wimpelt ze af met de reactie dat het "prima" met haar gaat en dat ze "het zelf wel oplost". Kortom: uit haar krijgen we echt niets te horen.
Nu heeft zij blijkbaar gisteren een gesprek met haar mentor op school gehad. Tijdens dat gesprek hebben ze de begeleider van haar clubje ook nog gebeld om mee te praten. Dat er een gesprek is geweest, weet ik van haar zus aan wie ze dit had verteld. Ik weet dus niet waar het gesprek over is gegaan. Maar ik begin me toch erg zorgen te maken.
Ik merk dat het aan me vreet en dat ik niet goed weet wat ik ermee moet. Gezien de leeftijd van mijn dochter snap ik dat begeleider en mentor zonder haar toestemming niets aan ons mogen vertellen. Maar ik vind de gang van zaken helemaal niks merk ik. Wat is er met mijn dochter aan de hand? En waarom vertelt ze ons niets? En waarom is die begeleider ineens zoveel met haar bezig?
Ik heb die ik jullie graag wil voorleggen:
- is het verstandig om mijn dochter ertoe te bewegen haar geheim met mij te delen? En zo ja, hoe pak ik dat aan?
- zie ik beren op de weg als ik het contact tussen de begeleider en mijn dochter "vreemd" vind? En als het wel vreemd is, moet ik hem daarop aanspreken?
Heel fijn als jullie mee kunnen denken!
Flanagan
15-09-2018 om 17:21
Lucht klaren
Als de dochter straks met haar ouders praat en uitlegt waarom ze hierover met de begeleider wenste te appen daar ze het moeilijk vond en erg twijfelde, dan pas is de lucht geklaard.
Ik denk dat het voor een ouder ontzettend moeilijk is te accepteren dat je kind iets niet met je bespreekt; een soort van bewijs van een gebrekkige verstandhouding. En dat terwijl je al 16 jaar voor haar zorgt.
Je wilt weten of ze in gevaar zit, of ze ergens bang voor is, of dat iemand haar chanteert etc. Maar het liefst wil je dat het ondelinge contact op het niveau is, waar je als ouder naar streeft ipv ervaren dat ze iemand anders meer vertrouwt.
Ik hoop van harte dat de dochter, mede aangespoord door derden duidelijkheid schept in plaats van haar ouders in vertwijfeling laten.
tsjor
15-09-2018 om 22:17
Aagje
Ik kan best leven met 'onhandig'. Ik zet hem niet weg als 'fout' ik wil hem ook niet afserveren. Ik vraag me af: waarom gaat iemand tegen de ouders zo;n dubbele boodschap brengen: ik weet iets over jullie dochter, wat jullie niet mogen weten, maar ik hoop dat je dochter het je vertelt. Als je geheimhouding hebt beloofd, waarom ga je dan halve waarheden vertellen? Is dat alleen maar onhandig? Hmmm
Tsjor
mijk
15-09-2018 om 23:39
Een pastoraal gesprek
Met de vrouw van de.dominee erbij? Bizar! Die heeft geen ambtsgeheim en een gesprek met toeschouwer heeft totaal amdere dimensie... verschrikkelijk en ook echt moreel fout. Dat ambstgeheim is er niet voor niets. Dat heeft ook met veiligheid te maken...
Mijk
Aagje Helderder
15-09-2018 om 23:53
Kijk nu doe je het weer, Tsjor
Eerst zeg je dat je kunt leven met ‘onhandig’ en dat je ‘m niet wilt afserveren en dan vervolg je met een opmerking over halve waarheid, de vraag of het wel alleen onhandig is en eindig je met ‘hmmm’. Dat is minstens zo suggestief als wat je de betreffende man toedicht.
En hoe weet je dat hij een halve waarheid vertelt. Mss is het wel de hele waarheid. Dat weten jij en ik niet. We weten helemaal niet veel over de specifieke situatie.
Ik denk op basis van de informatie van ts dat de kans het grootst is dat het een wat onhandige man is, à la de stagiair die Elsje beschrijft. Maar uiteindelijk kan ik er naast zitten, zeker. Maar op basis van die informatie is dat echt geen gemaakte zaak net als dat voor mij dochter van ts op basis van de informatie hier niet per se manipulatief is in mijn ogen. Daarvoor weten we te weinig. Dus zo lang ik over zoiets niets meer weet, weiger ik uit te gaan van het negatieve.
Aagje
Aagje Helderder
15-09-2018 om 23:54
Oester
Zijn jullie al verder met jullie dochter? Ik hoop het. Zo naar als je ziet dat het je kind niet goed gaat.
