Lennart_DenBosch
13-06-2021 om 21:30
Dochter van 17 kleedt zich abnormaal schaars
Onze dochter (17) draagt veel te korte rokjes en topjes. Nu met de warme zomerdagen merken we dat ze schrikwekkend schaars kleed en dit trekt ontzettend veel aandacht van mensen op straat. Je kunt haast zeggen dat ze bij niks aan heeft, dit hebben vrouwlief en ik ontdekt toen we haar toevallig buiten zagen lopen met haar beste vriendin.
We hebben het diezelfde avond nog bespreekbaar gemaakt en ook het voorstel gedaan om haar kleding voor haar te kopen --> luchtige zomerjurken bijvoorbeeld die ook heerlijk zijn in de zomer en er leuk uitzien.
Helaas weigert ze hierbij en stopt dan het gesprek om vervolgens scheldend naar haar eigen kamer te vluchten.
Als vader weet ik even niet meer wat te doen, ik wil haar graag beschermen maar op deze manier lokt ze het enkel uit.
Ik snap dat tiener rond deze leeftijd van attentie houden en het leuk vinden om wat uit te proberen en net over het randje te gaan maar dit gaat veel te ver.
Als kers op de taart had ze begin deze week op de zonnige dag een zeer kort lederen rokje aan met daaronder een string. Toen ze thuis kwam is ze meteen naar haar kamer gerend om kleding te verwisselen maar mijn vrouw merkte het die ochtend vlak voordat ze de deur uiting al op.
Wat doen oh wat doen...
MamaE
14-06-2021 om 11:54
Ik vind bij aanranding of iets dergelijks nooit 'dat iemand er om gevraagd heeft'. Dat je veel ziet betekent niet dat iemand wil dat iedereen overal aan zit. Er hangt geen bord om de nek met 'raak me maar ongevraagd overal aan'. Wel bestaat er iets als sociale normen en zedelijkheid. Er zijn bepaalde lichaamsdelen die je niet aan iedereen laat zien. Je billen zijn daar een voorbeeld van.
Aandacht van mannen vragen kan ook op een andere manier.
Er is tegenwoordig wel een beetje een tendens gaande dat 'alles maar moet kunnen als iemand daar zelf voor kiest'. Op de school waar mijn man werkt is er sinds een aantal jaren een trend gaande dat meisjes van 15-18 met warm weer alleen een sport bh aantrekken als bovenkleding en dan niks er overheen en een broekje dat zo kort is dat de billen er bijna uitvallen. Er zijn daar niet heel veel regels qua kleding, maar buik en rug moeten wel bedekt zijn en de billen en borsten hoeven niet uit de kleding te steken. Docenten die leerlingen er op aanspraken kregen vaak een grote bek en vaak nog een verontwaardigd telefoontje of mailtje van ouders toe. De school stuurt nu elk jaar als het weer warm weer wordt een herinnering hieraan naar alle leerlingen en ouders en de mededeling dat leerlingen zonder pardon naar huis gestuurd kunnen worden om iets anders aan te trekken.
Wat ik jammer vond was dat vaak meteen de relatie met geloof werd gelegd in plaats van te kijken naar de gangbare fatsoensnormen.
Rachel.
14-06-2021 om 12:22
Ik denk ook dat het om een stukje zelfrespect gaat want laten we eerlijk zijn social media bied onze jonge meiden wel een beeld aan.. dit willen de jongen meiden ook want zo horen ze erbij en voelen ze zich sexy. Daarin moeten we onze kinderen meer beschermen het zelfbeeld en dat je niet extreem veel huid moet laten zienwant je lichaam is een tempel en sommige delen hoeft niet voor iedereen te zien zijn maar juist voor een persoon later waar je van houd.sommige delen mag je voor jezelf houden dat is zelfrespect.en niet te vergeten less is more..plus hoe wil je behandeld worden ? Wil je dat mensen het respect hebben dat je voor jezelf hebt.
Maar het is moeilijk dat geef ik toe want de lat ligt hoog. En dat is het beeld van de jonge meiden deze dagen. En ook wat ze voorgeschoteld krijgen.
Slofje
14-06-2021 om 12:32
Ik vind jongens die er half naakt bijlopen ook niet normaal. Je hoeft niet uitdagend te doen om leuk te zijn.
Die foto van die dochter van De Boer gisteren, dat had ik als ouder laten verwijderen. Haar broek stond half open. Dan draag je wel degelijk iets seksueels uit. Of vinden jullie dat ze dan uitdraagt dat ze naar de wc gaat? M.i. een zeer puberale actie waamee ze haar seksualiteit verkent.
Los daarvan, het is geen reden om er dan ook maar aan te komen.
MRI
14-06-2021 om 12:38
Nou een zeventienjarige is bijna volwassen. Het gaat niet aan je met haar kledingkeuze te bemoeien.
