Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) gelooft in complottheorieën


Bijtje82 schreef op 23-11-2021 om 19:57:

Mijn advies? Laat je dochter lekker met rust. Ik krijg persoonlijk niet het idee dat jullie haar willen helpen, maar aan jullie eisen wil laten voldoen.
Door geen vaccinatie te willen is ze niemand tot last en uiteindelijk waait dit wel weer over. Negeer het gewoon, iedereen is corona moe. Ik luister zelf niet eens meer naar de berichten of de MP met nieuwe wel niet misschien of toch weer niet maatregelen.
Zie het wel als ze eindelijk een beslissing nemen.

Verplaats je eens in het kind, zij kijken nog met heel andere ogen tegen de wereld aan. Dat moet je niet willen beïnvloeden met jouw ideeën. Laat ze hun eigen ideeën vormen en wellicht staat er dan eens iemand op met een eureka! Nu latdn de meesten zich leiden door diegene met de grootste mond en de grootste achterban.

Bijtje, herinner je je nog de discussie over radicalisering enkele jaren geleden van moslim jongeren die naar Syrië wilde? Hoe ouders geen grip meer hadden op hun kinderen en ze zagen veranderen onder invloed van internet en verkeerde vrienden? Als dochter van Lisabette gewoon tegen vaccineren, was het wat anders. Maar ik begrijp dat dochter echt steeds extremere ideeën erop na houdt. Wanneer is het een dwarse puber met eigen mening en wanneer neigt het naar extreem gedrag waarbij ze zich afkeert van ouders en familie? Ik ga ervanuit dat Lisabette niet voor niks zo ingrijpt.

ja je teugels zijn inderdaad veelste strak

Wat doet dat met een mens?

Maak je toch niet zo druk en zoek opvoed ondersteuning voor jezelf

Naar aanleiding van je laatste post zou ik inzetten op veel een-op-een tijd met haar, leuke dingen doen en onverdeelde aandacht geven. Met vier kleine kinderen in huis kan ik me voorstellen dat dat er wel eens bij in kan schieten. Is het niet een roep om aandacht? Misschien heb ik het mis hoor, maar het lijkt me best een moeilijke positie voor haar in het gezin.

Bijtje82 schreef op 23-11-2021 om 19:57:

Mijn advies? Laat je dochter lekker met rust. Ik krijg persoonlijk niet het idee dat jullie haar willen helpen, maar aan jullie eisen wil laten voldoen.
Door geen vaccinatie te willen is ze niemand tot last en uiteindelijk waait dit wel weer over. Negeer het gewoon, iedereen is corona moe. Ik luister zelf niet eens meer naar de berichten of de MP met nieuwe wel niet misschien of toch weer niet maatregelen.
Zie het wel als ze eindelijk een beslissing nemen.

Verplaats je eens in het kind, zij kijken nog met heel andere ogen tegen de wereld aan. Dat moet je niet willen beïnvloeden met jouw ideeën. Laat ze hun eigen ideeën vormen en wellicht staat er dan eens iemand op met een eureka! Nu latdn de meesten zich leiden door diegene met de grootste mond en de grootste achterban.

Dat is natuurlijk niet helemaal waar...

Bijtje82 schreef op 23-11-2021 om 19:48:

Vind het sneu dat het meisje nu eigenlijk al veroordeeld is door het gros van de mensen hier, alleen maar aan de hand van wat een van de ouders schetst.
Wij kennen het meisje niet, noch de ouders.

We kunnen welgemeend advies geven, maar hou altijd in het achterhoofd dat niet het kind maar de ouders verkeerd handeld.

We gaan in een aantal dagen van een vraagpunt naar een gedaag punt. Geen enkele ouder met normaal moreel besef neemt zulke desastreuze beslissingen die een kind alleen verder van zich verwijderd.

Nou, het is geen kwestie van een kind veroordelen of iemand aanwijzen die verkeerd handelt volgens mij. Ik blijf erbij dat ik het heel raar vind dat hier ouders zijn die zeggen dat je een 15-jarige moet loslaten op dit punt... het is nog steeds een kind. Wel een kind dat richting volwassenheid gaat (al is de ene 15-jarige de andere niet) maar nog steeds iemand die de bescherming van haar ouders nodig heeft en die ook nog echt verantwoordelijk voor haar zijn. En soms komt kind in contact met mensen of gebeuren er dingen die je niet voor bent, juist omdat je er als ouders niet meer strak bovenop zit. Maar dan is het voor een puber echt heel belangrijk dat als dingen misgaan je ouders er zijn voor je, ook al zie je dat zelf nog niet in. Hoe vaak hoor je niet van volwassenen die hun ouders verwijten dat ze teveel aan hun lot zijn overgelaten, te weinig betrokken zijn geweest bij hun schoolprestaties etc. 

Ik ken mensen die hun dochter rond haar 16e zijn kwijtgeraakt doordat zij haar hebben 'losgelaten' en haar zelf hebben laten kiezen om naar een gezin te gaan waar ze compleet is gehersenspoeld en tegen haar ouders is opgezet door die mensen (niet coronarelateerd). Dat kind hebben ze al jaren niet gezien, groot drama voor het gezin, ouder en brusje depressief, gezinstherapie etc. 

Het enige wat ik kan verzinnen - nu Lisabette schrijft dat er 4 heel jonge broertjes en zusjes zijn, dat er wat minder naar haar puberdochter is omgekeken de laatste tijd en die op die manier haar heil heeft gezocht bij het gezin van haar vriendin. Dan lijkt het me hét moment om de band met haar dochter te herstellen door de teugels strak aan te trekken, of misschien wat liefdevoller bekeken, haar meer aandacht te geven. Maar dat is natuurlijk een aanname van mij, weet niet of het klopt. 

