Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
StrictOryx53

StrictOryx53

23-03-2022 om 11:12

Brutale pubers


Athan schreef op 23-03-2022 om 13:36:

[..]

Helemaal mee eens! En ik kan me niet voorstellen dat zulk gedrag ineens vanuit het niets in de puberteit ontstaat. Hier is in de opvoeding al veel eerder iets fout gegaan.

Eigen schuld dus dat die ouders worden uitgescholden. Hadden ze hun kind maar beter op moeten voeden. Nananananaaaa.

Bomenknuffelaar schreef op 23-03-2022 om 18:16:

[..]

Eigen schuld dus dat die ouders worden uitgescholden. Hadden ze hun kind maar beter op moeten voeden. Nananananaaaa.

Ja, als kinderen opgroeien tot onbeschofte, brutale volwassenen, dan denk ik inderdaad dat het aan de opvoeding ligt. Ik zou niet weten waaraan anders.

Bomenknuffelaar schreef op 23-03-2022 om 18:16:

[..]

Eigen schuld dus dat die ouders worden uitgescholden. Hadden ze hun kind maar beter op moeten voeden. Nananananaaaa.

Moet jij niet aan je huiswerk?

Ik zou het niet tolereren dat een puberende dochter of zoon me zou aanspreken met wijf. Ook zou ik haar niet naar haar vader sturen. Maar ik zou het iets drinken gelijk bij thuiskomst wel loslaten.

Athan schreef op 23-03-2022 om 18:56:

[..]

Ja, als kinderen opgroeien tot onbeschofte, brutale volwassenen, dan denk ik inderdaad dat het aan de opvoeding ligt. Ik zou niet weten waaraan anders.

Soms is het zo binnen een gezin dat het ene kind het wel goed doet op de opvoeding van de ouders maar een ander kind totaal niet. Hoe kun je dat dan verklaren? 

Poezekat schreef op 23-03-2022 om 22:01:

[..]

Soms is het zo binnen een gezin dat het ene kind het wel goed doet op de opvoeding van de ouders maar een ander kind totaal niet. Hoe kun je dat dan verklaren?

Geen idee, maar beleefdheid lijkt me nou bij uitstek iets wat je alleen door opvoeding verkrijgt.

yette schreef op 23-03-2022 om 18:57:

[..]

Moet jij niet aan je huiswerk?

Misschien had ik er een mooie sarcastische smilie bij moeten zetten 

Athan schreef op 23-03-2022 om 18:56:

[..]

Ja, als kinderen opgroeien tot onbeschofte, brutale volwassenen, dan denk ik inderdaad dat het aan de opvoeding ligt. Ik zou niet weten waaraan anders.

Een strontpuber die in het vuur van de hormonenstrijd zijn moeder een keer uitmaakt voor ' wijf' groeit niet noodzakelijk op tot onbeschofte volwassene. En verder bestaat er naast opvoeding ook nog zoiets als karakter. 

Athan schreef op 23-03-2022 om 18:56:

[..]

Ja, als kinderen opgroeien tot onbeschofte, brutale volwassenen, dan denk ik inderdaad dat het aan de opvoeding ligt. Ik zou niet weten waaraan anders.

Ach ja, de maakbaarheidsmythe. Dat zeggen mensen vaak die ‘makkelijke’ kinderen hebben, zodat ze zichzelf op hun borst kunnen kloppen. Opvoeden begint pas écht als je een niet zo standaard kind hebt. En dan zijn er geen garanties op het eindresultaat. En dat ligt dan niet de opvoeding. Dat jij niet kunt bedenken dat er ook andere factoren mogelijk meespelen, is erg kortzichtig. Misschien een onschuldig gebrek aan ervaring.

Bomenknuffelaar schreef op 24-03-2022 om 06:16:

[..]

Misschien had ik er een mooie sarcastische smilie bij moeten zetten

Dan had ik er een knipoog bij gedaan 

ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 06:29:

[..]

Ach ja, de maakbaarheidsmythe. Dat zeggen mensen vaak die ‘makkelijke’ kinderen hebben, zodat ze zichzelf op hun borst kunnen kloppen. Opvoeden begint pas écht als je een niet zo standaard kind hebt. En dan zijn er geen garanties op het eindresultaat. En dat ligt dan niet de opvoeding. Dat jij niet kunt bedenken dat er ook andere factoren mogelijk meespelen, is erg kortzichtig. Misschien een onschuldig gebrek aan ervaring.