Aagje
Oester
16-09-2018 om 04:20
Andere wending
Allereerst dank voor jullie reacties. En sorry dat ik nu pas reageer. Ik had gistermiddag al wat eerste reacties gelezen, maar kwam niet tot schrijven.
De situatie is zorgelijker dan gedacht helaas. Ik kan hier niet in details over treden, maar inmiddels is er een zorgmelding gedaan door de politie die donderdag is ingeschakeld via school.
Tsjor heeft het, zoals het er nu naar uitziet, goed ingeschat. De begeleider heeft uit bezorgdheid gehandeld.
Eerst en vooral tot rust komen (en slapen...). Dochter moet weer op de rit komen. Geen idee hoe.
Aagje Helderder
16-09-2018 om 06:39
Oester
Och, wat naar voor jullie dat het zo loopt en dat jullie dochter zo van de rit is. Het zijn akelige ontwikkelingen, politie en zorgmelding. En de zorgen die jullie nu hebben over haar.
Ik hoop van harte dat het jullie lukt om goede hulp voor haar te vinden en dat zij weer op de rit komt. En dat jullie staande kunnen blijven.
Sterkte,
Aagje
40er
16-09-2018 om 08:50
Ach Oester
Wat ontzettend vervelend voor jullie! Hopelijk komt er snel rust bij jullie!
Sterkte.
Flanagan
16-09-2018 om 10:35
Intern
Jammer dat politie / school een zorgmelding heeft gedaan. Dat geeft weer extra spanningen als het ook intern opgepakt had kunnen worden.
Hulp inschakelen kan ook via huisarts en GGD, zonder melding aan je broek.
Sterkte met je dochter.
tsjor
16-09-2018 om 11:53
Toch nog even
Aagje: 'En hoe weet je dat hij een halve waarheid vertelt. Mss is het wel de hele waarheid. Dat weten jij en ik niet.' Jawel, hij weet namelijk ookw at dochter heeft verteld en die waarheid vertelt hij niet.
Het is niet zozeer de intentie van iemand die zo negatief kan zijn, het is het effect van het proces. Ik geloof echt wel dat de intenties van iedereen goed zijn. Maar je kunt met goede intenties een heel verkeerde situatie laten ontstaan.
Tsjor
tsjor
16-09-2018 om 12:01
Oester
Ik wens je veel sterkte. Ik hoop dat het je lukt om het hele proces weer naar je toe te trekken, zodat je weer zelf weet wat er aan de hand is en minstens mee kunt praten en denken over wat er moet gebeuren (je dochter is 16, dus zij mag uiteindelijk zelf beslissen).
Denk er niet te licht over: het zal heel wat werk kosten om de hele situatie helder boven water te krijgen en jullie als ouders zijn de enigen die dat kunnen. Dus dat is bellen, vragen, rapportages opvragen, gesprekken organiseren etc. Je kunt eventueel een 'move' uithalen en zelf een zogenaamd ZAT-overleg op school entameren. Verdiep je erin en dan gaat het met name om je erin verdiepen hoe organisaties werken en samenwerken en wat voor onderlinge afspraken daaronder liggen.
De professionals werken allemaal volgens hun eigen protocollen en zij zijn er echt van overtuigd dat ze het goed en zorgvuldig doen. Je moet jezelf invreten om professional met de professional te worden en hen bij de les te krijgen. Een historisch overzicht maken (wie doet wat wanneer en met welk effect) kan al helpen om helderheid te krijgen.
Veel sterkte.
Tsjor
Aagje Helderder
16-09-2018 om 12:24
Zucht Tsjor
Dat zie ik anders dan jij dat hier verwoordt. Het is een kwestie van hoe interpreteer je zo’n woord. Jij neemt het letterlijk: begeleider vertelt niet alles wat hij weet over de waarheid, dus spreekt hij halve waarheden. In mijn ogen zijn halve waarheden om mensen op het verkeerde been te zetten, te misleiden. En dat deed hij volgens mij nu juist niet.
Wat betreft je opmerking over geloven in goede intenties, in de manier waarop je over de begeleider sprak wekte je op mij volstrekt niet de indruk dat je bij hem uitging van goede intentie.
Wat betreft je laatste zin, daar ben ik het volledig mee eens. Ik denk dat Elsje78 heel duidelijk heeft omschreven waar zoiets vandaan kan komen. In dit geval kan dat maar zo te maken hebben met onbewust onbekwaam zijn.
Aagje
Aagje Helderder
16-09-2018 om 12:33
Het is al weer on topic
zie ik. Mooi.