Oh, ik zie dat RosaMonta ongeveer hetzelfde heeft geschreven.

Lisabette schreef op 23-11-2021 om 20:08:

Ik laat het aanbod van de buurvrouw inderdaad maar even voor wat het is. In mijn wanhoop loop ik inderdaad misschien te hard van stapel. Mijn dochter weet overigens niet dat ik opnieuw bij de huisarts ben geweest of van dit forum. 

Je weet dat jouw dochter ook kan googelen en dit kan vinden?
Enkele jaren geleden heeft iemand hier haar hele bijna-scheidingsverhaal geschreven, waarbij ze ongeveer live verslag deed van alles wat zij zei, hij zei, zij dacht, hij terugzei, hoe hij vreemdging, dat ze uit elkaar gingen, nee toch maar niet, nou ja, alles. Bleek op een gegeven moment dat haar dochter alles meelas. Gelukkig is ze toen onder een andere naam verder gaan schrijven, waardoor haar dochter niet meer doorhad dat het haar moeder was. 😀
helaas heb ik geen andere tip voor je. sterkte met je dochter. 

Je hebt weinig ervaring met pubers? Dat heeft toch iedereen met het oudste kind? Vier brusjes onder de 6 als puber. Echt geen fijne situatie. Neem meer tijd voor je dochter, ga elke avond een half uurtje wandelen, luister naar haar. Praat met haar. Niet willen vaccineren is het probleem niet, dan kan ze nergens naar toe. Ze is opgevangen door het gezin van haar vriendin. Die hebben wél tijd voor haar!

Lisabette: enorm handig handboek om virusontkenners e.a. op een overwogen wijze van repliek te dienen. Nog beter zou zijn als je dochter het zelf las. 
https://www.iamzero.nl/archives/2021/11/21/handboek-voor-ontkenners?fbclid=IwAR1YoKPcFNHZZn6fwRpN2Dd9EK_m1ktX1_xBQ4LLJc2zGDalYLrOIgFN8G8#.YZzQwexQHo4.facebook

en zie artikel in trouw: Ze gooide stenen naar een ME-busje. Nu moet ze drie maanden de cel in

Lisabette

Lisabette

26-11-2021 om 20:57 Topicstarter

Mijn dochter is vanavond heel boos geworden. Ze heeft de tv kapot gegooid tijdens de persconferentie. Dit maakt mij zo verdrietig. We proberen naast al onze jongere kinderen zeker extra aandacht aan haar te besteden. Mijn man en ik proberen elke avond een-op-een met haar rustig te zitten. Ook gaat ze regelmatig op stap met een van ons. Ik snap heel goed dat een puber niet zit te wachten op al haar jongere broertjes en zusje en dat ze daardoor minder aandacht krijgt. Ik weet het alleen ook niet meer zo goed. Wij kunnen gewoon niet tot haar doordringen. 

Ach jee, wat een vreselijke situatie waar jullie inzitten!
Ik zou nu toch echt (zwaardere) hulp gaan inschakelen, nu ze zo'n agressie tentoonspreidt. Dit kun je echt niet accepteren in een gezin met kleine kinderen.

Gezien je posts in het andere draadje krijg ik het idee dat je nogal extreem op de Corona situatie reageert. Ik snap wel dat je dochter daar geïrriteerd door raakt. Als jij je kinderen wil thuishouden van school en zelf niet meer gaat werken om thuisonderwijs te geven, ben je best wel een beetje doorgeslagen. Dus wat je je dochter verwijt doe je zelf ook, alleen dan de andere kant op. Natuurlijk is het niet ok om de tv kapot te gooien, maar het lijkt me verstandig om eens goed naar je eigen aandeel in het hele verhaal te kijken. Ik begin echt een beetje medelijden met je dochter te krijgen.

Lisabette schreef op 26-11-2021 om 20:57:

Mijn dochter is vanavond heel boos geworden. Ze heeft de tv kapot gegooid tijdens de persconferentie. Dit maakt mij zo verdrietig. We proberen naast al onze jongere kinderen zeker extra aandacht aan haar te besteden. Mijn man en ik proberen elke avond een-op-een met haar rustig te zitten. Ook gaat ze regelmatig op stap met een van ons. Ik snap heel goed dat een puber niet zit te wachten op al haar jongere broertjes en zusje en dat ze daardoor minder aandacht krijgt. Ik weet het alleen ook niet meer zo goed. Wij kunnen gewoon niet tot haar doordringen.

Was dat voor of nadat je vertelde dat ze niet meer naar school mag de komende weken?

Want hoewel een tv kapot gooien niet goed is zou ik van die mededeling ook boos worden.

Lollypopje schreef op 26-11-2021 om 23:05:

[..]

Was dat voor of nadat je vertelde dat ze niet meer naar school mag de komende weken?

Want hoewel een tv kapot gooien niet goed is zou ik van die mededeling ook boos worden.

Dat was ook meteen mijn gedachte. 

Ze mag haar vriendin niet meer zien, haar ouders dreigen haar naar een andere school te sturen en nu mag ze zelfs helemaal niet meer naar school?! 

Lijkt me niet dat ze dan de tv sloopt omdat de winkels om 5 uur dicht gaan. Daar mocht ze sowieso al niet naartoe   


Als dit allemaal waar is, wordt het tijd dat je hulp voor jezelf gaat zoeken, TO.  En als het niet waar is, ook. 






Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.