Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter neemt mijn spullen ongevraagd mee naar huis van mijn ex


" ik denk echt dat de 15jarigen in bijvoorbeeld (ik noem lukraak wat landen) Japan/China/India/Gambia toch echt niet persé dezelfde luxe hebben om zich onverantwoordelijk en asociaal te gedragen."

Ach, in Japan heb je dan weer van die jongeren die nooit van hun kamer afkomen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Hikikomori), dus kennelijk hebben ze in Japan hun jongeren ook niet altijd onder controle. 

Maar het kan best dat je gelijk hebt en dat kinderen in andere landen minder duidelijk de regels aan hun laars lappen. Maar de opvoedmethoden in andere culturen zijn voor Nederlanders ook niet altijd aanvaardbaar (flink meppen bijvoorbeeld, er zijn landen waar dat volstrekt normaal is). En de Nederlandse cultuur hecht groot belang aan open en eerlijk zijn. Als je flink strak bovenop je kinderen zit betekent dat niet per se dat ze geen rare dingen doen, maar vaak vooral dat ze de rare dingen zo doen dat de ouders niks in de gaten hebben. Uiteindelijk worden ze dan volwassenen die op hun beurt weer door hun kinderen belazerd worden. 

Het is ook gewoon een kwestie van smaak natuurlijk.
Als iedereen zich altijd netjes aan iedere regel zou houden zou het wel doodsaai zijn 🙃 ik geloof dat ik daar erg tegendraads van zou worden😅

Poekewiki schreef op 17-08-2023 om 11:27:

Gedeeltelijk is pubertijd natuurlijk biologie en ontwikkelen de breinen zich nog volop. Anderzijds is veel ook culturele context - ik denk echt dat de 15jarigen in bijvoorbeeld (ik noem lukraak wat landen) Japan/China/India/Gambia toch echt niet persé dezelfde luxe hebben om zich onverantwoordelijk en asociaal te gedragen. Die hebben ook onvolgroeide hersenen maar zitten in een strakker kader hetzij door cultuur of traditie of hetzij door bittere noodzaak. Nederlandse pubers zijn dus ook erg gepriviligeerd wat dat betreft (er was ooit een mooie uitzending van Metropolis over de pubertijd). Een beetje sturing en kaders rondom die niet-helemaal-affe breinen lijkt me niet verkeerd.

Klopt, puberteit is voor een heel groot deel cultureel bepaald. Ik heb daar ooit (wel al dik 15 jaar geleden) een documentaire over gezien hoe ontzettend verschillend puberteit geuit wordt in verschillende contexten en culturen. Het losgeslagen (westerse?) gedrag komt in veel culturen veel minder voor of minder op de voorgrond. Als je kijkt naar de mate van (noodzakelijke) verantwoordelijkheden die kinderen in gezinnen dragen, komt excessief pubergedrag veel minder voor. Dan moet je denken aan gezinnen in India waarbij kinderen vanaf 8 jaar al betrokken worden in de (gedeelde) financiele huishouding en meehelpen met baantjes om het als gezin te rooien. Deze kinderen maken qua leeftijd en hormonen natuurlijk hetzelfde proces door, maar het asociale gedrag die we hier toch vaak vergoeilijken onder het mom van kunnen ze niet helpen, is daar vele malen minder. Ik geloof dan ook dat het deels cultureel bepaald is wat we pikken en accepteren van kinderen. En nee, daarmee hebben we natuurlijk niet elk gedrag te pakken.

Er zijn ontzettend veel culturen waar het begin van de puberteit (geslachtelijke rijpheid of 12 a 13 jaar) wordt gezien als overgangsritueel naar volwassenheid, waar deze tieners juist als volwassenen worden ingewijd en ook taken en verantwoordelijkheden krijgen die daarbij horen en waarbij pubers zich als volwaardige leden van de samenleving voelen en zich daar ook voor een groot deel naar gedragen. Naar mijn idee is het ontnemen van die verantwoordelijkheid juist de reden waarom pubers hier zo excessief kunnen ontsporen. Ze zijn geen kinderen meer (schattig) maar oh hell absoluut niet volwassen. Ze leven in hun eigen twilight zone en bepalen dus ook hun eigen regels. Dat kun je als ouder niet eenzijdig veranderen, want de hele maatschappij (scholen, peers, andere maatschappelijke opvattingen) is zo ingericht. Maar ik vind het geen goede ontwikkeling en dan druk ik me erg zacht uit.

