Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Wednesday schreef op 23-11-2021 om 11:50:

[..]


Opvoeden is nu eenmaal grenzen trekken. Je hoeft niet de vriendin van je kind te zijn en het hoeft ook niet altijd gezellig te zijn.

Opvoeden is voorleven

PriceyRook54

PriceyRook54

23-11-2021 om 12:27

Jeetje Lisabette, ik leef met je mee, ik kan me je wanhoop goed voorstellen.
Ik heb twee dochters in ongeveer dezelfde leeftijd en gelukkig wonen wij in een land waar (bijna) geen wappies zijn, maar ik denk dat ik het net zo als jij gedaan had en de vriendschap voorlopig verbieden.
Fijn dat de school ook op de hoogte is en dat je met de huisarts gaat praten (of had je dat al gedaan?), wat een ongelooflijk lastige situatie dit zeg 

Lisabette

Lisabette

23-11-2021 om 16:56 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties! Ook de kritische. Haar naar een illegale demonstratie laten gaan is voor ons zeker geen optie. Ik vind het vreselijk wat dat tuig in de steden heeft aangericht. Mijn kind wil ik daar op geen enkele manier bij hebben. Ik probeer inderdaad ook steeds met haar te blijven praten. Hoe moeilijk het momenteel ook is. Dit weekend komt haar nichtje voor wat gezelschap. Met haar kan ze het altijd goed vinden. Hopelijk stemt dat haar iets vrolijker. Ik heb ook contact gehad met de huisarts. Ook daar is het lastig voor. Ze wil zelf absoluut daar niet heen. De huisarts heeft nu voorgesteld om gesprekken voor mij en mijn man te regelen met een professional. Dit lijkt mij een fijne oplossing. Ik hoop daar ook meer tips en handvaten te krijgen. 

Wat een lastige situatie TO. Ik hoop dat de gesprekken gaan helpen

Lisabette

Lisabette

23-11-2021 om 17:37 Topicstarter

Ergens schaam ik mij ook heel erg. Ik denk de hele dag: wat heb ik fout gedaan? Waarom heb ik dit niet zien aankomen? Had ik dit kunnen voorkomen? Als ik dan rellen op tv zie dan moet ik bijna huilen. Dat mijn dochter in dezelfde dingen gelooft. Ik ga mij dan plaatsvervangend schuldig voelen. Al probeer ik er alles aan te doen om dochter te beschermen en op andere gedachtes te brengen. 

Lisabette schreef op 23-11-2021 om 17:37:

Ergens schaam ik mij ook heel erg. Ik denk de hele dag: wat heb ik fout gedaan? Waarom heb ik dit niet zien aankomen? Had ik dit kunnen voorkomen? Als ik dan rellen op tv zie dan moet ik bijna huilen. Dat mijn dochter in dezelfde dingen gelooft. Ik ga mij dan plaatsvervangend schuldig voelen. Al probeer ik er alles aan te doen om dochter te beschermen en op andere gedachtes te brengen.

De hooligans die rellen geloven helemaal nergens in hoor. En de meerderheid is wsl ook gewoon gevaccineerd omdar ze anders de mac niet inkunnen


Dat is tuig wat relt om het rellen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

23-11-2021 om 18:22

Lisabette schreef op 23-11-2021 om 17:37:

Ergens schaam ik mij ook heel erg. Ik denk de hele dag: wat heb ik fout gedaan? Waarom heb ik dit niet zien aankomen? Had ik dit kunnen voorkomen? Als ik dan rellen op tv zie dan moet ik bijna huilen. Dat mijn dochter in dezelfde dingen gelooft. Ik ga mij dan plaatsvervangend schuldig voelen. Al probeer ik er alles aan te doen om dochter te beschermen en op andere gedachtes te brengen.

Neee echt niet, dat zijn profesionele rellers, die rellen puur om het rellen.

Maar je kunt het natuurlijk prima gebruiken als gesprek met je dochter.

Lisabette

Lisabette

23-11-2021 om 18:26 Topicstarter

Mijn buurvrouw had nog een voorstel. Zij kent iemand die ook niet in vaccinaties geloofde. Deze persoon is vervolgens heel ziek geworden en op de ic beland. Zij wil wel polsen of deze persoon met dochter in gesprek wil gaan. Dit lijkt mij wel een goed idee. Hoe denken jullie daarover? Of zal dat mijn dochter nog fanatieker maken?

Lijkt me een goed plan, dat ze een ervaringsdeskundige in real life spreekt en niet alleen haar info van complottheoriesites en wappievriendinnetje krijgt.

Lisabette schreef op 23-11-2021 om 18:26:

Mijn buurvrouw had nog een voorstel. Zij kent iemand die ook niet in vaccinaties geloofde. Deze persoon is vervolgens heel ziek geworden en op de ic beland. Zij wil wel polsen of deze persoon met dochter in gesprek wil gaan. Dit lijkt mij wel een goed idee. Hoe denken jullie daarover? Of zal dat mijn dochter nog fanatieker maken?

Ik weet het niet. Er zijn mensen op de ic waarvan de naaste familie staat te roepen dat corona niet bestaat, gewoon in het ziekenhuis he?

Misschien is het zinvoller om je dochter daar even vandaan te houden, zelf dingen laten doen waar ze blij van wordt en wat afleidt. Komt ze weer een beetje bij zichzelf.

Lisabette schreef op 23-11-2021 om 18:26:

Mijn buurvrouw had nog een voorstel. Zij kent iemand die ook niet in vaccinaties geloofde. Deze persoon is vervolgens heel ziek geworden en op de ic beland. Zij wil wel polsen of deze persoon met dochter in gesprek wil gaan. Dit lijkt mij wel een goed idee. Hoe denken jullie daarover? Of zal dat mijn dochter nog fanatieker maken?