Oester, sorry als we je topic te veel off topic maakten. Maar nu, Tsjor heeft heel veel kennis over omgaan met zorgmeldingen en jeugdzorginstanties. Die kan veel waardevolle adviezen in deze geven. Ik denk mss ook wel in de zoektocht naar de goede zorg voor je dochter in die situatie.
Sterkte nogmaals!
Aagje
wil40
16-09-2018 om 13:16
Zorgmelding.
School heeft melding gedaan bij de politie en zij hebben een zorgmelding gedaan.
Heftig, dit alles buiten jullie om?
Wij hoeven daarvan de reden niet te weten, maar jullie zijn pas achteraf op de hoogte gesteld?
Dus de keuze uit welke hoek de hulp moet komen is al beslist.
Natuurlijk heeft de begeleider uit bezorgdheid gehandeld, daar was iedereen het wel mee eens. Wel jammer dat jullie, als ouders, overal buiten gehouden werden. Maar daar zullen dan redenen voor zijn.
Sterkte voor jullie dochter, ze zit blijkbaar in een zeer moeilijke situatie.
Leen13
16-09-2018 om 15:25
Protocol
De zorgmelding is protocol en heeft niets te maken met het krijgen van hulp. Daar moet je goed op letten dat ze dat alsnog wel krijgt.
De zorgmelding heeft te maken met een verkeerd gevoel voor 'veiligheid'. De dochter is niet 'veilig'. Dat haalt je de koekkoek.
Jammer dat deze dochte haar ouders niet genoeg heeft vertrouwd om daar hulp te zoeken. Ik weet het, het gebeurt. Ze schamen zich, of weten dat ze iets nagelaten of gedaan hebben waar hun ouders ze voor gewaarschuwd heeft. Wat voor reden dan ook.
Je kunt er alleen maar naast gaan staan en zo betrouwbaar en goed mogelijk er voor je dochter zijn. Maar als je er hoogte van hebt let dan ook goed op dat ze echte hulp krijgt als ze dat nodig heeft. VT is geen hulp, het is justitie.
eenmoeder41
16-09-2018 om 15:39
Oester
Oester, ontzettend veel sterkte gewenst.
Ik wil je vragen of je mijn excuses kunt accepteren, door mij ging je vraag off topic, en dat komt vooral door de rol van de begeleider die in m.i. verdacht overkomt. Vervelend als mede lezers mijn woorden niet goed kunnen snappen.
Als het gaat om een zorgmelding bij VT heb ik daar weinig verstand van. Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets tot stand komt en wat je als ouder het beste kan doen?
Gaat dit vaak over de thuissituatie? Waarmee kunnen we deze moeder nu concreet helpen? We weten natuurlijk niks inhoudelijks maar wat welke consequenties heeft een zorgmelding?
Ajb geen boze reacties, ik zit niet in deze materie en hoop er ook nooit in terecht te komen
Flanagan
16-09-2018 om 15:54
Eenmoeder41
Misschien eens draadje Veilig Thuis lezen om een idee te krijgen en te begrijpen dat je niet in paniek moet raken, hoe moeilijk ook.
Oester heeft m.i. nu wel andere dingen aan haar hoofd.
Leen13
16-09-2018 om 16:17
De relatie
Wat je hoopt is de relatie met je dochter sterk aan te halen. Het gaat er om wat zij nodig heeft en wat jij daarin kunt bieden. Anderen kunnen daarin een steun zijn maar ook een stoorzender. En omdat ze al 16 jaar is heeft ze daar dan ook zelf behoorlijk de hand in en sta je er echt naast.
Als een jeugdige in aanraking komt met de politie, als slachtoffer maar ook als melder of bijstander, dan volgt er automatisch een melding naar Veilig Thuis. Veilig Thuis moet er dan wat mee. Daarnaast komt er een melding in de VIR. Beiden tandeloze tijgers maar wel bureaucratische werkelijkheden waar je soms weinig van merkt maar soms heel veel last van kunt hebben.
Dat met de politie is nog niet zo lang. Wij konden vroeger gewoon naar de wijkrechercheur zonder dat je gelijk andere instanties over de vloer kreeg. Daardoor kon ik het zelf beter in de hand houden.
Zoek stichting KOG mocht er werkelijk ook contact gezocht worden vanuit Veilig Thuis. en neem dat serieus. Deze instanties zijn er niet om te helpen en je kunt daar beter niet naief in zijn.
Denk altijd na wat de dochter nodig heeft en werk daar mee. Gelukkig heeft ze wel goed contact met de mentor. Daar zou ik dan ook zelf goed contact mee houden.