Temet schreef op 17-08-2023 om 13:15:

 Als je flink strak bovenop je kinderen zit betekent dat niet per se dat ze geen rare dingen doen, maar vaak vooral dat ze de rare dingen zo doen dat de ouders niks in de gaten hebben. Uiteindelijk worden ze dan volwassenen die op hun beurt weer door hun kinderen belazerd worden.

Je moet ze gewoon flink aan het werk zetten, dan zijn ze overdag te bezig en aan het eind van de dag te moe om kattenkwaad uit te halen (aldus mijn vader die is opgegroeid op een boerderij en uit school na huiswerk mee moest helpen met zijn broer) 

Diyer schreef op 17-08-2023 om 13:28:

[..]

Klopt, puberteit is voor een heel groot deel cultureel bepaald. Ik heb daar ooit (wel al dik 15 jaar geleden) een documentaire over gezien hoe ontzettend verschillend puberteit geuit wordt in verschillende contexten en culturen. Het losgeslagen (westerse?) gedrag komt in veel culturen veel minder voor of minder op de voorgrond. Als je kijkt naar de mate van (noodzakelijke) verantwoordelijkheden die kinderen in gezinnen dragen, komt excessief pubergedrag veel minder voor. Dan moet je denken aan gezinnen in India waarbij kinderen vanaf 8 jaar al betrokken worden in de (gedeelde) financiele huishouding en meehelpen met baantjes om het als gezin te rooien. Deze kinderen maken qua leeftijd en hormonen natuurlijk hetzelfde proces door, maar het asociale gedrag die we hier toch vaak vergoeilijken onder het mom van kunnen ze niet helpen, is daar vele malen minder. Ik geloof dan ook dat het deels cultureel bepaald is wat we pikken en accepteren van kinderen. En nee, daarmee hebben we natuurlijk niet elk gedrag te pakken.

Er zijn ontzettend veel culturen waar het begin van de puberteit (geslachtelijke rijpheid of 12 a 13 jaar) wordt gezien als overgangsritueel naar volwassenheid, waar deze tieners juist als volwassenen worden ingewijd en ook taken en verantwoordelijkheden krijgen die daarbij horen en waarbij pubers zich als volwaardige leden van de samenleving voelen en zich daar ook voor een groot deel naar gedragen. Naar mijn idee is het ontnemen van die verantwoordelijkheid juist de reden waarom pubers hier zo excessief kunnen ontsporen. Ze zijn geen kinderen meer (schattig) maar oh hell absoluut niet volwassen. Ze leven in hun eigen twilight zone en bepalen dus ook hun eigen regels. Dat kun je als ouder niet eenzijdig veranderen, want de hele maatschappij (scholen, peers, andere maatschappelijke opvattingen) is zo ingericht. Maar ik vind het geen goede ontwikkeling en dan druk ik me erg zacht uit.

Oh dat ben ik zeker met je eens. 
Bij mij knaagt heus vaak het idee dat mijn kinderen zelfs veel meer verantwoordelijkheden wíllen en het echt ook nodig hebben. Maar dan wel in bredere zin uiteraard, maatschappelijk vlak, op school etc. Ik merk dat ze enorm opbloeien op momenten dat ze iets kunnen betekenen. Maar het is verdomd lastig tegenwoordig om iets te kunnen betekenen en daar moet je als puber/ jongere ook flink wat moeite voor doen. En dat is nu net vaak teveel gevraagd voor ze. De vanzelfsprekendheid van hun plek en daarbij behorende verantwoordelijkheden ontbreekt bij velen. 
Taken van jongeren nu, gechargeerd; mooi zijn, gelukkig zijn, altijd aan staan, alles onder controle houden. Daar wordt niemand blij van natuurlijk.

Ik heb daar geen enkel antwoord op. Maar als ouder speel je hierin mi maar een zeer beperkte rol.  

Pinokkio schreef op 17-08-2023 om 13:38:

[..]

Taken van jongeren nu, gechargeerd; mooi zijn, gelukkig zijn, altijd aan staan, alles onder controle houden. Daar wordt niemand blij van natuurlijk.

Ik heb daar geen enkel antwoord op. Maar als ouder speel je hierin mi maar een zeer beperkte rol.