Ik, feminist (hoewel dat niet meer is hoor, je hebt nu alleen nog maar seksisten en normale mensen ben het eens met iedereen hierboven die zegt dat vrouwen zich moeten kunnen kleden zoals ze willen en dat mannen zich respectvol dienen te gedragen wat iemand ook aan heeft.
Ik begrijp ook de beschermdrift van veel mannen niet zo. ze beschermen alleen maar tegen andere mannen. Als elke man zich respectvol zou gedragen zou het niet nodig zijn. Het schuurt voor mij ook aan tegen opvattingen van oude tijden: de vrouwen als vee, bezit dat tegen rovers beschermd moeten worden.
en toch... en toch en toch... zou ik me in eerste instantie ook wat zorgen maken als mijn kind er zo bij liep, zeker als het wat jonger was. Je weet wat een predators er rond lopen. Maar aan de andere kant weer: als een vrouw zeker is van zichzelf en haar seksualiteit en haar kracht uitstraalt (ik draag wat ik wil, bekijk het maar) heeft ze waarschijnlijk minder kans gepakt te worden dan een onzeker meisje in een fleurig jurkje.
Educate yourself: aanranding en verkrachting gaat nauwelijks over seks, het gaat over macht. (en soms male bonding) Het gaat niet over kledingkeuze, het gaat over de kans grijpen omdat ze voelen dat ze hier kunnen heersen. Predators zoeken dat onzekere gewonde dier niet die fiere zelfverzekerde hinde.
Ik zag laatst een prachtige online tentoonstelling over wat vrouwen droegen toen ze verkracht/aangerand werden: lange broeken, tshirts etc. Er was er geen een bij die een kort rokje of zo aan had. en dan nog...
Als jij je dochter wilt steunen, bevestig haar dan in haar fiere autonome kracht zodat ze die uit kan stralen ipv dat ze denkt beschermd te moeten worden, laatste houdt het hele gebeuren juist in stand.
Libertine
14-06-2021 om 12:39
Wat er seksistisch aan is is dat er voor vrouwen een andere norm geldt dan voor mannen. Omdat vrouwen worden geseksualiseerd. En dat is nou precies wat er mis mee is. Vrouwen die geen hemdjes mogen dragen omdat hun borsten dan zichtbaar zijn. Tepels van vrouwen worden in de media afgeplakt in tegenstelling tot die van mannen. Sterker: mannen met ontbloot bovenlijf op straat lopen is meestal geen enkel probleem.
We leren onze dochters zich aan te passen, en we beschermen ze. En zo houden we ongelijkheid en seksisme zelf in stand.
MRI
14-06-2021 om 12:44
Libertine schreef op 14-06-2021 om 12:39:
Wat er seksistisch aan is is dat er voor vrouwen een andere norm geldt dan voor mannen. Omdat vrouwen worden geseksualiseerd. En dat is nou precies wat er mis mee is. Vrouwen die geen hemdjes mogen dragen omdat hun borsten dan zichtbaar zijn. Tepels van vrouwen worden in de media afgeplakt in tegenstelling tot die van mannen. Sterker: mannen met ontbloot bovenlijf op straat lopen is meestal geen enkel probleem.
We leren onze dochters zich aan te passen, en we beschermen ze. En zo houden we ongelijkheid en seksisme zelf in stand.
Ja zo mee eens en zoals gezegd: misschien worden onzekere meisjes in bedekkende fleurige jurkjes en lange broeken wel meer lastiggevallen.
MamaE
14-06-2021 om 13:11
Ik vind mannen die in ontbloot bovenlijf rondlopen ook allerminst fatsoenlijk. En dat wordt op school/werk evenmin geaccepteerd. Ja, bouwvakkers, die mogen dat blijkbaar wel van de baas. Maar wat mij betreft gelden dezelfde normen qua bedekking voor zowel mannen als vrouwen.
Hier in de buurt is een vakantiepark en dan zie je in de supermarkt gewoon campinggasten in de bikini en de zwembroek op de slippers boodschappen doen. Dan denk ik ook 'trek gewoon even wat aan'.
MRI
14-06-2021 om 13:14
MamaE schreef op 14-06-2021 om 13:11:
Ik vind mannen die in ontbloot bovenlijf rondlopen ook allerminst fatsoenlijk. En dat wordt op school/werk evenmin geaccepteerd. Ja, bouwvakkers, die mogen dat blijkbaar wel van de baas. Maar wat mij betreft gelden dezelfde normen qua bedekking voor zowel mannen als vrouwen.
Hier in de buurt is een vakantiepark en dan zie je in de supermarkt gewoon campinggasten in de bikini en de zwembroek op de slippers boodschappen doen. Dan denk ik ook 'trek gewoon even wat aan'.
ja okay, maar dat is toch bezijden de discussie? Dat gaat over esthetiek, niet over of je grensoverschrijdend gedrag uitlokt, toch?