Sinilind
16-09-2018 om 16:19
Beetje hysterischwat de politie betreft
Oester verteld (zeer terecht) niets over de werkelijke toedracht. Alleen dat er een zorgmelding is via politie. Er kan een andere minderjarige erbij betrokken zijn (met strafbare dingen bezig) en dan komt er altijd politie bij kijken. Het zou fijn zijn als sommigen van ons wat minder argwanend waren. Als er een minderjarige bezig is met (ik noem maar wat) afpersing/uit de hand gelopen sexting/naakte foto’s, drugs etc) dan is de politie er zeer terecht bij betrokken. We weten niets van de situatie.
Sini
Leen13
16-09-2018 om 16:25
Helaas maakt het niets uit Sini. Rijp en groen wordt tegenwoordig doorgeschoven. Dat verhoogt de effectiviteit van dit soort instanties niet.
En uiteraard hoeft de TS hier niet de melden wat de kwestie is. Maar dat instanties betrokken zijn zegt ook niet veel. Behalve dat je vanaf dat moment heel goed op moet gaan letten of je kind wel goed geholpen wordt.
M Lavell
16-09-2018 om 18:16
En dan toch terug naar de beginvraag
Oester, wat een ontzettend ingewikkelde situatie. Ik hoop voor jullie dat jullie er samen uitkomen. Ik weet niet of je al antwoord hebt op je beginvraag, maar ik wil mijn visie daar wel op geven.
Misschien is het voor jou niet meer nodig, maar voor meelezers mogelijk wel.
Je vraag was A: "- is het verstandig om mijn dochter ertoe te bewegen haar geheim met mij te delen? En zo ja, hoe pak ik dat aan?"
Ja, dat is verstandig. Maar dat zal niet eenvoudig zijn. Tegelijkertijd hebben jullie als ouders nu ook een geheim voor haar. Haar begeleider heeft verteld dat er "iets" is. Je kunt het gesprek beginnen met het delen van dat "geheim".
Angstig om elkaar heen blijven draaien en toch maar niks zeggen, helpt de situatie niet vooruit.
Het is verder inderdaad belangrijk om te weten dat 16 jarigen niet verplicht zijn informatie over hun welzijn met hun ouders te delen.
In de praktijk komt het erop neer dat jeugdhulpverleners die regel gebruiken om de dingen die zij met jongeren bespreken en plannen geheim te houden voor de ouders. Zelfs als een 16 jarige expliciet toestemming geeft (schriftelijk met een handtekening), willen politie en jeugdhelpers de dossiers toch nog wel eens gesloten houden.
De begeleider heeft nu alleen buitenkant informatie versterkt. "er is iets". Dat mag. Meer mag hij zonder haar toestemming niet vertellen. Dat "er is iets" kan wel de aanleiding zijn om een gesprek te beginnen.
B: "- zie ik beren op de weg als ik het contact tussen de begeleider en mijn dochter "vreemd" vind?"
Het is heel normaal om beren op de weg te zien in deze situatie. Er is tenslotte iets. Zoveel is duidelijk. Je probeert met alles wat je weet over je dochter te analyseren wat dat kan zijn en dan komt logischerwijs die begeleider op de proppen.
Maar zodra je een beter inzicht hebt in het hele plaatje, zou die begeleider weer naar de verre achtergrond kunnen verdwijnen en kan dat "iets" op een nu nog onverwachte andere plek liggen.
Ook dit is een argument in het gesprek dat je met dochter zou moeten hebben, zie A.
Knutselkei
16-09-2018 om 18:31
Oester
Ik heb hier helemaal geen verstand van maar wil je gewoon even een hele dikke virtuele knuffel geven.
tsjor
16-09-2018 om 20:22
Goede bedoelingen
Aagje, geloof mij, ik ben echt overtuigd van de goede bedoelingen van iedereen. Maar ik denk ook dat goede bedoelingen soms een andere uitkomst hebben dat het goede en soms eigenlijk ook een andere motivatie hebben dan het goede.
Met een andere uitkomst bedoel ik wat er nu gebeurt lijkt te zijn: begeleider, mentor, die samen, politie en zorgmelding (dus komt Veilig Thuis om de hoek kijken, met alle risico's van dien). Je hebt dan met alle goede bedoelingen meegewerkt aan een proces, dat een heel vervelende uitkomst kan hebben. En daar moet je je vanaf stap 1 al van bewust zijn.