Dit inderdaad. 

Daarnaast is het vast een extra uitdaging als een kind in twee huizen compleet verschillende regels heeft. Zelfs in mijn leuke huwelijk zitten we niet altijd op één lijn en zijn we ook niet altijd op de hoogte van wat de ander op een bepaald moment heeft afgesproken of goed zou vinden. De kinderen maken daar soms handig gebruik van. Als ik bijvoorbeeld ben begonnen met koken en er wil er eentje nog iets snaaien, dan vragen ze dat dus niet aan mij. Dan lopen ze naar hun vader die boven aan het werk is en ook wel trek begint te krijgen ... 

ToetieToover schreef op 24-03-2022 om 06:29:

[..]

 Opvoeden begint pas écht als je een niet zo standaard kind hebt.

Nou, hier dus. Een kind dat scheldt is geen standaard kind.

Hier gebeurt het helaas ook wel eens, dat puber 1 van de ouders uitscheldt. Wordt hier zeker niet geaccepteerd en zitten ook consequenties aan. Helaas is dat geen garantie dat het nooit meer gebeurt.
Wij proberen dit al van jongs af aan de kop in te drukken, op alle manieren die je je maar kan bedenken, maar helaas in het heetst van de strijd....
Er moet dan ook altijd achteraf een welgemeend excuus volgen, en die komt ook altijd vroeg of laat.
En nu maar hopen dat het kwartje vanzelf een keer valt, en de zelfbeheersing nog wat mag groeien!

Zebra04 schreef op 24-03-2022 om 11:53:

Hier gebeurt het helaas ook wel eens, dat puber 1 van de ouders uitscheldt. Wordt hier zeker niet geaccepteerd en zitten ook consequenties aan. Helaas is dat geen garantie dat het nooit meer gebeurt.
Wij proberen dit al van jongs af aan de kop in te drukken, op alle manieren die je je maar kan bedenken, maar helaas in het heetst van de strijd....
Er moet dan ook altijd achteraf een welgemeend excuus volgen, en die komt ook altijd vroeg of laat.
En nu maar hopen dat het kwartje vanzelf een keer valt, en de zelfbeheersing nog wat mag groeien!

Oh ik heb goeie hoop voor je hoor. Mijn kinderen scholden me ook wel eens uit en jongste deed nog wel erger dingen toen ie nog heel erg puberde maar nu zijn ze allebei (vooral buitenshuis) reuze beleefd en zo. En ze bieden ook allebei spontaan excuses aan als ze toch nog een keer over de schreef gaan, iets waar ik een paar jaar geleden alleen maar van kon dromen.

Puberteit doet rare dingen met brave kinderen, maar als de hormonen wat zijn uitgeraasd komt meestal vanzelf de brave aard weer boven. Een flinke dosis geduld is meestal het beste opvoedingsmiddel in deze.

En wat al die mensen betreft die hier lopen te roepen van 'NOU ALS MIJN KIND ME WIJF NOEMT ZET IK HEM ERUIT': die neem ik met een flinke korrel zout

Bomenknuffelaar schreef op 24-03-2022 om 18:00:

[..]

Oh ik heb goeie hoop voor je hoor. Mijn kinderen scholden me ook wel eens uit en jongste deed nog wel erger dingen toen ie nog heel erg puberde maar nu zijn ze allebei (vooral buitenshuis) reuze beleefd en zo. En ze bieden ook allebei spontaan excuses aan als ze toch nog een keer over de schreef gaan, iets waar ik een paar jaar geleden alleen maar van kon dromen.

Puberteit doet rare dingen met brave kinderen, maar als de hormonen wat zijn uitgeraasd komt meestal vanzelf de brave aard weer boven. Een flinke dosis geduld is meestal het beste opvoedingsmiddel in deze.

En wat al die mensen betreft die hier lopen te roepen van 'NOU ALS MIJN KIND ME WIJF NOEMT ZET IK HEM ERUIT': die neem ik met een flinke korrel zout

Eruit zetten zullen de meeste ouders vast niet doen maar het zomaar accepteren is toch een ander verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.