Phoe lastig, want hoe oud is die persoon die op de IC is beland? Als diegene een veertiger is dan is dat in de ogen van volwassenen (niet jongvolwassenen) jong, maar in de ogen van een vijftienjarige een bejaarde .

Je loopt wel heel hard van stapel: huisarts, buurvrouw, zus in Frankrijk, dit forum, psycholoog.. je dochter is pas 15, ik zou zeggen, doe even een stap terug en kijk wat er nou echt aan de hand is.
Dat ze nu niet naar zo’n demonstratie mag, lijkt me verstandig want daar loopt ze gevaar van de zoals hierboven aan aangehaalde beroepsrellers. Goede beslissing van jullie. Maar dan wil je haar ook overhalen haar mening over vaccinatie te veranderen en dat lijkt me een paar stappen te ver. Net als dreigen met naar Frankrijk sturen en het contact met haar vriendin verbieden.
Mijn dochter was een paar jaar geleden (ze was 16) opeens fan van Thierry en heeft,toen dat mocht (want 18) ook voor hem gestemd. Vreselijk vond ik dat, ik schaamde me en begreep het ook niet. Ik heb geprobeerd het gesprek gaande te houden al was ik het zó niet met haar eens, zonder in discussie te gaan want dat werkte compleet averechts. Soms vond ik iets waar ik het wel een beetje mee eens was, en dan deelde ik dat met haar (Dat kan je in de huidige situatie ook prima doen, er is in deze ingewikkelde tijd best iets te vinden waar jullie zelf ook over twijfelen). Ik heb haar altijd in haar waarde willen laten, het was tenslotte, net als jullie dochter, een hele lieve meid. 
We zijn nu een aantal jaren verder en ze is ouder en (vind ik dan) wijzer geworden, ze snapt ook niet meer wat haar bezield heeft destijds. Ze wist het toen ook allemaal niet zo goed zegt ze, maar wilde geen gezichtsverlies lijden omdat iedereen (opa’s en oma’s , vriendinnen) zo hard tegen haar in ging. Het is wel heel belangrijk geweest dat ze zélf heeft kunnen ontdekken dat ze het niet eens was met de standpunten van FvD (die ook steeds extremer leken te worden) en dat we nooit gezegd hebben “zie je wel”.
Misschien is het ook nog een idee om de documentaire “Vaccinatie vetes” van vorige week te bekijken? 

Bijtje82

Bijtje82

23-11-2021 om 19:48

Vind het sneu dat het meisje nu eigenlijk al veroordeeld is door het gros van de mensen hier, alleen maar aan de hand van wat een van de ouders schetst. 
Wij kennen het meisje niet, noch de ouders.

We kunnen welgemeend advies geven, maar hou altijd in het achterhoofd dat niet het kind maar de ouders verkeerd handeld. 

We gaan in een aantal dagen van een vraagpunt naar een gedaag punt. Geen enkele ouder met normaal moreel besef neemt zulke desastreuze beslissingen die een kind alleen verder van zich verwijderd. 

Bijtje82

Bijtje82

23-11-2021 om 19:57

Mijn advies? Laat je dochter lekker met rust. Ik krijg persoonlijk niet het idee dat jullie haar willen helpen, maar aan jullie eisen wil laten voldoen. 
Door geen vaccinatie te willen is ze niemand tot last en uiteindelijk waait dit wel weer over. Negeer het gewoon, iedereen is corona moe. Ik luister zelf niet eens meer naar de berichten of de MP met nieuwe wel niet misschien of toch weer niet maatregelen.
Zie het wel als ze eindelijk een beslissing nemen. 

Verplaats je eens in het kind, zij kijken nog met heel andere ogen tegen de wereld aan. Dat moet je niet willen beïnvloeden met jouw ideeën. Laat ze hun eigen ideeën vormen en wellicht staat er dan eens iemand op met een eureka! Nu latdn de meesten zich leiden door diegene met de grootste mond en de grootste achterban. 

Lisabette

Lisabette

23-11-2021 om 20:08 Topicstarter

Ik laat het aanbod van de buurvrouw inderdaad maar even voor wat het is. In mijn wanhoop loop ik inderdaad misschien te hard van stapel. Mijn dochter weet overigens niet dat ik opnieuw bij de huisarts ben geweest of van dit forum. Hippocampus bedankt voor het delen van jouw ervaring! Ik moet inderdaad meer naar haar luisteren en het gesprek gaande houden. Ik hoop heel erg dat het hier ook een fase is. Jouw bericht, Bijtje, vind ik lastig om te lezen. Ik wil echt het beste voor haar en probeer op mijn manier en vast met mijn fouten haar te helpen. Ze hoeft van ons echt niet direct gevaccineerd te worden. Het geloof in die waanbeelden vind ik veel zorgelijker. Misschien is het goed om ook wat achtergrondinformatie te geven. Mijn dochter is de oudste van 5 kinderen. Haar broertjes (5,3 en 19 maanden) en zusje (19 maanden) zijn een stuk jonger. Mijn man en ik hebben haar heel jong gekregen in onze studententijd. Ik heb dan ook nog weinig ervaring met pubers. We proberen het zo goed mogelijk te doen en maken vast heel veel fouten en gaan nog meer fouten maken. Ik gun mijn dochter enkel meer dan dit soort waanbeelden en bijbehorende acties. Misschien trek ik de teugels te strak aan. Maar ik ben compleet wanhopig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.