Tsjor
tsjor
16-09-2018 om 20:23
Gesprek dochter
Het zou fijn zijn als een gesprek met dochter alles op zou lossen. Maar er kunnen redenen zijn waarom dat niet gaat lukken. Bijvoorbeeld: dochter weet dat haar vehaal niet klopt en ze weet dat de ouders dat weten. Ze zal dan niet geneigd zijn om haar verhaal te vertellen. Of: het verhaal gat over zware beschuldigingen, vader en seks bijvoorbeeld. Dochter is dan bang voor alle gevolgen voor het gezin, bang dat ze zelf niet geloofd zal worden, bang voor boze moeder. En ook dat verhaal kan niet waar zijn.Maar het kan ook waar zijn. In deze situaties zal dochter niet haar verhaal vertellen.
Ik zou de situatie dus iets anders benaderen:
- dochter wil het niet vertellen, dat zou ik respecteren (en ik had liever dat de begeleider dat ook gerespecteerd had);
- ondertussen weet ik wel iets, door de begeleider en blijkbaar ook op een of andere manier dat het allemaal verder is gaan rollen, tot en met de zorgmelding. Daar moet ik dus wel iets mee, ook zonder het verhaal van dochter. Er is iets gaande, wat mijn gezin raakt.
- als je de reden weet is het gemakkelijker, anders moet je gaan speculeren: de politie is ingeschakeld, dus: is er sprake van een strafbaar feit? Is er een aangifte gedaan (daarvan word je niet op de hoogte gesteld)? Dat zou ik dan willen weten. Ik zou dus vooral van de betrokkenen willen weten wat ze gedaan hebben en op grond waarvan en wat zij nu verder gaan doen; en daarbij de vraag stellen of de betrokkenheid van ouders niet nodig is en waarom dan niet.
Even uitgaande van het meest vervelende: er is sprake van een mogelijk strafbaar feit. Het lastige kan zijn dat er twee processen naast elkaar kunnen lopen: de politie kan een onderzoek doen naar waarheid; en veilig thuis kan een onderzoek doen naar veiligheid van het kind thuis; en die twee processen zijn niet afgestemd op elkaar. Dus de politie kan oordelen dat het verhaal niet waar is, terwijl veilig thuis kan vinden dat het kind beschermd moet worden en dus uit de thuissituatie moet worden gehaald. Dat afstemmen op elkaar gaat niet gebeuren. Het enige dat je kunt doen is goed weten wie wat aan het doen is en waarom en wat het resultaat is etc. en waar mogelijk alles op elkaar afstemmen en vragen of iedereen nog even helder kan nadenken.
Tsjor
M Lavell
17-09-2018 om 08:30
je hebt geen recht op informatie
tsjor "Het zou fijn zijn als een gesprek met dochter alles op zou lossen. "
Het is groter dan dat.
Als ouders van een 16 +er kun je maar op één manier te weten komen wat er werkelijk aan de hand is en dat is door te praten met je kind.
Als het kind niet wil, dan stopt het daar.
"de politie is ingeschakeld, dus: is er sprake van een strafbaar feit? Is er een aangifte gedaan (daarvan word je niet op de hoogte gesteld)? Dat zou ik dan willen weten."
Je kunt wel zoveel willen weten maar je hebt net zoveel recht op die informatie als de buurvrouw.
Als je kind jou niet zelf wil informeren dan is het aannemelijk dat het ook geen toestemming geeft aan de politie of instanties om jou informatie te verstrekken. In de praktijk is het bovendien zo dat dit soort organisaties niet actief toestemming vragen aan de 16+er. Ze informeren de ouders gewoon niet. Dat is, hoe pijnlijk soms, eigenlijk logisch, want als kind zou willen dat de ouders van de hoed in de rand weten, dan kan het zelf de ouders informeren.
Ik herhaal nog eens de beginvraag van TS "- is het verstandig om mijn dochter ertoe te bewegen haar geheim met mij te delen?"
Ja, dat is verstandig. Zij is namelijk de enige die haar geheim met jou mag delen. Anderen mogen dat niet en zullen dat ook niet doen. Tegelijkertijd zijn de ouders de enigen die kind kunnen voorbereiden op wat er gaat komen uit de hoek van hulpverleners en instanties. Op voorwaarden natuurlijk dat ze weten wat er aan de hand is.
Je strategie moet dus zijn dat je je kind duidelijk maakt hoe de vork hier in de steel zit. Dat beschermers ook kunnen besluiten het kind tegen de ouders te beschermen, ook als er feitelijk in die relatie niet zoveel mis is.
Als het niet lukt om kind te laten vertellen wat er aan de hand is, dan sta je als ouders van een 16+er buiten spel. Je kunt bij kind en instanties vriendelijk om informatie blijven verzoeken, al is het maar buitenkantinformatie, maar mer kun je niet doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.