En dat ben ik weer met jou eens. Ouders spelen hierin een heel zwakke rol (helaas). De maatschappij speelt een veel grotere rol en daar heb je beperkt invloed op. Of beter gezegd, je raakt je kind al snel kwijt als je juist aanstuurt op die waarden, want hoezo, dat hoeft Kim, Pieter en Yasin ook niet. Je jaagt ze daarmee dus weg, want jij bent die achterlijke ouder. Je kind is kwader dan kwaad op je. Dus moet je ontzettend goed zoeken naar een stukje mini maatschappij waar bepaalde waarden gedeeld worden. Helaas is die invloed over zodra WWW het leven binnenkomt van je kind en idd vooral gestuurd wordt op mooi zijn, consumeren en altijd gelukkig zijn. En heel erg voldoen aan de druk van die social media peers die betaald worden door volwassen commercie. 

Maar ondanks dat de invloed beperkt is, ben ik van mening dat je je als ouder constant mag afzetten tegen het oppervlakkige en asociale gedrag. Dan doe je dat maar fijn ergens anders, maar ik hou wel vast aan mijn normaal. En dat is dat ik stelen van mijn spullen niet tolereer. Gewoon niet.

ALLE mensen worden gelukkig van het gevoel nuttig te zijn. Het is heel erg dat we dat onze kinderen ontnemen.

En zo heeft dit topic opeens een diepere filosofischere laag gekregen.
Volgens mij worden onze jongeren ook tekort gedaan door het gebrek aan verantwoordelijkheden.  Mijn kind gaat erg goed op een combi werken/vrijwilligerswerk/oppassen.  Zelfvertrouwen en geloof in de toekomst is daarmee zoveel gestegen.  Ze haalde dat niet persé uit schoolse prestaties (middelmatige student) maar ziet nu dat ze nuttige dingen doet en kan.  Maar dat is nogal off-topic verder voor t.o.

Bloemenaandewaterkant schreef op 17-08-2023 om 12:41:

[..]

Je hoeft de logica niet uit te leggen, ik denk dat iedereen die wel ziet. Waar het omgaat (en waar het misgaat) is de logica succesvol toepassen op de situatie. Je een mening van een papieren werkelijkheid vormen betekent niets als die niet toepasbaar is in de praktijk. In dit geval zeggen mensen met pubers jou dat. Dat is kennelijk lastig uit te leggen en is iets, denk ik, dat je pas bij het ondervinden zal bevatten.

Eens! De logica snapt iedereen wel maar juist pubers vinden het enorm moeilijk om het in de praktijk toe te passen, zien die logica tijdelijk niet en ervaren situaties gewoon heel anders. MamaE, het boek " Puberbrein"  is zeker een aanrader.

Poekewiki schreef op 16-08-2023 om 19:45:

maar dat is dan toch geen servies in de zin van borden en theekopjes ? Maar tupperware/doppers en dat soort dingen. Waarom draagt een puber vrijwillig zware zooi mee ? Ik snap die ook niet echt

Ik zie dat hier op school geregeld; puber te laat opgestaan - moet echt weg om op tijd op school te zijn - neemt boterham mee in hand en mok/ glas thee ( of ander drinken) of kom muesli met lepel mee de bus/ tram/ metro in of eet het lopend op onderweg naar school. Tijd om het in een dopper te doen is er vaak niet of denken ze niet aan. 

Voor elke vakantie moeten alle leerlingen hun kluisje leeghalen; om te voorkomen dat er etensresten in de kluisjes blijven liggen maar ook zodat alle " vermiste" spullen weer terug kunnen naar huis

Gingergirl schreef op 17-08-2023 om 16:41:

[..]

Ik zie dat hier op school geregeld; puber te laat opgestaan - moet echt weg om op tijd op school te zijn - neemt boterham mee in hand en mok/ glas thee ( of ander drinken) of kom muesli met lepel mee de bus/ tram/ metro in of eet het lopend op onderweg naar school. Tijd om het in een dopper te doen is er vaak niet of denken ze niet aan.

Voor elke vakantie moeten alle leerlingen hun kluisje leeghalen; om te voorkomen dat er etensresten in de kluisjes blijven liggen maar ook zodat alle " vermiste" spullen weer terug kunnen naar huis

Dat het gebeurt zal best, of het normaal is, is een tweede. Mijn oplossing zou niet zijn meer servies kopen.

MamaE schreef op 17-08-2023 om 17:17:

[..]

Dat het gebeurt zal best, of het normaal is, is een tweede. Mijn oplossing zou niet zijn meer servies kopen.

Ik zeg ook niet dat het normaal is maar het gebeurd geregeld dus een puberding is het wel. Meer servies kopen moet je ook zeker niet doen maar je krijgt er het meegenomen servies ook niet mee terug. Als er geen servies meer in de kast staat ( bij wijze van spreken want zo 'n vaart loopt het meestal niet) boeit dat een puber vrij weinig. Als ze dan hun eten/ drinken niet meer mee kunnen nemen dan scoren ze het wel ergens anders.