MamaE
14-06-2021 om 13:30
Als je als man halfbloot rondloopt overschrijdt je wat mij betreft ook een grens. Grensoverschrijdend gedrag lok je niet uit. Mensen moeten zichzelf en hun lusten beheersen en niet de schuld bij een slachtoffer neerleggen. Ook dat is fatsoen. En dat begint al bij de opvoeding.
Libertine
14-06-2021 om 13:37
Dat is wellicht niet fatsoenlijk, maar dat is niet aan een buitenstaander om over te oordelen, maar die man met dat bovenlijf wordt niet nagefloten, hij wordt niet gesommeerd om een shirt aan te trekken omdat ie vrouwen met verkeerde bedoelingen op een idee brengt, en er is geen vrouw die het in haar hoofd haalt een poot naar m uit te steken.
Fatsoen en wat dat is is een andere discussie. Deze discussie gaat over het seksualiseren van vrouwen en de norm die hen daarover wordt opgelegd.
Angela1967
14-06-2021 om 13:38
MRI schreef op 14-06-2021 om 13:14:
[..]
ja okay, maar dat is toch bezijden de discussie? Dat gaat over esthetiek, niet over of je grensoverschrijdend gedrag uitlokt, toch?
Dat lijkt me inderdaad handig om te gebruiken, zo'n onderscheid. Onbewust doe ik dat al, maar het helpt wel denk ik in dit soort discussies om te onderzoeken wat het is dat wrevel of juist bewondering opwekt. Het helpt misschien ook in het geval van TS om helder te krijgen waar hij zich wel of niet tegenaan zou 'moeten' of 'willen' bemoeien en waar zijn mening vandaan komt. En dan helpt ook deze van MRI: aanranding en verkrachting gaat nauwelijks over seks, het gaat over macht. (en soms male bonding) Het gaat niet over kledingkeuze, het gaat over de kans grijpen omdat ze voelen dat ze hier kunnen heersen.
gr Angela
MamaE
14-06-2021 om 13:56
Libertine schreef op 14-06-2021 om 13:37:
Dat is wellicht niet fatsoenlijk, maar dat is niet aan een buitenstaander om over te oordelen, maar die man met dat bovenlijf wordt niet nagefloten, hij wordt niet gesommeerd om een shirt aan te trekken omdat ie vrouwen met verkeerde bedoelingen op een idee brengt, en er is geen vrouw die het in haar hoofd haalt een poot naar m uit te steken.
Fatsoen en wat dat is is een andere discussie. Deze discussie gaat over het seksualiseren van vrouwen en de norm die hen daarover wordt opgelegd.
Dat klopt. En het seksualiseren van vrouwen is niet oké. Het zijn mensen. Geen lustobjecten. Daar hoor je in de opvoeding al mee te beginnen. Dat je respect hebt voor iedereen en van mensen afblijft als je geen toestemming hebt.
Maar zelfs als iedereen zijn kinderen zo zou opvoeden, betekent het niet dat je het oké hoeft te vinden als ze zich halfbloot in het openbaar vertonen.
MRI
14-06-2021 om 14:01
MamaE schreef op 14-06-2021 om 13:56:
[..]
Maar zelfs als iedereen zijn kinderen zo zou opvoeden, betekent het niet dat je het oké hoeft te vinden als ze zich halfbloot in het openbaar vertonen.
ja maar je vindt het niet okay omdat je het esthetisch niet verantwoord vindt, toch? dat kan maar dat is niet waar ts het over heeft. Hij is bang voor uitlokking van grensoverschrijdend gedrag. Een andere discussie dus.
MamaE
14-06-2021 om 14:27
Dat klopt. En een groot stuk zelfrespect en eigenwaarde. Helaas is het nog niet zover dat iedereen netjes opgevoed is, maar uitlokking vind ik het niet, want dan leg je de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer neer. Ik snap wel dat TS bang is dat zijn dochter door haar kleding meer kans loopt om tegen haar wil ongewenst aangeraakt te worden. Dat kan hij zeker met haar bespreken. Maar ik zou het ook hebben over zelfrespect. Dat je lichaam van jou is en dat je niet alle lichaamsdelen aan iedereen toont en dat het ook niet in elke situatie wenselijk wordt gevonden.
MRI
14-06-2021 om 14:38
MamaE schreef op 14-06-2021 om 14:27:
Maar ik zou het ook hebben over zelfrespect. Dat je lichaam van jou is en dat je niet alle lichaamsdelen aan iedereen toont en dat het ook niet in elke situatie wenselijk wordt gevonden.
Ja maar dat speelt dus in op een outdated narrative (gedateerde mythe) dat als een vrouw haar benen of zoiets toont, zij geen zelfrespect en eigenwaarde heeft. Waarom? Ik vraag me oprecht af of dat ooit tegen een man gezegd is. Het heeft de verborgen boodschap, nou ja eigenlijk niet eens verborgen dat je jij als vrouw verantwoordelijk bent of je als publiek bezit wordt beschouwd of niet. En dat ben je dus niet. Misschien wil je gewoon de wind langs je benen voelen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.