Gingergirl schreef op 17-08-2023 om 16:41:

[..]

Ik zie dat hier op school geregeld; puber te laat opgestaan - moet echt weg om op tijd op school te zijn - neemt boterham mee in hand en mok/ glas thee ( of ander drinken) of kom muesli met lepel mee de bus/ tram/ metro in of eet het lopend op onderweg naar school. Tijd om het in een dopper te doen is er vaak niet of denken ze niet aan.

Voor elke vakantie moeten alle leerlingen hun kluisje leeghalen; om te voorkomen dat er etensresten in de kluisjes blijven liggen maar ook zodat alle " vermiste" spullen weer terug kunnen naar huis

Ahhhh dat verklaart het wel een beetje. Dat heb ik vroeger bij mij op school dus echt nooit gezien, maar daar kwam bijna iedereen ook op de fiets. Dus dan je muesli eten en je theedrinken lijkt me wat onhandig

Poekewiki schreef op 17-08-2023 om 11:27:

Gedeeltelijk is pubertijd natuurlijk biologie en ontwikkelen de breinen zich nog volop. Anderzijds is veel ook culturele context - ik denk echt dat de 15jarigen in bijvoorbeeld (ik noem lukraak wat landen) Japan/China/India/Gambia toch echt niet persé dezelfde luxe hebben om zich onverantwoordelijk en asociaal te gedragen. Die hebben ook onvolgroeide hersenen maar zitten in een strakker kader hetzij door cultuur of traditie of hetzij door bittere noodzaak. Nederlandse pubers zijn dus ook erg gepriviligeerd wat dat betreft (er was ooit een mooie uitzending van Metropolis over de pubertijd). Een beetje sturing en kaders rondom die niet-helemaal-affe breinen lijkt me niet verkeerd.

Oh kom op jongens, gaan we weer over de jeugd van tegenwoordig en onze jongeren die zoveel erger zijn dan jongeren in andere landen…

Mijn kleine neefje die inmiddels 43 is, was net zo met 17 en ik dus waarschijnlijk ook. Mijn zussen (nog ouder) waren zo mogelijk nog erger als tieners en dat trok allemaal prima bij. En nee, mijn moeder was niet perse makkelijk, als weduwe had ze het druk genoeg.
De dingen die wij erg storend vonden aan onze oudste zoon (hij was toen pas 5 overigens) ontlokte Duitse familie alleen maar “ ja hoor eens, het is een kind”. Dat hielp mij wel relativeren (mijn man had wat langer nodig). So much voor kinderen uit andere landen. Duitsers zijn veel vriendelijker tegen hun kinderen, valt me steeds weer op. Nederlandse ouders schreeuwen, brullen, meppen dat het een aard heeft en verder kijken ze alleen op hun telefoon. Dat zou de vervelende tieners kunnen verklaren, als dat niet zo’n onzin was. Ik zie vooral veel hardwerkende, vriendelijke en serieuze tieners. Maar goed, wat weet ik ervan.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

17-08-2023 om 20:39

AnnaPollewop schreef op 17-08-2023 om 19:47:

[..]

Oh kom op jongens, gaan we weer over de jeugd van tegenwoordig en onze jongeren die zoveel erger zijn dan jongeren in andere landen…

Mijn kleine neefje die inmiddels 43 is, was net zo met 17 en ik dus waarschijnlijk ook. Mijn zussen (nog ouder) waren zo mogelijk nog erger als tieners en dat trok allemaal prima bij. En nee, mijn moeder was niet perse makkelijk, als weduwe had ze het druk genoeg.
De dingen die wij erg storend vonden aan onze oudste zoon (hij was toen pas 5 overigens) ontlokte Duitse familie alleen maar “ ja hoor eens, het is een kind”. Dat hielp mij wel relativeren (mijn man had wat langer nodig). So much voor kinderen uit andere landen. Duitsers zijn veel vriendelijker tegen hun kinderen, valt me steeds weer op. Nederlandse ouders schreeuwen, brullen, meppen dat het een aard heeft en verder kijken ze alleen op hun telefoon. Dat zou de vervelende tieners kunnen verklaren, als dat niet zo’n onzin was. Ik zie vooral veel hardwerkende, vriendelijke en serieuze tieners. Maar goed, wat weet ik ervan.

Zie jij zo vaak mensen tegen hun hinderen brullen en ze meppen (!)? Dat is zorgelijk, en herken ik totaal niet als normaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.